Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« : Lokakuu 20, 2012, 20:09:56 » |
|
Minäkin käytin VR:n Veturin erinomaista lauantaitarjousta. Näin sai VR minultakin 20€. Ilman tarjousta ei olisi saanut senttiäkään. Käytin neljää IC-junaa ja kolme ikkunaa oli puhtaita, yhdestä ei nähnyt oikein läpi. Kahden vaunun monitorit eivät toimineet ja kahden toimivat. Kaksikerroksiset vaunut kulkevat tosi mukavasti.
Yksi juttu pisti silmään täysin erilaisena käytäntönä siitä mihin Ruotsissa olen tottunut. Kohdalleni sattui kaksi kertaa junanvaihto Toijalassa. Helsingistä juna saapui raiteelle 4. Laiturin toisella puolen raiteella 3 oli juna Helsinkiin, mutta ei siihen kukaan vaihtanut. Aika moni vaihtoi Turun junaan, joka lähti raiteelta kaksi ja vaati siirtymisen asematunnelin kautta.
Toiseen suuntaan juna Turusta saapui raiteelle 2 ja juna Helsinkiin lähti raiteelta 3. Taas tuli kierros asematunnelin kautta.
Kai siihen on hyvä syy, että vaihtoa ei voi järjestää suoraan laiturin yli, mutta en vain keksinyt sitä. Onko varmaa vastausta tai hyviä ehdotuksia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 48
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2012, 22:45:51 » |
|
Voisikohan syynä olla raidejärjestelyt? Kaikilta raiteilta ei välttämättä pääse Turun radalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2012, 00:17:42 » |
|
Voisikohan syynä olla raidejärjestelyt? Kaikilta raiteilta ei välttämättä pääse Turun radalle.
Juu, käsitykseni mukaan juurikin ainoastaan raiteilta 1 ja 2 yhteys Turun radalle, mikä on sinänsä ongelmallista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2012, 01:09:21 » |
|
http://www.youtube.com/watch?v=_RBtpmkAcXUHelsinkiin menevä juna saapuu Toijalassa raiteelle kolme ja ohittaa Turun suuntaan ohjaavan vaihteen jatkaessaan matkaansa. Tapahtuu kohdassa 1:30. Vaikka video onkin muutaman vuoden takaa, sama vaihde on todennäköisesti edelleen paikallaan, joten järjestelylle lienee toinen selitys. Kertokaa toki, jos vaihde on poistettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2012, 01:49:41 » |
|
2005 päivätty ratapihakaavio näyttää, että Toijalassa on kaikilta laituriraiteilta yhteys sekä Turkuun, että Riihimäelle. Muilta (tavaraliikenteen) raiteilta ei ole yhteyttä Turkuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2012, 16:10:31 » |
|
Eiköhän tuo ole selkeyskysymys, Helsinkiin pääsääntöisesti kolmoselta, Helsingistä tulevat pääsääntöisesti nelosella, turkulaiset molempiin suuntiin pääosin kakkoselta. Kymmenen minuutin sisällä on toisinaan 4 junaa ja tällöin myöhästymistilanteet lienee helpompi hanskata nykyjärjestelyllä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2012, 21:03:13 kirjoittanut Matti Lehtonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2012, 17:14:52 » |
|
Jarmon linkkaaman videon mukaan raiteelta 3 on suora yhteys raiteelle 2. Raidetta 4 ja 3 käyttävät lähes samaan aikaan Helsingin ja Tampereen suunnasta tulevat junavuorot. Mikäli Turusta tuleva juna käyttäisi raidetta 3, aiheuttaisiko se ongelmia Tampereen suunnasta tulevalle junalle? Siis kun Turusta tuleva junavuoro ja Tamperelta tuleva joutuisivat käyttämään samaa raidetta Toijalassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2012, 18:00:20 » |
|
Istuin Toijalasta lähdettäessä kulkusuuntaan vasemmalla puolella ja koska mieleeni juolahti, ettei kakkoselta pääsisi Helsinkiin tai kolmoselta Turkuun, niin yritin seurata miten raiteet ja vaihteet menivät. Minulle jäi mielikuva, että kumpikin vaihtoehto onnistuisi (jos ei onnistuisi, niin sitten pitäisi muuttaa onnistumaan).
Hki-Tampere -juna neloselle, Tampere-Hki -juna kakkoselle ja Tpe-Tku -juna kolmoselle, niin silloin se olisi ollut asiakasystävällistä. Junien ristiinajo olisi VR:n ongelma, nyt järjestely on tehty asiakkaita rassaavaksi.
Mitenkä on ykkönen Toijalassa? Onko se käytettävissä (ei näyttänyt yhtä käytetyltä kuin muut).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2012, 20:57:12 » |
|
2005 päivätty ratapihakaavio näyttää, että Toijalassa on kaikilta laituriraiteilta yhteys sekä Turkuun, että Riihimäelle. Muilta (tavaraliikenteen) raiteilta ei ole yhteyttä Turkuun. Kyllä siellä tänä päivänä on myös kaikilta tavaraliikenneraiteilta yhteys Turkuun. Onkohan tuolloin 2005 ollut jokin poikkeustilanne? Ilmakuva 2011.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2012, 22:03:44 » |
|
Entä jos kaikki Tampereen suuntaan menevät junat käyttäisivät raidetta 4 ja Tampereen suunnasta tulevat junat raidetta 3 riippumatta siitä, onko toinen pää Helsinki vai Turku? Turusta tuleva juna lähtee Toijalasta viisi minuuttia ennen kuin Helsingistä tuleva saapuu ja etelään päin mentäessä päin vastoin. Junat voisivat siis kulkea peräkkäin samalta raiteelta. Eri suuntiin kulkevilla junilla ainoa kulkuteiden kohtaaminen tapahtuisi Turusta tulevan ja Helsinkiin menevän junan välillä. Näiden välillä on kuitenkin vaihtoyhteys Toijalan asemalla, joten ne eivät koskaan estäisi toistensa kulkuteitä, edes myöhästymistilanteissa. Tällä ratkaisulla vaihdot tapahtuisivat aina laiturin yli ja myös lähtöraiteet olisivat selkeät. Raiteet 1 ja 2 jätettäisiin vararaiteiksi poikkeustilanteita varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 21, 2012, 23:37:14 » |
|
2005 päivätty ratapihakaavio näyttää, että Toijalassa on kaikilta laituriraiteilta yhteys sekä Turkuun, että Riihimäelle. Muilta (tavaraliikenteen) raiteilta ei ole yhteyttä Turkuun. Kyllä siellä tänä päivänä on myös kaikilta tavaraliikenneraiteilta yhteys Turkuun. Onkohan tuolloin 2005 ollut jokin poikkeustilanne? Ilmakuva 2011. Tulkitsin kuvaa ajatuksissani väärinpäin ja tuo viimeisin osa tuosta kommentista tarkoittaa tietysti Toijalan pohjoispäätä, jossa ei ole vaihteita linjaraiteilla puolelta toiselle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2012, 11:28:29 » |
|
Kolarin juna P 272 odottaa raiteella 1 puoli tuntia aamu seitsemän ruuhka-aikaan ennen kuin jatkaa Helsinkiin, ja tämä siis tapahtuu säännöllisesti.
Muutamia kertoja olen nähnyt, että myöhässä oleva Turusta tuleva juna on tullut neloslaiturille sen jälkeen kun etelästä tullut juna on jo mennyt Tampereen suuntaan. Näissä tilanteissa on käynyt myös niin, että kolmosella juna on vielä odottanut Turun suunnasta tulevia matkustajia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|