Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« : Helmikuu 18, 2013, 06:30:43 »

Liikennevirasto säikähti rataverkon terässiltojen kehnoa kuntoa. Peräti 47 siltaa vaatii korjausta.

http://www.hs.fi/kotimaa/Junasillat+tarvitsevat+kalliit+suurremontit/a1361073440802

4 siltaa on korjauksen kohteena tänä vuonna ja osa korvataan uusilla mm. Siurossa tulee uusi silta!
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2013, 07:56:15 »

Nyt sitten vaan kuvaamaan poistuvia siltoja. Tai niitä heiluvia tavarajunia, joista pelletit lentelevät pitkälle jokeen.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2013, 11:17:42 »

Siltatieteistä mitään ymmärtämättömänä harrastelijana ihmettelen kuitenkin olisiko tullut halvemmaksi huoltaa siltoja enemmän tai säännöllisemmin. Jotenkin jäi sellainen tuntuma että väärässä paikassa on jo pitemmän aikaa säästetty, kun Hesarissa on: "Sillat on tarkastettu silmämääräisesti kahdesti vuodessa. Silta-asiantuntija on käynyt niillä vain joka kuudes vuosi. Se ei ole riittänyt."
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2013, 17:49:40 »

Luin tämän päivän Hesarin ja katsoin, että Lapuanjoen ylittävä rautatiesiltakin on korjattu viime vuonna pikakorjauksena. Oli kyllä kirjaimellisesti pikakorjaus kun kesti vain pari päivää. Korjauksen yhteydessä korjattiin vain sillan palkkeja sekä jotain muuta pientä. Se kyllä siinä sillassa kummastuttaa, että miksi kukaan ei huomioi sillassa(!) leikkiviä lapsia. He kiipeilevät sillan rakenteissa ja kun juna tulee niin juostaan nauraen karkuun  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 815


« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2013, 18:41:22 »


"Käyttöikänsä päässä olevat terässillat ovat päässeet huonoon kuntoon, koska niiden kuormitusta on lisätty. Ne on suunniteltu höyryvetureita, ei nykyisiä Pendolinoja ja raskaita tavarajunia varten."

Varsinainen asiantuntijan vertaus: Sillat ovat päässeet huonoon kuntoon, koska niiden kuormitusta on lisätty esim. pendolinojunaliikenteellä. Jos liikennöitäisiin höyryvetureilla, pysyisivät käyttöikänsä päässä olevat sillat hyvässä kunnossa.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 346


« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2013, 07:24:57 »

Siltatieteistä mitään ymmärtämättömänä harrastelijana ihmettelen kuitenkin olisiko tullut halvemmaksi huoltaa siltoja enemmän tai säännöllisemmin. Jotenkin jäi sellainen tuntuma että väärässä paikassa on jo pitemmän aikaa säästetty, kun Hesarissa on: "Sillat on tarkastettu silmämääräisesti kahdesti vuodessa. Silta-asiantuntija on käynyt niillä vain joka kuudes vuosi. Se ei ole riittänyt."

Totta kai olisi, mutta niinhän ei tehdä. Infran ylläpidosta on aina budjetin teon yhteydessä "pakko" säästää pikkaisen, jolloin korjausvelka kasvaa. Jossakin vaiheessa sitten olki katkaisee kamelin selän ja on pakko ruveta kiireellä tekemään jotain.

Liikenneviraston vuoden 2011 arvio rautatieinfran korjausvelaksi on 1115 miljoonaa euroa ja maantieinfran 1014. Rautatiesiltojen tilanne ei ole kovin paha: niiden korjausvelan osuus tuosta 1,1 miljardista on 78 miljoonaa. Maantieinfran osalta siltojen korjausvelka puolestaan on lähes neljännes summasta.

Nykyiseen investointi- ja korjausbudjettiin verrattuna summat ovat tähtitieteelliset. Kyseessä on kuitenkin näköharha, koska kansantalouden kantokykyyn nähden kyse on kuitenkin verraten vähäisestä rahasta. Luokkaa 150 miljoonaa olevalla vuosittaisella panostuksella olisi nykyinen ja ohjelman kuluessa kertyvä korjausvelka sulatettavissa parinkymmenen vuoden mittaisen korjausohjelman puitteissa.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2013, 07:57:41 »

Kyllä, on puuttunut kunnossapito. Ehkä aiemmin rakenteiden lujuudet varmistettiin enemmän, kuin nykyisten hallien?. Vauhdin lisääntyminenkin on kasvattanut rasituksi, rasitusväsymisiäkin. Olisiko niin, että on toimittu tarkoituksellisesti näin. Päästetään kunto määrättyyn pisteeseen vähin kuluin. Kun ehkä joka tapauksessa siltoja tulisi "päivittää". "Ja kun ei ole sattunut vielä mitään vakavaa!"
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 815


« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2013, 19:11:06 »

Tähän voisikin listata Suomen käytössä olevat rautatiesillat, jotka ovat valmistuneet 1800-luvulla.
tallennettu
Joonas Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2013, 09:06:09 »

          Vanhimmat käytössä olevat ratasillat:
Rataosa ja km+m        Sillan nimi         Rak.vuosi
Hki-Ri 47+330              Palojoen rs             1862
Sk-Ol 752+209             Kaupunginojan rs  1886
Mäntän tehdasr.          Mäntänkosken        1893
Hp-Forssa museor.      Jänhijoen rs             1897

Tuossa pitäisi olla kaikki 1800-lukulaiset! Hymyilee
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 815


« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2013, 21:09:10 »

Mäntän tehdasrata          Mäntänkoski        1893

Taitaa olla listan ainoa, joka on kierrätyssilta. Ja sijaitsee ulkopuolisilta suljetulla GAS:n / Metsä Tissuen teollisuusalueella.

Muistiinpanojeni mukaan tuo on alunperin ollut osa pitkästä Porin radan Mustanlahden maantien ylikulkusillasta Tampere-Lielahti väliltä. Oli poistettu radasta 1958 varastoon ja pantiin Mäntässä rataan takaisin 1969.  Mäntässä se korvasi aiemman sillan, joka oli entinen "vasemman raiteen" (tarkoittanee läntistä raidetta?) Keravanjoen silta Tikkurilassa vm. 1881, purku sieltä 1924 ja Mäntässä rataanpano GAS:n uudisrataan 1929.
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #10 : Helmikuu 25, 2013, 14:17:45 »

Kuopiossa on tämän kuvan mukaan 1889 valmistunut rautatiesilta.
http://vaunut.org/kuva/47798
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2013, 14:54:55 »

Kuopiossa on tämän kuvan mukaan 1889 valmistunut rautatiesilta.
http://vaunut.org/kuva/47798
Maatuet ovat vuodelta 1889, sillan osat uudempia (1930).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS:Junasillat tarvitsevat kalliit suurremontit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina