Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Törmäys Pieksämäellä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« : Elokuu 27, 2012, 10:46:17 »

 Tavarajuna törmäsi tyhjiin tavaravaunuihin ratapihalla maanantaina Pieksämäellä. Törmäys kaatoi yhden tavaravaunun nurin.
 http://www.hs.fi/kotimaa/Puutavarajuna+t%C3%B6rm%C3%A4si+tyhjiin+vaunuihin+Pieks%C3%A4m%C3%A4ell%C3%A4/a1305595644379
tallennettu
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2012, 11:35:09 »

Puutavaralastissa ollut tavarajuna törmäsi kello 10.35 aikoihin paikallaan seisoneen tyhjän tavarajunan perään. Jostakin syystä väärälle raiteelle ajanut puutavarajuna lähestyi tapahtumapaikkaa Kukkaroniementien kohdalla hiljaisella nopeudella mutta jarrutuksesta huolimatta törmäsi paikallaan seisoneen junan perään. Junien veturit pysysivät raiteilla mutta joitakin puutavaravaunuja sekä yksi tyhjä vaunu kaatui törmäyksen seurauksena. Puutavaralastissa olleen junan kuljettaja selvisi törmäyksestä ilman varsinaisia vammoja. Onnettomuuden syytä selvitetään ja asiasta tiedotetaan lisää tutkinnan edistyessä.

Onnettomuus ei hankaloita alueen muuta junaliikennettä.

tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2012, 18:59:34 »

HS:n mukaan junassa oli kaksi kuljettajaa, mutta savolaisaviisin mukaan junassa olikin kuljettaja + konduktööri:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/juna-tormasi-tavaravaunuihin-yksi-loukkaantui-vaunu-kaatui/1238613
Tarvitaanko puutavarajunalle konduktööri? Hymyilee leveästi
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2012, 19:43:42 »

HS:n mukaan junassa oli kaksi kuljettajaa, mutta savolaisaviisin mukaan junassa olikin kuljettaja + konduktööri:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/juna-tormasi-tavaravaunuihin-yksi-loukkaantui-vaunu-kaatui/1238613
Tarvitaanko puutavarajunalle konduktööri? Hymyilee leveästi

Kyllä, kun tehdään vaihtotöitä konduktööri tarvitaan. Kenties kyseessä oli Suonenjoelta saapuva juna.

Jos ollaan tarkkoja tavaraliikenteessä ei enää kait (ratapiha)konduktööri-termiä virallisesti käytetä, vaan vaihtotyönjohtaja/ratapihatyöntekijä. Muttei kait tuo hirveän väärin ollut sanoa että junassa oli konduktööri?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 19:59:59 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2012, 22:07:06 »

HS:n mukaan junassa oli kaksi kuljettajaa, mutta savolaisaviisin mukaan junassa olikin kuljettaja + konduktööri:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/juna-tormasi-tavaravaunuihin-yksi-loukkaantui-vaunu-kaatui/1238613
Tarvitaanko puutavarajunalle konduktööri? Hymyilee leveästi

Kyllä, kun tehdään vaihtotöitä konduktööri tarvitaan. Kenties kyseessä oli Suonenjoelta saapuva juna.

Jos ollaan tarkkoja tavaraliikenteessä ei enää kait (ratapiha)konduktööri-termiä virallisesti käytetä, vaan vaihtotyönjohtaja/ratapihatyöntekijä. Muttei kait tuo hirveän väärin ollut sanoa että junassa oli konduktööri?

Ilmeisesti liikenteenohjaajan virhe, koska "väreillä" ei voi tehdä kulkutietä varatulle raiteelle, joko seis-ohitus tai vaihtotyössä tapahtunut vahinko. Noista lehtien jutuista ei ota mitään selvää. Esimerkkinä Siuron peräänajo.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2012, 04:53:39 »

_kuulin_ huhuja (TM), että kyseessä olisi ollut vaihtotyö ja vaihtotyöyksikkö, ei juna.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2012, 05:29:52 »

_kuulin_ huhuja (TM), että kyseessä olisi ollut vaihtotyö ja vaihtotyöyksikkö, ei juna.

Tuskin se ollut hirveän epäselvää ainakaan minulle missään vaiheessa etteikö olisi ollut vaihtotyötä. Aiemmassa kommentissa mainitsin että saattoi olla ajan puolesta Suonenjoelta saapunut juna. (joka on alkanut tekemään Pieksässä vaihtotöitä) Tämän puolesta puhuu 2 Dv12, eikait Pieksämäellä ole yleensä deeverinippua päivystäjänä, vaan kyse on ollut matkavetureilla tehtävästä vaihtotyöstä.

Edit. Nyt kun aloin ajattelemaan kyse olisi myöskin olla Naarajärvellä käyneestä nipusta.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2012, 06:49:23 »

HS:n mukaan junassa oli kaksi kuljettajaa, mutta savolaisaviisin mukaan junassa olikin kuljettaja + konduktööri:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/juna-tormasi-tavaravaunuihin-yksi-loukkaantui-vaunu-kaatui/1238613
Tarvitaanko puutavarajunalle konduktööri? Hymyilee leveästi

Kyllä, kun tehdään vaihtotöitä konduktööri tarvitaan. Kenties kyseessä oli Suonenjoelta saapuva juna.

Jos ollaan tarkkoja tavaraliikenteessä ei enää kait (ratapiha)konduktööri-termiä virallisesti käytetä, vaan vaihtotyönjohtaja/ratapihatyöntekijä. Muttei kait tuo hirveän väärin ollut sanoa että junassa oli konduktööri?

Noista lehtien jutuista ei ota mitään selvää. Esimerkkinä Siuron peräänajo.

Aamulehdessä julkaistiin Raumalla 28/3-2011 sattuneeseen tasoristeyskolariin liittyen tällaisetkin sanankäänteet: "Veturinkuljettajat havaitsivat lähestyneen linja-auton ja soittaneet junan pilliä." Todellisuudessa tuossa (Rauman) tapauksessa veturissa lienee ollut kaksi vaihtotyönjohtajaa, muttei yhtään veturinkuljettajaa.

Ja onpa tähän Pieksämäen törmäykseen liittyen Savon Sanomissa erikoinen muotoilu: "juna ajautui väärälle kaistalle".
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2012, 12:56:59 »

koska "väreillä" ei voi tehdä kulkutietä varatulle raiteelle

Voi tehdä monessakin paikkaa, esimerkiksi kenties parhaiten tuntemallasi liikennepaikalla Tampereella.

Mutta tämä on tosiaan paikkakohtaista, enkä Pieksämäen systeemeistä niin tiedä.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2012, 14:47:37 »

koska "väreillä" ei voi tehdä kulkutietä varatulle raiteelle

Voi tehdä monessakin paikkaa, esimerkiksi kenties parhaiten tuntemallasi liikennepaikalla Tampereella.

Mutta tämä on tosiaan paikkakohtaista, enkä Pieksämäen systeemeistä niin tiedä.

P924 runko tulee Porista normaali tilanteessa mutta nyt ratatöiden takia kyseinen juna korvataan linja-autolla. Juna otetaan raiteelle 5 ennen kuin H427 Dm12 yksikkö siirretään "silmillä" raiteelle viisi. Syyksi olen miettinyt sitä että porilainen pääsee ajamaan "väreillä" raiteelle 5 ilman seis-ohitusta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2012, 14:55:44 »

Syyksi olen miettinyt sitä että porilainen pääsee ajamaan "väreillä" raiteelle 5 ilman seis-ohitusta.

Syynä voi olla tuo. "Väreillä varatulle" ei välttämättä toimi kaikille maaliraiteille.

Se on kuitenkin faktaa, että ainakin osalle raiteista moinen onnistuu ainakin seuraavilla liikennepaikoilla tai niiden osilla: Helsinki, Kerava, Riihimäki ja Tampere. Voi olla muitakin, ja varmasti onkin.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2012, 15:21:35 »

Ei nyt liity tähän, mutta sanotaan silti.
Voi olla että puhun täyttä roskaa, mutta ihmettelin Tampereella kerran erästä asiaa. Pohjoiseen menevälle rahdille oli laitettu asemalle värit vaikka samaa raidetta oli menossa vielä juna etelään suuntaan. Tästä on monia vuosia aikaa, ja voi olla että muisti pettää. Mutta saako junalle X tehtyä kulkutien tietystä pisteestä eteenpäin, vaikka sen kulkutiellä olisikin vielä toinen juna?

Tampereella tuli kanssa huomattua, että siellä voi tehdä samanaikaisesti junakulkutiet molempiin suuntiin samalta raiteelta. (Porin ja Haapamäen junien lähtö samalta raiteelta?) Tuo sivuaa tietysti hieman ensimmäistä kysymystäni, mutta tässä tapauksessa junat eivät ole ristissä.  Virnistää

Esim. Kouvolassa ei onnistu värien laitto yhtaikaa samalta raiteelta molempiin suuntiin. Tällöin junien täytyy lähteä vuorotellen (esim. pendojen jakaantuminen) ja tietysti se voi jossain tapauksissa hidastaa hitusen. Voi olla että tähän on tullut muutosta, en ole nyt kiinnittänyt asiaan huomiota.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Elokuu 28, 2012, 15:41:16 »

Ei nyt liity tähän, mutta sanotaan silti.
Voi olla että puhun täyttä roskaa, mutta ihmettelin Tampereella kerran erästä asiaa. Pohjoiseen menevälle rahdille oli laitettu asemalle värit vaikka samaa raidetta oli menossa vielä juna etelään suuntaan. Tästä on monia vuosia aikaa, ja voi olla että muisti pettää. Mutta saako junalle X tehtyä kulkutien tietystä pisteestä eteenpäin, vaikka sen kulkutiellä olisikin vielä toinen juna?

Tuo onnistunee juurikin noissa paikoissa, joissa voi tehdä junakulkutien (eli "värit") varatulle raiteelle. Tällöin saapuvalle on opastimessa aja 35, vaikka kulkutie olisi suoralle raiteelle ja "normaalitilanteessa" saisi ajaa korkeampaa nopeutta. Myös JKV valvoo sn 35.

Itse en ole kuvailemaasi tilannetta nähnyt, joten se lienee melko harvinaista. Periaatteessahan tilanne ei poikkea siitä, että maaliraiteella oleva kalusto olisikin paikallaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Törmäys Pieksämäellä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina