Niin oudoksuttaa kun ei otettu mutkaisella radalla nopeutta kunnolla ulos..Pendohan on kevyt vrt veturivetoiset IC/IC2. Pitäis olla parhaimmillaan just mutkaisella rantaradalla. Käsittääkeni tunneleissa pendon ei tarvitse hidastaa niin paljon kuin IC2. No täällä on ne erikoisolosuhteet;-)
Jep. Ja niiden erikoisolosuhteiden nimi on "pääosaltaan yksiraiteinen rataverkko".
Tuosta meinaan seuraa sellainen hauska juttu, että vaikka sillä Pendolla ajettaisiin asemien välit miten kovaa, asemalta ei pääse kuitenkaan lähtemään eteen päin ennen kuin se vastakkaisesta suunnasta tulossa oleva juna on saapunut asemalle.
Eli suuremman nopeuden hyödyntämisestä olisi vain se ilo, että saataisiin seisoskella väliasemilla nykyistä pidempään.
Tietysti sen vastaantulevan junan voisi lähettää matkaan vaikka 5 tai 10 minuuttia nykyistä aikaisemmin, mutta silloin rikottaisiin nykyinen tasatahtiaikataulu eli se, että juna lähtee joka tunti samalla minuutilla. Sen lisäksi, että tuo tekee aikataulujen ulkoaopettelun tarpeettomaksi, se myös mahdollistaa vaihtoyhteyksien paremman toteuttamisen. Jos siis junat lähtisivät asemiltaan nykyistä aikaisemmin, niille muualta tulevienkin junien olisi saavuttava aikaisemmin sinne, mistä aikaistettu juna lähtee.
Tämä siis tarkoittaa, että koko linja on tarpeen hoitaa sillä huippunopeudella, mihin hitain tasatahtiaikatahtiaikataulussa käytettävä junatyyppi kykenee. Pendolinoista ei siis tuollaisella yhteysvälillä ole iloa muuten kuin silloin, jos yhteysvälin tasatahtiliikenne hoidetaan kokonaisuudessaan Pendolinoilla, eikä IC-junia päästetä tuolle välille lainkaan.
Toinen vaihtoehto olisi kaksiraiteistaa koko rata, jolloin junakohtaamisista ei enää tarvitsisi samalla tavoin huolehtia.
Mutta se on todellakin erikoisolosuhde, että Suomessa on niin helkutin paljon yksiraiteisia rataosuuksia.