Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Sinisten vaunujen poistuminen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« : Marraskuu 19, 2012, 22:29:10 »

Otsikko puhukoon puolestani. Eli siis milloin vanhat siniset vaunut poistuvat lopullisesti käytöstä?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2012, 22:30:55 »

Asiasta tuskin on mitään lopullisia päätöksiä tehty, joten vastaus kuuluu: kukaan ei tiedä.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2012, 22:34:47 »

Asiasta kiinnostuneena rupesin tutkimaan asiaa ihan kunnolla. Wikipedia kertoo että viimeiset siniset vaunut on tarkoitus poistaa liikenteestä vuoteen 2015 mennessä. Tosin Wikipedia on Wikipedia...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2012, 22:39:50 »

Juu. Päätöksiä voi uusilla päätöksillä muuttaa. Varmuuden saa vasta sitten kun viimeinen vaunu kohtaa hitsipillin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2012, 23:49:01 »

Eivät kai ne kaikki koskaan poistu, museovaunuiksi jää varmaan joitakin...
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2012, 05:34:07 »

Uusiokäytössä Junttilan salama jäi yhden ainoan vaunun kokeiluksi, mutta saattaisihan näillä olla uusiokäyttöä vaikkapa Imatran ja Pietarin välillä tai Joensuun ja Äänislin... eiku Petroskoin välillä. Puhumattakaan jostain uudesta kotimaisesta operaattorista.
tallennettu
Ilari Kokko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2012, 10:05:57 »

Puhumattakaan jostain uudesta kotimaisesta operaattorista.

Ei kanna... Ei kun siis, äh.  Iskee silmää Harrastajan näkökulmasta elämme valitettavasti vapaassa markkinataloudessa, joten tuo toinen kotimainen operaattori lienee VR:n näkökulmasta ongelma. Vaikka toisen operaattorin vaunuista maksama osto/leasing-hinta olisikin korkeampi kuin romumetallin, kannattaako myydä/vuokrata kilpailijalle? Tästä voi aina koitua itselle tappiota. Rehellisesti sanottuna, itse en vuokraisi kalustoa kilpailijalle. Tietenkin tässäkin voi sopia, että vaunuja ei tultaisi käyttämään samoilla yhteyksillä kotimaan liikenteessä. (Ei kun Viro-Puola välille junanrungoiksi idän pikajunaan...  Virnistää)

Wikipedia kertoo että viimeiset siniset vaunut on tarkoitus poistaa liikenteestä vuoteen 2015 mennessä. Tosin Wikipedia on Wikipedia...

Tuo 2015 sen sijaan näyttää aivan liian nopealta aikataululta teräskoreista luopumiselle. Herää kysymys mitä tilalle vai vähennetäänkö vuoroja? Noita sinisiä on kuitenkin senverran paljon vielä liikenteessä, että ei niitä ihan hetkessä korvata muulla kalustolla. Ovat kuitenkin täysin käyttökelpoisia ja uusi kalusto maksaa aina. Siispä sanon, että ei kannata!
tallennettu

Old gaffer and a film SLR
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2012, 16:21:59 »

Tuo 2015 sen sijaan näyttää aivan liian nopealta aikataululta teräskoreista luopumiselle. Herää kysymys mitä tilalle vai vähennetäänkö vuoroja? Noita sinisiä on kuitenkin senverran paljon vielä liikenteessä, että ei niitä ihan hetkessä korvata muulla kalustolla. Ovat kuitenkin täysin käyttökelpoisia ja uusi kalusto maksaa aina. Siispä sanon, että ei kannata!

Tuossa puhuttiin siitä, että /ensimmäiset/ poistot tapahtuisivat tuolloin. Sehän voi tarkoittaa esim. että vaikka viisi vaunua poistetaan.
Vuosina 2013-2015 VR:lle on tulossa uutta kalustoa: Ohjausvaunut ja kaksikerroksiset ravintolavaunut. Ainakin ohjausvaunussa on sellaista istumapaikkakapasiteettia, joka vapauttaa Ed-vaunuja muuhun käyttöön, eli vaikka korvaamaan Ex-vaunuja, jotka taas voivat korvata sinisiä(, jotka voivat korvata muita metalliteollisuuden raaka-ainelähteitä Iskee silmää )
Mutta eikös vaunuja tarvittaisi enemmän kuin niitä nyt on? Vai mikä on tilanne kaluston riittävyyden suhteen nykyisellään?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2012, 19:18:23 »

Minulla on, varsinaisen tiedon puuttuessa, sellainen käsitys, että viimeisten vaunujen poisto olisi edessä 2020 tai kenties vieläkin myöhemmin. Aiemmin on esillä ollut tuo wikipediassa mainittu vuosi 2015. Jos ennustajaksi pitäisi ryhtyä, uskaltaisin arvioida sinisten pikajunien katoavan Etelä-Suomesta siihen mennessä, myös Turku-Pieksämäki-akselilta. Käyttöä jäisi sitten pohjoisemmas, yöjuniin (istumavaunut + Kolari), sotilaskuljetuksiin jne.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2012, 21:46:13 »

Siniset eivät häivy mihinkään sähköistämättömiltä radoilta ennen uusia vaunuja, joissa on lämmitysmahdollisuus muullakin kuin sähköllä. Tai sitten edessä on aggregaattivaunujen lisätuotanto.
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2012, 21:53:53 »

Siniset eivät häivy mihinkään sähköistämättömiltä radoilta ennen uusia vaunuja, joissa on lämmitysmahdollisuus muullakin kuin sähköllä. Tai sitten edessä on aggregaattivaunujen lisätuotanto.
Tai sitten ostetaan hiukan modernimpia vetureita, joista löytyy se 1500 voltin syöttö.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Sinisten vaunujen poistuminen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina