Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rataverkolle toinen operaattori: Ratarahti  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1461


« : Syyskuu 25, 2012, 19:42:10 »

Pienestä se alkaa...

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/2012/2012_9_10/120924_ratarahti


// muutettu otsikko aihetta paremmin kuvaavaksi
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2012, 19:44:51 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2012, 20:22:46 »

Ei vaan kolmas. Vr ei katoa mihinkään. vasemman kaistan ihmiset tulevat varmaan esittämään tästäkin propagandaansa salaliittoteorioista rautatie-alan kartelleista, mutta Vr konsernin saamattomuus on jo nähty.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2012, 23:41:08 »

Ei vaan kolmas. Vr ei katoa mihinkään.

Ei vaan toinen, VR:n lisäksi. Tulevat mahdolliset kolmannet tai sitä seuraavat operaattorit eivät ole vielä ehtineet prosesseissaan Ratarahdin tasolle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2012, 08:57:34 »

Tallennetaan nyt vielä Livin tiedotteen tekstikin jälkipolville kun on näinkin merkittävästä tapauksesta kyse. Siis toinen rautatieoperaattori sai luvan aloittaa liikenteen jo ensi viikon alusta. Enää ei ole kyse mistään selvittelystä tai muista hurskaista aikomuksista.

Lainaus
Ratarahti Oy aloittaa liikennöinnin Imatralla

21.9.2012 allekirjoitettiin kaksi sopimusta: rataverkon käyttösopimus Liikenneviraston ja Ratarahdin kanssa sekä Ratarahdin, VR:n ja Liikenneviraston välinen sopimus Imatran ratapihan käytöstä. Ratarahti aloittaa liikennöinnin lokakuun alussa Imatralla.

Rataverkon käyttösopimus on voimassa yhden, joulukuussa vaihtuvan aikataulukauden kerrallaan. Tämä sopimus on voimassa 3.10.–8.12.2012. Seuraavalle aikataulukaudelle 2013 (9.12.2012–14.12.2013) tehdään uudet sopimukset rautatieyritysten kanssa. Myös ratapihan käytöstä laaditaan oma sopimuksensa aina seuraavalle aikataulukaudelle.

Trafi on myöntänyt Ratarahdille turvallisuustodistuksen vain Imatran liikennepaikalle, joten yritys ei liikennöi muualla ja harjoittaa ainoastaan tavaraliikennettä.

Rataverkolle on tulossa lisää toimijoita tulevaisuudessa, sillä Proxion Train Oy on arvioinut aloittavansa tavaraliikenteen rautatieyrityksenä vuonna 2014.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 553


« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2012, 09:23:00 »

Ei vaan kolmas. Vr ei katoa mihinkään.

Ei vaan toinen, VR:n lisäksi.

Ei vaan kolmas, VR:n ja KSR:n lisäksi. Otsikossa puhutaan vain (Suomen) rataverkosta - ei valtion  Iskee silmää

Lainaus
Rataverkolle on tulossa lisää toimijoita tulevaisuudessa, sillä Proxion Train Oy on arvioinut aloittavansa tavaraliikenteen rautatieyrityksenä vuonna 2014.

Proxionin aloitusvuosi on taas siirtynyt. Vapon kuljetustenhan pitäisi aikaisempien uutisten mukaan alkaa jo ensi syksynä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4523.0.html
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2012, 09:37:20 kirjoittanut Juha Kutvonen » tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 146


« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2012, 10:00:52 »

Ei vaan kolmas. Vr ei katoa mihinkään.
Ei vaan toinen, VR:n lisäksi.
Ei vaan kolmas, VR:n ja KSR:n lisäksi. Otsikossa puhutaan vain (Suomen) rataverkosta - ei valtion  Iskee silmää

Eikös tällä laskukaavalla kuitenkin neljäs - HKL-Metroliikennekin liikennöi puhtaasti omassa omistuksessa olevalla mutta valtion rataverkkoon kiinteässä yhteydessä olevalla raiteistollaan.  Näyttää kieltä

Asia erikseen on sitten, miten vastaavat mutta toimintansa jo lopettaneet tai valtiolliseen operaattoriin sulautetut operaattorit otetaan mukaan laskelmiin. Näitähän on yllättävän monta, ainakin Hangon, Porvoon, Raahen ja Rauman rautatiet. Iskee silmää
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2012, 10:48:21 »

Jaahas. Jos nyt ensin mietittäisiin, että mikä tämän "operaattorin" määritelmä oikein on.

Muistaakseni Rautatielaki tuntee vain "rautatieyrityksen" ja "rautatieliikenteen harjoittajan". Mitkä tahot sitten täyttävät rautatieyrityksen määritelmän ja rautatieyritykselle asetetut vaatimukset?

Onhan meillä kiskojen päällä "toimijoita/operaattoreita/liikennöitsijöitä/mitälie" jo vaikka kuinka paljon: VR, Ratarahti, Proxion Train, Destia Rail, Eltel, HMVY, PMR, Porha, KMOY, HVM, Höyryraide, KSR, Szepaniak, useat teollisuusyritykset... Ja varmaan jäi puolenkymmentä mainitsematta.

Laittakaapa nämä nyt ensin eri kategorioihin...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2012, 11:56:33 »

Euroopan rautatieviraston ERADIS tietokannan https://pdb.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx mukaan Suomessa on turvallisuustodistus myönnettynä parhaillaan näille toimijoille:

Destia Rail Ltd
ELTEL Networks Oy
Haapamäen Museoveturiyhdistys ry
Höyryraide Oy
Höyryveturimatkat 1009 Oy
Jemisoft Oy
Keitele-Museo Oy
Pieksämäen Höyryveturiyhdistys ry
Pohjois-Suomen rautatieharrastajat ry.
Porvoon Museorautatie ry
Proxion Train Oy
Ratarahti Oy
VR Track Oy
VR-Group Ltd

Järjestyksessä Ratarahti on vasta NELJÄSTOISTA turvallisuustodistuksen saaja.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1461


« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2012, 19:59:49 »


mutta eihän turvallisuustodistuksella tee muuta kuin ripustaa seinään ? vasta sopimus rataverkon käytöstä mahdollistaa kaupallisen operaattoritoiminnan. Ja näitä ei taida olla montaa ?

Olisi hyvä laittaa tänne jonnekin taulukko, missä olisi kuvattuna koko hakuprosessi ja eri organisaatioiden asema prosessissa.

tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2012, 20:10:14 »

Pienestä se alkaa...

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/2012/2012_9_10/120924_ratarahti


// muutettu otsikko aihetta paremmin kuvaavaksi
Onko Proxion Trainista uutta tietoa? Luinkos minä Resiinasta(?), että Proxionin veturihankinta on parhaillaan käynnissä. Ehkä, Voithin tai Vosslohin dieseleitä ja Bombardierin ja Siemensin sähköjä. Ei varmuutta tiedoissa, arvauksia vain. Hymyilee
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Syyskuu 26, 2012, 22:32:00 »

Euroopan rautatieviraston ERADIS tietokannan https://pdb.era.europa.eu/safety_docs/licences/search_results.aspx mukaan Suomessa on toimilupa myönnettynä parhaillaan yhdelle toimijalle:

1) VR-Group Ltd

Ei ehkä ihan up-to-date juuri nyt tämä Suomen osalta lyhyt lista (Saksassa näitä on voimassa näköjään 420).

Yhtäkaikki Ratarahti on ensimmäinen rautatieyritys (operaattori, liikennöijä - mitä nimeä kukin nyt haluaa käyttää) Suomessa yllämainitun jälkeen tällä hetkellä, joka päätoimenaan tulee harjoittamaan (luvanvaraista) kaupallista rautateiden henkilö- tai tavaraliikennettä. Rautatieyrityksellä tarkoitetaan myös yksinomaan vetopalveluita tarjoavaa yritystä.

Museoliikennöijien osalta tilanne on hieman toinen, mikä nyt lienee syytä tähän ylöskirjata. Voimassa olevan määritelmän RVI/295/411/2008 mukaan:

Museoliikenteellä tarkoitetaan museokalustolla rataverkolla harjoitettavaa laajuudeltaan vähäistä liikennettä, jota harjoittava yhteisö ei tavoittele toiminnallaan liiketaloudellista voittoa.

Euroopan rautatieviraston ERADIS tietokannan https://pdb.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx mukaan Suomessa on turvallisuustodistus myönnettynä parhaillaan näille toimijoille:

Destia Rail Ltd
ELTEL Networks Oy
Haapamäen Museoveturiyhdistys ry
Höyryraide Oy
Höyryveturimatkat 1009 Oy
Jemisoft Oy
Keitele-Museo Oy
Pieksämäen Höyryveturiyhdistys ry
Pohjois-Suomen rautatieharrastajat ry.
Porvoon Museorautatie ry
Proxion Train Oy
Ratarahti Oy
VR Track Oy
VR-Group Ltd

Järjestyksessä Ratarahti on vasta NELJÄSTOISTA turvallisuustodistuksen saaja.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2012, 07:15:54 »


mutta eihän turvallisuustodistuksella tee muuta kuin ripustaa seinään ? vasta sopimus rataverkon käytöstä mahdollistaa kaupallisen operaattoritoiminnan. Ja näitä ei taida olla montaa ?

Olisi hyvä laittaa tänne jonnekin taulukko, missä olisi kuvattuna koko hakuprosessi ja eri organisaatioiden asema prosessissa.



Tuli tästä nyt vähän sellainen kuva, että ihmiset hakee ihan huvikseen turvallisuustodistuksia... Hymyilee
Varmasti useimmilla näistä yllä mainituista toimijoista on sopimuskin rataverkon käytöstä, koska ne harjoittavat rautatieliikennettä.

Tässä muuten vähän lainausta http://rautatiemarkkinoille.fi sivustolta:
Lainaus
Turvallisuustodistuksen tarvitsevat rautatieliikenteen harjoittajat eli yritykset, jotka harjoittavat rautatieliikennöintiä, radan kunnossapitoon liittyvää liikennöintiä tai museoliikennettä.

Turvallisuusluvan tarvitsevat rataverkon haltijat, niin valtion rataverkon haltija kuin yksityisten rataverkkojen haltijatkin.

Toimiluvan tarvitsevat rautatieyritykset eli yritykset, jotka päätoimenaan harjoittavat rautateiden henkilö- tai tavaraliikennettä tai jotka ovat velvollisia huolehtimaan vetopalveluista Euroopan talousalueella. Rautatieyrityksellä tarkoitetaan myös yksinomaan vetopalveluita tarjoavaa yritystä.

Käyttöönottolupaa on haettava rakenteellisen osajärjestelmän parantamista tai uudistamista koskevaan suunnitelmaan. Myös rakenteellinen osajärjestelmä tarvitsee käyttönottoluvan. Käytettävä kalusto ja eri kalustotyypit tarvisevat Liikenteen turvallisuusviraston myöntämän käyttöönottoluvan tai tyyppihyväksynnän.

Eli on siis "rautatieyrityksiä" ja "rautatieliikenteen harjoittajia". Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2012, 07:39:57 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #12 : Joulukuu 05, 2012, 21:24:53 »

Ratarahti avasi tänään pelin ajamalla koeajon Pelkolaan. Vaihtotyöyksikkö koostui Imatran Veturipalvelun Move 90 -veturista.

Ylen Kaakkois-Suomen uutiset: http://areena.yle.fi/tv/1761874 (ensimmäinen aihe, sama pätkä oli myös klo 18.00 uutislähetyksessä)

Ylen Etelä-Karjalan uutiset radiossa: http://areena.yle.fi/radio/1723388 (alkaen 00:36)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2012, 22:12:12 »

Mikä ihmeen "kuus-neljäsataa"? Näyttää kieltä
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #14 : Joulukuu 05, 2012, 22:51:51 »

Tässä lähtee tavarapuolen kilpailu..Pienestä mutta tunne kuin Vr:n rautaesirippu murtumassa. Viimeinen NL:n pesäke murtumassa?? Voiton Shampanjat ilmaan!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rataverkolle toinen operaattori: Ratarahti  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina