Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Taajamajuna 370/371 Hämeenlinna - Riihimäki (-Hämeenlinna)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Syyskuu 20, 2012, 01:08:27 »

Löysinpäs uuden tuttavuuden. H370. Ikinä kuullutkaan moisesta junasta. Kalusto tulee Riihimäeltä, aikataulun mukaan 06:00 Riihimäeltä ja Hämeenlinnassa 06:23.

H370: Hämeenlinna 06:33, Turenki 06:42, Ryttylä 06:51 ja Riihimäki 06:58, ja siitä on vaihtoyhteys Helsinkiin H228:lla.

Kauan tämä H370 on ollut? Täältä ei yhtään kuvaa löytynyt, enkä ole aikasemmin kuullut edes mokomasta.

Löyty näköjään myös H371 joka menee taas Riihimäki - Hämeenlinna, pysähtyen Ryttylässä ja Turengissa. Ilmeisesti Turengin asukkaita palvellaan, Ryttylästä ei omien havaintojen mukaan mihinkään aikaan oikein matkustajia tule, mutta Turengissa niitä on reilusti. Tämän H371:n kalusto tulee Hämeenlinnasta yösäilöön Riihimäelle 18:07 - 18:30. Miksi tuota ei voi Hämeenlinnassa säilyttää? Ja millä kalustolla mennään?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 884


« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2012, 01:27:52 »

Nuo Hämeenlinnan taajamajunat ovat olleet ainakin vuodesta 2004 (jolloin minulla eka omakohtainen havainto), todennäköisesti pidempäänkin, joten uusi juttu eivät missään tapauksessa ole. Numerot ovat voineet vaihtua, mutta suunnilleen samalla aikataululla on menty.
Voin puhua palturia, mutta tuolloin 2004 taisi nuo kulkea aamuisin sekä iltaisin molemmat sivut matkustajien kanssa, nykyisinhän mennään toiseen suuntaan tyhjävaunujunana.

Kalustona 1*Sm1/Sm2.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2012, 01:56:39 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 884


« Vastaus #2 : Syyskuu 20, 2012, 01:55:24 »

Tarkastelin vanhoja aikatauluja, niin UJA:n ("Uusi juna-aika" joka alkoi 3.9.2006) aluksi junat kulkivat numeroilla 340/363. Näillä numeroilla kuljettiin vielä 2009, mutta jossain vaiheessa muuttuivat nykyisiksi. Vanhempia aikatauluja en nyt jaksa etsiä.

Mitä tulee tuohon rungon säilyttämiseen Hämeenlinnassa, niin eiköhän se helpompaa tuoda se Riihimäeltä ja viedä illalla taas poies. Eihän aamujunaan kuski ehtisi muulla kun autokyydillä, jossa nyt ei hirveästi järkeä ole. Hämeenlinnassa ei omia kuskeja ole, siitä en tiedä minkä varikon ajossa nämä junat ovat. (Ri,Hki vaiko joku muu?)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2012, 03:41:57 »

Tuosta H 363:sta on yksi hyvä kuva Hl:n asemalta: http://vaunut.org/kuva/54899
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2012, 04:42:02 »

Ai noin vanha juttu oli.. Mitenköhän en ole itse kertaakaan mokomaan törmännyt... Ja enpä tullut ollenkaan ajateltua tuota kuljettaja hommaa, sillä senhän kyllä tiedän ettei Hämeenlinnassa kuljettajia ole, vaan lähimmät löytyvät sitten Riihimäeltä.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2012, 08:44:57 »

Joskus taannoin iltajuna ajettiin suorana Helsingistä ja Eil-kalustolla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2012, 09:00:18 »

Joskus taannoin iltajuna ajettiin suorana Helsingistä ja Eil-kalustolla.

Sanoisin kyllä varmana tietona ettei Hämeenlinnaan päättyvää Eil-runkoista junaa ole aikataulunmukaisena ajettu koskaan. Sen sijaan Tampereelle pääsi kyllä vuoteen 2006 saakka. Vielä aikaisemmin, vuosituhannen vaihteessa, Hämeenlinnasta pääsi arkena sekä kuuden pintaan että seitsemän pintaan Helsinkiin junilla, jotka kulkivat Riihimäestä eteenpäin H-tunnuksella.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2012, 13:22:19 »

Joskus taannoin iltajuna ajettiin suorana Helsingistä ja Eil-kalustolla.

Sanoisin kyllä varmana tietona ettei Hämeenlinnaan päättyvää Eil-runkoista junaa ole aikataulunmukaisena ajettu koskaan. Sen sijaan Tampereelle pääsi kyllä vuoteen 2006 saakka. Vielä aikaisemmin, vuosituhannen vaihteessa, Hämeenlinnasta pääsi arkena sekä kuuden pintaan että seitsemän pintaan Helsinkiin junilla, jotka kulkivat Riihimäestä eteenpäin H-tunnuksella.

Kyllä yhdessä vaiheessa kulki Eil-vaunuinen juna Hämeenlinnaan, lähti Helsingistä joskus klo 16 jälkeen. On saattanut olla 90-luvulla eikä muistaakseni kestänyt kovin kauaa ennen kuin muutettiin vaihdolliseksi sähkäriyhteydeksi.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 884


« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2012, 19:13:50 »

Nyt tarkastin vanhempia aikatauluja ja vaikkapa kaudella 30.5.2004-8.1.2005 nuo Hämeenlinnan taajikset kulkivat seuraavasti:

H 331
Riihimäki-Hämeenlinna

Riihimäki 5.52
Ryttylä 5.59
Turenki 6.08
Hämeenlinna 6.17

H 332
Hämeenlinna-Riihimäki

Hämeenlinna 6.24
Turenki 6.33
Ryttylä 6.41
Riihimäki 6.48

Riihimäellä suora vaihtoyhteys H 226:lla Helsinkiin.


H 333
Riihimäki-Hämeenlinna

Riihimäki 17.28
Ryttylä 17.35
Turenki 17.44
Hämeenlinna 17.54



tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2012, 00:05:39 »

Nuo mainitut Eil-kokeilut tapahtuivat vuonna 1984 (kesäkuu-marraskuu).
Aamulla: 431 Ri-Hl (5;45-6;10), 432 Hl-Ri (6;25-6;53) ja jatko Helsinkiin 9400:lla (6;55-7;55).
Illalla: 9449 Hki-Ri (16;10-17;08), 433 Ri-Hl (17;10-17;40), 434 Hl-Ri (18;00-18;25).
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2012, 20:05:38 »

Taannoin eli vuosituhannen vaihteen tienoilla pääsi vanhalla Sm-kalustolla vielä Seinäjoelle asti. Juna lähti perjantaisin Helsingistä muistaakseni klo 14.12 eli oli R-juna Riihimäelle asti. Sieltä eteenpäin se kulki taajamajunana Tampereelle ja edelleen Seinäjoelle. Juna pysähtyi Tampereen ja Seinäjoen välillä Parkanossa ja Jalasjärvellä sekä aiemmin muistaakseni myös Peräseinäjoella ennen kuin viime mainittu lakkautettiin. Paluusuunnan liikennöintikuviota en muista. Myöhemmin tämän Seinäjoen yhteyden korvasi Eil-juna, joka lähti perjantaisin Helsingistä klo 15.00. Junan ensimmäinen pysähdyspaikka Pasilan jälkeen oli Hyvinkää. Riihimäen ja Tampereen välillä se ohitti ainakin Ryttylän. Tampereen ja Seinäjoen väliset pysähdyspaikat olivat Parkano ja Jalasjärvi. Eil-juna kulki myös muina arkipäivinä, mutta jäi silloin Tampereelle. Seinäjoelle perjantaina mennyt vuoro palasi Tampereelle asti sunnuntai-iltana numerolla H 430. Maanantaiaamuna runko jatkoi Helsinkiin taajamajunana. Eil-junaliikenne Riihimäen pohjoispuolella päättyi UJA:n alkuun (3.9.2006). Samalla päättyi myös Riihimäen pohjoispuolinen Sm1/Sm2-liikenne lukuun ottamatta tämän ketjun aiheena olevaa junaparia H 370/371. Myös Jalasjärven henkilöjunapysähdykset loppuivat tuolloin. Puinen laituri on edelleen jäljellä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 26, 2012, 20:30:37 »

Nuo mainitut Eil-kokeilut tapahtuivat vuonna 1984 (kesäkuu-marraskuu).
Aamulla: 431 Ri-Hl (5;45-6;10), 432 Hl-Ri (6;25-6;53) ja jatko Helsinkiin 9400:lla (6;55-7;55).
Illalla: 9449 Hki-Ri (16;10-17;08), 433 Ri-Hl (17;10-17;40), 434 Hl-Ri (18;00-18;25).

Jorma kaivoi muistilokeroistaan taas mielenkiintoista tietoa - menin sitten liian hätäisesti sanomaan tämän asian suhteen "koskaan". Tästä kun pääsisi vielä kuvia näkemään, Eil-vaunusto oli tuohon aikaan aika uudenkarheaa ja Riihimäeltä Hämeenlinnaan oli vanhojen Turistien mukaan päässyt vielä neljä vuotta aikaisemmin lätällä.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #12 : Syyskuu 26, 2012, 21:32:32 »

Jos nyt muistini oikein pelaa taisi tuo ylempänä mainittu viikonloppujuna pysähtyä myös Ylöjärvellä. En mene kuitenkaan vannomaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Syyskuu 26, 2012, 22:45:38 »

Nuo mainitut Eil-kokeilut tapahtuivat vuonna 1984 (kesäkuu-marraskuu).
Aamulla: 431 Ri-Hl (5;45-6;10), 432 Hl-Ri (6;25-6;53) ja jatko Helsinkiin 9400:lla (6;55-7;55).
Illalla: 9449 Hki-Ri (16;10-17;08), 433 Ri-Hl (17;10-17;40), 434 Hl-Ri (18;00-18;25).

Perjantaina 30.11.1984 junat H433/H434 ajettiin Ei -rungolla, lienee ollut tuon kokeilujakson viimeinen ajopäivä. Muista kokeilujakson ajopäivistä ei ole kuin hyvin hataria muistikuvia puuvaunurungosta.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2012, 11:05:49 »

Taannoin eli vuosituhannen vaihteen tienoilla pääsi vanhalla Sm-kalustolla vielä Seinäjoelle asti. Juna lähti perjantaisin Helsingistä muistaakseni klo 14.12 eli oli R-juna Riihimäelle asti. Sieltä eteenpäin se kulki taajamajunana Tampereelle ja edelleen Seinäjoelle. Juna pysähtyi Tampereen ja Seinäjoen välillä Parkanossa ja Jalasjärvellä sekä aiemmin muistaakseni myös Peräseinäjoella ennen kuin viime mainittu lakkautettiin. Paluusuunnan liikennöintikuviota en muista. Myöhemmin tämän Seinäjoen yhteyden korvasi Eil-juna, joka lähti perjantaisin Helsingistä klo 15.00. Junan ensimmäinen pysähdyspaikka Pasilan jälkeen oli Hyvinkää. Riihimäen ja Tampereen välillä se ohitti ainakin Ryttylän. Tampereen ja Seinäjoen väliset pysähdyspaikat olivat Parkano ja Jalasjärvi. Eil-juna kulki myös muina arkipäivinä, mutta jäi silloin Tampereelle. Seinäjoelle perjantaina mennyt vuoro palasi Tampereelle asti sunnuntai-iltana numerolla H 430. Maanantaiaamuna runko jatkoi Helsinkiin taajamajunana. Eil-junaliikenne Riihimäen pohjoispuolella päättyi UJA:n alkuun (3.9.2006). Samalla päättyi myös Riihimäen pohjoispuolinen Sm1/Sm2-liikenne lukuun ottamatta tämän ketjun aiheena olevaa junaparia H 370/371. Myös Jalasjärven henkilöjunapysähdykset loppuivat tuolloin. Puinen laituri on edelleen jäljellä.

Viimeisenä kautena ko. Eil-runko ajoi lauantai-iltana taajamajunana Seinäjoelta Vaasaan ja varhain sunnuntaiaamuna takaisin. Mukana oli agregaattivaunu. Muistan kun yövyin kesäkuun alussa Vaasan aseman vieressä olevassa hotellissa ja näin junan hotellin ikkunasta.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #15 : Syyskuu 27, 2012, 19:05:10 »

Aikataulukaudella 184 ajettiin taajis, Tpe - Sk sameilla numeroilla 445/448 kulku päivät 445 pe ja 448 su. 445 pysähtyi Pko Jal ja Psj ja 448 pysähtyi Psj Jal ja Pko. 445 oli Ri - Tpe juna kulki ma - su 448 kulki Tpe - Ri su ja sv.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #16 : Lokakuu 05, 2012, 02:07:14 »

Jos nyt muistini oikein pelaa taisi tuo ylempänä mainittu viikonloppujuna pysähtyä myös Ylöjärvellä. En mene kuitenkaan vannomaan.
Joskus 80-luvun alussa oli sellainenkin kokeilu. Ceterum censeo, kaikkien henkilöjunien pitäisi pysähtyä Ylöjärvellä. Ei välttämättä raakapuuterminaalin kohdalla, Kuruntien siltaa lähempänä mieluummin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Taajamajuna 370/371 Hämeenlinna - Riihimäki (-Hämeenlinna)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina