Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« : Marraskuu 17, 2012, 08:46:38 » |
|
Jostain kumman syystä olen ajautunut seuraamaan junan S79 kulkua pidemmän aikaa, ehkä ainakin puolisen vuotta useamman kerran viikossa. Erityisesti seuranta on ajoittunut Kouvola-Mikkeli-välille. Kouvola-Mikkeli on siitä mielenkiintoinen, että se taitaa olla Savo-baanalla ainoa väli, missä Pendolinolla päästään yli 140 km/h nopeuksiin. Seurattuani pidemmän aikaa säännöllisesti kulkua, on silmiin pistänyt aikataulun väljyys.
Hyvin yleistä on, että Mikkeliin saapuessa S79 on 3-4 minuuttia etuajassa, on ollut parhaimmillaan kuusikin minuuttia etusessa. Eilen 16.11. satuin jälleen ruudun ääreen samaan aikaan kun S79 oli ohittanut Otavan, en siis tiedä miten on tultu Kouvolasta siihen asti. Tyypillisesti Otava ohitetaan noin 110 km/h-nopeudella ja pian tästä nopeus nostetaan 140 km/h, yleensä sn on saavutettu Tokeron alikulun tienoilla. Tätä vauhtia sitten mennään Mikkelin lentokentän ohi, kun nopeutta aletaan pudottaa Mikkeliin asti. Ensimmäistä kertaa seurantahistoriassa juna suorastaan mateli Otava-Mikkeli-välin, Otavan jälkeen nopeus ei ylittänyt 115 km/h ja Junat Kartalla-sovelluksen perusteella hiljentely Mikkeliin aloitettiin samoilla paikkeilla kuin 140 km/h vauhdista. Tästä kaikesta huolimatta Mikkelissä oltiin klo 21.31, kun aikataulu olisi ollut 21.35. Ilman tuota hiimailua Mikkelissä olisi oltu jälleen noin 21.29-21.30.
Ainakin tälle junavuorolle on tyypillistä, että Mikkelin jälkeenkin väliasemille saavutaan pääsääntöisesti 1-3 min edellä. Ymmärrän, että aikatauluissa on hyvä olla väljää, mutta käsittääkseni tämä väljyys on osittain täsmällisyyden tavoittelun vuoksi. Kivahan se on tietysti matkustajasta, että ”palvelulupaus” ylitetään saapumalla järjestään etuajassa asemille, mutta olisiko markkinointi-näkökulmasta kivempi näyttää nopeampi aikataulu? Väitän, että Helsinki-Mikkeli-väli lyhenisi 10 min, jos löysät otettaisiin aikataulusta pois. Mikkeli-Kajaani-välillä lähtisi toinen mokoma, puhuttaisiin jo 20 minuutista perille saavuttaessa. Kun juna on myöhässä, niin olisiko 5-10 minuuttia niin merkitsevää, kuin että nyt väljemmällä aikataululla eliminoidaan useat 5 minuutin myöhästymiset tilastoja varten? Tämä esimerkkitapaus, S79, tikuttaa kuitenkin pääsääntöisesti joka asemalle etuajassa, niin miksei se voisi tehdä sen aikataulun mukaisestikin nopeammin?
Tähän täytyy disclaimerina todeta, että en ole tutkinut graafisia, että miten paljon seassa on muuta liikennettä. Toki sekin pitää huomioida. Tosin pidempi seuranta on antanut vaikutelman, ettei muu liikenne juurikaan sotke S79:n kulkua, päinvastoin.
|