Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Suomessa suunnitellut telit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Taanila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« : Joulukuu 04, 2012, 15:15:51 »

Jo pidemmän aikaa on mieltäni askarruttanut missä osassa Suomessa rakennettua (veto)kalustoa on myös Suomessa suunnitellut telit. Vetureista Dv12:ssa on Kruppin suunnittelemat, Dr13:ssa Ahlstomin suunnittelemat ja otaksun että myös Dr12:ssa on lisenssillä rakennetut telit. Moottorijunista puolestaan Porkkanoissa ja Sm1:ssä on SIGin telit ja Lätissä taas telit ovat ruotsalaista alkuperää. Varmasti Suomessa suunniteltuja telejä en tiedä kuin Dr16 telin sekä N-veturin -- myös Helsingin metrojen telit lienevät Valmetin käsialaa. Jäljelle jää kysymysmerkeiksi Sm2:n ja Dr14 telit. Onko tietoa mistä nämä telitkonstruktiot ovat peräisin, ja jos eivät Valmetilta, löytyykö maailmalta kalustoa jossa olisi samat telit?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2012, 15:53:04 »

Dr16 telit ovat kuulemma virallisesti Valmetin, mutta saksalaisessa BR 120:ssä lienevät samanlaiset telit: http://members.iinet.net.au/~scgraham/Zusi/BR120_31.jpg

Saksalaisen 218:n alta löytyy alkupään vetureissa tutut Dv12-malliset kruppilaiset, mutta myöhemmissä on vastaavasti Dr14-tyyppiset http://www.markau.de/F-Bilder/Lenz-BR218/Drehgestell-Megi-Federung.jpg , tosin toisiojousitus kierrejousilla.

Sm2:n telit tuskin ovat nekään ainutkertaiset: jonkun voimayhtiön H0-pienoismallin Sm:ään oli tehty telit hollantilaisesta sähkömoottorijunasta. Eli enpä usko Valmetin niitäkään itse miettineen.

Sen sijaan antiikkisin kalusto: Hr 11, Dm 4, Sv 11 ja Vv 12 lienee kotimaisilla teleillä.

tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 445


« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2012, 17:33:36 »

Dr16 telit ovat kuulemma virallisesti Valmetin, mutta saksalaisessa BR 120:ssä lienevät samanlaiset telit: http://members.iinet.net.au/~scgraham/Zusi/BR120_31.jpg

Näyttää tosiaan hyvin pitkälti samanlaiselta kuin Dr16:ssa. Petri P. Pentikäisen asianmukaisessa Iso Vaalee -kirjassa (s. 22-24) kerrotaan Valmetin suunnitelleen telin itse sekä mainitaan myös FE-menetelmällä tehdyt lujuuslaskelmat sekä lujuuskokeet ja koestaminen VTT:n laboratoriossa. Kuvateksti sivulla 24: "Dr16-veturin teli on ensimmäinen kokonaan suomalainen veturiteli."
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2012, 20:42:09 »

Ihan kiintoisa tieto. Nyt herää kysymys, mistä tuo samankaltaisuus johtuu?

Tieto tuskin on kulkenut Suomesta Saksaan päin, koska BR 120 -protot olivat liikenteessä jo 1979.

tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2012, 08:44:40 »

Onhan noissa mitoituseroja?. (Mitä tulee pienoismalliin, Br120 teliä/fasadia (ainakin LIMA) pitäisi lyhentää pari mm. Dr16:tta varten). Samaa jousitus-ripustussysteemiä näkyy käytettävän muissakin vetureissa.  Kun telin speksit tiedetään, suunnittelun lopputulos voisi siten olla samannäköinen/käytetään ehkä samoja ripustus-laakeripesiä....
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2012, 11:51:48 »

myös Sm2:ssa on SIG:n telit, tosin täysin erilaiset rakenteeltaan kuin ykkösissä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Suomessa suunnitellut telit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina