Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: VR hyllyttää uudet kuljettajat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« : Helmikuu 17, 2013, 09:23:54 »

VR hyllyttää kaikki tänä vuonna valmistuvat veturinkuljettajat seitsemäksi kuukaudeksi, kirjoittaa Turun Sanomat.

Lehti kertoo, että yleensä kuljettajille on voitu tarjota töitä heti kurssilta valmistumisen jälkeen, mutta nyt 80 uutta kuljettajaa joutuvat työttömiksi. VR on myös perunut tämän vuoden ensimmäiset kuljettajakurssit. Ensimmäinen erä uusia kuljettajia valmistuu keväällä, loput heinäkuussa.

VR-Yhtymän yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu kertoo, että tilanteen syinä ovat säästöt ja veturinkuljettajien tarpeen väheneminen. TS:n mukaan taustalla on ilmeisestikin pelko tulevasta kilpailusta, kun raiteiden tavaraliikenne vapautuu kilpailulle.

Lehtipuu kuitenkin vakuuttaa haastattelussa, että kaikki 80 uutta veturinkuljettajaa työllistyvät tulevaisuudessa, sillä veturinkuljettajia eläköityy paljon parin vuoden aikana.

- Parhaillaan selvittelemme, kuinka voisimme työllistää heitä [uusia kuljettajia] muihin tehtäviin, esimerkiksi kesätöihin, Lehtipuu sanoo.

Lähe: Yle
http://yle.fi/uutiset/ts_vr_hyllyttaa_uudet_kuljettajat/6499517
tallennettu
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2013, 10:40:07 »

Ja paljonkohan VR:llä on ylipalveluksessa kuskeja?
tallennettu
Olli Saari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2013, 10:43:24 »

No ainakin nyt kilpailijoilla on 80 kuljettajaa vapaana riistana, siitä vaan rekrytoimaan.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2013, 12:28:29 »

TS:n mukaan taustalla on ilmeisestikin pelko tulevasta kilpailusta, kun raiteiden tavaraliikenne vapautuu kilpailulle.


TS:n kannattaisi tarkistaa uutistensa faktat  Virnistää
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #4 : Helmikuu 17, 2013, 15:50:18 »

Aloin tässä pohtimaan tuota kilpailijoiden rekryä.

Mitähän sitten jos nyt kuljettaja menisi kilpailijalle, VR saa paikat täyteen ja sitten tämä kilpailija menisi konkurssiin tai lopettaisi muuten vain kuljettajien hommat? Olisiko tuon kuljettajan ura käytännössä taputeltu vai pääsisiköhän kuinka helposti VR:lle? Tuo voi meinaan helposti estää kilpailijalle siirtymisen.

Mutta hassuksi alkaa maailma menemään. Upseereita oltiin irtisanomassa (ei kait irtisanottu), poliiseja on kortistossa ja nyt veturin kuljettajatkin valmistuvat kortistoon.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Helmikuu 17, 2013, 16:33:36 »

Mitähän sitten jos nyt kuljettaja menisi kilpailijalle, VR saa paikat täyteen ja sitten tämä kilpailija menisi konkurssiin tai lopettaisi muuten vain kuljettajien hommat? Olisiko tuon kuljettajan ura käytännössä taputeltu vai pääsisiköhän kuinka helposti VR:lle? Tuo voi meinaan helposti estää kilpailijalle siirtymisen.

Onhan Euroopassa junia Suomen ulkopuolellakin. Faktana tiedän ruotsin rautateillä suhaavan ainakin yhden saksalaisen kuljettajan, koska hän kirjoittelee jonkinasteista blogia eräällä foorumilla.
Kunhan kielitaitoa löytyy kohtuullisesti, löytää valmiiksi koulutettu kuljettaja kyllä varmasti työpaikan jostain päin tätä mannerta. Kerran asiat oppineen ei tarvitse kuin täydentää tietonsa.
Se, että on tullut jo kerran itse valituksi, on työhönotossa aika hyvä meriitti Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2013, 16:35:23 »

Ohessa alkuperäinen printtilehden juttu.

tallennettu
Jussi Pihlajamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2013, 18:29:45 »

Mitähän sitten jos nyt kuljettaja menisi kilpailijalle, VR saa paikat täyteen ja sitten tämä kilpailija menisi konkurssiin tai lopettaisi muuten vain kuljettajien hommat? Olisiko tuon kuljettajan ura käytännössä taputeltu vai pääsisiköhän kuinka helposti VR:lle? Tuo voi meinaan helposti estää kilpailijalle siirtymisen.
Oletko siis sitä mieltä että veturinkuljettajaksi valmistuvat mielummin tekevät rakennustöitä VR:lle kuin oman alan hommia toiselle työnantajalle, koska on mahdollista että uusi työnantaja saattaa joskus mennä konkurssiin? Ja eikö ole mahdollista että kilpailun avautuessa kaikki uudet veturinkuljettajan paikat menevätkin VR:n ulkopuolelle? Vai onko VR:n toiminta ikuisesti suojattua?
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2013, 19:31:12 »

Mitähän sitten jos nyt kuljettaja menisi kilpailijalle, VR saa paikat täyteen ja sitten tämä kilpailija menisi konkurssiin tai lopettaisi muuten vain kuljettajien hommat? Olisiko tuon kuljettajan ura käytännössä taputeltu vai pääsisiköhän kuinka helposti VR:lle? Tuo voi meinaan helposti estää kilpailijalle siirtymisen.
Oletko siis sitä mieltä että veturinkuljettajaksi valmistuvat mielummin tekevät rakennustöitä VR:lle kuin oman alan hommia toiselle työnantajalle, koska on mahdollista että uusi työnantaja saattaa joskus mennä konkurssiin? Ja eikö ole mahdollista että kilpailun avautuessa kaikki uudet veturinkuljettajan paikat menevätkin VR:n ulkopuolelle? Vai onko VR:n toiminta ikuisesti suojattua?

Varsinaisesti en ole mitään mieltä. Mielenkiinnosta heitin idean ilmoille.

Pointti oli siis lähinnä se, että itse lukemissani ilmoituksissa on kerrottu, että veturinkuljettajakoulutukseen hyväksytyt ja sen hyväksytysti suorittavat saavat työpaikan. Nythän ei näin ole näiden 80 henkilön osalta.

Nyt sitten joku yritys palkkaa vaikka viisi kuljettajaa noista 80 työttömästä kuljettajasta ja samalla loput 75 työllistyvät VR:lle. Tämä viisi kuljettajaa palkannut yritys kuitenkin huomaa, että toiminta ei kannata, jolloin nämä viisi joutuvat työttömäksi.

Olisiko VR:llä nyt näille viidelle kuljettalle töitä vai olisiko VR esim. kouluttanut jo nämä viisi tarvittavaa kuljettajaa itse? Tällöinhän nämä kilpailijan kuljettajat voisivat olla jo VR:llä, jos eivät ikinä olisi kilpailijalle menneet. Tällöin siis olisi ollut virhe mennä kilpailijalle.

Olen ymmärtänyt, että koulutus on ollut aika täsmäkoulutusta työpaikkojen suhteen. Sinänsä tästä ei kannata kenenkään vetää herneitä nenään, en hauku tässä VR:ää tms. Idea oli siis pohdiskella sitä, että pääsisikö valmis veturinkuljettaja helposti VR:lle, jos mitään perusrekrytointia ei ole menossa.

Mitä tulee valmiin kuljettajan tekemiin rakennustöihin VR:lle, voisi se jopa olla järkevä vaihtoehto. Tehdään sitä muillakin aloilla koulutuksesta poikkeavaa hommaa sillä silmällä sopivassa yrityksessä, että saisi oman alan hommia jatkossa. Onhan sitä kuuleman mukaan esim. konduktöörejäkin töissä vaikka tarkoitus olisi tähdätä kuljettajaksi.

Kilpailun avauduttua uudet paikat menevät varmaankin VR:n ulkopuolelle, tuskin ilman kuljettajia meinaavat junia ajella. Lisäksi en tiedä VR:n toiminnan suojaamisesta yhtään mitään, joten siihen en osaa vastata.

Tuukka tuossa mainitsikin jo, että voisi mennä vaikka Ruotsiin. Tätä en itse tullut ajatelleeksi.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2013, 19:53:50 »

Veturin puikkoihin hypänneen (pun intended) veturinkuljettajaoppilaan näkemyksiä:

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/veturinkuljettajaksi-opiskeleva-ex-huippumakihyppaaja-tulevaisuus-vahan-epavarma-mutta-opiskelu-maistuu/1299437
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2013, 00:18:49 »

Suunnitellun, EU:n sisäisen veturinkuljettajalisenssin puuttuminen estää yhdessä maassa hankitun ammattipätevyyden kelpaamisen automaattisesti toisessa maassa.

Koska junan ajaminen on paljon muutakin kuin ajopöydän vipujen siirtelyä, vaatii veturinkuljettajan ammattipätevyys koulutuksen kuhunkin maahan erikseen, johtuen maiden erilaisista säännöstöistä, kalustosta ja olosuhteista. Lisäksi tulee vielä vaatimus erittäin hyvästä kielitaidosta.

Helsinkiläinen metronkuljettaja osaa ajaa sähkömoottorijunaa (siis metroa) mutta ei osaa ajaa junaa suomalaisessa junaliikenteessä.

Asianmukaisen koulutuksen jälkeen tilanne on toinen: tunnenpa Saksassa veturinkuljettajana työskennelleen henkilön, joka nyt ajaa junia Suomessa.

Kilpailun avauduttua uudet paikat menevät varmaankin VR:n ulkopuolelle, tuskin ilman kuljettajia meinaavat junia ajella.

Kilpailu (tavaraliikenteessä) on avautunut jo kuusi vuotta sitten, mutta yhtään veturinkuljettajaa ei ole pestattu muualle kuin VR:lle. Siinä mielessä tuo "uudet paikat menevät varmaankin VR:n ulkopuolelle" on melkoista liioittelua. Siitä saattaa saada jopa sen käsityksen, että kilpailun avauduttua ei VR rekrytoi enää ketään  Hymyilee


tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2013, 00:48:57 »

Juuri kuulin erittäin häkellyttävän "uutisen", jonka mukaan "Veturimiestenliitto !!!" olisi myöntymässä  veturimiestyön siirtämistä muille ammattiliitoille - toivottavasti tuo kuulemani oli täysi "uutis-ankka"Huh (Olisi noiden 80:n pitänytkin kouluttautua vaihtotyönjohtajiksi..)
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2013, 10:37:57 »

Mistähän veturimiestyön osuudesta mahtaa olla tällä kertaa kyse?

Jo nyt vaihtotyönjohtajat ajelevat radio-ohjattuja vetureita ja asentajat tekevät entisiä huoltokuljettajan hommia.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #13 : Helmikuu 20, 2013, 11:07:39 »

Mutta hassuksi alkaa maailma menemään. Upseereita oltiin irtisanomassa (ei kait irtisanottu), poliiseja on kortistossa ja nyt veturin kuljettajatkin valmistuvat kortistoon.

Onko olemassa ylipäätään sellaisia toimialoja, joilla työllistyminen olisi täysin varmaa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #14 : Helmikuu 20, 2013, 11:21:52 »

Onko olemassa ylipäätään sellaisia toimialoja, joilla työllistyminen olisi täysin varmaa?

Siivous.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #15 : Helmikuu 20, 2013, 13:39:54 »

Onko olemassa ylipäätään sellaisia toimialoja, joilla työllistyminen olisi täysin varmaa?

Siivous.

Viime vuonna siivousalan ammattilaisia edustava PAM väitti kuitenkin seuraavaa: Maassa on noin 5 000 työtöntä siivousalan ammattilaista, joista noin 1 000 Uudellamaalla. Työnantajat puhuvat kuitenkin työvoimapulasta.

Markkinataloudessa ja kilpailuilla toimialoilla mikään ei ole koskaan täysin varmaa. Tämä tulee muodossa tai toisessa koskettamaan myös rautatiealaa. Brittein saarilla rautatiekilpailu tosin näyttää toimineen työntekijöiden kannalta positiivisesti: ammattilaitoisista työntekijöistä on kova kysyntä, mikä on nostanut myös palkkatasoa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #16 : Helmikuu 20, 2013, 14:14:08 »

Kilpailu (tavaraliikenteessä) on avautunut jo kuusi vuotta sitten, mutta yhtään veturinkuljettajaa ei ole pestattu muualle kuin VR:lle. Siinä mielessä tuo "uudet paikat menevät varmaankin VR:n ulkopuolelle" on melkoista liioittelua.

Eikös läntinen yhdysliikenne avautunut kilpailulle tavaraliikenteen osalta jo keväällä 2003? Tietysti se on maantieteestä johtuen ollut vaatimatonta mutta esim. junalauttaliikenteen pelastajaksi olisi voinut tulla joku yksityinenkin jo 10 vuotta sitten, jos olisi ollut halukkaita.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2013, 16:45:58 »

Kuulin huhuja, joiden mukaan olisi neuvoteltu vaihtotyöjohtajien radio-ohjailun laajentamisesta linjalle... (toivottavasti huhu on perätön).
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #18 : Helmikuu 20, 2013, 17:16:12 »

Kuulin huhuja, joiden mukaan olisi neuvoteltu vaihtotyöjohtajien radio-ohjailun laajentamisesta linjalle... (toivottavasti huhu on perätön).
Minäkin olen kuullut huhuja. Lahti-Loviisa radan junia ajaisi vaihtotyönjohtaja ro-veturilla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #19 : Helmikuu 20, 2013, 22:08:18 »

Enpä ole kuullut sopimusten liikkuvan edes lähellä tällaisia visioita.

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #20 : Helmikuu 20, 2013, 23:36:57 »

Kuulin huhuja, joiden mukaan olisi neuvoteltu vaihtotyöjohtajien radio-ohjailun laajentamisesta linjalle... (toivottavasti huhu on perätön).
Kerrotko noviisille mitä homma tarkottaisi käytännössä?;-)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2013, 09:46:17 »

Kuulin huhuja, joiden mukaan olisi neuvoteltu vaihtotyöjohtajien radio-ohjailun laajentamisesta linjalle... (toivottavasti huhu on perätön).
Minäkin olen kuullut huhuja. Lahti-Loviisa radan junia ajaisi vaihtotyönjohtaja ro-veturilla.

Minä olen EU-tason määräyksistä ymmärtänyt, että veturia saisi ilman kuljettajakoulutusta ja -pätevyyttä käyttää vain suljetuilla alueilla, esim. terminaaleissa ja satamissa. Miten junan linja-ajo voisi olla mahdollista (olkoon sitten miten vaihtotyöyksiköitä hyvänsä), järkevyydestä puhumattakaan?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #22 : Helmikuu 22, 2013, 00:27:18 »

Kuulin huhuja, joiden mukaan olisi neuvoteltu vaihtotyöjohtajien radio-ohjailun laajentamisesta linjalle... (toivottavasti huhu on perätön).
Minäkin olen kuullut huhuja. Lahti-Loviisa radan junia ajaisi vaihtotyönjohtaja ro-veturilla.

Minä olen EU-tason määräyksistä ymmärtänyt, että veturia saisi ilman kuljettajakoulutusta ja -pätevyyttä käyttää vain suljetuilla alueilla, esim. terminaaleissa ja satamissa. Miten junan linja-ajo voisi olla mahdollista (olkoon sitten miten vaihtotyöyksiköitä hyvänsä), järkevyydestä puhumattakaan?

Jos julistaa koko rataosuuden yhdeksi piiiitkäksi ratapihaksi, eli suljetuksi alueeksi? Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #23 : Helmikuu 22, 2013, 01:22:50 »

Minä olen EU-tason määräyksistä ymmärtänyt, että veturia saisi ilman kuljettajakoulutusta ja -pätevyyttä käyttää vain suljetuilla alueilla, esim. terminaaleissa ja satamissa. Miten junan linja-ajo voisi olla mahdollista (olkoon sitten miten vaihtotyöyksiköitä hyvänsä), järkevyydestä puhumattakaan?
Jos julistaa koko rataosuuden yhdeksi piiiitkäksi ratapihaksi, eli suljetuksi alueeksi? Hymyilee
No mutta eihän ratapiha ole suljettu alue. Mitä täällä oikein ajatellaan. Hymyilee
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 637


« Vastaus #24 : Helmikuu 24, 2013, 11:26:44 »

Minä olen EU-tason määräyksistä ymmärtänyt, että veturia saisi ilman kuljettajakoulutusta ja -pätevyyttä käyttää vain suljetuilla alueilla, esim. terminaaleissa ja satamissa. Miten junan linja-ajo voisi olla mahdollista (olkoon sitten miten vaihtotyöyksiköitä hyvänsä), järkevyydestä puhumattakaan?

En tiedä onko esitetyssä väitteessä perää mutta järkevyyttä voisi kommentoida. Jos vähäliikenteisellä radalla tarvitaan esim. parin tunnin vaihtotöiden vuoksi kahden hengen miehitys ja molemmille joudutaan työmatkat huomioiden maksamaan lähes täyden päivän palkka niin pitäisin aivan ymmärrettävänä, että työnantaja toivoisi yhden ihmisen hoitavan koko homman ja vaihtavan roolia tilanteen mukaan. Tähän päivään taitaa melko huonosti soveltua sellainen omissa rooleissaan pitäytyminen, ettei lääkäri voi heittää käyttämiään hanskoja itse roskiin vaan hoitajan täytyy tulla korjaamaan ne pois.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: VR hyllyttää uudet kuljettajat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina