Lueskelin tässä koko illan eräästä lakkautettusta venäläisestä "Kuoleman radasta". Salekhard–Igarka rata rakennettiiin nopeaa tahtiin pohjois-venäjän siperian tundrille orjatyövoimin ja halvalla materiaalilla.
Haluaisin osata nyt enemmän venäjää. Ymmärsin tönköllä automaatti käännöksin että kuvan radalla (joka venäläisen version mukaan vm2004) oli 80-luvun lopulla n.70km matka Salekhard-Nadym oli taittunnut puolessatoista vuorokaudessa kahdella suistumisella. Raportoija viestinlinjavastaava.
http://en.wikipedia.org/wiki/Salekhard%E2%80%93Igarka_RailwayNyt Venäjä pyrkii tuon "Stalinin radan" ja punaisen "huippusuorituksen" Putinin avuin tekevän paremmaksi 2014 mennessä. Välille Salekhard-Nadym.
Kun moskiitot kesällä puree ja talvella paukkuu -50c pakkanen, niin mitenkäs tuo osaaminen, -40c:n Itä-Lapissa, itäisessä Kainuussa ja Pohjoiskarjalassa tämä kosteus on saatu ennen muinoin hoidettua pois penkalta? Tuskin tajusivat rapasoraa käyttää. Salaojituksista puhumattakaan.
Varmana on väärintoteutettuna aikamoista pompotusta, mikäli nuo kuvan ja sulkemisen väliset 14 vuotta saisi mahtumaan yhdestä perspektiivistä katsoen puoleen 14sekunttiin nopeutettuna.