Tässäpä vähän lisää perusteita, miksi liikenneministerillä on tällä hetkellä pallo pahasti hukassa ja toimitaan tavoitteiden vastaisesti mm. lausunnoissa tämän asian suhteen:
Tavaraliikenne
Tavaraliikenteessä ministeriön painopisteinä ovat kustannusten kasvun hillitseminen, toimivien kuljetusmarkkinoiden varmistaminen ja logistiikan osaamisen lisääminen. Tavoitteena on lisätä tervettä ja ehkäistä epäreilua kilpailua. Kilpailua lisäämällä varmistetaan palvelujen tehokkuus ja monipuolisuus.
http://www.lvm.fi/web/fi/henkilo_ja_tavaraliikenneTilanne alkaa muistuttaa vähän Keisarin uudet vaatteet-satua. Suorastaan ironista, että rautatieliikenteessä lähes kaikki tavoitteet ovatkin menneet päinvastaiseen suuntaan viime aikoina...
Kustannusten kasvun hillitseminen - Ai mitkä kustannukset? Kenen toimesta niitä nostettiin yksipuolisesti pienemmille tavaramäärille raiteilla?
Toimivien kuljetusmarkkinoiden varmistaminen - Aijaa? Vaunukaluston järjetön tuhoaminen VR:n toimesta varmasti auttaa toimivien kuljetusmarkkinoiden saavuttamisessa?
Logistiikan osaamisen kehittäminen - Selvitys menossa.
Tavoitteena lisätä tervettä ja ehkäistä epäreilua kilpailua - Hmm... Onhan tässä nyt ollut aika pitkään epäreilua kilpailua ilmassa.... Epäreilua kilpailua ehkäisemään pitäisi kyllä tehdä toimenpiteitä ja siirtää liikkuvan kaluston omistus jollekkin muulle taholle.
Kilpailua lisäämällä varmistetaan palvelujen tehokkuus ja monipuolisuus - Ministeri itse kertoo tuossa ylempää löytyvässä linkissä mitä mieltä hän on asiasta...
Lisäksi:
Hallitusohjelman mukaisesti ministeriön erityisen huomion kohteena on raideliikenteen lisääminen ja palvelutason parantaminen.
Näihin tavoitteisiin päästäisiin parhaiten keskittämällä kaluston omistus ja hallinnointi jollekkin muulle taholle kuin VR:lle.
Sitten vielä yksi mielenkiintoinen poiminta:
Euroopan komission olisi tarkoitus antaa vuoden 2013 alkuun mennessä uusi ehdotus lainsäädäntöpaketiksi, jonka pohjalta myös kotimaan liikenne rautateillä avataan kilpailulle. Useimmissa EU:n jäsenvaltioista toimii jo nykyisin useita rautatieyrityksiä myös henkilöliikenteessä.
Tämä edistänee henkilöliikenteeseen tulevien uusien operaattoreiden tulemista markkinoille.
http://www.lvm.fi/web/fi/rautatieliikenne