Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm5:n kupliva lattia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Joulukuu 26, 2012, 14:45:38 »

Joulupäivänä istuin Sm5:n takimmaisen nivelen jälkeisellä penkillä N-junassa pohjoisen suuntaan ja kuuntelin jyminää, kolinaa, rouhintaa tai miten tuota ääntä kuvaisikaan, ja tunsin jalkojeni alla miten lattia kohoili, vääntyili ja 'kupli' aivan kuin jokin iso ja voimakas olisi sitä alta päin puskenut ja takonut.

Teliin kertynyt jääkö siellä hyökkäili lattiaa vasten telin liikkuessa? Eikö telin ja lattian välissä ole riitTävästi tilaa paakkuuntuneelle lumelle ja jäälle? Vai mistä moinen aaltoilu ja poukkoilu lattiassa?  Järkyttynyt
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Joulukuu 26, 2012, 15:20:34 »

Jää kikkare kokkareet siellä maasta kimpoilee kovaa vauhtia junan pohjaan.. Ainakin siitä kolina voisi kuulua, samaa kuulen joka päivä kun Sm5:n 120km/h:ta kiitää.. Tuo kuvaus kupliva tuntuu erikoiselta... Kyllä siellä kolinaa tuntuu ja jaloissaki voi tuntua kun ne jääkokkareet osuu mutten kyllä kuplinnaksi sitä kuvailisi..  Virnistää
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #2 : Joulukuu 26, 2012, 15:56:21 »

Kolina on oikeastaan aivan väärä termi kuvailemaan kokemaani. Se oli jurnuntaa, juminaa.
Ja lattia ei tärähdellyt kuin kappalten iskuista, vaan vääntyili ja aaltoili. Niinkuin joku isompi (teli?) olisi sitä työtäillyt.
Erikoinen kokemus.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Joulukuu 26, 2012, 18:44:15 »

Kolina on oikeastaan aivan väärä termi kuvailemaan kokemaani. Se oli jurnuntaa, juminaa.
Ja lattia ei tärähdellyt kuin kappalten iskuista, vaan vääntyili ja aaltoili. Niinkuin joku isompi (teli?) olisi sitä työtäillyt.
Erikoinen kokemus.

Meinaatko, että näit junan lattian vääntyilevän ja aaltoilevan?! Kuulostaa lievästi hämmentävältä, Sveitsissäkään kun ei tietääkseni valmisteta junia kumista.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #4 : Joulukuu 26, 2012, 19:32:54 »

Meinaatko, että näit junan lattian vääntyilevän ja aaltoilevan?! Kuulostaa lievästi hämmentävältä, Sveitsissäkään kun ei tietääkseni valmisteta junia kumista.

Kun pylly pysyy paikallaan ja vasen jalka nousee ja sitten laskee oikean pysessä paikallaan, tunne on kuin asfalttilammikon kupla kohoasi vasemman jalan alla. Ei äkisti tömähtäen, vaan verkkaisesti. Ja sitten ehkä oikea jalka tekee saman, en muista.

Tämä ei tapahtunut pyörien tahtiin vaan hitaammin, ikäänkuin satunnaisesti, mutta kuitenkin jatkuvasti. Ikäänkuin alla keinuva teli olisi töykkinyt lattiaa.

Ja hämmentävää se nimenomaan oli. Ei ollenkaan sitä vanhaa tuttua Sm1:n ja Sm2:n alla kolistetelevien jääkappaleiden kolketta. Lattia todella aaltoili alta pakottavan voiman vaikutuksesta. 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #5 : Joulukuu 26, 2012, 21:20:21 »

Joulupäivänä istuin Sm5:n takimmaisen nivelen jälkeisellä penkillä N-junassa pohjoisen suuntaan ja kuuntelin jyminää, kolinaa, rouhintaa tai miten tuota ääntä kuvaisikaan, ja tunsin jalkojeni alla miten lattia kohoili, vääntyili ja 'kupli' aivan kuin jokin iso ja voimakas olisi sitä alta päin puskenut ja takonut.

Teliin kertynyt jääkö siellä hyökkäili lattiaa vasten telin liikkuessa? Eikö telin ja lattian välissä ole riitTävästi tilaa paakkuuntuneelle lumelle ja jäälle? Vai mistä moinen aaltoilu ja poukkoilu lattiassa?  Järkyttynyt

Kai sentään mainitsit asiasta esim. konduktöörille?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #6 : Joulukuu 27, 2012, 07:06:19 »

Kai sentään mainitsit asiasta esim. konduktöörille?

Eipä tullut mieleen.
En kuitenkaan viitsi tässä alkaa selittää, miksei tullut.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #7 : Joulukuu 27, 2012, 12:12:40 »

Onko rakenteen puolesta mahdollista, että telin päälle kertyisi noinkin paljon jäätä ja jos kertyisi, niin onko muu rakenne sellainen, että se lattiaa alkaisi nostamaan?
Jos tuo jään kertymisestä telin ja latttian väliin johtuu, niin vois kuvitella, että rakenteisiin saattaa vaurioita tullakkin, kiskoilta se ei varmaan ihan helpolla kyllä suistu tuon takia, uskon minä.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #8 : Joulukuu 29, 2012, 09:44:38 »

Olen itse huomannut samanlaisen ilmiön, silloin kun lunta on runsaasti.  Jotenkin se liittynee jään kertymiseen.  Ehkä siten, että telin sivusuuntainen liikkuvuus rajoittuu, ja kun radan geometria tai telin hidas aaltoliike pyrkii kääntämään teliä enemmän kuin jää sallii, liikkeestä tulee pakotettu ja voima suuntautuu odottamattomalla tavalla.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Joulukuu 29, 2012, 10:05:52 »

Jäästä on luultavasti tavalla tai toisella kyse.

Jos tuo jään kertymisestä telin ja latttian väliin johtuu, niin vois kuvitella, että rakenteisiin saattaa vaurioita tullakkin, kiskoilta se ei varmaan ihan helpolla kyllä suistu tuon takia, uskon minä.

Itse lattian kupruilu ei tietenkään ole suotavaa, mutta lattia itsessään ei taida olla itse rungon kantava rakenne. Sen hommana on vain kantaa omalta kohdaltaan ihmisten ja penkkien paino, johon riittää varsin ohkainenkin teräslevy (vai alumiinilevy?).
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #10 : Helmikuu 03, 2013, 17:10:09 »

Ymmärsin, että Viroon toimitettavissa Flirteissä tämä ongelma on otettu huomioon ja rakennetta muutettu. Toivottavasti sama muutos tehdään myös loppusarjan Suomen Flirtteihin!
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #11 : Maaliskuu 02, 2013, 03:57:54 »

Jäästä on luultavasti tavalla tai toisella kyse.

Jos tuo jään kertymisestä telin ja latttian väliin johtuu, niin vois kuvitella, että rakenteisiin saattaa vaurioita tullakkin, kiskoilta se ei varmaan ihan helpolla kyllä suistu tuon takia, uskon minä.

Itse lattian kupruilu ei tietenkään ole suotavaa, mutta lattia itsessään ei taida olla itse rungon kantava rakenne. Sen hommana on vain kantaa omalta kohdaltaan ihmisten ja penkkien paino, johon riittää varsin ohkainenkin teräslevy (vai alumiinilevy?).

Olenko muuta vättänytkään?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Maaliskuu 02, 2013, 05:17:02 »

Olenko muuta vättänytkään?

Huomenta vaan sinullekin.

Ei, et ole muuta väittänytkään. Olenko väittänyt että olisit väittänyt muuta? Hymyilee
tallennettu
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #13 : Maaliskuu 02, 2013, 09:12:49 »

Ymmärsin, että Viroon toimitettavissa Flirteissä tämä ongelma on otettu huomioon ja rakennetta muutettu. Toivottavasti sama muutos tehdään myös loppusarjan Suomen Flirtteihin!
Kyllä näihin meidänkin flirtteihin on asennettu ns. "jään murtajat", eli kun lämpimästä pyörästä roiskuu vettä kylmään pohjaan se jäätyy, nyt pyörän päällä korissa on tuo jään murtaja johon keräytynyt jää pitäisi irrota kun teli liikkuu esim. vaihteissa ajettaessa, ilmeisesti se ei kuitenkaan kaikissa olosuhteissa toimi moitteitta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm5:n kupliva lattia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina