Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« : Syyskuu 02, 2012, 11:01:45 » |
|
ÄKKILÄHTÖ TIISTAINA 4.9.2012 SRHS RY PAKETTIKATKOYÖN AJELULLE HELSINGISTÄ RIIHIMÄKEEN JA TAKAISIN!
Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n puheenjohtaja Lari Nylund toimii "pakettikatkoyön" lähijunassa johtavana konduktöörinä Helsingistä Riihimäkeen. T-juna 229 lähtee tiistaina 4.9.2012 kello 01:31 (lähtö siis ma-ti välisenä yönä) Helsingin päärautatieasemalta. Kyseessä on kahdella Dv12-dieselveturilla ja todennäköisesti Eil-, Eilf- ja Eifet-vaunustolla liikennöivä T-juna. Poikkeuksellinen kalusto liittyy sähköradan korjaustöihin, jotka suoritetaan perinteisesti kuukauden ensimmäisenä maanantain ja tiistain välisenä yönä pääradalla.
SRHS ry jäsenien käyttöön varataan Eifet-aggregaattivaunusta paikat, jossa voi keskustella muiden rautatieharrastajien kanssa viimeisimmistä kuulumisista ja nauttia dieselvetureiden tarjoamasta äänimaailmasta himmennetyn valaistuksen antaessa paremmat mahdollisuudet maisemien tarkkailemiseen syysyössä.
Matka maksaa normaalin A-F vyöhykkeille oikeuttavan vyöhykelipun verran eli aikuiselta 11,10 euroa ja lapselta, opiskelijalta tai vanhukselta 5,55 euroa. Yksi A-F vyöhykelippu riittää Helsinki-Riihimäki-Helsinki retkeen, koska lipussa vaihtoaikaa on 2 tuntia. Lipun ostamista etukäteen esimerkiksi Helsingin päärautatieaseman junamaateista suositellaan, mutta toki lipun pystyy hankkimaan myös vasta junasta junahenkilökunnalta. Eifet-aggregaattivaunussa matkustavien matkaliput leimataan junassa junahenkilökunnan toimesta. Muissa vaunuissa liput tulee leimata eteisen leimausautomaatissa.
Paluumatka T-junalla 220 aloitetaan Riihimäestä kello 03:14 ja Helsinkiin aikataulun mukainen saapumisaika on kello 04:25. Juna on saapunut poikkeuksellisesta kalustosta johtuen yleensä Helsinkiin noin 15 minuuttia myöhssä.
Matkalle ei tarvitse ennakkoilmoittautua ja kyytiin voi nousta tai junasta poistua vapaasti kaikilla väliasemilla, kuten mihin tahansa VR Lähiliikenteen junaan/-sta.
Tervetuloa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2012, 15:27:23 » |
|
Jees, mukana ollaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2012, 16:36:29 » |
|
Matkalle ei tarvitse ennakkoilmoittautua ja kyytiin voi nousta tai junasta poistua vapaasti kaikilla väliasemilla, kuten mihin tahansa VR Lähiliikenteen junaan/-sta.
...ja toki jos matkustetaan vain osa matkasta, ei tarvita lippuakaan kuin osalle matkasta, vaan esim lippu vyöhykkeille BC riittää, jos matka on Tikkurilasta Keravalle. Ihan niinkuin aina muutenkin. (aattelin nyt tämänkin varmuuden vuoksi vääntää rautalangasta )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2012, 09:00:56 » |
|
...ja toki jos matkustetaan vain osa matkasta, ei tarvita lippuakaan kuin osalle matkasta, vaan esim lippu vyöhykkeille BC riittää, jos matka on Tikkurilasta Keravalle. Ihan niinkuin aina muutenkin. (aattelin nyt tämänkin varmuuden vuoksi vääntää rautalangasta ) Tai vaikkapa ihan seutulipulla, jos matka suuntautuu vain sille alueelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2012, 14:58:42 » |
|
Junat ovat tavallisen aikataulun mukaisia ja niissä on erona vain kalusto, josta myös aiheutunee aikataulun pettämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2012, 17:30:31 » |
|
Junat ovat tavallisen aikataulun mukaisia ja niissä on erona vain kalusto, josta myös aiheutunee aikataulun pettämistä.
Eikä mitään pientä.. Viimeiset kaksi kertaa on ollut n. 40min myöhässä takaisin Helsingissä (heinäkuun tieto perustuu reissuun, elokuun tieto perustuu johtavan konduktöörin kertomukseen).
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2012, 20:36:08 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2012, 17:59:49 » |
|
Noin on. Ei sovi tuollainen diiseli nykyisiin aikatauluihin. Tiedä sitten selviäisikö Dm12 paremmin. Siitä on ollut aiemmin keskustelua, mutta kun se on niin vaikeaa, niin vaikeaa. Kuinkahan monta ihan "oikeaa" matkustajaa joissa yövuoroissa on? Varmaan riittävästi,että vuoroja ei peruta, vaan korvataan toisella kalustolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 03, 2012, 18:11:56 » |
|
T-juna 220 on esimerkiksi monelle VR:n kuljettajalle ja konduktörille tärkeä junayhteys töihin kuljettamaan ja palvelemaan asiakkaita aamuruuhkan aikaan. Osa meistä työskentelee ja matkustelee hyvin eri aikoihin vrt. valtaväestö.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2012, 18:41:31 » |
|
Näitä keskusteluja luettuani ei auta kuin valmistautua yövuoroon parhaalla mahdollisella tavalla ja ottaa tavoitteeksi ajallaan Helsinkiin saapuminen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2012, 18:54:53 » |
|
Jos asemien välillä nouseva nopeus on luokkaa 80km/h niin T-vaihde on parempi, nopeamman kiihtyvyyden saavuttamiseksi eikä vetovoimarajoitukset haittaa kiihdytyksiä vaikka heti lähdössä otetaan B-porras käyttöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2012, 19:31:15 » |
|
Ei kannata Lari piiskata kuskeja. Poikkeusliikenne on sitä mitä pitääkin. On sitä talvipakkasella odotettu niitä ns. luotettavia höyryvetureita Vanattaran aukean viimassa. Jos asuisin ns. pääkaupunkiseudulla, saattaisin ihan mielenkiinnosta lähteä tuollaiseen yöjunaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2012, 19:37:29 » |
|
T-juna 220 on esimerkiksi monelle VR:n kuljettajalle ja konduktörille tärkeä junayhteys töihin kuljettamaan ja palvelemaan asiakkaita aamuruuhkan aikaan. Osa meistä työskentelee ja matkustelee hyvin eri aikoihin vrt. valtaväestö.
Kokemuksen mukaan tuo on juurikin näin kuten sanoit. Todella paljon junasta löytyy VR:n henkilökuntaa aamun ekoille vuorolle töihin menossa. Etenkin sitten Keravan kaupunkiradan puolella alkaa näitä muita työläisiä löytymään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2012, 09:23:50 » |
|
Kiitos matkalle osallistuneille reilulle kymmenelle harrastajalle. Tällaiset "ex tempore" reissut voivat olla mukavia, kuten tälläkin kertaa havaittiin. Keskustelu ei stö-valaistussa Eifet 25301-aggregaattivaunun matkustamossa hiljentynyt missään vaiheessa, vaan juttu jatkui Helsingistä lähdöstä Helsinkiin saapumiseen asti.
Menomatkalle päästiin muutama minuutti aikataulusta jäljessä Ilmalan ratapihalla lähtövalmisteluissa kohdatuista haasteista johtuen. Matkan aikana tuollainen 6 minuutin hitaassa kulkeminen tuntui olevan se keskiarvo. Pasilan ja Käpylän välillä edessä oli "huonot värit tolpassa". Järvenpäästä lähdettäessä tuli pari minuuttia lisää, kun todennäköisesti nousu vaati verojaan.
Paluumatkalla minuutteja rapisi kyytiin nousevien matkustajien tahtiin, eikä Dv12+3 vaunua kiihdy selkeästi samaan tahtiin Sm1/2-kaluston kanssa. Mitään yksittäistä pidempää myöhästymistä ei pysähdyspaikoilla koettu ja kulkutiekin oli kokoajan vapaa, joten Helsinkiin saavuttiin 10 minuuttia aikataulusta jäljessä kello 04:35. Yöretki oli ohi harrastajien osalta ja vaunusto palasi Ilmalan ratapihalle odottamaan uusia seikkailuja.
Kokoonpanona oli Dv12+Eilf+Eil+Eifet 25301. Toinen veturi jäi tällä kertaa varikolle, koska "nipun tekemisessä kohdattiin ylitsepääsemätön este". No, eipä tuo paljoa olisi menoa parantanut...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2012, 12:24:03 » |
|
Kiitos Larille matkasta ja taidokkaasta konduktöörin työstä! Olisikohan tuo ollut parhaiten sujunut pakettikatko, missä itse olen ollut Ja yhdellä deeverillä normaalin kahden sijasta. Eikä sovi unohtaa Jarkkoa joka minulla lipun myi ja juttuseuraa piti!
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2012, 16:59:47 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 04, 2012, 15:32:58 » |
|
Samoin kiitokset junahenkilökunnalle täältäkin! Asjareissu oli kyllä! Kiitos!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 04, 2012, 15:56:25 » |
|
Mites, se Oulun kone oli Helsinkiin joutunut?
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 Siperian Susi
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 04, 2012, 16:01:57 » |
|
Näköjään oli myös viime kuussa: http://vaunut.org/kuva/76608
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 04, 2012, 16:06:49 » |
|
Yleensähän näissä on 25- tai 27-sarjan kone veturina. Deeverin murina on hienoa kuultavaa B-portaalla ja 26-sarjan koneen ollessa veturina varmasti, myös tuulettimen vonkuna kuului selvästi, tehojen ollessa täysillä.
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 Siperian Susi
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 04, 2012, 16:12:11 » |
|
Mites, se Oulun kone oli Helsinkiin joutunut? Tampereen kone tuo on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 04, 2012, 16:16:46 » |
|
Mites, se Oulun kone oli Helsinkiin joutunut? Tampereen kone tuo on. Ai niin. Tampereella on vissiin muutamia 26-sarjalaisia. Ja huomattavasti enemmän 25- ja 27-sarjaa. 2626 on ainakin Oulun kone.
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 Siperian Susi
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2012, 16:19:27 » |
|
Mites, se Oulun kone oli Helsinkiin joutunut? Tampereen kone tuo on. Ai niin. Tampereella on vissiin muutamia 26-sarjalaisia. Ja huomattavasti enemmän 25- ja 27-sarjaa. 2626 on ainakin Oulun kone. Sekin on Tampereen kone. 2626-2629 oli sitä paitsi Joensuun koneita ennen Tamperetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2012, 16:24:32 » |
|
Mites, se Oulun kone oli Helsinkiin joutunut? Tampereen kone tuo on. Ai niin. Tampereella on vissiin muutamia 26-sarjalaisia. Ja huomattavasti enemmän 25- ja 27-sarjaa. 2626 on ainakin Oulun kone. Sekin on Tampereen kone. 2626-2629 oli sitä paitsi Joensuun koneita ennen Tamperetta. 2626 on kuitenkin liikkunut täällä pohjoisessa. En tiedä onko sitten tehty veturien siirtoja nyt lähiaikoina.
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 Siperian Susi
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2012, 16:54:08 » |
|
Ai niin. Tampereella on vissiin muutamia 26-sarjalaisia. Ja huomattavasti enemmän 25- ja 27-sarjaa. 2626 on ainakin Oulun kone. Sekin on Tampereen kone. 2626-2629 oli sitä paitsi Joensuun koneita ennen Tamperetta. 2626 on kuitenkin liikkunut täällä pohjoisessa. En tiedä onko sitten tehty veturien siirtoja nyt lähiaikoina. Eipä tuo kovin paljoa näyttäisi liikkuneen pohjoisessa sitten vuoden 2009... http://vaunut.org/kuvat/?t=2626
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 181
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 04, 2012, 16:56:45 » |
|
Ai niin. Tampereella on vissiin muutamia 26-sarjalaisia. Ja huomattavasti enemmän 25- ja 27-sarjaa. 2626 on ainakin Oulun kone. Sekin on Tampereen kone. 2626-2629 oli sitä paitsi Joensuun koneita ennen Tamperetta. 2626 on kuitenkin liikkunut täällä pohjoisessa. En tiedä onko sitten tehty veturien siirtoja nyt lähiaikoina. Eipä tuo kovin paljoa näyttäisi liikkuneen pohjoisessa sitten vuoden 2009... http://vaunut.org/kuvat/?t=2626Kyllä on! Ja ihan tänä kesänä. Sama se jos kyseisestä veturista ei ole kuvia pohjoisesta.
|
|
|
tallennettu
|
Sr1 Siperian Susi
|
|
|