Eikös se ole niin, kun tilaaja ei tiedä oikeasti mitä haluaa, niin lopputulos on vähän sitä sun tätä ja vähän sinne päin. Pitäisikö tilaajan oikeasti tietää mitä se oikeasti haluaa ja kertoa se oikein, koodari pojille?
Esimerkkejä menneeltä kesältä:
Kesällä ostin Lappeenrannan lipputoimistosta menolipun Poriin, vaihdot Lahdessa, Riihimäellä ja Tampereella. Lipunmyyjä oli hyvin sinnikäs, eikä antanut periksi – aikaa kului lipun tulostamiseen noin 12 minuuttia. Lipunmyyjän ja maksavan asiakkaan kannalta, lohduton ohjelma.
Pääskylahdesta halusin konnarilta lipun Poriin jossa vaihdot ovat Parikkalassa, Lahdessa, Riihimäellä ja Tampereella, myös tämän junan konnari oli hyvin sinnikäs ja yritteliäs, yrityksen puutteesta häntä ei ainakaan voi syyttää – Kerimäki ohitettiin mutta haluttua lippua ei saatu tulostumaan, niinpä ilmoitinkin konnarille haluavani vaihtaa junaa Tikkurilassa, se onnistuikin ja sain matkaan oikeuttavan lipun noin 20 minuutissa. Ohjelmalle, viitosen ”palvelumaksun” lisääminen ei tuottanut ongelmia. Jos lipun tulostamiseen menee 20 minuuttia, eikä se ole edes halutunlainen, olisikohan järjestelmässä jotakin kehitettävää?
Vai pitäisikö, aloittaa aivan alusta ja tehdä hieman yksinkertaisempi ja helppokäyttöisempi ohjelma, jota edes, ammattilaiset hallitsevat, puhumattakaan yksikertaisesta matkustajasta?