Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Matka kreikkaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 29, 2009, 12:53:37 »

Hei! Olen matkustamassa kreikkaan ja kysyisin pikkusen neuvoa. Mistä päin kreikkaa löytyisi rautatiemuseoita tai museo ratoja? Missä olisi hyvät bongaus paikat ja paljon junaliikennettä? Missä olisi rautatie aiheisia nähtävyyksiä? Millä rata osilla kannattaa ehdottomasti bongata tai mikä on tutustumisen arvoinen rata osa? Millä rata osalla olisi mielenkiintoista kalustoa? Ystävällisin terveisin petros.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2009, 13:07:01 kirjoittanut Petros Itälaakso » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2009, 14:14:12 »

Hyvä matkaopas koko Eurooppaan on LokReport Europa Reiseführer  http://www.lok-report.de/  --> Bücher. Perustiedot radoista on esim  saksaksi  http://de.wikipedia.org/wiki/Organismos_Sidirodromon_Ellados   
Et sanonut haluatko bongata Flirttejä tai mitä tahansa, joten suuntaa vaikea suositella. Jos joku rataosa on muita mielenkiintoisempi, niin sitten se on kapearaiteinen Diakofto-Kalavrita, englanniksi  http://en.wikipedia.org/wiki/Diakofto_Kalavrita_Railway   Höyryvetureita on monessa paikkaa, tässä yksi linkki (kreikkalaiset linkit eivät jostain syystä avaudu, niin pysytään Wikissä)  http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Steam_locomotives_of_Greece  Kannattaa ehkä käydä Ateenan rautatiemuseossa niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista ja hakea sieltä tiedot muista museoista yms.  http://www.greece-museums.com/museum/29/   Dieselit löytyy tuolta  http://commons.wikimedia.org/wiki/Diesel_locomotives_of_Greece   Linkkejä erilaisiin kuviin  http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Rail_transport_in_Greece  ja sivustoihin  http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Rail_transport_in_Greece  (ei kyllä oikein hyviä).
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2009, 16:32:34 »

Miten olet paikalle raahautumassa? Liput jo hankittu? Junallahan tuo ei ihan mahdottomia maksaisi, kun itä-Euroopan läpi voi painaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2009, 17:20:04 »

Miten olet paikalle raahautumassa? Liput jo hankittu? Junallahan tuo ei ihan mahdottomia maksaisi, kun itä-Euroopan läpi voi painaa.
Lentokoneella. Liput on jo hankittu. Aijon pitää rennon loman junien parissa. Hymyilee

Jokos Petros kävi Kreikassa? Missäs kuvat on! Iskee silmää

Pari ajankohtaista asiaa Peloponnesoksen kapearaideverkkoon liittyen:
- Ratatöiden vuoksi vuosia suljettuna ollut Korintos - Argos - Tripoli/Nafplion on 1.8.2009 avattu jälleen liikenteelle. Väli Tripolista Zevgolaatioon on edelleen suljettu, joten Kalamataan saakka ei tätä kautta vieläkään voi matkustaa.
- Normaaliraideleveyden radan rakentamisen vuoksi Kiato - Patras osuus suljetaan 17.8.2009. Kiirettä täytyy siis pitää, jos vielä aikoo tuon Korintinlahden etelärantaa (mm. pitkin Egion satamalaitureita http://www.railfaneurope.net/pix/gr/station/A/aigio-harbour.jpg ) kulkevan osuuden kapsulla matkustaa! Jäljelle jäävän Patras - Kalamata osuuden vuorotkin näyttävät vähentyneen melko rajusti, vaikka itäistä Korintos - Kalamata väliä ei siis vielä ole edes avattu koko matkalta.

Yllä Eljas antoi linkin saksankielisen Wikipedian sivulla, enlanninkielinen versio http://en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_Railways_Organisation lienee useimmille helpompi lukea ja on ainakin yhtä kattava. On-line aikataulut, ja myös paljon muuta informaatiota, löytyy OSE:n omilta sivuilta http://www.ose.gr/ . Tiedot museoista löytyvät täältä http://www.ose.gr/ose/content/Folder.aspx?d=39&rd=16685622&f=1727&rf=1749907663&m=-1&rm=0&l=1 (tai käyttämällä pääsivun hakua, jos linkki ehti jo vanheta!)

Diakofto - Kalavrita junaan muuten kannattaa hankkia liput ajoissa etukäteen, oli ainakin keväällä, kun itse siellä kävin, loppuunmyyty, eikä tuohon junaan seisomakuormaa oteta! Nythän Diakoftoonkin joutuu kyllä matkustamaan bussilla, kun Kiato - Patras suljetaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2009, 16:14:56 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2009, 22:12:48 »

TrainOSE näyttää muuttaneen mielensä; vain runsas kuukausi koko Kiato - Patras osuuden sulkemisen jälkeen Diakofto - Patras väli avataan uudestaan liikenteelle. Virnistää Normaaliraideleveyden radan rakentaminenhan ei tuonne saakka etene moneen vuoteen, joten kapearaideradan sulkeminen jo nyt on ilmeisesti synnyttänyt melkoisesti vastalauseita.

EDIT: Diakofto - Patras välikin on nyt suljettu. En tiedä, kauanko ehti olla avoinna, mutta ainakin Egiossa tehtävät työt ovat katkaisseet vanhan kapearaideradan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2010, 16:19:14 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #5 : Lokakuu 14, 2009, 17:13:16 »

Junakuvaus Kreikassa: http://www.synigoros.gr/pdf_01/6732_1_trainspotting.pdf
Kuvaaminen yleisölle avoimissa tiloissa on siis sallittua.
Teoriassa, käytäntö saatta vieläkin vaihdella Virnistää
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2010, 17:00:38 »

Näytti OSE:n sivulla olevan Ateenan alueen ratatöitä kuvaava esite (pdf-tiedosto, koko lähes 3 MB!), jossa näkyy hyvin Ateenan päärautatieaseman (eli 'Larissan' aseman) ratapiha uusine laitureineen:

http://www.ose.gr/ose/files/Mnimonio%20%20synergasias%20presentation.pdf

Parissa kuvassa näkyy myös keskellä katua kulkeva nykyinen päärata sekä havainnekuvat tilanteesta ratatöiden valmistuttua. Rata on ilmeisesti tarkoitus laittaa sivun 12 kuvan mukaisesti maan alla, tekstistäkään en sen enempää selvää saanut Iskee silmää



« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2010, 17:21:37 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2010, 18:18:49 »

Matkaopas junalla Kreikkaan matkustaville:

http://img532.imageshack.us/img532/1871/img0690c.jpg
http://img717.imageshack.us/img717/5699/img0715ku.jpg
http://img709.imageshack.us/img709/7469/img0716i.jpg
http://img709.imageshack.us/img709/4977/img0717d.jpg
http://img171.imageshack.us/img171/7696/img0718v.jpg   Huomaa 'puomilaitos' oikealla olevassa kuvassa!  Iskee silmää
http://img171.imageshack.us/img171/8293/img0719f.jpg
http://img171.imageshack.us/img171/780/img0720q.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/2401/img0721vr.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/7017/img0722rt.jpg

Yllä olevilla sivuilla keskitytään Kreikan rautateihin, alkupään sivuilla on enemmän yleisten matkailukohteiden esittelyä.

Matkan toteuttaminen edellyttää valitettavasti myös aikamatkaa runsaan 50 vuoden taakse  Virnistää

Kuvat on esitetty kreikkalaisten harrastajien 'vorgissa' http://www.amnizia.com/forum/index.php , josta löytyvät myös alkupään sivut ja monet yksittäiset kuvat paremmalla resoluutiolla skannattuna.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #8 : Toukokuu 07, 2010, 08:55:56 »

Junat kulkivat Patras - Diakofto välillä aivan normaalisti 21. 4. 2010
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #9 : Toukokuu 07, 2010, 19:03:15 »

Junat kulkivat Patras - Diakofto välillä aivan normaalisti 21. 4. 2010

Hmm, sepä yllättävä tieto, koska tuolla kreikkalaisella foorumilla  kerrottiin, että väli olisi suljettu 'long time ago' ja ainakin Egio - Diakofto välillä työt ovat (valokuvienkin mukaan) selvästi käynnissä. Siis itsekö matkustit tuon välin? Ei OSE:n sivulla ole kyllä mitään tietoa sulkemisestakaan näkynyt, ainoastaan syyskuinen ilmoitus uudelleenavaamisesta Pyörittää silmiään

EDIT: Juu, kulkeehan ne; oli tullut pieni väärinkäsitys, mistä osuudesta puhutaan. Eli Kiato - Diakofto korvattu busseilla, Diakofto - Patras (- Pyrgos - Kalamata) junat kulkevat.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2010, 22:09:47 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2010, 21:42:03 »

No, nyt on Kiato - Patras ainakin korvattu busseilla:  Iskee silmää http://www.trainose.gr/en/kentro/press/deltia/75-allagesstosidhrodromikoplegmapeloponnhsou (jostain syystä juuri tuo tiedote ei minulla näy IE:llä, Firefox:lla kyllä).

Muutenkaan Kreikan rautateillä ei mene oikein hyvin:
http://www.railjournal.com/news-extra/ose-feels-the-heat-in-greek-meltdown.html

Nyt heinäkuun alussa tapahtuneet aikataulumuutokset eivät vielä kuitenkaan tuoneet mitään merkittäviä supistuksia, vaikka paljon on puhuttu vähäliikenteisten ratojen liikennöinnin lopettamisesta. Peloponnesoksen kapearaideverkko taitaa valitettavasti olla aivan sen listan kärjessä.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #11 : Syyskuu 26, 2010, 21:30:40 »

Pari englanninkielistä lehtiartikkelia Kreikan rautateistä:

Light at the end of the tunnel?
Explaining the mountain of debt

Αυτή η χώρα δεν σώζεται με τίποτα!
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2010, 16:55:40 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Matka kreikkaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina