Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 152
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2009, 19:46:10 » |
|
Mukavia muisteloita Jukalta jälleen. – Vv14:t valmistuivat 1953-54 ja ne tulivat melkein uusina Haminaan. Jotain 1954 Haminassa oli vielä höyrypäivystäjiäkin (Tk2), mutta varmaan noita aikoja elettiin. Nuo pässit l. ryykkiraudat olivat "veturinvihreitä" vajaat 10 vuotta.
Sitten 1962 tulivat ensimmäiset isot koneet Vr11 1810 ja 1811. Tuo 1811 oli vielä vähän aikaa sillä ensimmäisellä värityksellä vihreä, keltaisin raidoin. Vuoden vaihteessa 1965/-66 tilalle tulivat Vv15 1968 ja 1970, ja sen jälkeen monet muut Kouvolaan kirjatut Vv15:t. 1810 ja 1811 ajoivat Jojen kaapuntiin. – Kaupungin puolella ja Tervasaaressa touhusivat Kisko-Kalle ja Otso.
Mitä jännää silloin tapahtui, kun Eskon pää kesti? – Hillon tasolla näyteltiin usein jännittäviä hetkiä, kun juna meni painamalla Hiirenkariin tai Summaan, samaan aikaan rekka tms. yrittää ensin. Konduktööri ja junamiehet valmistautuivat hyppäämään puskimilta, etteivät jää väliin Taso ei ollut edes vartioitu. Monesti siinä rysähtikin. Vasta sillan valmistuttua jännitys loppui, mutta samalla laivakuljetukset Lakulahden laskuraiteen kautta vaikeutuivat.
Vanhojen kuskien mukaan ratapenkka suorastaan huojui suopaikoissa. Tunnettu tällainen oli Metsäkylän pohjoispuolella Karjusuo, jossa penkka oli puunrunkojen ja risujen varassa.
1970-luvun puolella, kun satamassa oli hiljaisempia kausia, ajettiin säännöllisesti yksi junapari Kouvolaan Haminan miehillä ja koneilla, 2xVv/Dv15. Alaspäin oli usein täydet n.1500 t. Transitojunissa akselipainot olivat yleensä yli 20 t, ja sisäkaarteen puolella kallistuksissa jopa yli 25 t. Ei ihme, ettei vanha rata kauaa kestänyt sellaista menoa. – Tikkamäen tapauksen jälkeen tutkijalautakunta tivasi kuljettaja Mauri K:lta ajopiirturia, mutta eihän sellaista Dv15:ssä ollut. Maurin mukaan heillä oli rulli menossa ja vauhti n. 45 km/h. - Hyvä oikoradan pätkä Salmenkylä-Tavastila odottelee jatkoja.
|