Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Napier Deltic  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Joulukuu 23, 2012, 16:46:01 »

Sormet ja varpaat loppuu kesken pyttyjä ja mäntiä laskiessa, mutta kuunnelkaa:

http://www.youtube.com/watch?v=YD8OMhieldk

MGO on aika tuhnu tuon rinnalla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2012, 23:19:28 »

Delticin käyntiääni kuulostaa joltain aivan muulta kuin dieselveturilta. On kiintoisaa laskea pakoputkiin paukkuvien työtahtien (tai poistojen, mutta kuitenkin) määrä sekunnissa, kerrottuna siis sylinteriluvulla,  täyden tehon kierroksilla: Dr12: 120, Dr13: 400  ja Deltic 900! On siinä mourunaa kerrakseen!
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #2 : Joulukuu 24, 2012, 00:24:43 »

Niin siis 55-sarjassa on 2 Delticiä. Yhdessä Delticissä on 1650 heppaa, 18 sylinteriä ja 36 mäntää. Ääni on uskomaton. Suomessa lähin vastaava laite oli Euclid R50 tai Kockums 565, joissa oli Detroit Diesel V16. 2200 kierrosta hakkaava Detroit kuullostaa melkein yhdeltä 1500 rpm  laulavalta Delticiltä. Mutta laitetaan niitä kaksi...

Nämä poloiset oli siis kiviautoja, Jullessa oli 650 pollea ja Kokkelissa 750, kiitos turbojen. Detroit V16 oli käytännössä 2 peräkkäin pultattua V8-a, älytön konsepti. Niillä oli myös V24 aikoinaan. Niitä taisi olla yksi täällä. 1500 hepoa tuplaturboilla. Merikontin mittainen malmi. Näin sen toiminnassa ja ääntä ei kukaan halua kuulla.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #3 : Joulukuu 24, 2012, 00:57:27 »

Mun matematiikan mukaan Deltic paukuttaa tuplat. Se on kattos kakstahtinen ja tekee 2 työtahtia
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2012, 09:39:44 kirjoittanut Jukka Viitala » tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #4 : Joulukuu 24, 2012, 09:44:54 »

Niin, otin kaksitahtisuuden huomioon noissa mouruntalaskelmissani.

Mutta just tuollaisen Detroit Diesel V16:n olen nähnyt Move 66:n pellin alla; kaksi V8:aa peräkkäin. Veikeä viritys.

Ja kyllä, haluaisin kuulla sen mainitsemasi käyntiäänen nimimerkillä "kaksi tahtia rulaa" Hymyilee leveästi
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #5 : Joulukuu 24, 2012, 14:20:56 »

Detroit V24 lauloi Kansallisteatterin takana, eli Rautatieaseman itäpuolella vuonna 2000. Formula ykkösten moponmoottorit ei yllä samaan. 2400 kierrosta ja joka iskulla ryskää. Laitteella pumpattiin betonia 900 barin paineella Helsinskin alle. Suihkupaaluja.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #6 : Joulukuu 24, 2012, 14:48:14 »

Nämä 2-tahtiset olivat aikansa tykkejä, mitä litratehoon tulee. Caterpillar tarvitsi 27-litraisen nelitahtikoneen samoille tehoille ja se painoi tuplasti. Polttoaineen kulutuksesta ei toki tartte puhua.

Ratavaltion vimpaimissa on ollut mitä ihmeellisimpiä moottoreita. Ostin 90-luvulla 700-sarjan Deutzin kaivoskuormaajaan, se oli palvellut ratatyökoneessa. Vähäpäästöinen esikammiokone. Ihmetyttää vieläkin valinta, koska samasta myllystä olisi saanut yli 300 heppaa suorasuihkuna ja tässä isossa V8:ssa oli vain 170 hummaa. Esikammiokoneita käytettiin yleensä vain maan alla. No, moottori istui wanhan Wagner ST 5 A:n pellin alle kuin valettu. Samanlainen sieltä poistettiin, 2 kiertokankea tuli öljypohjan läpi. Ilmajäähy ei toimi mudalla. Kyseinen kasi piti myös äijä-ääntä, ahtamaton mylly hönki suoraan pakosarjoistaan. Kaasu pohjassa puolentoista metrin tulet. Kyllä lähti.

Vaihdettiin vipu myöhemmin Toro 400:n, jossa oli V10. Pakoputkiston avauksen jälkeen Toro puhalsi 2 metrin lieskat. Ei hassumpi dieseliksi.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2012, 09:35:38 »

Aikoinaan kuuntelin erämaassa sijaisevassa mummolassa erikoista koneen mouruamista...kun sitten mopedisoituna yksikkönä saavutin kohteen, havaitsin äänen muodostuvan avohakkuualaa muokkaavan metsäkoneen sisuksista.
-siinä nelipyöräisessä jenkkiläisessä juontotraktorissa oli 2t detroitti, kun siitä kokoajan otettiin kaikki tehot irti, oli metakka melkoinen Virnistää

Noita erikoisia käyntiääniähän on pienemmässä mittakaavassa myös kotimainen compex-ahdettu Valmet 411 CX -moottori, josta täälläkin on keskusteltu...
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #8 : Joulukuu 31, 2012, 22:13:23 »

Mielestäni erittäin osuva luonnehdinta on että: "Kaksitahtidiesel on voimakone, jossa polttoaineen sisältämä energia muutetaan meteliksi"  Virnistää
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #9 : Tammikuu 01, 2013, 12:36:52 »

OT. Ja samaan meteliin/tehoon riittää n. puolet 4-T- koneen kuutiotilavuudesta. Vertauksena käy vaikkapa 500cc:n RR-fillari ja nykyiset MotoGP-luokan lähes litraiset* masiinat. Erikseen vielä nykyisten Superside-kapistusten 4-T-moottorit*. Nyt taitaa jo olla markkinoilla 2-T-peräprutkuja, isompiakin, jotka ovat huomattavasti 4-T-versioita kevyempiä ja tehokkaampia, myös taloudellisia ja vähän saastuttavia. Koskas saataisiin näitä vastaavia moottoreita takaisin autoihin.....
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2013, 12:46:24 »

Olen muuten, Esko, aina ihmetellyt, että eikö voitaisi rakentaa bensakaksitahtimoottori, jossa olisi kaksitahtidieseltyyliin ainakin pakoventtiili estämässä läpihuuhtelua, ja painevoitelu, joka lopettaisi voiteluöljykäryt.

Mutta en silti epäile, etteikö tätäkin olisi pohdittu.Eiköhän autoteollisuudessa ole muutaman tuhat jätkää ja tyttöä, jotka saavat palkkansa miettimällä sitä, mitä kaikkea ei vielä ole kokeiltu eikä kehitetty riittävän pitkälle.

Ja nyt aivan viime aikojen kehitysaskeleet erittäin korkealla paineella tapahtuvan suoraruiskutuksen ja erilaisten kehittyneiden ahtamistekniikoiden muodossa ovat vieneet niin otto- kuin erityisesti dieselmoottoreiden tekniikkaa huimasti eteenpäin, ja tämä näkyy mm. kulutuksessa ja litratehoissa.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Napier Deltic  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina