Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poika pyöräili junan alle ja kuoli Mänttä-Vilppulassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tero Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Toukokuu 26, 2009, 17:38:00 »

12-vuotias poika on saanut surmansa jäätyään junan alle Mänttä-Vilppulassa. Onnettomuus sattui valo-ohjatussa risteyksessä aivan Mäntän keskustassa.

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/poika-kuoli-junan-alle-m%C3%A4nt%C3%A4ss%C3%A4/446876

 Surullinen
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 814


« Vastaus #1 : Toukokuu 26, 2009, 18:54:47 »

Myös paikallinen lehti kertoo asiasta:
http://www.kmvlehti.fi/cs/Satellite/Uutiset/1194619525394/artikkeli/nuori+poika+kuoli+jaatyaan+junan+alle+mantassa.html
Tavarajuna käsitti kolme umpivaunua, tod.näk. Lambia ja Serlaa menossa vientisatamaan.
tallennettu
Teemu Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2009, 09:46:14 »

Päivän  Iltalehdessä tasoristeysonnettomuuteen liittyen:

Mäntän tasoristeysonnettomuus ei olekaan niin selvä tapaus tapaus kuin alussa näytti.
Liikennevaloilla paikalle on luotu ansa, joka nyt laukesi pojan noudattaessa ensimmäistä valoa, mutta ei toista.

Pirkanmaan poliisi on saanut silminnäkijälausunnon, joiden mukaan radan suuntaisen kadun ylittävän kevyenliikenteenväylän jalankulkijavalo paloi vihreänä junan tullessa.
Pojan kulkusuunnassa seuraava liikennevalo paloi punaisena - kuten kuuluikin.

Silminnäkijän mukaan poika seurasi jalankulkijoiden vihreää.
Hän ylitti Valtatie-nimisen kadun normaalisti, mutta ei syystä tai toisesta noudattanut seuraavaa radan punaisena palavaa valo-opastetta.

Poika ajoi suoraan hitaasti lähestyvän - ja tällöin jo täysillä jarruttaneen junan eteen.
Poika ei havahtunut edes junan torven yhtämittaiseen huutamiseen.
Junankuljettajan mukaan poika heräsi järkyttävään todellisuuteen vasta, kun oli ehtinyt jo kiskoille.
Poika tuli etelästä kirkon suunnasta. Juna puolestaan tuli Vilppulasta, pojan kulkusuunnassa vasemmalta.

Poliisi pyytää selvitystä

Poliisi on pyytänyt muilta viranomaisilta selvitystä valojen toiminnasta. Alustavasti näyttää kuitenkin siltä, että valot toimivat teknisesti oikein onnettomuushetkellä.

- Näköjään on kuitenkin mahdollista, että valoista voi syntyä tällainen tunneliharha.
Valojen toimintaa pitää ehkä muuttaa, pohtii komisario Markku Leppänen.

- Todellinen lääke olisi kuitenkin alas laskettava puomi.

Puomia ei Mäntän keskustaan ole saatu. Mahdollisesti syynä on se, että junaliikenne Vilppulan-radalla on nykyään hyvin harvaa ja epäsäännöllistä. Risteyksen vaarallisuus on tosin tiedossa. Siinä on kuollut ennenkin ihmisiä. Turvallisuussyistä junat ohittavat paikan hidasta nopeutta ja junankuljettaja soittaa aina torvea ennen Seppälanpuistotien tasoristeystä.

Poika ei kuunnellut musiikkia.

Julkisuudessa on epäilty, että poika olisi kuunnellut musiikkia pyöräillessään. Leppänen kumoaa nämä huhut.
- Mitään tämänsuuntaista ei ole käynyt ilmi.

Onnettomuus sattui tiistaina puolilta päivin Mänttä-Vilppulan keskustaajamassa.
Poika oli vasta 12-vuotias. Hän oli paikkakuntalainen.
Poliisin lisäksi tapahtunutta selvittää onnettomuustutkintalautakunta.

IL
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 28, 2009, 10:15:02 »

Puomia ei Mäntän keskustaan ole saatu. Mahdollisesti syynä on se, että junaliikenne Vilppulan-radalla on nykyään hyvin harvaa ja epäsäännöllistä.
Iltalehdenhän ei perinteisesti ole tarvinnut ottaa selvää yhtään mistään, se julkaisee vain sopivan raflaavia juttuja itse valikomiinsa lähteisiin nojaillen.
Eräs luotettavampi aviisi oli vaivautunut kysymään RHK:lta puomeista. Eivät kuulemma mahdu nykyisillä tiejärjestelyillä po. paikalle. Olisiko Mänttä-Vilppula halukas muuttamaan katujärjestelyjä vai ei, sitä ei oltu kysytty.
tallennettu
Mika Nevala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2009, 10:39:41 »

Lainaus
Pirkanmaan poliisi on saanut silminnäkijälausunnon, joiden mukaan radan suuntaisen kadun ylittävän
Poika tuli etelästä kirkon suunnasta. Juna puolestaan tuli Vilppulasta, pojan kulkusuunnassa vasemmalta.

Juna tuli muuten poikaan nähden oikealta, Mäntän aseman suunnasta. Ja pysähtyi noin 10 metrin päähän risteyksestä. Tainnut Iltalehden toimittajalle tulla sekaannus, kun ei varmaankaan itse ollut paikalla. Minä olin.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2009, 20:08:46 »

Taas turha "allejäänti", tämän päivän aamulehdessä tapauksen nähnyt poliisi vaatii puomeja tasoristeykseen... Minusta ihmisten kannattaisi katsoa tasoristeyksissä molempiin suuntiin ettei vaihtotyö yksikköä ole tulossa ja samaa mieltä oli pappa joka toimi aikoinaan veturinkuljettajana.

Toinen ehdotus liittyy turvallisuuteen, tasoristeyksessä on liikennevalot jotka turvasivat allejääneelle kulkutien, tämä asia vähän ihmetyttää miksi liikenne valoja ei saada toimimaan yksiin raidevirtapiirien kanssa. Juna tulee raidevirtapiiriin niin samalla kevyt sekä maantieliikenteelle vaihtuisi punainen joka tunnetaan seis-opasteena.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2009, 21:30:43 »

Jos nyt oikein uutistekstistä ymmärsin, paikalla oli kahdet liikennevalot, jotenkin sellaisen "suojatiesaaren" tyyliin. Ensimmäiset oilvat näyttäneet vihreää ja toiset, radan ylittävät, sitten punaista. Joku valojen sijoittelussa on ollut sellaista, että lapsi on käsittänyt että koko risteyksen saa ylittää. Valokuvaa paikalta näkemättä tai edes koordinaatteja kuukkelikarttoja varten tietämättä kuitenkaan paha sanoa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2009, 22:08:53 »

Jos nyt oikein uutistekstistä ymmärsin, paikalla oli kahdet liikennevalot, jotenkin sellaisen "suojatiesaaren" tyyliin. Ensimmäiset oilvat näyttäneet vihreää ja toiset, radan ylittävät, sitten punaista. Joku valojen sijoittelussa on ollut sellaista, että lapsi on käsittänyt että koko risteyksen saa ylittää.
Siis punaisesta vilkkuvasta valosta, kellojen kalkatuksesta ja veturin pillin huudattamisesta huolimatta?

Ei juupeli kuulkaa, ihmistä ei yksinkertaisesti VOI suojella ihan kaikilta tyhmyyksiltä, joita se keksii tehdä!
tallennettu
Tarita Koskela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2011, 16:17:14 »

Jos nyt oikein uutistekstistä ymmärsin, paikalla oli kahdet liikennevalot, jotenkin sellaisen "suojatiesaaren" tyyliin. Ensimmäiset oilvat näyttäneet vihreää ja toiset, radan ylittävät, sitten punaista. Joku valojen sijoittelussa on ollut sellaista, että lapsi on käsittänyt että koko risteyksen saa ylittää.
Siis punaisesta vilkkuvasta valosta, kellojen kalkatuksesta ja veturin pillin huudattamisesta huolimatta?

Ei juupeli kuulkaa, ihmistä ei yksinkertaisesti VOI suojella ihan kaikilta tyhmyyksiltä, joita se keksii tehdä!

Siis kuule , sinuna en lähtis kommentoimaa tollein mitään kun sulla ei varmastikkaan oo hajua et mitä siinä on tapahtunu ja minkälaine ihmine ollu kyseessä? ite tunsin henkilökohtasesti ton jätkän ja otin ton sun kommentin aika loukkaavana ja sitä rataa... hermo ei lepää!
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2011, 20:20:39 »

Tapaus on ilman muuta traaginen, ja kaikki tällaiset onnettomuudet ovat aina tavallaan turhia. Uhrin tunteineiden tuntemuksia voivat muut vain yrittää arvailla.

Kuitenkin, tämä sivusto on avoin kaikelle rautatieaiheiselle keskustelulle. Kyseisestä tapauksesta on oltava sallittua keskustella asiallisesti. Vaikka uhrin tunteneet ehkä haluaisivatkin, ettei asiasta keskusteltaisi missään.

Mitä Heikkisen viestiin tulee, niin vaikka en muiden puolesta voikaan puhua, mielestäni hän aivan selvästi puhui asiasta yleisellä tasolla. Heikkinen siis näkemykseni mukaan kyseenalaisti sen, ettei kaikessa "holhoamisessa" pidä mennä aivan äärimmäisyyksiin, vaan jotain pitää jättää ihmisten itsensäkin vastuulle. Uhrista hän ei mielestäni suoraan puhu, ja miksipä voisikaan, koska ei poikaa tunne eikä ollut tapahtumahetkellä paikalla.

tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2011, 21:05:12 »

Näissä opastimissa, niiden opasteissa pitäisi käyttää samaa systeemiä, kuin rautatieopasteissa. Se on: jos on punainen, se onkin ainoa opaste. Muita "värejä" ei saa näkyä. Nyt tavallaan on luotu opasteilla ristiriitainen tilanne, jossa nuoren henkilön ns. kognitiivinen ajattelu ja taito ei varmaankaan vielä toimi täysillä. (Kun se ei toimi kaikilla aikuisillakaan, vrt. takapuskurissa roikkuminen.). Aivan vastaavia, vuosien mittaan, turvallisuuslogiikkamuutoksia on esitetty kentän taholta, vastauksina: Ei, kun ei ole sattunut mitään vakavaa (vielä?). Ja vaikka olisi sattunutkin useampikin kuolemantapaus vuosien aikana, niin vasta tolkuton poliittinen painostus on auttanut. (Maaria). Toisaalta on tasoristeyksiä, joissa katu-/kevytliikenne on riippuvainen laitoksen ns. junaohjelmasta.(Tku, Ukp, mm.) Ei ole mikään synti ja häpeä päivittää laitteet toimimaan mahdollisimman turvallisiksi. Se on vain periaatekysymys.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 814


« Vastaus #11 : Syyskuu 01, 2011, 22:37:16 »

Kuorevesi-Mänttä-Wilppula -lehdessä http://www.kmvlehti.fi/Uutiset/1194693921032/artikkeli/linkonevat+muuttavat+kuusamon+karhumaille+honkahovin+toimitusjohtajaksi+seppo+salmi.html kerrotaan, että kyseessä oli mänttäläisen Honkahovin Taidekeskuksen toimitusjohtajan 13-vuotias Erkko-poika (Tarkemmat tiedot luettavissa Lehtiluukun käyttäjille). Nyt on Honkahovi myyty pois muille sekä edessä on isän ja äidin muutto Kuusamoon...

Niin se Serlan pehmopaperijuna voi vaikuttaa maailmanmenoon. Jos olisi noudatettu liikennesääntöjä, ei tätäkään murheellista tapausta olisi tapahtunut. Taritalle voimia!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Poika pyöräili junan alle ja kuoli Mänttä-Vilppulassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina