Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kuusihenkinen perhe jäi junan alle - selvisivät hengissä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« : Tammikuu 07, 2013, 11:10:46 »

Dieselveturi törmäsi tasoristeystä ylittämässä olleen pakettiauton kuljettajan puoleiseen etupyörään Kolikkotiellä Olkkolassa. Pakettiauton perässä oli peräkärry, jonka päällä kuljetettiin jäärata-autoa. Pakettiauto sinkoutui törmäyksen voimasta lumihankeen, mutta peräkärry jäi tielle. Autossa oli kuusihenkinen perhe, jotka kaikki vietiin terveyskeskukseen tarkastettavaksi.


Kuusihenkinen perhe pelastui junan ja pakettiauton yhteentörmäyksestä Jämsässä Keski-Suomessa.

Poliisin mukaan perheenjäsenet selviytyivät uhkaavasta tilanteesta lievillä vammoilla.

Onnettomuus sattui Kolikkotien vartioimattomassa tasoristeyksessä sunnuntaina iltapäivällä.

Auton kuljettaja ei saanut autoa pysäytettyä ennen tasoristeystä vaan ajautui Jämsän suunnasta tulleen veturin eteen.

Auton kuljettajan puoleinen etuosa lommoutui pahasti törmäyksessä. Autossa ollut perhe ei kuitenkaan joutunut hengenvaaraan, kertoo poliisi. Heidän vammansa tarkistettiin ensiavussa.

Auto veti kuljetustraileria, jonka päällä oli kilvetön henkilöauto. Traileri ja sen kyydissä ollut ajoneuvo eivät vahingoittuneet.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013010716523245_uu.shtml
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2013, 13:22:08 »

Uutinen löytyy jo pari viestiketju aiemmin. Yritetään koota kaikki nämä saman ketjun alle.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2013, 14:40:37 »

Ei ehkä jäänyt junan alle, mikäli muu uutisteksti pitää paikkansa. Tasoristeyskolari kuitenkin. Niiden
lisääntymistä on ihmetelty täälläkin. Tietämättä yhtään tuon mainitun tapauksen yksityiskohdista, tulee mieleen  arvaus siitä, että nastarenkaisiin yms.  luotettiin liikaa. Täydessä lastissa oleva pakettiauto lastatun perävaunun kanssa ei pysähdy ihan siinä kuin jokin kevyempi.
Voi olla noissa muissa tilanteissa kysymys siitä, että tasoristeykset ovat vähentyneet, eikä satunnaisilla
kulkijoilla enää ole taitoa niitä kunnioittaa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2013, 14:56:43 »

Kuinka monessa pakettiautomallissa saa kuljettaa kuutta henkilöä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2013, 15:11:20 »

Minullakin on sellainen mielikuva, että pakettiautossa ei voi kuljettaa kovin useaa henkilöä, mutta kiireiset uutistoimittajat eivät aina tunne, tai ehdi tarkistaa virallisia nimityksiä. En ole nähnyt kuvaa
tapauksesta, mutta voisi hyvin kuvitella, että vetoautona on ollut jokin Transit tai Volkkarin malli johon
kyllä matkustajia mahtuu. Luvalla tai ilman.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2013, 17:47:52 »

No jaa, kuka noista kaikista menopeleistä ottaa selvää. Todennäköisesti tässä keississä kyseessä on ollut ulkoapäin täysin pakettiauton näköinen minibussi, joka on kuitenkin rekisteröity M1-luokan henkilöautoksi. Sellaista saa ajella B-kortilla, ja kabiinissa voi kuskin lisäksi olla tilaa enintään kahdeksalle henkilölle. Aivan yhtä paljon pakettiauton näköisiä M2-luokan linja-autoiksi rekisteröityjä minibusseja on myös olemassa, mutta niiden ajelemiseen tarvitaan vähintään D1-kortti.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2013, 18:11:15 »

Ko. ajoneuvoatyyppiä taidetaan kutsua "näppärästi" henkilöpakettiautoksi.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 899


« Vastaus #7 : Tammikuu 07, 2013, 18:48:23 »

Jälleen hyvä onni, ettei sattunut. Henkilövahinkoja näkemä alue Kolikkotien tasoristeyksessä on peitteellinen johtuen tien, kaarteisuudesta tasurin molemminpuolin.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #8 : Tammikuu 07, 2013, 21:08:12 »

Ko. ajoneuvoatyyppiä taidetaan kutsua "näppärästi" henkilöpakettiautoksi.

Ainakin määrättyjä variantteja luokan M1 ajoneuvoista. M2:n tuskin. Autoja on niin monenlaista luokkaa, että Brysselistä loppuu kohta kirjaimet ja numerot kesken, mutta ei hätää, kansa kyllä keksii niille kaikille omat puhekielen lempparinimityksensä. Eikä sillä väliäkään, pääasia että saadaan mahdollisimman paljon bensaa ja kumia poltettua. Pyörittää silmiään
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #9 : Tammikuu 07, 2013, 21:43:38 »

Tai jatketulla ohjaamolla oleva lavapeli, esim. Volkkarissa näitä on LT ja Transporter-mallistossa, samoin olemassa japsiautoissa. No, todennäköisemmin se on yllä arveltu pakettiauton näköinen pikkubussi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1767


« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2013, 07:59:45 »

Jossakin lehdessä oli kuvakin tapahtumapaikalta ja kolariauto oli 80-luvun loppupuolen Ford Transit, ei kuitenkaan siankärsä-reinikaismallia, vaan uudempi.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/yksi-loukkaantunut-vakavasti-junan-ja-auton-tormayksessa/1285638

Pakettiautoltahan tuo näyttää, kun on peltiseinät takanakin. Vastoin yleistä ennakkoluuloa myös pakettiautoon saa matkustajien istuimia vaikka 8 kpl, mutta verotuksellisesti sellaista käsitellään sitten henkilöautona ja sitä harva pakultaan haluaa.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2013, 09:17:45 »

Palataanpa asiaan. Kun kuskit vähän enemmän miettisivät, tai varsinkin pitäisivät selviönä, että näissä tapauksissa löytyy maksaja, ainakin henkisesti.....Jos kuski alkaa miettiä, että melkein tapoin muitakin..
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1767


« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2013, 09:43:31 »

Palataanpa asiaan. Kun kuskit vähän enemmän miettisivät, tai varsinkin pitäisivät selviönä, että näissä tapauksissa löytyy maksaja, ainakin henkisesti.....Jos kuski alkaa miettiä, että melkein tapoin muitakin..

Harva kai useampaan kertaan junan eteen ajaa. Joko lähtee henki jo ekalla kerralla tai sitten menee oppi perille.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #13 : Tammikuu 08, 2013, 10:52:16 »

No jaa, kuka noista kaikista menopeleistä ottaa selvää. Todennäköisesti tässä keississä kyseessä on ollut ulkoapäin täysin pakettiauton näköinen minibussi, joka on kuitenkin rekisteröity M1-luokan henkilöautoksi. Sellaista saa ajella B-kortilla, ja kabiinissa voi kuskin lisäksi olla tilaa enintään kahdeksalle henkilölle. Aivan yhtä paljon pakettiauton näköisiä M2-luokan linja-autoiksi rekisteröityjä minibusseja on myös olemassa, mutta niiden ajelemiseen tarvitaan vähintään D1-kortti.

Niinpä. Esimerkiksi aivan vallattomasti kutsutaan mopoautoksi sellaista ajoneuvoa, joka ei ole mopo eikä auto. Hävytöntä termien väärinkäyttöä, samoin kuin vaikkapa muurahaiskarhu, poliisikoira tai everstiluutnantti.

Mutta onko itse asian suhteen mitään relevanssia sillä, mikä oli onnettomuusajoneuvon täsmällinen luokka?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2013, 11:08:26 »

Niin, ja kalakukko? Asiassa ei ole oleellista kyseisen auton luokitus, vaan lähinnä se, miksi tilanteeseen
jouduttiin. Oma oletukseni on se, että tasoristyksen eteen oli tarkoitus kyllä pysähtyä, mutta tuli arviointivirhe. Luotettiin liikaa tekniikkaan ja/tai omiin taitoihin. Muutamissa muissa kommenteissa viitataan itsemurha-aikeisiin, mutta eiköhän tasoristeysonnettomuuksien yleisin syy ole huono havainnointi syysta tai toisesta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #15 : Tammikuu 08, 2013, 12:15:59 »

Hyvä kysymys on se, millä toimintamalliksi saataisiin se, että tasoristeystä lähestyttäisiin aina siten, että voidaan pysähtyä. Ja tässä tapauksessa tasoristeyksessä oli vielä stop-merkit. Voi tuntua hölmöltä pysähtyä, jos 19 tapauksessa 20:stä ei näe mitään pysähdyttyään, mutta tällaiset ajatukset täytyy vain työntää sivuun. Jokaikiseen ylitykseen pitäisi vaan asennoitua siten, että juna voi tulla milloin tahansa. Liikennettä radalla on vaikea keinotekoisesti lisätä, vaikka se nopeasti johtaisikin tarkkaavaisuuden parantumiseen ja onnettomuusalttiuden laskuun.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 553


« Vastaus #16 : Tammikuu 08, 2013, 12:50:59 »

Hyvä kysymys on se, millä toimintamalliksi saataisiin se, että tasoristeystä lähestyttäisiin aina siten, että voidaan pysähtyä. Ja tässä tapauksessa tasoristeyksessä oli vielä stop-merkit. Voi tuntua hölmöltä pysähtyä, jos 19 tapauksessa 20:stä ei näe mitään pysähdyttyään, mutta tällaiset ajatukset täytyy vain työntää sivuun. Jokaikiseen ylitykseen pitäisi vaan asennoitua siten, että juna voi tulla milloin tahansa.

Ehkä tasoristeysmerkit pitäisi vaihtaa kärkikolmioihin, jos sitten paremmin miellettäisiin lähestyttävän etuajo-oikeutettua risteystä. Aika harva kuitenkaan ajaa hiljentämättä ja sivuilleen katsomatta kolmion tai varsinkaan stop-merkin takaa risteykseen - ja risteyshän se tasurikin on!

Ja jos valistus ei auta, niin sitten kovemmat rangaistukset käyttöön, esim. tasoristeysonnettomuudesta seuraisi aina liikennevakuutuksen bonusmenetys kaksinkertaisena. Ehkä tällaisella pelotteella olisi edes jonkinlainen ennaltaehkäisevä vaikutus.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 08, 2013, 13:19:16 »

Onhan tieliikennemerkeissä nytkin se jossa höyryveturi ajelee, mutta ne rautateiden ristissä olevat viikset eivät kerro nykyautolijoille mitään. Yleisesti ottaen liikennemerkkejä on turhan paljon ja vain
harva ymmärtää kaikkien merkityksen. Itse olen asunut suurimman osan elämästäni rautateiden vieressä ja ylittänyt tasoristeyksiä  tuhansia kertoja, mutta nykyisin kun noita risteyksiä on harvassa,
olettaa aina, että "tuskin tuolla juna tällä viikolla kulkee"...
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #18 : Tammikuu 08, 2013, 13:22:27 »

Kyllä pakettiautollakin voi kuljettaa kuutta henkilöä. En tosin laskenut tarkasti, paljonko väkeä purkautui eri kerroilla siitä pakettiautosta, joka pysäköi naapurissa olleen vuokratalon pelastustielle asuessani Hervannassa. Sillä kuljetettiin lähinnä ihmisiä, eikä paljon muuta ja useina aamupäivinä autosta ei muistuttanut muu kuin maassa oleva revitty pysäköintisakko.

Juttu ei ole vitsi eikä sisällä vihjailua vaan historiallista kerrontaa 1987 AD Tampereen Hervannasta.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #19 : Tammikuu 08, 2013, 21:35:56 »

Hyvä kysymys on se, millä toimintamalliksi saataisiin se, että tasoristeystä lähestyttäisiin aina siten, että voidaan pysähtyä. Ja tässä tapauksessa tasoristeyksessä oli vielä stop-merkit. Voi tuntua hölmöltä pysähtyä, jos 19 tapauksessa 20:stä ei näe mitään pysähdyttyään, mutta tällaiset ajatukset täytyy vain työntää sivuun. Jokaikiseen ylitykseen pitäisi vaan asennoitua siten, että juna voi tulla milloin tahansa.

Ehkä tasoristeysmerkit pitäisi vaihtaa kärkikolmioihin, jos sitten paremmin miellettäisiin lähestyttävän etuajo-oikeutettua risteystä. Aika harva kuitenkaan ajaa hiljentämättä ja sivuilleen katsomatta kolmion tai varsinkaan stop-merkin takaa risteykseen - ja risteyshän se tasurikin on!

Ja jos valistus ei auta, niin sitten kovemmat rangaistukset käyttöön, esim. tasoristeysonnettomuudesta seuraisi aina liikennevakuutuksen bonusmenetys kaksinkertaisena. Ehkä tällaisella pelotteella olisi edes jonkinlainen ennaltaehkäisevä vaikutus.

Ehkä niinkin. Tai sitten ei niin sitten millään. Olin syksyllä 2006 ottamassa kuvaa juurikasjunasta Muikko-nimisessä tasoristeyksessä Kokemäen ja Kiukaisten välillä. Sokerijuurikasjuna tupla-Deeverillä ja 20:lla juurikkailla kuormatulla 4-akselisella hakevaunulla oli enää muutaman sadan metrin päässä lähestymässä, kun etelästä tuli valkoinen Mersu. Näytin sille, että juna on tulossa. Kuskia ei kiinnostanut, vilkaisi että siinähän se on vielä parin sadan metrin päässä ja kiskaisi kylmästi radan yli junan edestä. Ja näin siis siltikin, vaikka autoilija tiesi ja näki, että juna on tulossa aivan lähellä. Puomitkin voi aina kiertää, tai ajaa niistä läpi. Jopa ylikulkusillalta on mahdollista ajaa auto sillan kaiteen yli nokallensa radalle.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #20 : Tammikuu 08, 2013, 22:28:02 »

Hyvä kysymys on se, millä toimintamalliksi saataisiin se, että tasoristeystä lähestyttäisiin aina siten, että voidaan pysähtyä. Ja tässä tapauksessa tasoristeyksessä oli vielä stop-merkit.

Jos uutinen piti yhtään paikkaansa, mitä aina epäilen, niin ei mitkään merkit olisi auttaneet. Jos tekee virheen niin ei sitä liikennemerkeillä korjata.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #21 : Tammikuu 09, 2013, 14:39:53 »

Muistettakoon, että vuodessa ajetaan autolla rikki 150 (sataviisikymmentä) puomia. Ja varmasti yhtä rikottua puomia kohti niiden kiertoa tulee aika paljon.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kuusihenkinen perhe jäi junan alle - selvisivät hengissä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina