Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Lippujen tarkastuksesta/myynnistä junassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #25 : Tammikuu 12, 2013, 00:35:32 »

Jos matkustajalla on voimassaoleva matkalippu, niin ei kai silloin voi määrätä tarkastusmaksua?
VR:n lähiliikenteessä lähiliikennekertalipun voimassaolo alkaa vasta leimauksesta. Jos matkustajalla ei ole leimattua lähiliikennekertalippua tai muuta kelvollista lippua, seurauksena on tarkastusmaksu.
Ruotsissa on sama käytäntö ainakin niillä paikkakunnilla, missä käytän lähiliikennettä.
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #26 : Tammikuu 12, 2013, 02:04:57 »

Edelliseen liittyen, voiko Suomessa valittaa käyttämättömästä lipusta senkin jälkeen kun juna on jo mennyt? Siis pyytää hyvitystä käyttämättömästä.

VR:n kaukoliikenteen peruslipun saa peruuttaa "ennen junan lähtöä tai viimeistään 24 tuntia junan lähdön jälkeen palveluasemien lipunmyynnissä". Kymmenen euron peruutusmaksu toki peritään. Mikäli tulkitsen käytäntöä oikein, Jarno olisi voinut Joensuuhun saavuttuaan mennä hakemaan hyvitystä "käyttämättömästä" lipustaan todisteenaan se, että siinä ei ollut konduktöörin tekemää merkintää (olettaen että nykyinen käytäntö oli voimassa). Tästä syystä lipun esittäminen konduktöörille lienee olennaista.

Tässä vielä linkki: http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/perusliput.html
Tarkista vielä lippusäännöt -linkin takaa löytyvät siteeratut ehdot.

Aihe on kiinnostava, ja voisinkin tuoda ilmi ihmetykseni siitä, miksei jokaisen kaukojunan yksittäisessä vaunussa voisi olla laitetta, jolla asiakas voisi oma-aloitteisesti käydä leimaamassa lippunsa (tyyliin lähiliikenne). Tämä olisi vaihtoehto sille, että konduktööri tulisi pysäyttää ja pyytää häneltä leimaa matkalippuun. Puute ihmetyttää vielä enemmän siksi, että VR on viime aikoina tarjonnut asiakkaille entistä enemmän itsepalvelumahdollisuuksia. Miksei tässä asiassa? Koituisiko liikaa kuluja hyötyihin nähden?

Itse ainakin käyttäisin mielelläni tällaista laitetta. Voisin mennä vaikka IC-vaunun vapaana olevaan päätyhyttiin, nauttia matkastani ja antaa konduktöörin mennä ohitse, ellei häntä kiinnosta lippuni. Jos tarkastaja, jota asia viimeistään kiinnostaisi, tulisi sitten tekemään työtään, olisi ainakin esittää voimassa oleva lippu. Tilanne olisi mukava varmasti sekä konduktöörille, tarkastajalle että itselleni.

Syyttömyyden todistelu (selittely) on harvinaisen ikävää. Mikäli konduktööri ei pitkänkään ajan jälkeen ole tullut katsomaan lippua, ja juna ohittelee jo väliasemia, joilta tarkastajat saattavat nousta, voikin olla, että edellä mainitut löytävät perille konduktööriä aikaisemmin. Vaikka voisinkin vedota siihen, ettei konduktööriä ole näkynyt ja tarkastajat uskoisivatkin, tilanne koituisi mukavuushaitaksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #27 : Tammikuu 12, 2013, 02:30:51 »

Jarmon vastaus ainakin todentaa ruotsalaisten mielikuvan suomalaisista (yess!!). "Rehellisyys maan perii." Tästä hyötyvät kaikki suomalaiset täällä: Ruotsissa ei voi omistaa kerrostalohuoneistoa, vaan kaikki ovat vuokralla (ellei omista koko taloa). Minä kun olen tarjonnut takuuvuokraa Malmössä ja Norrköpingissä, niin aina on tullut sama vastaus: "suomalaisilta ei tarvita takuuvuokraa, te maksatte aina". Meni vähän ohi aiheen, mutta nyt Jarmon vastaus ilahdutti vanhusta ihan oikeasti.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #28 : Tammikuu 12, 2013, 02:36:00 »

Aihe on kiinnostava, ja voisinkin tuoda ilmi ihmetykseni siitä, miksei jokaisen kaukojunan yksittäisessä vaunussa voisi olla laitetta, jolla asiakas voisi oma-aloitteisesti käydä leimaamassa lippunsa (tyyliin lähiliikenne). Tämä olisi vaihtoehto sille, että konduktööri tulisi pysäyttää ja pyytää häneltä leimaa matkalippuun. Puute ihmetyttää vielä enemmän siksi, että VR on viime aikoina tarjonnut asiakkaille entistä enemmän itsepalvelumahdollisuuksia. Miksei tässä asiassa? Koituisiko liikaa kuluja hyötyihin nähden?

Dm12-kalustoon tällaiset laitteet ovat ilmeisesti tulossa, siinä vaiheessa kun niihin asennetaan lipunmyyntiautomaatit, poistetaan konduktöörit ja ulkoistetaan matkalippujen tarkastus HSL:n lipuntarkastajille (jotka alkavat kiertää Dm12-junissa).

Alun perin tämän oli tarkoitus toteutua jo viime syksynä, mutta projekti on myöhässä.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #29 : Tammikuu 12, 2013, 08:28:05 »

Mitä tulee konduktöörien ja lipuntarkastajien määrään kaukojunissa, niin niitä kyllä Ruotsissa piisaa. Jos haluat kysyä jotain, niin odota varttitunti, niin kyllä joku menee ohitse tai junaemäntä/isäntä kuuluttaa tulevista yhteyksistä ja kertoo mistä vaunusta hänet tavoittaa.

Ei välttämättä. Muistuu mieleen matka IC-junalla Tukholmasta Malmö Sydiin lokakuussa 2010: oli ehditty matkustaa toista tuntia ennen kuin henkilökunta näyttäytyi. Jos en väärin muista, ei esiintymistiheys juuri noussut siitä eteenpäinkään.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #30 : Helmikuu 06, 2013, 07:12:51 »

Eilen tuli taas ilmainen junakyyti. Pitkästä aikaa.

Nousin yksiyksikköiseen Sm5-junaan Oulunkylästä klo 13.21 ja istuin lipunmyyntiosastossa pankkikortti kourassa aina Saviolle saakka, jossa sitten jäin pois. Henkilökuntaa ei koko matkan aikana näkynyt.

Siinä odotellessani pohdiskelin, että eikös jonkun pidä soittaa lähtömerkki joka asemalla, jolloin junassa luulisi olevan ainakin yksi lipunmyyntiin kykenevä. Kun aikaa oli, pohdiskeluni edistyi ajatukseen, että Sm5:hän voinee hyvinkin lähteä asemilta ilman lähtömerkkiä. Ovet kun sulketuvat automaattisesti, mistä kuljettaja näkee, että voidaan lähteä. Vai kuinka?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #31 : Helmikuu 06, 2013, 16:41:03 »

Eilen tuli taas ilmainen junakyyti. Pitkästä aikaa.

Nousin yksiyksikköiseen Sm5-junaan Oulunkylästä klo 13.21 ja istuin lipunmyyntiosastossa pankkikortti kourassa aina Saviolle saakka, jossa sitten jäin pois. Henkilökuntaa ei koko matkan aikana näkynyt.

Siinä odotellessani pohdiskelin, että eikös jonkun pidä soittaa lähtömerkki joka asemalla, jolloin junassa luulisi olevan ainakin yksi lipunmyyntiin kykenevä. Kun aikaa oli, pohdiskeluni edistyi ajatukseen, että Sm5:hän voinee hyvinkin lähteä asemilta ilman lähtömerkkiä. Ovet kun sulketuvat automaattisesti, mistä kuljettaja näkee, että voidaan lähteä. Vai kuinka?

Kyllä siellä on mukana konnari ollut. Lähtömerkin soittamiseen tarvittava namiska löytyy myös ohjaamosta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #32 : Helmikuu 06, 2013, 18:07:05 »

Eilen tuli taas ilmainen junakyyti. Pitkästä aikaa.

Nousin yksiyksikköiseen Sm5-junaan Oulunkylästä klo 13.21 ja istuin lipunmyyntiosastossa pankkikortti kourassa aina Saviolle saakka, jossa sitten jäin pois. Henkilökuntaa ei koko matkan aikana näkynyt.

Siinä odotellessani pohdiskelin, että eikös jonkun pidä soittaa lähtömerkki joka asemalla, jolloin junassa luulisi olevan ainakin yksi lipunmyyntiin kykenevä. Kun aikaa oli, pohdiskeluni edistyi ajatukseen, että Sm5:hän voinee hyvinkin lähteä asemilta ilman lähtömerkkiä. Ovet kun sulketuvat automaattisesti, mistä kuljettaja näkee, että voidaan lähteä. Vai kuinka?

Kyllä siellä on mukana konnari ollut. Lähtömerkin soittamiseen tarvittava namiska löytyy myös ohjaamosta.

Pitääkö lähijunassa antaa lähtölupaa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #33 : Helmikuu 06, 2013, 18:33:08 »

Eilen tuli taas ilmainen junakyyti. Pitkästä aikaa.

Nousin yksiyksikköiseen Sm5-junaan Oulunkylästä klo 13.21 ja istuin lipunmyyntiosastossa pankkikortti kourassa aina Saviolle saakka, jossa sitten jäin pois. Henkilökuntaa ei koko matkan aikana näkynyt.

Siinä odotellessani pohdiskelin, että eikös jonkun pidä soittaa lähtömerkki joka asemalla, jolloin junassa luulisi olevan ainakin yksi lipunmyyntiin kykenevä. Kun aikaa oli, pohdiskeluni edistyi ajatukseen, että Sm5:hän voinee hyvinkin lähteä asemilta ilman lähtömerkkiä. Ovet kun sulketuvat automaattisesti, mistä kuljettaja näkee, että voidaan lähteä. Vai kuinka?

Kyllä siellä on mukana konnari ollut. Lähtömerkin soittamiseen tarvittava namiska löytyy myös ohjaamosta.

Pitääkö lähijunassa antaa lähtölupaa?

Ilmeisesti pitää, koska joka junassakin pitää konnari olla. Ei kaikissa matkustajajunissa konari lähtöluvan olla, sähkömoottorijunissa summmerilla ja veturivetoisissa raililla/sisäpuhelimella.
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #34 : Helmikuu 06, 2013, 19:37:50 »

Yleensä konduktööri on kyllä aina huhuillut Kuopiosta, Suonenjoelta, Tampereelta yms tulleiden matkalippuja. Joskus lyhyellä junamatkalla (noin 25 min) ei konduktööri ole kerennyt kyllä kysymään lippua.
Tässä esimerkki Kuopiosta.
http://www.youtube.com/watch?v=n2NspqIehCg&feature=share&list=UUFfIug6FKEFHGMn_GtQcYWw
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #35 : Helmikuu 06, 2013, 21:03:19 »

Lähtölupa tulee liikenteenohjaukselta, ja sellainen tarvitaan junan aikatauluun merkityltä lähtöpaikalta lähtiessä, aikatauluun merkityltä lupapaikalta lähtiessä, tai jos liikenteenohjaaja on erikseen määrännyt junan pysähtymään jonnekin syystä xyz. Lähtöpaikalla se annetaan yleensä pääopastimen Aja tai Aja 35 opasteella,  tai raideopastimen, jossa on junakulkutien päätekohtamerkki, Aja varovasti -opasteella. Lähtölupa voidaan myös joillain rataosilla antaa flash-tekstiviestillä. Suullisena annettuna se on esim. "Juna 1234 lähtölupa Koivu".

Matkustajajunissa, joissa on tarkoitus kuljettaa matkustajia tarvitaan aina matkustajapalvelullisilta pysähdyspaikoilta lähtiessä konduktöörin antama Valmis lähtöön-ilmoitus (ei ole lähtölupa eikä lähtövalmiusilmoitus, huom). Konduktööri antaa sen useimmiten sähkösoitto-opasteella lyhyt-pitkä-lyhyt, paitsi veturivetoisissa junissa, joissa on käytettävä ensisijaisesti GSM-R - puhelinta ja jos se ei onnistu, sitten käyttämällä  junan sisäpuhelinta tai erikseen sovittaessa käsiopastetta.

Jos unohdin jotain olennaista, korjatkaa Hymyilee
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #36 : Helmikuu 06, 2013, 21:51:01 »

Kyllä siellä on mukana konnari ollut.

Saviolla pois jäätyäni kävelin junan vieritse enkä nähnyt konduktööria millään ovella. Ehdin hyvin nähdä koko yksiyksikköisen junan kaikki ovet avoimina.

Sehän ei tietenkään todista sitä, ettei konduktööriä olisi junassa voinut olla. En vain sellaista silloinkaaan nähnyt sitä lähtömerkkiä antamassa. Vaikka enpä enää siinä vaiheessa olisi matkaa maksanut, vaikka olisin nähnytkin Hymyilee
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #37 : Helmikuu 07, 2013, 01:27:47 »

Saviolla pois jäätyäni kävelin junan vieritse enkä nähnyt konduktööria millään ovella. Ehdin hyvin nähdä koko yksiyksikköisen junan kaikki ovet avoimina.

Sehän ei tietenkään todista sitä, ettei konduktööriä olisi junassa voinut olla. En vain sellaista silloinkaaan nähnyt sitä lähtömerkkiä antamassa. Vaikka enpä enää siinä vaiheessa olisi matkaa maksanut, vaikka olisin nähnytkin Hymyilee

Eihän ne tosiaan aina ovella ole. Jotkut piilottelevat jommassa kummassa ohjaamossa jopa melkein koko matkan, käyvät vain muutaman kierroksen tekemässä. Olen nähnyt muutaman kerran ettei esim. koko Tapanila - Helsinki välillä (16min) ole konduktööri lipunmyyntiosastossa seikkaillut.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #38 : Helmikuu 07, 2013, 18:57:22 »

Matkustajajunissa, joissa on tarkoitus kuljettaa matkustajia tarvitaan aina matkustajapalvelullisilta pysähdyspaikoilta lähtiessä konduktöörin antama Valmis lähtöön-ilmoitus (ei ole lähtölupa eikä lähtövalmiusilmoitus, huom). Konduktööri antaa sen useimmiten sähkösoitto-opasteella lyhyt-pitkä-lyhyt, paitsi veturivetoisissa junissa, joissa on käytettävä ensisijaisesti GSM-R - puhelinta ja jos se ei onnistu, sitten käyttämällä  junan sisäpuhelinta tai erikseen sovittaessa käsiopastetta.

Jos unohdin jotain olennaista, korjatkaa Hymyilee

Korjataan.

Konduktöörin antama "valmis lähtöön"-opaste tarvitaan matkustajajunissa, joilla on tarkoitus kuljettaa matkustajia, vain sellaisissa, joissa on konduktööri.

Jos konduktööriä ei ole, ei tällöin myöskään opastetta ole kukaan antamassa. Viranomaisen säännöstö vaatii vain, että kuljettajalla on oltava tieto siitä, että liikkeelle voi turvallisesti lähteä, mutta viranomainen ei määrittele sitä miten tieto on annettava.

Kaikesta tästä huolimatta (ainakin toistaiseksi) kaikissa kaupallisissa matkustajajunissa (joissa on tarkoitus jne. blaablaa) on aina konduktööri (vaikka viranomaisen säännöstö ei sitä suoraan vaadikaan).
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #39 : Helmikuu 08, 2013, 07:25:38 »

Jos konduktööriä ei ole, ei tällöin myöskään opastetta ole kukaan antamassa. Viranomaisen säännöstö vaatii vain, että kuljettajalla on oltava tieto siitä, että liikkeelle voi turvallisesti lähteä, mutta viranomainen ei määrittele sitä miten tieto on annettava.

Eli Sm5:llä siis hyvinkin voisi ajella ilman konduktööriä. Kuljettajahan saa tiedon lähtövalmiudesta siitä, että kaikki ovet ovat sulkeutuneet.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #40 : Helmikuu 08, 2013, 09:28:02 »

Jos konduktööriä ei ole, ei tällöin myöskään opastetta ole kukaan antamassa. Viranomaisen säännöstö vaatii vain, että kuljettajalla on oltava tieto siitä, että liikkeelle voi turvallisesti lähteä, mutta viranomainen ei määrittele sitä miten tieto on annettava.

Eli Sm5:llä siis hyvinkin voisi ajella ilman konduktööriä. Kuljettajahan saa tiedon lähtövalmiudesta siitä, että kaikki ovet ovat sulkeutuneet.

Jossain vaiheessa (2000-luvun alussa?) lähiliikenteessä kokeiltiin jättää konduktöörien lähtösoitot pois, ts. kuljettaja katsoi "sivut selväksi". Matkustajien ovien väliin jäämiset lisääntyivät kuitenkin niin paljon, että vanhaan käytäntöön palattiin varsin pian.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #41 : Helmikuu 08, 2013, 11:05:32 »

Jossain vaiheessa (2000-luvun alussa?) lähiliikenteessä kokeiltiin jättää konduktöörien lähtösoitot pois, ts. kuljettaja katsoi "sivut selväksi". Matkustajien ovien väliin jäämiset lisääntyivät kuitenkin niin paljon, että vanhaan käytäntöön palattiin varsin pian.

Ei ihmekkään kun kaiken maailman pellet juoksee 5/10minuutin välein menevien junien ovien väliin vaikka ovat sulkeutumassa.. Kerran konduktööri antoikin miehelle julkisen läksytyksen kaiuttimista, oppikohan kyseinen henkilö mitään. Ko. tapauksessa Sm2:n ovet olivat jo sulkeutumassa kun mies päätti hypätä väliin ja jäi siihen puristuksiin kunnes ovet aukesivat ja lisää ihmisiä hyppi sen jälkeen välii ja konduktööri/kuljettaja joutui odottamaan uutta väliä ennen kuin sai pistettyä kiinni..
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Lippujen tarkastuksesta/myynnistä junassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina