|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 333
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2013, 13:12:40 » |
|
Totuus lienee se mikä totuudeksi mainitaan. Eniten näissä uutisissa ihmetyttää ne ihmiset, jotka jaksavat ilmoitella näistä pikkujutuista iltapäivälehtiin. Se nyt on yksittäistapauksessa aivan sama joutuuko kotiin 23.31 vai 0.05.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2013, 13:15:18 » |
|
Mikähän tässäkin tapauksessa on se totuus?
Ehkä yllättäen, juuri se mitä uutisessa sanotaan. Mikä sai sinut epäilemään, että uutinen ei kertoisi totuutta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2013, 15:22:54 » |
|
Mikähän tässäkin tapauksessa on se totuus?
Ehkä yllättäen, juuri se mitä uutisessa sanotaan. Mikä sai sinut epäilemään, että uutinen ei kertoisi totuutta? Luulen, että Seinäjoella tapahtunut vastaavanlainen tilanne aiheutti ennakkoluuloja jutun oikeellisuudesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2013, 17:44:59 » |
|
Lähinnä minua ihmetytti uutisen maininta siitä, että kuski ei ollut vapautunut edellisestä työtehtävästään ajoissa. Säästetäänkö varalla olevista veturinkuljettajista vai olisiko Murphy iskenyt ja varamiehetkin olisi käytetty käytetty loppuun kun näin pääsi käymään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2533
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2013, 18:08:05 » |
|
Olisiko työtä suorittavaa henkilöstöä vähennetty liikaa? Jotkut hommat vaativat fyysisen henkilön ja sen kanssa on elettävä. Henkilöstön liian suuri vähentäminen ei johda mihinkään. Tai oikeastaan, johtaahan se burn-out'ien lisääntymiseen ja bonusten kasvuun. Korjataan siis: ... mihinkään yleisesti hyödylliseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niklas Savinsaari
Toimitus
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 17
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2013, 19:23:18 » |
|
Mikähän tässäkin tapauksessa on se totuus?
Voisiko se olla vaikka se, mitä jutussa kerrotaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2013, 20:57:55 » |
|
Voihan sitä olla moniakin syitä miksi on jouduttu odottamaan juuri sitä tiettyä kuskia.. Kuljettaja saattoi sillä junalla mennä myös kotiin (tuohan on vika juna esim. Kuopioon) jne. Tuskin niitä varamiehiä kovin monta on päivystämässä. Oliskohan tohon aikaan enään yksi päivystämässä jos oikein muistan. Hyvinkin sille on saattanut tulla työtehtävä. Lisäksi kyseinen kuljettaja on ilmeisesti tullut toisesta junasta joka tainnut olla myöhässä. Jos on osunut taukp vielä kohdalle miim pakkohan se on pitänyt tauko pitää ennen ku saa edes lähteä ajamaan. Ehkäpä joku veturinkuljettaja voi tarkemmin sanoa sen mitä voi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2013, 13:22:20 » |
|
Ehkäpä joku veturinkuljettaja voi tarkemmin sanoa sen mitä voi.
Taukomääräykset löytyvät yleissitovasta työehtosopimuksesta, joka löytyy täältä: http://www.vml.fi/fi/sopimustoimintaErilaisia tauko- ja lepoaikamääräyksiä on sivutolkulla. Suosittelen lukemaan ihan jo pelkästään sen takia, miten kirjavan ja monimutkaisen systeemin on evoluutio alalle synnyttänyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2013, 17:01:21 » |
|
Sen nyt vielä ymmärtää, jos Kajaanissa tai jollain muulla pienemmällä asemalla ei saataisi yllättävän sairaustapauksen tai vastaavan vuoksi heti tuuraajaa paikalle mutta erikoista, jos sellaista ei saada Helsingissäkään edes Kajaaniin asti lähdössä olevaan kaukojunaan. Näin tavallisen junankäyttäjän näkökulmasta voisi kuvitella, että tuossa tilanteessa ennemmin vaikka jätettäisiin yksi paikallisjunavuoro ajamatta, jos kuljettajaa ei muuten löydy. Sen verran ymmärrän itsekin, että tämmöinen säätäminen sekoittaa helposti miehistökierrot mutta kai palveluyritys pyrkii ongelmatilanteessa ajattelemaan ensisijaisesti asiakkaiden etua eikä henkilökunnalle kertyvien työtuntien määrän minimointia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2013, 17:57:59 » |
|
Näin tavallisen junankäyttäjän näkökulmasta voisi kuvitella, että tuossa tilanteessa ennemmin vaikka jätettäisiin yksi paikallisjunavuoro ajamatta, jos kuljettajaa ei muuten löydy. Vain murto-osalla lähijunien kuljettajista on tyyppikoulutus Pendolinoon. HSL:llä voisi myös olla vähän sanottavaa, mikäli heidän tilaamia junia peruutetaan heihin täysin riippumattomien junien mahdollisen myöhästymisen vuoksi. Sen verran ymmärrän itsekin, että tämmöinen säätäminen sekoittaa helposti miehistökierrot mutta kai palveluyritys pyrkii ongelmatilanteessa ajattelemaan ensisijaisesti asiakkaiden etua eikä henkilökunnalle kertyvien työtuntien määrän minimointia?
Tämä voisi toki olla palveluyrityksen kannalta mielekästä. Ketään työntekijää ei kuitenkaan voi pakottaa jatkamaan työvuoroaan tuntitolkulla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 01, 2013, 22:54:59 » |
|
Vain murto-osalla lähijunien kuljettajista on tyyppikoulutus Pendolinoon.
Ymmärrän, jos Helsingissä ei kannata kouluttaa Dr16:ta tai Oulussa Sm4-6-junia mutta onko Pendolino Helsingissä niin harvinainen, että pätevyyksien puuttumista voidaan pitää hyväksyttävänä selityksenä? HSL:llä voisi myös olla vähän sanottavaa, mikäli heidän tilaamia junia peruutetaan heihin täysin riippumattomien junien mahdollisen myöhästymisen vuoksi.
Joka talvi niitä peruutetaan huonon kelin sattuessa suuret määrät, joten tuskin yksi satunnainen peruutus mitään vaikuttaisi. Sitten tietysti vaikuttaa, jos tämmöistä tapahtuu jatkuvasti mutta siinä tapauksessa varamiehistön määrän lisääminen lienee ainoa oikea ratkaisu. Tämä voisi toki olla palveluyrityksen kannalta mielekästä. Ketään työntekijää ei kuitenkaan voi pakottaa jatkamaan työvuoroaan tuntitolkulla.
Kaikki eivät voi jäädä ylitöihin mutta olettaisin, että tiukan paikan tullen joku halukas löytyy ainakin niillä työpaikoilla, joissa viihtyvyys on hyvällä tasolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 02, 2013, 02:56:13 » |
|
Ymmärrän, jos Helsingissä ei kannata kouluttaa Dr16:ta tai Oulussa Sm4-6-junia mutta onko Pendolino Helsingissä niin harvinainen, että pätevyyksien puuttumista voidaan pitää hyväksyttävänä selityksenä?
Iso joukko Helsingin kuskeja ajaa vain lähiliikennettä. Heillä ei ole Pendolinokoulutusta tarpeettomana koskaan annettu, tai sitten sen on vanhentunut. Kaikki eivät voi jäädä ylitöihin --
Tuoreessa Veturimieslehdessä kerrotaan, että "jakson tunnit on alhaalla". Tämä siis tarkoittaa sitä, että kuljettajat eivät tee työjaksoon täysiä työtunteja (liittynee myös julkiseen tietoon uusien kuljettajien työsopimuksien lykkäämiseen kuukausilla). Työtä on siis vähemmän kuin kuljettajia. Tämä tarkoittaa (työehtosopimuksesta tulkiten) sitä, että mikäli työvuoro venyy tuntejakin pitkäksi, niin ylitöitä ei kerry siitä minuuttiakaan, vaan työntekijä tekee nämä tunnit "ilmaiseksi", verrattuna lähtökohtaan. Ei sellaiseen kukaan tervejärkinen vapaaehtoisesti ryhdy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 02, 2013, 02:58:45 » |
|
Ei sellaiseen kukaan tervejärkinen vapaaehtoisesti ryhdy. Eikä siihen voida pakottaa (jonka kaikki varmasti tietää) Ja HSL sakottaa VR:ää ajamattomista vuoroista.. Tietty säätilanteissa tms. onnettomuuksissa näistä sovitaan mutta jos VR päättää peruuttaa noin vain vuoron ja pistää kuskin ajamaan pendoa niin ei se hyvä juttu HSL:n silmiin ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2013, 11:10:14 » |
|
Tämä tarkoittaa (työehtosopimuksesta tulkiten) sitä, että mikäli työvuoro venyy tuntejakin pitkäksi, niin ylitöitä ei kerry siitä minuuttiakaan, vaan työntekijä tekee nämä tunnit "ilmaiseksi", verrattuna lähtökohtaan. Ei sellaiseen kukaan tervejärkinen vapaaehtoisesti ryhdy. Tietysti jos VR:llä on yleistäkin "täällä ollaan vain töissä"-asenne niin varmasti sitten noin mutta uskon kyllä jokaisen motivoituneen työntekijän tekevän palkkansa eteen mieluummin oikeita töitä kuin olevan jouten. Voiko muuten kokea edes minkäänlaista ammattiylpeyttä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 03, 2013, 11:56:27 » |
|
Jos työvuorosuunnittelu mitottaa henkilöstön niin kintaalle, että poikkeustilanteissa joutaa yhtiön lippulaivakin myöhästyä, niin on väärin syyttää henkilöstöä joustamattomaksi. Sillä, että työntekijälläkin on sovittuja menoja työaikansa päättymisen jälkeen ei ole mitään yhteyttä ammattiylpeyden puuttumiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 03, 2013, 20:53:03 » |
|
Jos työvuorosuunnittelu mitottaa henkilöstön niin kintaalle, että poikkeustilanteissa joutaa yhtiön lippulaivakin myöhästyä, niin on väärin syyttää henkilöstöä joustamattomaksi.
Niinhän minäkin parin ensimmäisen viestin aikana kuvittelin, että ongelma olisi työnjohdollinen mutta Topi sitten valisti henkilökuntaa olevan liikaakin. Sillä, että työntekijälläkin on sovittuja menoja työaikansa päättymisen jälkeen ei ole mitään yhteyttä ammattiylpeyden puuttumiseen.
Kuten edellä totesin, kaikki eivät voi jäädä ylitöihin mutta luulisi isosta talosta löytyvän aina joku halukas. Jos ei löydy niin onko sitten niin, ettei tunnollista työntekijää talossa arvosteta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2013, 22:38:20 » |
|
Niinhän minäkin parin ensimmäisen viestin aikana kuvittelin, että ongelma olisi työnjohdollinen mutta Topi sitten valisti henkilökuntaa olevan liikaakin.
Ei sitä ylimääräistä henkilökuntaa loju varikoilla odottamassa poikkeustilanteita (paitsi ne suunnitellut varamiehet, joita tässä tapauksessa ei ollut käytettävissä). Ne ylimääräiset lojuvat vapaa-ajalla viettämässä ylimääräisiä vapaitaan. Kuten edellä totesin, kaikki eivät voi jäädä ylitöihin mutta luulisi isosta talosta löytyvän aina joku halukas.
Kuten edellä totesin, reissusta ei olisi kukaan saanut ylitöitä. Jos jollain ilveellä olisi löytynyt joku kuljettaja, joka 1) olisi ollut tauolla eikä ajamassa omia juniaan ja 2) olisi ollut tyyppikoulutettu Pendolinoon, hänen olisi pitänyt olla sen verran sekaisin, että olisi halunnut tehdä ylimääräistä työtä käytännössä ilmaiseksi. Mielestäni ammattiylpeyteen kuuluu myös se, että vaatii työstään ansaitsemansa korvauksen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2013, 23:24:08 » |
|
Ei sitä ylimääräistä henkilökuntaa loju varikoilla odottamassa poikkeustilanteita (paitsi ne suunnitellut varamiehet, joita tässä tapauksessa ei ollut käytettävissä). Ne ylimääräiset lojuvat vapaa-ajalla viettämässä ylimääräisiä vapaitaan. Onpa hyvin organisoitu, jos kuljettajat loppuvat samaan aikaan kesken. Kuten edellä totesin, reissusta ei olisi kukaan saanut ylitöitä. Jos jollain ilveellä olisi löytynyt joku kuljettaja, joka 1) olisi ollut tauolla eikä ajamassa omia juniaan ja 2) olisi ollut tyyppikoulutettu Pendolinoon, hänen olisi pitänyt olla sen verran sekaisin, että olisi halunnut tehdä ylimääräistä työtä käytännössä ilmaiseksi. Mielestäni ammattiylpeyteen kuuluu myös se, että vaatii työstään ansaitsemansa korvauksen. Kuka tässä ilmaisen työn teettämistä on esittänyt? Tottakai työstä kuuluu maksaa. Mutta jos työnantaja maksaa täyden palkan vajaastakin työpäivästä niin yleensä tämmöinen tarkoittaa pidempään jatkuessaan yt-neuvottelujen alkamista. Siten itse katsoisin työntekijän olevan sekaisin, jos hän ei suostu täyttä päivää tekemään, mikäli työnantaja näin toivoisi. Itse asiassa en ole sellaisia suojatyöpaikkoja tiennyt nykymaailmassa enää olevankaan, joissa voi kieltäytyä tekemästä täyttä palkkaa vastaan täyttä päivää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 03, 2013, 23:38:00 » |
|
Siten itse katsoisin työntekijän olevan sekaisin, jos hän ei suostu täyttä päivää tekemään, mikäli työnantaja näin toivoisi. Itse asiassa en ole sellaisia suojatyöpaikkoja tiennyt nykymaailmassa enää olevankaan, joissa voi kieltäytyä tekemästä täyttä palkkaa vastaan täyttä päivää.
Ymmärrät nyt tämän asian jotenkin väärin. Totta kai työntekijä tekee täydet tunnit, mikäli sellaisen vuorolistan työnantaja täräyttää tehtäväksi. On kuitenkin olemassa (onneksi) sovitut (ja julkiset, myös sinun luettavissa olevat) työehtosopimukset, jotka määrittelevät esimerkiksi sen, miten paljon etukäteen työnantajan on kerrottava tulevat työvuorot. Monissa ammateissa, kuten tässä, ei edes ole mitään "vajaata" tai "täyttä" työpäivää, vaan tunnit lasketaan jaksokohtaisesti. Tuskin millään muullakaan alalla työntekijän (siis nimenomaan työntekijän, toimihenkilöillä voi olla eri juttu) on pakko jäädä nollan päivän varoitusajalla odotettua pidemmäksi aikaa töihin, vaikka ylityöraja ei täyttyisikään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 04, 2013, 00:31:01 » |
|
Ymmärrät nyt tämän asian jotenkin väärin.
Selvästikään ajatukset eivät kohtaa. Ilmeisesti tähän liittyy jotain mitä en osaa huomioida, kun en ole tuolla alalla. Tuskin millään muullakaan alalla työntekijän (siis nimenomaan työntekijän, toimihenkilöillä voi olla eri juttu) on pakko jäädä nollan päivän varoitusajalla odotettua pidemmäksi aikaa töihin, vaikka ylityöraja ei täyttyisikään?
Mutta enhän minä tarkoittanutkaan, että ketään pakotettaisiin töihin. Työntekijällähän voi olla vaikka seuraavalle aamulle varattu lomamatka ja sellaisen peruuntuminen olisi kohtuutonta. Mutta sitä en oikein haluaisi uskoa, etteikö tuon kokoisesta talosta löytyisi niitäkin, jotka ovat vapaaehtoisesti valmiita uhrautumaan, jos tilanne sitä vaatii eikä ole muuta pakottavaa menoa. Asiakkaat kuitenkin palkat pohjimmiltaan maksavat ja tässä heitä oli junallinen odottamassa matkaan pääsyä, joten luulisi asiakastyytyväisyyden olevan monelle työntekijälle arvo sinänsä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 04, 2013, 00:58:59 » |
|
No jaa, aika monella on esim. perhettä. Kiva reaktio varmaan tulee, jos soittaa kotiin puolisolleen: "Hei kulta! Päätin lähteä parin minuutin varoitusajalla käymään Kajaanissa ilman korvausta, koska korkea työmoraalini siihen pakottaa. Eihän haittaa?"
Monilla on tosiaan harrastuksiakin jne. Jos se tyyppi, jolla on pendopätevyys ja jokoa sattuu olemaan käytettävissä ilman muiden junien peruuttamista, sattuu olemaan perheellinen, niin sitten hän on perheellinen. Tai jos hänellä sattuu olemaan harrastuksia, jos hän on sopinut käyvänsä katsomassa mummoaan, miten vaan. Tietysti monikin työntekijä tekee mielellään ne tunnit, joista palkkaa maksetaan, mutta viiden minuutin varoitusaika on liian lyhyt. Siitä pitäisi kyllä saada rahallinen korvaus, koska se sekoittaa kuvioita turhaan.
En ihan ymmärrä, miksi työnantajan ei pitäisi tuossa tilanteessa maksaa työntekijälle jotain siitä, että työntekijä heittää loppupäivän suunnitelmat romukoppaan. Se on työntekijälle inhottavaa, ettei töitä työnantajan virheen vuoksi riitä, koska se näkyy myös palkassa – moni ottaa mielellään vähän enemmän tunteja kuin minimin, koska siitä saa rahaa. Se ei ole mahdollista, jos edes minimiin ei riitä tekemistä. Tästä se, että sentään on jonkin verran ylimääräistä vapaa-aikaa, on edes jonkinlainen korvaus. Silloin, jos tästä korvauksesta luovutaan, tulisi tarjota jotakin muuta tilalle. Käytännössä siis rahaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 04, 2013, 01:09:32 » |
|
Liekö kukaan tutkaillut, tuliko jokin juna 45min myöhässä Helsinkiin, johon tuon ko. Pendon kuljettaja oli vuoronmukaisesti matkalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 04, 2013, 01:30:33 » |
|
Kotoaan töihin soitettuna useimmalla meistä kestää päästä työpisteeseen helpostikkin vähintään tuo tunti. Eli mikäli varallaolijat olivat jo hälyhommissa niin paljoa tuota nopeampaa ei inhimillisesti ole ollut mahdollista saada junaa matkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 04, 2013, 07:40:22 » |
|
Tästä se, että sentään on jonkin verran ylimääräistä vapaa-aikaa, on edes jonkinlainen korvaus. Silloin, jos tästä korvauksesta luovutaan, tulisi tarjota jotakin muuta tilalle. Käytännössä siis rahaa.
Vaikka siitä ei suoraan tarjottaisi mitään niin käsitykseni mukaan yritykset pyrkivät yleensä palkitsemaan työntekijöitä, jotka ovat valmiita heittäytymään firman eteen. Ilmeisesti VR:llä näin ei tapahdu, jos siellä pidetään käsittämättömänä, että joku yrittäisi omalla aktiivisuudellaan pelastaa firmaa joutumasta kiusalliseen tilanteeseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|