Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« : Tammikuu 21, 2013, 13:52:35 » |
|
Sms-lippujen käyttöä paikallisliikenteessä vaikeutetaan taas. Ensimmäinen vaihe oli vuosi-pari sitten, kun pre-paid kännykällä sai lippuja vain, jos rekisteröi numeron itselleen.
Nyt EU:n byrokraateilla on taas ollut puutetta työstä ja uuden EU-lain myötä sms-lippua käyttävän paikallisliikennematkustajan henkilöllisyys on pystyttävä rekisteröimään paremmin kuin ennen. Ruotsin byrokraatit saivat taas syyn unohtaa tärkeät asiat ja muuttivat täkäläisen lainsäädännön vastaamaan EU-lakia ("....beror på ny EU-lagstiftning"). Siirtymäaika voi vaihdella eri kaupungeissa riippuen nykyisistä sopimuksista.
Itä-Göötanmaalla (Norrköping, Linköping, ym) muutos astuu voimaan helmikuun alussa. Sms-lipun saamiseksi on tehtävä etukäteen sopimus liikennöitsijän kanssa. Sopimuksessa on myös valittava haluaako maksaa matkansa joka kerta erikseen vai kerran kuussa lähetettävällä laskulla. Ei ihme, että liikennöitsijä pyytää sms-asiakkaita siirtymään maksukortteihin.
Vierapaikkakuntalaisen ja turistin on entistä vaikeampaa käyttää paikallisliikennettä ja sen käyttöön pitää varautua jo ennen matkaa. Käteinen ei käy maksuvälineenä (useissa muissakaan kaupungeissa) kuljettajien turvallisuuden vuoksi (vai siksi, ettei tarvitsisi kollata matkustajan henkkareita?). Jos ei ole sms-lippuun oikeuttavaa sopimusta, pitää olla maksukortti. Mutta jos saapuu kaupunkiin esim minun suosimallani iltajunalla (tulo Norrköpingiin 22:23), niin maksukorttia ei voi enää ostaa mistään, kaikki Pressbyrån myymälät ovat jo kiinni.
Silloin taksi on ainoa vaihtoehto. Siinä turistin kannattaa muistaa, että Ruotsissa takseilla on vapaa hinnoittelu. Matka, joka maksaa yhdellä 49 SEK, voi maksaa toisella 250 SEK. Kannattaa kytätä autoja, joiden ikkunassa on edullinen hinta ja jos hintaa ei ole (taksan esilläpito ei ole pakollista), niin kysymään. Jonon etummaista autoa ei tarvitse ottaa, vaan voi valita halvemman sieltä välistä. Osa taksiasemista on maksullisia (taksiyhtiöille), esim. Viking-Linen terminaali. Niistä halvimmilla autoilla ei ole lupa ottaa matkustajia.
Minun päähäni ei kyllä välähdä miksi ratikka- ja paikallisbussien matkustajien henkilöllisyys pitäisi olla selvillä. Maksukortin saa kuitenkin ilman henkkareita ja se rekisteröityy nimelle vain, jos sitä lataa esim. nettipankista. Käteisellä lataamisen saa toistaiseksi tehdä kertomatta kuka on (ainakin koko Skånessa, Itä-Göötanmaalla ja Tukholmassa).
Kertokaa joku nuorempi, miksi paikallisbussin matkustajien nimet pitää olla tiedossa. Onko jossakin joku byrå, missä virkamiehet tutkailevat ketä matkustaa milläkin välineellä ja käyttävätkö samat ihmiset samoja vuoroja joka päivä? Miksi matkalippujen ostamisesta on tehty paljon vaikeampaa kuin ennen, sanotaan vaikka ennen vuotta 1984.
|