Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #25 : Syyskuu 18, 2012, 09:29:39 » |
|
Perusongelma lienee (?) junien verkon ajoittain (lue jokatoinenkerta) surkea toimivuus, josta kärsivät kaikki matkaajat.
Matkapuhelinverkon huono toimivuus junissa oli vielä 1990-luvulla aivan ymmärrettävää, olihan katvealueita muutenkin joka paikassa. Nykyään kuitenkin katkeamaton verkkoyhteys olisi jo itsestäänselvyys vähintään kaikilla IC-reiteillä ja lähiliikennealueella. Älä ny, juuri taannoin joku päättäjä totesi Suomeen rakennettavan kattavan 4G -verkon ihan vaan parissa vuodessa , jos kattava alue käsittää 100 metrin säteen eduskuntatalosta, niin voi jopa onnistua. Ja vain kilpailutetuilla parilla miljardilla. Jep, lehmät lentää ja marsissa käydään jo ensiviikolla pystytämässä eka mäkkäri
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #26 : Syyskuu 20, 2012, 01:27:25 » |
|
Niin se kävi meillekkin muutama vuosi sitten että ei käyny kaverin Nordean Visa Elektroni junassa lippua maksaessa! MUTTA hyvin kävi mun Sampopankin kortti,siitä päättelinkin että olen sitten vahingossa valinnu oikean pankin,ollu tosin JO syntymästä asti,sillon oli vielä Postipankin nimellä mutta kuiteskin! No se mikä käy toiselle ei aina sovikkaan ittelle joten valintahan on aina henkilökohtainen,koska parasta pankkiahan ei ole itte se täytyy kokeilla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #27 : Syyskuu 27, 2012, 16:33:45 » |
|
Perusongelma lienee (?) junien verkon ajoittain (lue jokatoinenkerta) surkea toimivuus, josta kärsivät kaikki matkaajat.
Matkapuhelinverkon huono toimivuus junissa oli vielä 1990-luvulla aivan ymmärrettävää, olihan katvealueita muutenkin joka paikassa. Nykyään kuitenkin katkeamaton verkkoyhteys olisi jo itsestäänselvyys vähintään kaikilla IC-reiteillä ja lähiliikennealueella. Älä ny, juuri taannoin joku päättäjä totesi Suomeen rakennettavan kattavan 4G -verkon ihan vaan parissa vuodessa , jos kattava alue käsittää 100 metrin säteen eduskuntatalosta, niin voi jopa onnistua. Ja vain kilpailutetuilla parilla miljardilla. Jep, lehmät lentää ja marsissa käydään jo ensiviikolla pystytämässä eka mäkkäri Niin, lol vaan kaikille...taas hesa-tre intersitissä ja verkko ei pelitä...yhteys vaunuverkkooon kyllä on, muttei siitä eteenpäin Boonuksena vielä 230 volttiakin pistorasioista kateissa ja kännikän akku lähes loppu, itsellä ja naapuripenkin kaverilla....rento reissu tiedossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #28 : Syyskuu 27, 2012, 16:47:34 » |
|
Niin, lol vaan kaikille...taas hesa-tre intersitissä ja verkko ei pelitä...yhteys vaunuverkkooon kyllä on, muttei siitä eteenpäin Boonuksena vielä 230 volttiakin pistorasioista kateissa ja kännikän akku lähes loppu, itsellä ja naapuripenkin kaverilla....rento reissu tiedossa. Siinähän voi sitten sulkea kaikki tekniset vimpaimet ja ottaa irtioton koko tästä kiireisestä maailmasta, rauhoittua, tai ainakin yrittää olla paikoillaan. Kun mikään ei toimi, voi aina todeta jotta "jäg er cool".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #29 : Syyskuu 27, 2012, 16:54:17 » |
|
Niin, lol vaan kaikille...taas hesa-tre intersitissä ja verkko ei pelitä...yhteys vaunuverkkooon kyllä on, muttei siitä eteenpäin Boonuksena vielä 230 volttiakin pistorasioista kateissa ja kännikän akku lähes loppu, itsellä ja naapuripenkin kaverilla....rento reissu tiedossa. Siinähän voi sitten sulkea kaikki tekniset vimpaimet ja ottaa irtioton koko tästä kiireisestä maailmasta, rauhoittua, tai ainakin yrittää olla paikoillaan. Kun mikään ei toimi, voi aina todeta jotta "jäg er cool". Joo, naapurikin latasi äsken läppärinsä avulla kännikkäänsä, nyt läppäristä virta loppu ja piakkoin myös puh-elimestä Jep,rennosti raiteilla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #30 : Syyskuu 27, 2012, 18:07:53 » |
|
Niin, lol vaan kaikille...taas hesa-tre intersitissä ja verkko ei pelitä...yhteys vaunuverkkooon kyllä on, muttei siitä eteenpäin Boonuksena vielä 230 volttiakin pistorasioista kateissa ja kännikän akku lähes loppu, itsellä ja naapuripenkin kaverilla....rento reissu tiedossa. Siinähän voi sitten sulkea kaikki tekniset vimpaimet ja ottaa irtioton koko tästä kiireisestä maailmasta, rauhoittua, tai ainakin yrittää olla paikoillaan. Kun mikään ei toimi, voi aina todeta jotta "jäg er cool". Joo, naapurikin latasi äsken läppärinsä avulla kännikkäänsä, nyt läppäristä virta loppu ja piakkoin myös puh-elimestä Jep,rennosti raiteilla... Oletko ilmoittanut ongelmasta konduktöörille? Tähän mennessä aina kun olen sähköjen puuttumisesta ilmoittanut, ongelma on voitu korjata. Kerran ne tosin pamahtivat pois päältä joka ikisen erotusjakson kohdalla, eli konduktööri sai aika usein ravata vaunun päädyssä kytkemässä pistorasioita takaisin päälle Lisäksi tuo sähköttömyys on usein vaunukohtaista. Eli jos on ujo eikä tahdo jutella konnuhtöörin kanssa, voi käydä vaunuja läpi ja etsiä sellaisen, jonka pistorasiat toimivat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #31 : Syyskuu 27, 2012, 18:21:28 » |
|
Niin, lol vaan kaikille...taas hesa-tre intersitissä ja verkko ei pelitä...yhteys vaunuverkkooon kyllä on, muttei siitä eteenpäin En tiedä missä IC:ssä olit, mutta tänään IC-55:ssä oli parhaimmillaan 206 laitetta kiinni verkossa. Nämä kun laitetaan kaikki muutaman modeemin taakse, niin ei tarvitse ihmetellä jotta voi takuta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #32 : Syyskuu 27, 2012, 20:34:10 » |
|
Joo, verkossa on väkeä aina näissä työmatkalaisten junissa. Sen havaitsee junan lähtiessä ja kaikkien saatua härvelinsä liitettyä verkkoon. Mutta verkon alimitoitus on kyllä VR:n onkelma, jos kerta tarjoavat palvelua -moni nimenomaan matkustaa junalla näitä matkoja, tehden töitä verkon kautta. Joo, en sen verran ujo ole, ettenkö asiasta mainitsisi. Nyt konnari ehti vaunuun vasta hml-toijala välillä. Siinä sitten totesin, että koska ei ole saatu virtaa puhelimeen ja akku on aivan sippi, oli näyttö liian himmeä (samsung-ominaisuus)eikä lukulaite reagoinut siihen lainkaan. Kuultuaan ongelmasta hän sai sähköt kytkettyä hetken kuluttua. Taannoin tra-hki välillä nuori konnari ansiokkaasti yritti jo aamun junan verkkoa saada vireeseen(mun kommentoitua asiasta), mutta vaunujen välinen yhteys oli täysin kateissa Varmasti on turhauttavaa selittää näitä asoita jatkuvasti matkustajille, tosin suomalaiseen luonteeseen monesti kuuluu tyytyminen kohtaloon ja viat jäävät sitten vaivaamaan kaikkia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #33 : Syyskuu 28, 2012, 00:14:36 » |
|
Nyt palatakseni aiheeseen sain taas viestiä Avecralta, että vieläkin asiaa selvitetään. Nyt oli edellisen junan (15.9. S41) jolla matkustin, niin kassajärjestelmä tarkistettu, ja kunnossa oli ollut. Siellä näkyi tapahtumat kortistani, joita järjestelm ei hyväksynyt. Koska vika on kuitenkin Avecran päässä, tuli heiltä viesti että nyt asiaa selvitetään Nordean kanssa, ja on yhteydessä muhun kun lisää infoa tulee. Tästähän tulikin todella erikoinen ongelma... Toivottavasti asia saadaan selvitettyä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #34 : Syyskuu 28, 2012, 05:13:36 » |
|
Mutta verkon alimitoitus on kyllä VR:n onkelma, jos kerta tarjoavat palvelua -moni nimenomaan matkustaa junalla näitä matkoja, tehden töitä verkon kautta. Se on tietysti VR:n ongelma. Mutta täydellinen ratkaisu ei ole helppo/halpa, jos sellaista onkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #35 : Lokakuu 03, 2012, 21:43:59 » |
|
Maalaispankin korteissa oli ainakin ennen rajana 30 €, jonka alittavista ostoista saldoa ei tsekattu online. Bensa-automaateilla tuntuu olevan kolminkertainen raja. Olisiko käynyt niin, että Nalle haluaa minimoida luottotappiot ja nallepankin kortilla vitosenkin osto pitää tarkistaa? Visalla ja Masterillakin tuntuu olevan pankkikohtaiset erot, molempien pankkien eri versioita taskuissa.
Siperia on opettanut pitämään cashia sen verran taskussa, että saa nortit, ruokaa ja kotimatkan käteisellä. Sähkökatkojen aikaan tuolla kikalla pääsi kivasti etenemään. Nykypäivänä ainakin tuo cash kannattaa pitää jossain muualla kuin perstaskussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #36 : Lokakuu 04, 2012, 01:42:28 » |
|
Maalaispankin korteissa oli ainakin ennen rajana 30 €, jonka alittavista ostoista saldoa ei tsekattu online. Bensa-automaateilla tuntuu olevan kolminkertainen raja. Olisiko käynyt niin, että Nalle haluaa minimoida luottotappiot ja nallepankin kortilla vitosenkin osto pitää tarkistaa? Visalla ja Masterillakin tuntuu olevan pankkikohtaiset erot, molempien pankkien eri versioita taskuissa. Hyvä idea, mutta ei ole sekään. Ihan millä tahansa summalla pitäisi toimia offline-tilassa pankin mukaan. Syy edelleen kummittelee, ja kuten todettu ja mm. viime lauantaina huomattu, kortti toimii kunhan kortinnumero näpytellään. Juovaa pääte ei hyväksy jostain syystä. MUTTA, mikä parasta. Avecra on helpottanut elämääni. Lauantaina pendon ravintolavaunun työntekijä kertoi, että heitä on informoitu tässä asiassa, ja on tietoinen siitä ja naureskelikin että hänen kohdalleen osuu pari päivää myöhemmin juuri henkilö, jolla on mainittu ongelma..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #37 : Lokakuu 25, 2012, 07:54:06 » |
|
Nyt on asia selvinnyt lopullisti (kauan siinä meni..). Eli ongelma on Nordean uusissa debit -korteissa, joiden ominaisuus on se, että ostos yritetään varmentaa aina kun magneettijuovaa käytetään. Sirulla maksettaessa tai kortinnumero näpyteltäessä ei varmennusta tapahdu eikä pidäkkään tapahtua.
"Hei Pankista sain tiedon, että uusien Nordean Visa debit korttien ominaisuus on, että ne yrittävät aina varmentaa kun lukee magneettiraitaa. Tämä valitettavasti jatkuu ravintolavaunuissa niin kauan kunnes siirrymme maksupäätteisiin."
Avecran yhteyshenkilö ei osannut sanoa vielä miten jatkossa tullaan käsittelemään ravintolavaunuissa Nordean Visa Debit -kortit. Voi olla että Nordean Visa Debit kortit eivät jatkossa enään kelpaa ravintolavaunuissa. Jää nähtäväksi. Vaihtoehtojahan ei ole paljoa, joko kieltäytyvät hyväksymästä ollenkaan, tarjoilijat näpyttelevät kortinnumeron tai Avecra siirtyy pikaisesta sirukortinlukijoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #38 : Lokakuu 25, 2012, 20:23:29 » |
|
tai Avecra siirtyy pikaisesta sirukortinlukijoihin.
Varmaankin vasta kassauudistuksessa noin vuoden päästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #39 : Lokakuu 25, 2012, 21:03:04 » |
|
tai Avecra siirtyy pikaisesta sirukortinlukijoihin.
Varmaankin vasta kassauudistuksessa noin vuoden päästä. Jaa sisäpiirin tietoa löytyy ilmeisesti vähäsen.. Lupasi Avecran henkilö keneen olen ollut yhteydessä kertoa vielä minulle miten tulee ohjeistamaan henkilökuntaa, niin tiedän että hyväksyvätkö enään Nordean Visa Debittejä ennen mainittua kassauudistusta. Toistaiseksi siis hyväksyvät, mutta tarjoilijan on kortinnumero näpyteltävä ja tämähän ei kaikkia miellytä, se on tullu huomattua..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #40 : Marraskuu 05, 2012, 12:36:50 » |
|
Perusongelma lienee (?) junien verkon ajoittain (lue jokatoinenkerta) surkea toimivuus, josta kärsivät kaikki matkaajat.
Ei oikeastaan. Onlinevarmistuksessahan on kyse siitä, että myyjä ei luota asiakkaaseensa sentin vertaa, vaan haluaa varmentaa pikkuostoksetkin. Avecralle nollaluottotappio on siis tärkeämpi kuin liikevaihto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #41 : Marraskuu 05, 2012, 18:27:10 » |
|
Onlinevarmistuksessahan on kyse siitä, että myyjä ei luota asiakkaaseensa sentin vertaa, vaan haluaa varmentaa pikkuostoksetkin.
Riippuu vähän kortista. Joidenkin korttien osalta (esim. Electron) kyse on siitä, että kortin myöntäjä ei luota asiakkaaseensa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #42 : Marraskuu 05, 2012, 18:46:20 » |
|
Onlinevarmistuksessahan on kyse siitä, että myyjä ei luota asiakkaaseensa sentin vertaa, vaan haluaa varmentaa pikkuostoksetkin.
Riippuu vähän kortista. Joidenkin korttien osalta (esim. Electron) kyse on siitä, että kortin myöntäjä ei luota asiakkaaseensa. Näin tosiaan Electronin tapauksessa. Mutta joissain liikkeissä, esim. joissakin Keskon liikkeissä luottokortit ja debit-kortitkin varmennetaan. Ja esim. ulkomaalaisten kohdalla, joilla on suomen pankin kortti, pitää soittaa vielä varmennuspalveluun yli 500euron ostoksissa (ja mitä muuta sääntöjä siellä olikaan.. Nämä siis tiedän kun olen yhdessä Keskon tavaratalossa ollu kassamyyjänä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|