Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« : Joulukuu 17, 2012, 09:44:38 » |
|
Helsingin rautatieaseman ratapihalle saapuvat junat ovat maanantaiaamuna myöhässä. Vaihteiden kääntämisessä on ongelmia lumen vuoksi, Liikenneviraston rataliikennekeskuksesta kerrotaan. Myöhästymiset koskevat sekä lähi- että kaukojunia. Suurin osa junista on myöhässä noin kymmenen minuuttia, ja jotkut kaukojunista 15 minuuttia. Rataliikennekeskuksen mukaan tilanteen pitäisi helpottaa aamukymmenen aikaan, jolloin pyryn odotetaan hellittävän. http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinkiin+saapuvat+junat+my%C3%B6h%C3%A4ss%C3%A4+lumen+takia/a1305629000196Tuiskuava lumi on ongelma, jota lämmitetyt vaihteet ja luutapartiot eivät selätä nykyisillä liikennemäärillä. Kuitenkin ilmiö on aivan tavallinen. Katsotaanpa milloin joku keksii tähän toimivan ratkaisun.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2012, 10:03:05 » |
|
Venäjällä se on jo keksitty: Riittävän monta harjamummoa riittävän moneen paikkaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2012, 10:07:13 » |
|
Venäjällä se on jo keksitty: Riittävän monta harjamummoa riittävän moneen paikkaan...
Tästähän joku VR:n tai radanpitäjän edustaja jo sanoikin, ettei niitä luutapartioita voida Linnunlauluun enää enempää tunkea. Eivät mahtuisi junien joukkoon. Se on vähän sama juttu, kuin etei metrin mittaista ojaa saada yhtään sen nopeammin valmiiksi, jos siihen tungetaan 10 kaivajaa.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2012, 14:23:23 » |
|
Venäjällä se on jo keksitty: Riittävän monta harjamummoa riittävän moneen paikkaan...
Olikohan maatuska Kyllönen tänään harjan varressa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2012, 14:51:55 » |
|
Olikohan maatuska Kyllönen tänään harjan varressa?
Miksi olisi ollut? Ministeri on aikanaan ollut. Sittemmin ei ole ollut mahdollisuutta eikä syytäkään, kun koulutettuakaan väkeä ei paikalle enempää mahdu.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2012, 15:16:56 » |
|
Ei ole ratkaisu akuuttiin tilanteeseen, mutta eikö olisi jo aika siirtää Helsingin päärautatieasema pohjoisemmaksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2012, 18:53:09 » |
|
Olikohan maatuska Kyllönen tänään harjan varressa?
Miksi olisi ollut? Ministeri on aikanaan ollut. Sittemmin ei ole ollut mahdollisuutta eikä syytäkään, kun koulutettuakaan väkeä ei paikalle enempää mahdu. Miten niin ei mahdu? Ensin luvataan tilanteen olevan hallinnassa kaikissa mahdollisissa lumipyryissä niin henkilöstön riittävyyden kuin tilannejohdonkin kannalta. Sitten kun homma ei vakuutteluista huolimatta toimikaan, vedetään jostakin selitykseksi harjaukkojen tilanpuute. Ei sitten voitu jo alunperin kertoa, ettei liikenteen turvaaminen tule onnistumaan. Ei sillä, ettenkö uskoisi tuota syytä, mutta tiedottamisen ja syiden keksimisen uskottavuuden takaamiseksi kannattaisi kertoa ongelmista etupainotteisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2012, 20:04:17 » |
|
Simo, tuo keskustelu on käyty jo "Myräkkä ei aiheuta"-ongelmia -aiheessa. Niin harjaajien mahtuminen, Kyllösen osallistuminen kuin tiedottaminenkin. En siis toista noita asioita enää tässä. Katso sieltä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5361.0.htmlKukaan ei kuitenkaan liene luvannut tilanteen olevan hallinnassa kaikissa mahdollisissa lumipyryissä? Jos on, olisi mukavaa, jos kertosit lähteen.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2012, 20:10:35 » |
|
Näillä tällä hetkellä käytettävissäni olevilla tiedoilla ja käsityksilläni [vastuuvapauslauseke päättyy] Pisara-rata tuntuu hirmu järkevältä.
Eli ei ajatetakaan niitä luoteesta saapuvia lähijunia asemalle vaan tunneliin, jossa on rautatieaseman länsipuolen alla asema ja joka jatkuu kantakaupungin alle, ja tekee siellä 180 asteen käännöksen etelästä pohjoiseen palvellen samalla kantakaupungissa/sta/iin kulkevia matkustajia metromaisesti, ja tulee jälleen rautatieaseman itäpuolelle tunneliasemalle ja tämä toimii vastaavasti lähtöasemana koillisen suuntaan. Ja tietenkin päinvastoin.
Hyvä idea, ja kallis kuin mikä. Mutta siis kaikkien näiden junien saapuminen, kääntyminen ja lähteminen päärautatieasemalta ja kulku Linnunlaulun raideristeilyjen yli jää pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 818
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2012, 21:09:53 » |
|
Eli ei ajatetakaan niitä luoteesta saapuvia lähijunia asemalle vaan tunneliin, jossa on rautatieaseman länsipuolen alla asema ja joka jatkuu kantakaupungin alle, ja tekee siellä 180 asteen käännöksen etelästä pohjoiseen palvellen samalla kantakaupungissa/sta/iin kulkevia matkustajia metromaisesti, ja tulee jälleen rautatieaseman itäpuolelle tunneliasemalle ja tämä toimii vastaavasti lähtöasemana koillisen suuntaan. Ja tietenkin päinvastoin. Oopperako Taka-Töölössä on siis "rautatieaseman länsipuolen alla" ja Hakaniemikö Siltasaaressa on "rautatieaseman itäpuolella". Ja Helsinki-Keskustan asema on jossain Kolmen Sepän tuntumassa. Se on nimittäin se "Pisara".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2012, 21:29:45 » |
|
Oopperako Taka-Töölössä on siis "rautatieaseman länsipuolen alla" ja Hakaniemikö Siltasaaressa on "rautatieaseman itäpuolella". Ja Helsinki-Keskustan asema on jossain Kolmen Sepän tuntumassa. Se on nimittäin se "Pisara".
Pisaran asemien sijainteja voi arvioida vaikkapa tästä: http://www.kaupunkiliikenne.net/Helsinki/pisara.htmlEi toki ihan vallan Kimmon hahmottelemissa paikoissa, mutta eihän se Kimmon tarkoittamaa periaatetta ja ideaa mihinkään muuta.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2012, 22:42:13 » |
|
Voihan Linnunlaulun vaihteet kattaa rakentamalla päälle toimistoja ja asuntoja. Ja vaikka IFK:n uuden jäähallinkin jos vain sopii. Jos kerran Tampereen neliöhinnoilla on järkevää rakentaa monitoimiareena yms. kiskojen päälle niin miksei sitten Helsingin? Tämän kaiken voi tietenkin tehdä myös Pisaran kanssa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2012, 23:36:51 kirjoittanut Joona Packalén »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 17, 2012, 22:50:08 » |
|
Oopperako Taka-Töölössä on siis "rautatieaseman länsipuolen alla" ja Hakaniemikö Siltasaaressa on "rautatieaseman itäpuolella". Ja Helsinki-Keskustan asema on jossain Kolmen Sepän tuntumassa. Se on nimittäin se "Pisara".
Näin ne ilmansuunnat mielestäni suunnilleen menevät
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 17, 2012, 23:20:30 » |
|
Ei ole ratkaisu akuuttiin tilanteeseen, mutta eikö olisi jo aika siirtää Helsingin päärautatieasema pohjoisemmaksi?
Meinaatko, että pohjoisemmassa olisi vähemmän lunta, vai mikä on tämän idean tausta-ajatus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 18, 2012, 11:05:38 » |
|
Näinhän tuo lumitilanne tuntuu olevan Tarkoitin kyllä sitä, että koska Helsinki ei voi paljon lisää merelle päin laajentua, alkaa nykyinen asema pikkuhiljaa joutua syrjälle ja jokin pisararata on hurjan kallis ratkaisu liikenteen helpottamiseksi ja sittenkin, koska väki jatkuvasti haluaa änkeytyä Helsingin seudulle aiheuttanee pakosti sen, että painopiste siirtyy pois mykyisestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|