Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« : Syyskuu 06, 2012, 08:14:59 » |
|
Kakolanmäen etelärinteelle suunnitteilla oleva rinnehissi eli funikulaari on myötätuulessa. Turun kaupunginhallitukselle esitetään lähiaikoina rinnehissin rakennuttamisen hyväksymistä. Rakennustyöt aiotaan aloittaa Linnankadun puoleisella rinteellä nopeasti, sillä kaupungin kiinteistöliikelaitos varaa alustavasti yhteensä 2,5 miljoonan euron potin rinnehissiä varten. turun sanomatAinakin minä ymmärrän rinnehissillä ihan jotain muuta kuin mitä funikulaari on ....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2012, 09:24:18 » |
|
Jos ei olisi laskettelurinteiden hissejä, tuohan olisi melko kätevä suomennos laitteelle joka ei ole normaali juna eika normaali hissi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2012, 09:30:38 » |
|
Sivistyssanakirjan mukaan : funikulaari: vaijerikäyttöinen rautatie, jota käytetään jyrkillä rinteillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2012, 09:05:14 » |
|
vaijerijuna? rinnejuna?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 07, 2012, 15:38:35 » |
|
Olen kääntänyt funikulaarin vaijeriradaksi, mutta vaijerijuna...hmm. Miksipä ei? Rinnejuna...se ei ole kovin kuvaava. Rinne viittaa helposti laskettelurinteeseen; jos ajatellaan vuoren rinnettä, niin rinnettä kiipeävä hammasradan juna ei ole rinnejuna, jos termi varataan tähän käyttöön. Hankalaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 07, 2012, 16:24:31 » |
|
Tosi hankalaa on. Jotenkin miellän junan sellaiseksi vähän pidemmäksi "pötköksi", mutta lyhimmät ovat tosiaan lähes hissikopin kokoisia. Ainoa jossa olen ajellut oli Pariisissa, aikä se oiken mielikuvaani junasta muistuttanut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2012, 16:44:46 » |
|
Vaijerirata - tässä voi tulla sekaannus Svedala patentoimaan "jatkuvaan vaijeriin", joita oli satoja tiilitehtailla Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa jne... Vaijeri oli jatkuvassa liikkeessä ja siihen kytkettiin savenkuljetusvaunuja vähän samaan periaatteelliseen tapaan kuin esimerkiksi kaapeliraitiovaunuja (esim. San Franciscossa). Vaunut kytkettiin vaunu kerrallaan, joten sen vaijeriradan "junat" olivat aina yksivaunuisia ja hankalissa paikoissa saattoi matkan varrella olla (automaattisesti tai puoliautomaattisesti toimiva) kääntöpöytäkin. Funikulaarissa vaunut on kiinteästi kytketty vaijeriin, mikä on aika oleellinen ero. Muutoin hyvä suomennosidea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2012, 17:38:54 » |
|
Miksi ihmeessä täytyy väkisin alaa vääntämään suomennosta funikulaarille? Se kun on ihan suomenkielen sana
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2012, 17:43:52 » |
|
Minullekin tulivat mieleen Friscon ratikat. Nyt vain odotamme termin funikulaari keksijän selirtystä termille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2012, 17:50:36 » |
|
Minullekin tulivat mieleen Friscon ratikat. Nyt vain odotamme termin funikulaari keksijän selirtystä termille.
Saatkin mennä aika kauas historiassa, ensimmäinen maininta on vuodelta 1515
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 09, 2012, 23:01:06 » |
|
Olen toisaallakin kannattanut suomennokseksi sanaa viistohissi.
Sellaisia löytyy Kolin viistohissin lisäksi jo Suomesta useita. Kulkevat vain hämäyksen vuoksi tunneleissa, tai muutoin katseilta piilossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 09, 2012, 23:17:32 » |
|
Olen toisaallakin kannattanut suomennokseksi sanaa viistohissi.
Ei ollenkaan huono
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|