|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2012, 20:14:34 » |
|
jaahas, oli ollut "oikopolulla" ja viimeisellä sellaisella. Aikuisten oikeesti, yksilönvastuu on olemassa ei siinä mitää. Liikennevirasto voisi tsekata aitojen pituudet ja korkeudet, luulen että 2 metrinen ehkäisee 98% kaiken liikenteen edulliseen hintaan. Löytyy noita aitoja erämaataipaleilta kallioleikkauksista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2626
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2012, 20:22:57 » |
|
Veturi ajoi huomattavan hiljaa. Keskustassa radalla taitaa olla 20 km/h rajoitus.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2012, 20:47:14 » |
|
jaahas, oli ollut "oikopolulla" ja viimeisellä sellaisella. Aikuisten oikeesti, yksilönvastuu on olemassa ei siinä mitää. Liikennevirasto voisi tsekata aitojen pituudet ja korkeudet, luulen että 2 metrinen ehkäisee 98% kaiken liikenteen edulliseen hintaan. Löytyy noita aitoja erämaataipaleilta kallioleikkauksista.
2m aita haittaa jo kuvaamista merkittävästi, semmoinen joka on menossa radalle/radan yli, niin se menee vaikka läpi harmaan kiven. Jos jossakin on yleisesti käytetty oikopolku radan yli, niin aika vaikea siitä kulkemista on estää. Ikävä juttu että onnettomuudessa tuli henkilövahinkoja. Yleensä ennen radan ylitystä tulisi kyllä varmistaa huolellisesti että mitään ei ole tulossa, eikä vain mennä luottamalla tuuriin "ennenkään ole tullut". On tullut nähtyä useitakin kertoja tilanne että kännykkä korvalla mennään radan yli katsomatta ja juna on jo lähellä tulossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2012, 21:31:06 » |
|
Valitettava tapaus tämäkin. jaahas, oli ollut "oikopolulla" ja viimeisellä sellaisella. Aikuisten oikeesti, yksilönvastuu on olemassa ei siinä mitää. Liikennevirasto voisi tsekata aitojen pituudet ja korkeudet, luulen että 2 metrinen ehkäisee 98% kaiken liikenteen edulliseen hintaan. Löytyy noita aitoja erämaataipaleilta kallioleikkauksista.
2m aita haittaa jo kuvaamista merkittävästi, semmoinen joka on menossa radalle/radan yli, niin se menee vaikka läpi harmaan kiven. Jos jossakin on yleisesti käytetty oikopolku radan yli, niin aika vaikea siitä kulkemista on estää. Ikävä juttu että onnettomuudessa tuli henkilövahinkoja. Yleensä ennen radan ylitystä tulisi kyllä varmistaa huolellisesti että mitään ei ole tulossa, eikä vain mennä luottamalla tuuriin "ennenkään ole tullut". On tullut nähtyä useitakin kertoja tilanne että kännykkä korvalla mennään radan yli katsomatta ja juna on jo lähellä tulossa. Aidat ovat pilanneet monia kuvauspaikkoja. Ja vuosikymmeniä käytettyjen vakiintuneiden oikopolkujen kohdille aitoihin näyttää usein ilmestyvän aukkoja. Eivät aidat sitkeistä yrityksistä huolimatta estäneet jalankulkua vaikkapa Aurajoen rautatiesillan reunalla. Jalankulkija- ja harrastajaystävällisempi ratkaisu olisi jalankulkusiltojen rakentaminen näihin vakiintuneisiin luvattomiin ylityspaikkoihin. Silloiltahan on aina hyvä myös kuvata. Tämä(kin) on tosin toiveajattelua, varsinkin näinä synkkenevinä lama-aikoina. No, tokihan aidat estävät myös eläinten joutumista junan alle. Itse jouduin kerran todistamaan sadan metrin päästä ihmeissäni kahden huonojalkaisen mamman radanylitystä. He ylittivät kolme raidetta verkalleen raahaten ja nostellen suuria matkalaukkuja kiskojen yli. Eivät lainkaan katsoneet, tuleeko jostain suunnasta mahdollisesti juna, vaan menivät puhtaasti tuuriinsa luottaen. Ja lättähattu oli tulossa muutaman minuutin päästä.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2012, 22:51:59 » |
|
Vaikka junakuvauksellisesti asia olisi miten merkittävä tahansa, ainuttakaan aitaa ei pystytetä tai jätetä pystyttämättä valokuvauksellisten seikkojen vuoksi. Ja hyvä niin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2012, 23:02:37 » |
|
Tuossa paikassa on aivan vieressä alikulku, joka ei ilmeisesti palvele kaikkia kulkutarpeita, kun viereen on syntynyt todella vilkas polku. Tämän lisäksi Metsä-Saimaan rataa käytetään koiranulkoilutusalueena ym.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2012, 23:07:57 » |
|
Vaikka junakuvauksellisesti asia olisi miten merkittävä tahansa, ainuttakaan aitaa ei pystytetä tai jätetä pystyttämättä valokuvauksellisten seikkojen vuoksi. Ja hyvä niin.
Moni kuvauspaikka on pilattu aidoilla, onko ihmisiltä kadonnut itsesuojeluvaisto kun melkein kaikki rautatiealueet ovat aidattu. Perkele jos ei osaa käyttää päätään niin luonto kouluttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2626
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2012, 06:43:55 » |
|
Luvassa perinteinen vorg-väittely!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 118
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2012, 11:12:36 » |
|
Hui, nyt tuli kylmät väreet. Kuvasin kyseisen veturin juuri ennen tapahtumaa 408:n varresta ennen tunnelia ajellessani töistä kotiin.
Nyt ei veturi väistänyt mummelia, kuten joitan vuosia sitten kävi tasoristeyksessä Lyseon lukion kohdalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2012, 16:14:20 » |
|
Vaikka junakuvauksellisesti asia olisi miten merkittävä tahansa, ainuttakaan aitaa ei pystytetä tai jätetä pystyttämättä valokuvauksellisten seikkojen vuoksi.
Hmm, no joo, asia on noin muotoiltuna päivänselvä. Tosin se saa lisää ulottuvuuksia, jos sitä tarkastellaan vaikkapa perinnemaisemallisista näkökulmista suojeltujen rautatieasemarakennusten ja rautatien välissä. Ja hyvä niin.
En välttämättä aina ja jokatapauksessa alleviivaisi tuota. Moni kuvauspaikka on pilattu aidoilla, onko ihmisiltä kadonnut itsesuojeluvaisto kun melkein kaikki rautatiealueet ovat aidattu. Perkele jos ei osaa käyttää päätään niin luonto kouluttaa.
Vahinkoja sattuu, niitä ei koskaan voida kokonaan eliminoida ihmiselämästä. Ja kaikki me joskus joudumme täältä lähtemään. Turvallisuus on positiivista, mutta joskus vain tuntuu, että se menee jossain kohdin överiksi, joskus jopa niinkin, että turvallisuus käytännössä heikkenee, vaikka Brysselistä ollaan yrittävinään päinvastaista. EU antaa monenlaisia direktiivejä ohjeiksi hyvään ja lasiseen elämään. Mahtaako Suomella olla Euroopan maista pipo kaikkein tiukimmin päässä, koska jos EU käskee hakkaamaan päätä seinään, niin suomalainen hakkaa, ja joku toinen suomalainen vielä vahtii, että direktiiviä varmasti noudatetaan pilkulleen. Luvassa perinteinen vorg-väittely! Älä Jimi yllytä hulluja...
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 21, 2012, 13:04:23 » |
|
Tämä surullinen onnettomuus on näemmä herättänyt monenlaista keskustelua.
Onnettomuuspaikan vieressä, melkeinpä suoraan alapuolella sijaitsee alikulkutunneli, jonka läpi kulkee yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tämä alikulkureitti on suunniteltu todella huonosti ja väärään paikkaan: alikulkuun johtaa kummaltakin puolelta jyrkkä mäki ja toisella puolella alikulkua on lisänä erittäin jyrkkä mutka. Tämän seurauksena alikulkutunneli koetaan hankalaksi, jopa vaaralliseksi käyttää ja radan yli oikaistaan myös talvella jolloin rataa vierustavat vaikeakulkuiset, usein toista metriä korkeat aurausvallit. Se jos jokin kertoo miten käyttökelpoisena tuota alikulkutunnelia pidetään.
Tämä kyseinen paikka ei ole "kuvauspaikka", ei myöskään asemakaavavalla tai rakennussuojelulailla suojeltu rakennus tai kulttuuriympäristö. Kysymyksessä on satojen ihmisten päivittäisen asiointireitin ja teollisuuden raskaiden kuljetusten risteys, josta on kehnolla suunnittelulla luotu sekä vaikea että vaarallinen.
Nähtäväksi jää johtaako onnettomuus toimenpiteisiin, esimerkiksi aitojen rakentamiseen, Metsä-Saimaan radan turvallisuutta ollaan joka tapauksessa parantamassa jo tänä vuonna, kun Satamatien vartioimattomalle tasoristeykselle aiotaan tehdä "jotain". (Lähde: Liikennevirasto @ Etelä-Saimaa 19.9.2012)
- Tomi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 21, 2012, 15:51:45 » |
|
Tämä kyseinen paikka ei ole "kuvauspaikka", ei myöskään asemakaavavalla tai rakennussuojelulailla suojeltu rakennus tai kulttuuriympäristö. Kysymyksessä on satojen ihmisten päivittäisen asiointireitin ja teollisuuden raskaiden kuljetusten risteys, josta on kehnolla suunnittelulla luotu sekä vaikea että vaarallinen.
Keskustelu rönsyili muodissa olevaan rautateiden aitausilmiöön - siis yleisellä tasolla, ottamatta erityisesti kantaa tähän nimenomaiseen otsikonmukaiseen tapaukseen. Näin ymmärrän ketjua lukiessani. Pahoitteluni, jos olen tarkoittamattani pahoittanut jonkun mielen. Kelvoton suunnittelu on ennemmin sääntö kuin poikkeus kevyen liikenteen reitityksissä. Kevyt liikenne nähdään vain muiden liikennemuotojen haittana, joka pitää ohjata pois muiden tieltä. Kaupunkimme ovat täynnä kevyen liikenteen vuoristoratoja.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 21, 2012, 19:01:13 » |
|
Jälleen valitettavia tapauksia, toisaalta muistan rautatieuutisissa. Nro 3/1976 oli juttu rata alueen aitaamisesta Malmilla mutta, aita maksoi 25 mk/metri tänään rakennettin aita. Seuraavana yönä tehtiin aitaan aukko ja, oikopolku oli valmis, ja kissa ja hiiri leikki jatkui eli sellainen tapaus. Mitä hyötyä on rakentaa kallis aita ? kun äidin pikku tuhilaiset särkee aidan seuraavana, yönä eli tälläinen tapaus. Ja tämänkin maksaa yhteiskunta, eli veronmaksajat.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2012, 21:35:56 » |
|
Aidoista puheen ollen offtopic-paikkaan. Kouvolassa Kaunisnurmen ja Töröstinmäen välinen hyvin hyvin perinteinen (ja vaarallinen, vaikka näkymä on toki hyvä molempiin suuntiin) neljän raiteen ylityspaikka aidattiin niin massiivisella varmaan kolmen metrin umpiaidalla, että sitä ei paraskaan korkeushyppääjä ylitä. En osaa sanoa, onko ylityspaikka siirtynyt muutama sata metriä asemalle päin, jossa aita loppuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 23, 2012, 01:35:24 » |
|
Aidoista puheen ollen offtopic-paikkaan. Kouvolassa Kaunisnurmen ja Töröstinmäen välinen hyvin hyvin perinteinen (ja vaarallinen, vaikka näkymä on toki hyvä molempiin suuntiin) neljän raiteen ylityspaikka aidattiin niin massiivisella varmaan kolmen metrin umpiaidalla, että sitä ei paraskaan korkeushyppääjä ylitä. En osaa sanoa, onko ylityspaikka siirtynyt muutama sata metriä asemalle päin, jossa aita loppuu.
Valitettavasti siinä meni myös hyvä junien tarkkailupaikka. Olen koko ikäni asunut Kaunisnurmella, ja lapsuuden kodistani oli tuohon n. 300 metriä, nyt hieman pidempi matka. Aita toimittaa myös meluaidan virkaa kyseisessä paikassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 23, 2012, 07:44:50 » |
|
kun äidin pikku tuhilaiset särkee aidan seuraavana, yönä eli tälläinen tapaus. Ja tämänkin maksaa yhteiskunta, eli veronmaksajat. Mistä voit päätellä, että kyseessä olisi lapset tai nuoret? Veikkaisin kyllä mieluummin aika isoja tihulaisia. Olen kyllä tosin itsekin nähnyt rataa ylitettävän kolmen lapsen ja ponirattaiden voimin. Siinä ei ollut aitaa ja asiasta kysyttäessä saatiin vain vastaus, että ainahan tästä on kuljettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 23, 2012, 09:07:19 » |
|
Riku: joo, se Kaunisnurmen radan varsi tuhottiin totaalisesti metsän kaatamisineen, meluvalleineen ja massiivisine aitoineen. No, turvallisuuden nimissä... Se Töröstin puoli oli mulle aivan legendaarinen lapsuuden junientarkkailupaikka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 23, 2012, 16:06:24 » |
|
... vaikka Brysselistä ollaan yrittävinään päinvastaista. EU antaa monenlaisia direktiivejä ohjeiksi hyvään ja lasiseen elämään. Mahtaako Suomella olla Euroopan maista pipo kaikkein tiukimmin päässä, koska jos EU käskee hakkaamaan päätä seinään, niin suomalainen hakkaa.
EU toki vaatii, mutta ei Brysselistä vaan Helsingistä. Pääosa noista Suomessa toteutettavista erityisen kummallisista EU-vaatimuksista on sellaisia, jotka eivät ole voimassa muissa 26:ssa EU-maassa. Ne ovat suomalaisten EU-viranomaisten omien kansallisten tarkoitusperiensä perusteella EU-säännöistä tekemiä tulkintoja. Arvaukseni tämän syystä on se, että Suomessa on paljon virkamiehiä, jotka haluavat saada läpi sellaisia ajatuksiaan, jotka muut haluaisivat blokata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 23, 2012, 18:33:08 » |
|
kun äidin pikku tuhilaiset särkee aidan seuraavana, yönä eli tälläinen tapaus. Ja tämänkin maksaa yhteiskunta, eli veronmaksajat. Mistä voit päätellä, että kyseessä olisi lapset tai nuoret? Veikkaisin kyllä mieluummin aika isoja tihulaisia. Olen kyllä tosin itsekin nähnyt rataa ylitettävän kolmen lapsen ja ponirattaiden voimin. Siinä ei ollut aitaa ja asiasta kysyttäessä saatiin vain vastaus, että ainahan tästä on kuljettu. Toki tarkoitin myös teinejä, sekä aikuisia. Mutta mitä isot edellä sitä pienet perässä, itse olen nähnyt muutaman läheltä piti tapauksen mm Oulaisissa. Siihen aikaan ei ollut vielä alikulku tunnelia Ou:ssa sopiva oikopolku, meni makasiinin kuormaussillan etelä puolellta, kumartui hiukan opastin vaijereiden alta. Oikopolku oli kuin tarjottimella että viis junista että näin, vuonna 1979.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 118
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 26, 2012, 08:24:19 » |
|
Valitettava tosiasia on, että nykyhteiskunta suorastaan velvoittaa olemaan piittaamaton ja kapinoimaan lähestulkoon kaikkea mahdollista vastaan. Jos rakennetaan aita, se on rikottava jne. Sitä tekevät nuoret ja vanhat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 26, 2012, 12:42:32 » |
|
Valitettava tosiasia on, että nykyhteiskunta suorastaan velvoittaa olemaan piittaamaton ja kapinoimaan lähestulkoon kaikkea mahdollista vastaan. Jos rakennetaan aita, se on rikottava jne. Sitä tekevät nuoret ja vanhat.
Ei tuo asioiden rikkominen ole mikään uusi "nyky-yhteiskunnan" ilmiö. On niitä aitoja ja roskiksia rikottu maailman sivu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 06, 2013, 00:45:32 » |
|
Kelvoton suunnittelu on ennemmin sääntö kuin poikkeus kevyen liikenteen reitityksissä. Kevyt liikenne nähdään vain muiden liikennemuotojen haittana, joka pitää ohjata pois muiden tieltä. Kaupunkimme ovat täynnä kevyen liikenteen vuoristoratoja.
(Nostetaanpas vanha ketju esille...) Sama asia on tullut mieleeni mm. pyöräillessäni tietä 170 Kulosaaren sillalta Itäsalmeen. Kun pyörätie on "muutaman" kerran vaihtanut puoltaan autotiehen nähden, niin herää kysymys, onko kyseessä liikennesuunnittelun kiusantekoa... Nykyisessä kotikaupungissani puolestaan on sellaisia liikennesuunnittelun kukkasia - myös kevyen liikenteen väylillä, ettei niitä voi ymmärtää kuin kieroudestaan tunnetut savolaiset. Jos hekään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|