Käytännössä tietenkään pohja ei putoa yhtään miltään, koska tuo ukaasi on perinteistä mekkalointia joistain ihan muista tarkoitusperistä. Kaikkea ei kannata uskoa, mitä lobbarit sanovat
Hyvin pitkälle näin. Koko rikkidirektiivimekkalassa on korostettu Itämerta, mutta tosiasiassa IMOn SECAt, eli vähärikkisen liikenteen alueet, ulottuvat Pohjanmerellä Bergenistä Englannin kanaaliin asti ja kattavat Yhdysvaltain ja Kanadan rannikot. Niiden laajentamista koko Norjan rannikko kattavaksi on myös kaavailtu, mutta siihen ei ole mitään aikataulua. Eli on hyvin mahdollista, että kun se teollisuuden puhuma logistiikka Narvikiin on joskus valmis, alue on tiukkojen rikkisäädösten piirissä.
Käytännössähän siis jotta Murmankissa tehdyssä laivauksessa on järkeä, kama pitää kuljettaa vähintään Irlantiin tai Ranskaan asti, koska lähempänä ei pääse satamaan. Atlantin vastakkaisella puolella sijaitseviin satamiin ei myöskään ole menoa.
Minua kovin suuresti hämmästyttää tämä aivan turha lobbaus ja se, että teollisuus on ollut täysin kyvytön katsomaan asiaa toiselta kantilta: Nyt olisi erinomainen tilaisuus markkinoida, että osta suomalaista paperia, se on maailman puhtaimmilla laivoilla kuljetettua.