Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Todella ruma ratavehje Intiasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« : Helmikuu 06, 2013, 13:52:06 »

Sarjaan "Rumat veturit" sopii varmasti Intialaisen Patialan maharadjan monorail  ratavehje (vuosina 1907 – 1927). Toinen puoli laitetta kulki kiskolla ja toinen puoli kolisteli tien pinnassa. Laitteen paino oli pääosin kiskon päällä. Kukahan tämänkin on keksinyt?

Linkki: http://tinyurl.com/bj3tufw
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2013, 16:37:18 »

Vau, tuossa on osattu yhdistää rauta- ja kumipyöräliikenteen huonot puolet erinomaisesti!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2013, 21:18:36 »

Nykyajan maharadjat ajelevat tällaisilla yksiraide-kumipyörä-hökötyksillä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Stan-Bus-Bahn-Nancy.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Tramway_de_Caen_Station.jpg
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2013, 08:54:41 »

Eka kuva lienee intialaisten "Bonk":ia. Hymyilee
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2013, 11:27:06 »

Intian tosiruma ”Bonkjuna” ajossa klipissä   http://tinyurl.com/bahmj8k  Tulee väkisinkin mieleen vanha kunnon Ural sivuvaunullinen moottoripyörä. Klipissä laite ajaa vaihteeseen ja kyllähän se toimii!

Rakennekuva patentista vuodelta 1895   http://tinyurl.com/b9z69e8  Mikä lienee ajanut keksijän tähän ratkaisuun? Alemmat perustamiskustannuksetko?

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2013, 18:47:19 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2013, 22:35:33 »

Intiassa olevan museojunan patenttihakemuksessa näytään mainittavan, että se on "single rail tramway" ja yhtälailla potaskaa ovat nuo uudemmat ranskalaiset Nancyn (kahdella trolleytankovirroittimella) tai Caenin (yksipolvisella pantografilla varustetut) "trammit". Raitiovaunuja ovat siis muka nuo kaikki, ja siis myös maharadjan juna. Onkohan se leveä-, normaali- vai kapearaiteinen, kun ei ole edes raideleveyttä olemassa?

Kyllä ratikka on ihan muuta, hyvin järkevää liikennettä, eikä mikään huumorituffe tai johdinbussi.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2013, 07:32:34 »

Raitiovaunuja ovat siis muka nuo kaikki, ja siis myös maharadjan juna. Onkohan se leveä-, normaali- vai kapearaiteinen, kun ei ole edes raideleveyttä olemassa?

Raitio: ks. esim. http://fi.wiktionary.org/wiki/raitio
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kääntöpöytä  |  Aihe: Todella ruma ratavehje Intiasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina