|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2013, 13:35:11 » |
|
Ja siitä vaarallisuudesta, niin jokainenhan voi itse kuvitella miten kuljettajan käy kiertokangen / sen kiinnitysten pettäessä kun kuljettajan koppi on suoraan kyseisen suuria voimia välittävän umpimetallipalkin yläpuolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Käki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2013, 17:37:08 » |
|
Kuljettajan on voinut tuollaisessa tilanteessa pelastaa se, että on roikkunut ulkona vain jalat hytissä, koska sisällä olisi aivan liian kuuma oleskella. Kiinnostaisi nähdä millaiset ne tilat siellä ovat oikeasti olleet. Eivät voineet kovin asialliset olla. Eikä kyllä lämmittäjälläkään varmaan hurraamista ollut koko ajan toivoen ettei kuljettaja kuukahda.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2013, 18:58:28 » |
|
Mistäköhän tuo väiten niiden kieltämisestä on peräisin? Kun katselee vaikka kuukkelin kuvahaulla, vetureita näyttäisi olevan aika pitkällä aikajänteellä tehtynä. Vaikkakin suurin osa niistä onkin erillaisia järjestelyvetureita B, C ja vastaavilla pyörästöillä, niin erikoisin lienee kuitenkin D-D (0-8-8-0) -pyörästöinen laitos.
Pääsyyhän noiden tekemiseen oli niiden iso tulipesä/arina kun polttoaineena oli antrasiitin louhimajäte jos oikein muistan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2529
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2013, 19:08:12 » |
|
ICC taisi kieltää uusien rakentamisen joskus 1920-luvun puolivälin jälkeen (n. 1926-1927), mutta olevia sai kyllä käyttää vielä 1950-luvullakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2013, 10:35:57 » |
|
Camelback veturit kiellettiin vuonna 1929. Kuvittelen kiellon olleen helppo tehdä. Määrätään, että kuljettajan ja lämmittäjän on nähtävä toisensa. Kiellon sai aikaan Lehigh & New England (LNE) rautatien vuonna 1927 tekemä tilaus kolmesta 0-8-0 vaihtoveturista, jotka valmistuivat syyskuussa 1927. Tuollon veturien koko oli yleisesti suurentunut siksi paljon, ettei hytin sijoittaminen kattilan sivulle enää ollut mahdollista. Tämän takia ei vetureita ollut tarve kieltää ennen yllättävää uusvalmistusta. Vetureita käytettiin vaihtotöissä sementtitehtailla, joten niiden käyttö oli paikallista. Veturit hylättiin huhtikuussa 1950 ja korvattiin RS3 tai S2 tyyppisillä dieselvetureilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2529
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2013, 23:38:10 » |
|
Lueskelin lähdeteoksia Camelback-vetureista ja esim. George H. Drury: Guide to Norh American Steam Locomotives (1993) sanoo, että vaikka kirjallisuudessa yleisesti sanotaan ICC:n (Interstate Commerce Commission) kieltäneen Camelback-vetureiden valmistamisen, niin hän ei ole löytänyt mitään sen kaltaista määräystä aikakauden "Railway Age" tai "Locomotive Cyclopedia" -julkaisuista. Viimeisin valmistunut Camelback oli L&NE 0-8-0, kuten Ilkka jo kertoi. Viimeisin yleisessä liikenteessä ollut Camelback oli Central Of New Jersey 774 (4-6-0), joka joutui eläkkeelle 1954. Viimeisin Camelback ammattimaisessa liikenteessä oli Colorado Fuel & Iron yhtiön käytetty Reading 1189 (0-4-0), joka poistui käytöstä 1962.
Brian Reed: Loco Profile 9: Camels and Camelbacks (1971) arvioi, että Wootten'in Camelback-vetureita valmistettiin noin 3000 kpl vuosina 1877-1927. Winans'in Camel tyyppiä valmistettiin alle 200 vuosina 1841-1874.
Yksi Woottenin Camelback oli mukana Pariisin maailmannäyttelyssä 1878 ja sillä suoritettiin koeajoja Ranskassa ja Italiassa, mutta eurooppalaiset eivät hyväksyneet konseptia. Muutamaa vuotta myöhemmin Englannissa kokeiltiin lyhyen ajan toista Camelback-veturia, mutta se päätyi romuksi muutaman koeajon jälkeen.
Harry P. Albrecht: Camelback Locomotives (1971) kertoo mm. Atlantic City RR:n vetureista 1027 ja 1028, jotka aikoinaan vetivät maailman nopeinta junaa Camden-Atlantic City, 89 km, aikataulu 52 minuuttia. Julkaisussa on kulkuaikojen seuranta joka päivälle heinä- ja elokuussa 1897. Niissä nopein ajo oli 46 min 45s.
Camelback-vetureissa lämmittäjän suoja oli minimissään. Kaikkein hankalimpana pidettiin sitä, että lämmittäjä joutui seisomaan tenderissä ja sieltä lapioimaan antrasiittijätettä kahden tulipesän luukun kautta valtavalle arinalle. Arinan luukut olivat kaukana vetopyörien takana (long over-hang) ja veturin pääty heilui aivan eri tahtia kuin tenderi. Lämmittäjällä oli tavattoman huono näkyvyys eteenpäin, eikä hän voinut yhtään varautua siihen mitä edessä oli tulossa (ylämäki, punainen opaste jne) ja sama koski vaihtotöitä: kuljettajan kiihdytykset ja jarrutukset tulivat kaikki yllättäen.
Ohessa Loco Profilen kansi ja siinä vasemmassa alakuvassa näkyvät kuljettajan hallintalaitteet.
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2013, 16:00:02 » |
|
Eljaksen kirjoituksesta heräsi ajatus, ettei Camelback vetureita suoraan kiellettykään. Ehdotin määräystä "kuljettajan ja lämmittäjän on nähtävä toisensa" ja jos vielä määritetään tarkemmin, uusissa valmitetuissa vetureissa. Ajaa saman asian ja vetureita käytettiin laajamittaisesti vielä noin 20 vuotta, minkä tämänlainen määräys mahdollistaa. Varmana voi pitää, että jonkinlainen määräys koskien Camelback-tyyppisiä höyryvetureita on annettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Käki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2013, 15:42:48 » |
|
Olen tässä jo jonkin aikaa etsinyt tarinaa siitä, että Camelback -veturin vika olisi oikeasti aiheuttanut kuljettajalle vammoja, mutten ole löytänyt kuin jotain arveluja. Onko yhtään kiertokankea tai muuta tankoa todistettavasti irronnut lävistäen kuljettajan kopin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 18, 2013, 17:54:23 » |
|
Olen tässä jo jonkin aikaa etsinyt tarinaa siitä, että Camelback -veturin vika olisi oikeasti aiheuttanut kuljettajalle vammoja, mutten ole löytänyt kuin jotain arveluja. Onko yhtään kiertokankea tai muuta tankoa todistettavasti irronnut lävistäen kuljettajan kopin?
enpä ole tavannut selvää kiertokangen irtoamistapausta. Ainut kuva, jonka olen nähnyt on ollut käyttöpyöräkertavalun pettäminen, jolloin vain puolet pyörän puolista oli jäljellä, pyöränrengas oli irtonaisena pyörän jäänteiden keskellä ja tällöin taisi myös kiertokanki olla irti. Kuvausta varten oli kuljettaja asettautunut jäänteiden viereen kuvattavaksi. Kyseessä oli raiteilla pysynyt ehkä CNJ:n camelback matkustajaveturi (4-6-0 ??). Pitäisi käydä ICC:n onnettomuusraportit läpi. Aamerikassa voi selata onnettomuusraportteja National Transportation Safety Borad 'in sivuilta, voisiko olla NTSB.gov. GOV loppu on näemmä liittovaltion virastoja. Yritin kerran nähdä ensimmäisiä kuvia Marsista ja laitoin osoitteeksi nasa.com. Tällöin siltä näkyi muunlaisia kuin etsittyjä kukkuloita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Käki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 18, 2013, 20:17:28 » |
|
Tuolla http://www.ntsb.gov/ -sivustolla voisi olla joksikin aikaa luettavaa. Todennäköisesti renkaan irtoamisia on tapahtunut maailmassa koska tuskin kaikkialla ollaan yhtää tarkkoja kuin esimerkiksi täällä Suomessa. Varmaan lähtee suht nopeasti jos alkaa pyöriä vapaasti. Camelback kiinnostaa koska se on ollut todennäköisesti vaativin työympäristö veturimiehille. Voi vain kuvitella, millaista on ajaa lokomotiivia kattilan kyljessä kuumana kesäpäivänä. Harmi vaan sisäkuvia kyseisestä kopista on vähän tarjolla. On varmaan ollut hankala kuvattavakin tilan takia. Euroopassa niitä ei kai pahemmin ole ollutkaan ja jos haluaisi nähdä ihan elävänä Camelbackin, pitäisi kai matkustaa jenkkilään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|