|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 899
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2012, 17:43:02 » |
|
Sangen mielenkiintoinen uutinen kun saadaan selvitettyä muutama, käytännön yksityiskohta. Kaakkois-Suomen elinkeino elämälle tämä on enemmän kuin, lotto voitto saataisiin turistit viipymään pisempään.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2012, 08:16:26 » |
|
Toivottavasti Venäjän tulli on hankkeessa mukana, koska tällä hetkellä säännöllinen matkustajajunaliikenne Pelkolan kautta ei ole mahdollista. Toinen "pieni" haaste on järjestää Imatrankosken tavara-asemalle matkustajaliikenteen fasiliteetit: laituri, valaitus, pysäköintialue, opasteet ym. ym. Toisaalta, jos suunniteltu liikenne tosiaan alkaisi, syntyisi Imatrankoskesta erikoinen matkustajaliikenteen saareke, jonne Imatran asemalta junalla päästäkseen pitäisi kiertää Kouvolan, Vainikkalan ja Viipurin kautta
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2012, 15:14:10 » |
|
Olisiko mitään järkeä ajaa juna ennemmin Vainikkalan ja Luumäen kautta? Menisi ehkä hiukan nopeammin?
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2012, 16:23:11 » |
|
Olisiko mitään järkeä ajaa juna ennemmin Vainikkalan ja Luumäen kautta? Menisi ehkä hiukan nopeammin?
Siihen pitäisi saada suomalaiset kuskit ja osallistumista VR:ltä. Imatra tavaraan voi venäläiset ajaa itse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 818
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2012, 21:37:21 » |
|
Siihen pitäisi saada suomalaiset kuskit ja osallistumista VR:ltä. Imatra tavaraan voi venäläiset ajaa itse.
Ei RZD aja idästä päin Imatra Tavaraan vaan vain Imatrankoskelle. Imatrankoskelta Imatra Tavaraan voi ajaa VR, ja Ratarahtikin piakkoin, mutta jälkimmäinen vain tavaraliikennettä. Venäläinen matkustajajuna "Aleksanteri Nevalainen" tulee marraskussa (Viipurin-Imatran rautatien 120-vuotisjuhlat) siis reittiä Pietari-Viipuri-Antrea/Kamennogorsk-Enso/Svetogorsk-Imatrankoski-Imatra Tavara. Suomen osuudella Imatrankoski-Imatra Tavara junaa vetää luonnollisesti VR:n dieselveturi. Matkustajajunien rajanylitykseen (tuollakaan) ei ole mitään valtioiden välisiä sopimusesteitä, päinvastoin se on sallittua. Perimmäinen liikennöinnin hankaluus on se, että Tullilla ja Rajavartiolaitoksella ei ole näillä raja-asemilla kunnollisia valmiuksia ja tiloja tehdä rautatiematkustajien ja -kaluston tarkastuksia - ja sama ongelma on vielä suuremmassa määrin Venäjän Federaatiossa. Myöskään Imatrankoskella ei ole matkustajalaituria, mutta Imatra Tavarassa sellainen on säästynyt vanhalta ajalta. Kyseessä on merkittävä juhlatapahtuma, johon osallistuu kummastakin maasta poliittisia päättäjiä ja rautatieyhtiöiden johtoa. Kaupunkilaiset voivat tutustua junaan sen esittelytilaisuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2012, 18:35:28 » |
|
Siihen pitäisi saada suomalaiset kuskit ja osallistumista VR:ltä. Imatra tavaraan voi venäläiset ajaa itse.
Ei RZD aja idästä päin Imatra Tavaraan vaan vain Imatrankoskelle. Imatrankoskelta Imatra Tavaraan voi ajaa VR, ja Ratarahtikin piakkoin, mutta jälkimmäinen vain tavaraliikennettä. Kiitoksia korjauksesta, sotkin kuuppani sisällä Imatran tavararatapihat keskenään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2012, 19:39:18 » |
|
Toisaalta onhan tuo hivenen huvittavaa; Noin viiden kilometrin siirtoa varten tarvitaan toinen veturi, kuljettaja ja konduktööri. Ja riittääkö muka Imatra Tavaran vanha 218 metrinen laituri? Helpointa olisi kai jättää koko juna Imatrankoskelle ja rakentaa sinne laituri. Siitä sitten pikkubusseilla ympäri Itä-Suomea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2012, 22:22:54 » |
|
2000-luvun vaihteessa Imatran Seudun Matkailu Oy järjesti junamatkoja Imatrankoskelta kannakselle venäläisellä kalustolla http://vaunut.org/kuvat/?s=820 , todella mielenkiintoisia retkiä olivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2012, 00:07:36 » |
|
Saman sarjan kuvan http://vaunut.org/kuva/33409?s=1 kommentit sivuavat otsikon asiaa. Toivottavasti tämänkertainen hanke ei kaadu johonkin byrokraattiseen banaliteettiin. Jos kaikilla osapuolilla riittää hyvää tahtoa homma saadaan toteutettua. Sekä suomalaiset että venäläiset osaavat olla yhtä hankalia - tai joustavia - jos vain haluavat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2012, 15:48:18 » |
|
Mutta eikös Imatra ole aika laaja liikennepaikka - rajalta asemalle yhtä ja samaa Imatraa... Mikä rajoittaa venäläisten kulkemista asemalle saakka?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2012, 19:29:43 » |
|
No, kun se ei ole meillä tapana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2012, 23:47:30 » |
|
Eiköhän noi veturiliiton äijät pidä huolen ettei tapahdu mitö on suunniteltu. Suomessa on vaan tapana toimia näin. Ja VR:lle on myrkkyä kaikki liikenne mikä uhkaa pienemmässäkään määrin sen Allegro-liikennettä. Juhlajunan tasolle jää tämä hanke, niin paljon on erikoisolosuhteita vastassa. Anteeksi vaan Imatran kaupunki ja Kaakkois-Suomen elinkeinoelämä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2012, 11:06:04 » |
|
Luulenpa, että kaiken säännölliselle liikenteelle vaadittavan matkustajainfran polkaiseminen tyhjästä Imatrankoskelle, ja/tai Imatran T:n käyttäminen junien pääteasemana, vaatii hieman enemmän valmisteluaikaa kuin ensi kesään. Juhlapuheet ovat yksi ja konkreettinen tekeminen toinen asia.
Imatralla oli taannoin toinenkin rautatiehanke, joka kuivui kasaan kaikessa hiljaisuudessa. Tietääkö kukaan, mihin yksityisraiteen rakentaminen nykyisen valtion radan viereen Imatrankosken ja Svetogorskin välille lopulta kaatui? Siinäkin hankkeessa piti olla valmista hyvin pian, kunhan "muutama yksityiskohta" saadaan vielä neuvoteltua...
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 29, 2012, 14:14:27 » |
|
Eiköhän noi veturiliiton äijät pidä huolen ettei tapahdu mitö on suunniteltu. Voitko kertoa, mihin perustat tämän arvelun?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 29, 2012, 14:30:36 » |
|
Eiköhän noi veturiliiton äijät pidä huolen ettei tapahdu mitö on suunniteltu. Voitko kertoa, mihin perustat tämän arvelun? Ehkä sillä arvelulla viitataan aiempiin tapahtumiin paljon aikaa sitten. En tosin osaa nyt yksilöidä, mihin niistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 29, 2012, 17:09:57 » |
|
Ja VR:lle on myrkkyä kaikki liikenne mikä uhkaa pienemmässäkään määrin sen Allegro-liikennettä.
Ottanet huomioon, että Allegroa ajaa molemmat operaattorit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2012, 14:46:39 » |
|
Imatralla oli taannoin toinenkin rautatiehanke, joka kuivui kasaan kaikessa hiljaisuudessa. Tietääkö kukaan, mihin yksityisraiteen rakentaminen nykyisen valtion radan viereen Imatrankosken ja Svetogorskin välille lopulta kaatui? Siinäkin hankkeessa piti olla valmista hyvin pian, kunhan "muutama yksityiskohta" saadaan vielä neuvoteltua...
Etelä-Karjalan Liiton tuolloin myöntämään hankerahoitukseen (muistinvaraisesti 50%) ei löytynyt riittävästi yksityis- tai kuntarahoitusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 818
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 12, 2012, 19:08:44 » |
|
http://www.imatra.fi/ sivulta löytyy mm.: OAO ”RZD”, OAO ”FPK” ja Imatran kaupunki järjestävät yhteistyössä 13.11.2012 juhlajunamatkan Pietarista Imatralle ja 14.11.2012 kansainvälisen rautatieseminaarin ”IMATRAINBORDER” Imatran Valtionhotellissa. Yleisö pääsee tutustumaan Aleksanteri Nevskij -junaan Imatran tavara-asemalla 14.11.2012 klo 13-15.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 13, 2012, 06:09:10 » |
|
Hienoa, että asia etenee! Kyseessähän on vain luonteva jatko jo olemassa olevalle Pietarin ja Viipurin väliselle liikenteelle, joka ei pahemmin hetkauta Allegron menestystä, vaan toisi uutta matkustajavirtaa muilta liikennemuodoilta. Pietarin ja Viipurin välisillä erikoiselektritshkoilla liikennettä tuskin voidaan hoitaa. Alexander Nevskin kalusto taas on liian järeää (lue: kallista käyttää lyhyeen päiväjunavuoroon). Miten olis jos Karelian Trains, Allegrot omistava yhteisyritys, hankkisi VR:ltä vanhoja sinisiä vaunuja, jotka sitten laitettaisiin nättiin kuntoon ja nimettäisiin vaikkapa Imatrankoski Expressiksi? Karelian Express ei myöskään olisi huono nimi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 21, 2012, 13:46:53 » |
|
Seminaarin esitykset ovat ilmestyneet tänne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2012, 17:40:23 » |
|
Materiaali on todella mielenkiintoista. Venäjällä tuntuu olevan huikeita suunnitelmia, rataverkkoa laajennetaan huomattavasti, ensi vuonna käyttöön otetaan kaksikerrosmatkustajavaunuja ja vuonna 2015 talgot kulkevat Moskovan ja Kiovan sekä Moskovan ja Berliinin väliä. Hauska historiallinen detalji oli, että vuonna 1900 Imatran ja Pietarin välillä olisi ollut 14 päivittäistä yhteyttä. Nyt otetaan rauhalisemmin, suunnitteilla on kaksi viikottaista junavuoroa, lauantaisin ja sunnuntaisin.
Suomen tullin esityksessä mainittiin transitokonttikuljetusten uudelleen aloittaminen Siperian radalla (!?!). Eihän ole kuin muutama vuosi siitä, kun kerrottiin suorista konttijunista Kouvolasta Tyynen valtameren rannoille.
FPK:n matkustajaliikenteen (ilmeisesti Venäjän rautateiden kaukoliikenne) load factoriksi (täyttöaste, siis käytetyt matkustajapaikat kaikista tarjolla olevista paikoista) ilmoitetaan 72%. Lentoliikenteessä tuollainen luku olisi aivan fantastinen. Vaikka täysiä koneita joskus onkin, joudutaan kuitenkin kuskaamaan tyhjiä tuolia paljon useammin. Mittaakohan VR tällaista arvoa vai vain kuljetettujen matkustajien määrää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Marraskuu 21, 2012, 21:34:12 » |
|
FPK:n matkustajaliikenteen (ilmeisesti Venäjän rautateiden kaukoliikenne) load factoriksi (täyttöaste, siis käytetyt matkustajapaikat kaikista tarjolla olevista paikoista) ilmoitetaan 72%. Lentoliikenteessä tuollainen luku olisi aivan fantastinen. Vaikka täysiä koneita joskus onkin, joudutaan kuitenkin kuskaamaan tyhjiä tuolia paljon useammin. Mittaakohan VR tällaista arvoa vai vain kuljetettujen matkustajien määrää?
Väittäisin, että mittaa. Sehän on sentään koko VR:n nyt vuoden vanhan "uuden lippujärjestelmän" pääpointti, että saadaan täsmällistä dataa junien käyttöasteista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|