Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #25 : Maaliskuu 04, 2013, 01:16:24 » |
|
Se on kiellettyä
No kun ei ole, edelleenkään. (Kyllä, tiedän sen olleen kiellettyä joskus sellaiseen aikaan, jolloin on ollut voimassa jokin sellainen kuin JT.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #26 : Maaliskuu 04, 2013, 08:40:10 » |
|
Tavarajunat ja ns. tyhjävaunujunat eivät nekään noudata aikatauluaan, vailla suurempaa kohua. Eivät noudata, koska niillä ei ole välttämättä tarvetta noudattaa.
Nämä saavat mennä, minunkin puolestani, ihan mitenkä linja vetää. Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa? Entäpä jos opiskelija, tai muuhun alennusryhmään kuuluva, haluaa säästää rahaa ja käyttää kaukoliikennlippujen tuomaa pientä hinta-alea HSL:n lippuihin nähden ja matkustaa kaukojunalla? Tällöinhän matkustaja jää siitä junasta. No jospa seuraavaan junaan onkin reilusti aikaa? No pahimmillaan nnoita korvausasiitahan jouduttaneen selvittämään 'leivättömän pöydän' ääressä. Jos kerran VR-yhtymä myy lippuja kaukojuniin Helsinki - Tikkurila (kuten Joukkoliikennefoorumin eräässä viestiketjussa ilmenee), niin silloin voi olla, että niitä nousevia matkustajia on suurempi määrä kuin nolla vaikkei niinä omassa vuorossa koskaan olisi ollutkaan. No senhän olen jo todennut, että VR-yhtymä Oyssä matkustajat ovat yökkösiä, ja tuo saa jälleen vahvistusta tässä keskustelusta. No samalla selvisi, mihin sitä Pisara-rataa tarvitaan. No tuohon Linnunlauluunhan saadaan näille etuajassa kulkeville junille odotusalue.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #27 : Maaliskuu 04, 2013, 10:04:46 » |
|
Ei kai Tikkurilan kohdalla ole väliä, jos kaukojuna lähtee etuajassa. Koska periaatteessa ei Tikkurilasta tai Pasilasta enää nousta junaan Helsinkiin päin mentäessä. Seutu-ym paikkallisliputhan eivät kelpaa. Mennään vaan värien mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #28 : Maaliskuu 04, 2013, 10:50:32 » |
|
Ei kai Tikkurilan kohdalla ole väliä, jos kaukojuna lähtee etuajassa. Koska periaatteessa ei Tikkurilasta tai Pasilasta enää nousta junaan Helsinkiin päin mentäessä. Seutu-ym paikkallisliputhan eivät kelpaa. Mennään vaan värien mukaan.
Mutta kaukoliikenteen lliput kelpaavat. Eli esim. yhteyslippu Tikkurila - Salo voi olla myyty siten, että se on myyty kaukojunaan myös Tikkurila - Pasila välillä. Vai eikö ´se ole mahdollista VR-yhtymä OY:n ' virallisen tiedon' mukaa? Joukkoliikennefoorumillahan http://jlf.fi/f19/7545-pendolinon-kanssa-korsosta-huopalahteen-20-edullisemmin/ esitetään, että netti tuntee jopa Korso - Huopalahti yhteyden pendoliinolla hintaan 3,53 ja on ainoa yhteys joka olisi netistä ostettavissa. Eli enpä yhtään ihmettele enää miksi hiljan eläkkeelle jäänellä Liikenneministeriön virkamiehellä oli mahdotonta tajuta, että sdullisin menopaluu lippu saksassa oli kahdelle hengelle viiden hengen lippu....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #29 : Maaliskuu 04, 2013, 11:52:39 » |
|
Ei kai Tikkurilan kohdalla ole väliä, jos kaukojuna lähtee etuajassa. Koska periaatteessa ei Tikkurilasta tai Pasilasta enää nousta junaan Helsinkiin päin mentäessä. Seutu-ym paikkallisliputhan eivät kelpaa. Mennään vaan värien mukaan.
Mutta kaukoliikenteen lliput kelpaavat. Eli esim. yhteyslippu Tikkurila - Salo voi olla myyty siten, että se on myyty kaukojunaan myös Tikkurila - Pasila välillä. Vai eikö ´se ole mahdollista VR-yhtymä OY:n ' virallisen tiedon' mukaa? Joukkoliikennefoorumillahan http://jlf.fi/f19/7545-pendolinon-kanssa-korsosta-huopalahteen-20-edullisemmin/ esitetään, että netti tuntee jopa Korso - Huopalahti yhteyden pendoliinolla hintaan 3,53 ja on ainoa yhteys joka olisi netistä ostettavissa. Eli enpä yhtään ihmettele enää miksi hiljan eläkkeelle jäänellä Liikenneministeriön virkamiehellä oli mahdotonta tajuta, että sdullisin menopaluu lippu saksassa oli kahdelle hengelle viiden hengen lippu.... Mitenkähän suuressa osassa kaukojunista on matkustajia reittinään Tikkurila-Pasila tai Espoo-Helsinki? Joka sadannella? Joka viidennelläsadannella? Tikkurilasta lähtee ainakin pohjoiseen päin 47 junaa päivässä. Etelään päin ei valitettavasti aikatauluja ole nähtävillä, mutta voinemme olettaa määrän olevan sama. Jos Tikkurilasta nousee Helsingin suuntaan ajavaan kaukojunaan matkustaja joka kolmas päivä, se tekee yksi matkustaja per 141 junaa. Millä todennäköisyydellä matkustaja on paikalla myöhemmin kuin 9 minuuttia ennen junan lähtöaikaa? Millä todennäköisyydellä hän ei päädy matkustamaan tuota yhtä asemanväliä junalla, joka on eri kuin hänen lippuunsa on merkitty? Entä millä todennäköisyydellä joku IC 58:n sadoista matkustajista myöhästyy, jos IC 58 saapuu Helsinkiin IC 12:n takia lisää myöhästyneenä? Jos vaihtoehtoina on, että on riski että yksi pienellä todennäköisyydellä ylipäänsä olemassa oleva matkustaja myöhästyy yhteydestään tai että suuri joukko matkustajia myöhästyy yhteyksistään, viisampi priorisoi sen suuren matkustajajoukon. Junan lähteminen heti matkustajat pois jätettyään on tällöin tarpeen jo tehdyn virheen haittojen lievittämiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 641
|
« Vastaus #30 : Maaliskuu 04, 2013, 20:43:11 » |
|
Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa?
Esim. siksi, että junassa voi olla matkustajia, joiden on tarkoitus jatkaa Tikkurilasta lentoasemalle ja joku heistä voi olla Tikkurilaan saavuttaessa ravintolavaunussa tai vessassa eikä ehdi noutaa matkalaukkuaan, koska luuli aikaa olevan vielä 10 min. Mutta eihän muidenkaan keskusteluketjujen perusteella näytä nyky-VR:llä enää asiakaspalvelu kiinnostavan, joten ilmeisesti tässäkin on pääasia, että henkilökunta saa Helsingissä pidemmän kahvitauon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #31 : Maaliskuu 05, 2013, 02:56:00 » |
|
Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa?
Esim. siksi, että junassa voi olla matkustajia, joiden on tarkoitus jatkaa Tikkurilasta lentoasemalle ja joku heistä voi olla Tikkurilaan saavuttaessa ravintolavaunussa tai vessassa eikä ehdi noutaa matkalaukkuaan, koska luuli aikaa olevan vielä 10 min. Mutta eihän muidenkaan keskusteluketjujen perusteella näytä nyky-VR:llä enää asiakaspalvelu kiinnostavan, joten ilmeisesti tässäkin on pääasia, että henkilökunta saa Helsingissä pidemmän kahvitauon. Noinhan mulle kävi. Olin kaikessa rauhassa datamaassa kun tajusinkin että ollaan jo Tikkurilassa. Ihan pikasesti pistää kamat kasaan ja oven välistä ulos juuri ennen kuin lukitukset menivät päälle. Jos juna tottelisi aikatauluja kun sellaiset kerran on tehty niin ei tulisi sitä ettei ehtisi ulos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #32 : Maaliskuu 05, 2013, 12:12:27 » |
|
Eikös koko tapahtumaketjun ole kuitenkin aluperin aiheuttanut se, että juna on kulkenut reilusti aikatauluaan edellä. Miksi näin? Eikö kuljettajan pitäisi noudattaa aikataulua, vaikka se antaisikin mahdollisuuden ajaa etusessa?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #33 : Maaliskuu 05, 2013, 12:38:53 » |
|
Eikös koko tapahtumaketjun ole kuitenkin aluperin aiheuttanut se, että juna on kulkenut reilusti aikatauluaan edellä. Miksi näin? Eikö kuljettajan pitäisi noudattaa aikataulua, vaikka se antaisikin mahdollisuuden ajaa etusessa?
IC 12:lla on yleensä arkisin hinauksessa sinisiä vaunuja, tai joinakin päivinä. Tämän vuoksi sillä on hitaampi sn. Lisäksi kesäaikana IC 12 väistää Lahden ja Kytömaan välillä (tarkkaa paikkaa en tiedä) Allegroa, joka kuitenkin talviaikana menee tuntia aikasemmin. Tämän vuoksi IC 12:lla on todella paljon löysää (n. 10min) Lahti - Tikkurila väli. Eli kuljettaja ei ole mitään väärää tehnyt, asemilla saa ajaa etuajassa, jos se on mahdollista, muttei asemalta saa etuajassa lähteä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2549
|
« Vastaus #34 : Maaliskuu 05, 2013, 12:48:53 » |
|
KEVENNYS:
VR ainoana euroopan maana pitää vetureiden sijoittelutiedot salaisina, jotteivat kilpailijat saa tietää missä niitä vetureita on. Tässä on idea laajennettu liikennepuolelle. Junat ajetaan miten sattuu, niin kilpailijat eivät saa tietää milloin niitä junia oikein kulkee.
Samalla voidaan testata uutta ideaa: Ilmoitetaan vain junan lähtöaika isoilta risteysasemilta. Muista ajoista kerrotaan vain, että ajetaan Helsinkiin niin nopeasti kuin voidaan, joskus nopeammin ja joskus hitaammin. Tällä saadaan varattua iso sektori kulkuajoille ja sinne väleihin ei enää voi sovittaa kilpailijoiden junia, koska kaikki ajat kuuluvat VR:lle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #35 : Maaliskuu 05, 2013, 16:36:25 » |
|
lisäksi matkustajille pitäisi laittaa mustat lukitut huput päähän ennen kuin edes tulevat asemalle, etteivät vaan vahingossakaan näe minkälainen kalusto heitä kuljettaa (tällä eliminoidaan se että jos joku kilpailijan edustaja koittaa naamioitua matkustajaksi). Sen mustan lukitun hupun poistavat viranomaisen määränpäässä kun siellä on ensin saatettu pois asema-alueelta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #36 : Maaliskuu 15, 2013, 00:43:19 » |
|
Onko miehistönkierto joinain päivinä(vek/kond) niin tiukka, että tälläinen kiilaus tällä junalla on tarpeellinen ja ihan operaattorin puolelta liikenteenohjaukselta pyydetty?
Ei varmasti ole ainakaan suunnitellusti miehistökierto niin tiukka. Ja jos on, niin sitten suunnittelussa on tapahtunut virhe. Suunnitteluvirheet korjataan toimistossa, eikä junien kulkuja muuteta kestolottona, jos virhe on tiedossa. Spontaanisti kyllä, mutta ei suunnitellusti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #37 : Maaliskuu 16, 2013, 15:56:32 » |
|
Onko miehistönkierto joinain päivinä(vek/kond) niin tiukka, että tälläinen kiilaus tällä junalla on tarpeellinen ja ihan operaattorin puolelta liikenteenohjaukselta pyydetty?
Ei varmasti ole ainakaan suunnitellusti miehistökierto niin tiukka. Ja jos on, niin sitten suunnittelussa on tapahtunut virhe. Suunnitteluvirheet korjataan toimistossa, eikä junien kulkuja muuteta kestolottona, jos virhe on tiedossa. Spontaanisti kyllä, mutta ei suunnitellusti. Eihän missään kohtaa ketjua kukaan sanokkaan tuon järjestyksen muuttumisen olevan jokapäiväinen tapahtuma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #38 : Maaliskuu 17, 2013, 17:19:43 » |
|
En minäkään puhunut jokapäiväisyydestä, vaan käytin kestolotto -termiä, mikä voi tarkoittaa esim yhtenä päivänä viikossa, mutta kuitenkin säännöllisesti joka viikko. Kuitenkin, mainitsit tekstissäsi, että joinain päivinä miehistökierto olisi liian tiukka. Merkitys "joinain päivinä" tarkoittaa useampana päivänä, ei jokapäiväisesti, mutta useampana kuitenkin. Annoit ymmärtää johdattelevalla kysymykselläsi, että tällaista saatettaisiin harrastaa useampana kuin yhtenä päivänä, ikäänkuin suunnitellusti. Tämän väärän käsityksen halusin vain oikaista. Kiitos. Eipä kestä.
Ps. Kun luet muiden kirjoituksia, lue asiat asiana. Sininen näyttää punaiselta, jos oikein tosissaan haluaa sen niin olevan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #39 : Maaliskuu 18, 2013, 18:27:36 » |
|
Kuinkahan monta sivua tätä valitusta olisi, jos IC 12 olisi seissyt n. vartin Kytömaalla odottamassa myöhästynyttä IC 58:a? Harmittavasti IC 12:n matkustajat saivat liian nopean palvelun. Paha juttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #40 : Maaliskuu 18, 2013, 19:11:14 » |
|
Kuinkahan monta sivua tätä valitusta olisi, jos IC 12 olisi seissyt n. vartin Kytömaalla odottamassa myöhästynyttä IC 58:a? Harmittavasti IC 12:n matkustajat saivat liian nopean palvelun. Paha juttu.
Eihän se olisi seissyt kuin n. 3minuuttia Kytömaalla ja ehkä Hiekkaharjussa 1-2minuuttia ja silti ollut n. 5minuuttia etuajassa Tikkurilassa. Nythän 58 oli se joka kärsi vielä enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #41 : Maaliskuu 22, 2013, 10:50:28 » |
|
Tänään tapahtui outoja.. Liikenteenohjauksesta en tiedä miten automatiikka tms. toimii, mutta IC 12 oli saapumassa kymmenisen minuuttia etuajassa Kytömaalle (eli samaa aikaan kun 58 olisi saapumassa). 58 oli muutaman minuutin myöhässä. IC 12 jostain syystä pistettiin 58:n edelle ja tuloksena oli se että 12 olikin 58:n saapumisaikaan, vähän jopa ennen Tikkurilassa. Eihän 12 voinut jäädä sinne omaa aikaansa odottamaan vaan joutui jatkaa matkaa n. 10minuuttia omaa aikatauluunsa edellä ja 58 myöhästyi vähän lisää kun 12 oli päästettykkin edelle.
IC 12 taitaa kulkea sunnuntai-iltaisin aina etuajassa koska sen aikataulu on laadittu Sr1:lle mutta sunnuntaisin on veturina on Sr2 ja vaunutkin ovat sen tyyppisiä että niillä voi ajaa 160 km/h eikä tarvitse körötellä 140. Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta. Ongelmaa siitä ei liene, paitsi jos sattuu olemaan matkustjia jotka haluavat päästä Tikkurilasta esim Turun suuntaan ja ovat ostaneet lipun joka on kirjoitettu juuri IC 12 junalle josta on vaihtoyhteys klo 2308 Pasilasta lähtevään IC:hen. Jos IC 12 on ehtinyt mennä menojaan kun matkustaja saapuu Tikkurilan asemalle niin korvaavaa paikallisjunaa ei ole, jolla ehtisi illan viimeiseen Turun junaan. Tiedän nämä vaihtoyhteydet siksi , koska asun itse Espoossa ja me kuljimme juuri Turun IC:llä Pasilasta Espooseen johon lippumme Joensuusta oli kirjoitettu. Jos ostaa kaukojunalipun niin vaihtoyhteydet lyhyiillekin matkoille kirjoitetaan nimenomaan kaukojuniin kelpaaviksi, jos yhteys on nopein. Tietysti niillä lpuilla saa mennä lähijunilla kanssa jos haluaa mennä hitaammalla kyydillä. Minun mielestäni asia pitäisi korjata niin, että IC 12 aikataulu on erilainen sunnuntaisin kun sitä vetää Marsu eikä Susi, ja annetaan sen ajaa Luumäeltä Pasilaan nopeammin kuin muina päivinä ajettavat vuorot, tai jos mahdollista järjestetään sile joka viikonpäiväksi Marsu vetämään, niin että sen aikataulu voisi olla yhtä nopea kuin muiden Joensuun IC-junien. Näin vihjeeksi ensi kesän aikatauluja suunitteleville t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #42 : Maaliskuu 22, 2013, 12:29:39 » |
|
Miksi Tikkurilasta Helsinkiin päin lähtevä kaukojuna (kyytiin nousevia matkustajia nolla kappaletta) ei saisi missään tapauksessa lähteä asemalta etuajassa?
[IC 12 taitaa kulkea sunnuntai-iltaisin aina etuajassa koska sen aikataulu on laadittu Sr1:lle mutta sunnuntaisin on veturina on Sr2 ja vaunutkin ovat sen tyyppisiä että niillä voi ajaa 160 km/h eikä tarvitse körötellä 140.
Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta.
Ongelmaa siitä ei liene, paitsi jos sattuu olemaan matkustjia jotka haluavat päästä Tikkurilasta esim Turun suuntaan ja ovat ostaneet lipun joka on kirjoitettu juuri IC 12 junalle josta on vaihtoyhteys klo 2308 Pasilasta lähtevään IC:hen. Jos IC 12 on ehtinyt mennä menojaan kun matkustaja saapuu Tikkurilan asemalle niin korvaavaa paikallisjunaa ei ole, jolla ehtisi illan viimeiseen Turun junaan. Tiedän nämä vaihtoyhteydet siksi , koska asun itse Espoossa ja me kuljimme juuri Turun IC:llä Pasilasta Espooseen johon lippumme Joensuusta oli kirjoitettu. Jos ostaa kaukojunalipun niin vaihtoyhteydet lyhyiillekin matkoille kirjoitetaan nimenomaan kaukojuniin kelpaaviksi, jos yhteys on nopein. Tietysti niillä lpuilla saa mennä lähijunilla kanssa jos haluaa mennä hitaammalla kyydillä.
t. Rainer
Eikös Rainer juuri vastaa tässä Tuukan kysymykseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #43 : Maaliskuu 22, 2013, 13:04:01 » |
|
Ja koko ongelma vältettäisiin yksinkertaisesti noudattamalla junalle laadittua aikataulua.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #44 : Maaliskuu 22, 2013, 16:18:52 » |
|
Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta.
Kulkutietojen mukaan 24.2.2013 IC12 on saapunut Tikkurilaan kello 22:42 ja lähtenyt sieltä kello 22:46. Aikatauluissa IC12 tuloaika Tikkurilaan 22:51 ja lähtöaika 22:52.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #45 : Maaliskuu 22, 2013, 23:18:42 » |
|
Matkustin perheeni 24.2 kyseisellä junalla ja se saapui n 10 min etuajassa Tikkurilaan ja lähti sieltä n 5 min etuajassa, myös Pasilasta.
Kulkutietojen mukaan 24.2.2013 IC12 on saapunut Tikkurilaan kello 22:42 ja lähtenyt sieltä kello 22:46. Aikatauluissa IC12 tuloaika Tikkurilaan 22:51 ja lähtöaika 22:52. No onpa se nyt kummallista kun ei junaa saada kulkemaan aikataulun mukaisesti! Eli ei matkustajajuna saa lähteä pysähdyspaikaltaan etuajassa. Valitamme virhettä liikenteen- ja veturinohjauksessa. Tähän asiaan liittyy kaukaisesti myös se, että nykyään ei VR:llä sallita X-pysähdyksiä, eli että pysähdyttäisiin seisakkeella vain tarvittaessa, jos on kulkijoita. Noinhan joustettiin muinoin. Etuajassalähtö on vielä vakavampi turvallisuuspoikkeama, jota ei ole koskaan sallittu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #46 : Maaliskuu 22, 2013, 23:31:14 » |
|
Ennen oli sääntönä, että matkustajajuna saattoi saapua korkeintaan 3min aikatauluaikaansa aikaisemmin liikennepaikalle - x:t sivuutettiin aikataulun mukaisesti. Näköjään säännökset ovat muuttuneet. On kuljettajan ammattitaitoa, että osaa arvioida junansa nopeuden sopivaksi (= aikataulun mukaiseksi) myös pitkillä "metsätaipaleilla".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #47 : Maaliskuu 22, 2013, 23:41:44 » |
|
Ennen oli sääntönä, että matkustajajuna saattoi saapua korkeintaan 3min aikatauluaikaansa aikaisemmin liikennepaikalle - x:t sivuutettiin aikataulun mukaisesti. Näköjään säännökset ovat muuttuneet. On kuljettajan ammattitaitoa, että osaa arvioida junansa nopeuden sopivaksi (= aikataulun mukaiseksi) myös pitkillä "metsätaipaleilla".
Nmenomaan "ammattitaito" taitaa nyt nykyään puuttua tyystin, niin suorittavalta ja ajavalta porukalta, ja ns. turvallisuusjohto ei tästä uudesta maantavasta - vielä - tiedä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #48 : Maaliskuu 23, 2013, 00:18:43 » |
|
Kaikki on hyvin tarkkaa nykyään, mutta kuljettajan aikatauluista puuttuvat mielestäni varsin oleellisesti työtä helpottavat asiat. Ennen löytyi liikennepaikkojen väliset matkat, joiden mukaan pystyi hieman arvioimaan tarvittavaa nopeutta - löytyi myös (kauan ennen) välien ajoajat. Ei löydy junapainoa, jolle kulloinenkin aikataulu on laadittu? Nykyään löytyy vain tulo-/lähtöajat ja kokonaiskilometrit (otsikosta junalaji, sn, jpp), ei kaikilla kuljettajilla ole "laskutikkua" mukanaan, jolla voisi matkan aikataulun mukaista edistymistä tarkkailla. Liekö kuljettajilta edes kyselty uuden aikataulun toteutusta? Olipa tuo junankuljetustehtävä paljon helpompaa ennen,,, ennen JKV:aa ja hienoja, käytäntöä ymmärtämättömiä tietokoneita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #49 : Maaliskuu 23, 2013, 12:05:05 » |
|
Nyt kirjoittavat "vanhat konkarit" sen verran härskiä tekstiä, että vaadin tarkennuksia - erityisesti väitetystä nykykaartin ammattitaidottomuudesta. Tarkennuksien pohjaksi tahdon ensin korjata esitettyjä vääriä vättämiä: Etuajassalähtö on vielä vakavampi turvallisuuspoikkeama, jota ei ole koskaan sallittu.
Kuten sinulle on jo lukuisia kertoja sanottu: kyllä nykyään sallitaan, erillisellä luvalla. Lisäksi luulisi sinun olevan sen verran hyvin perillä asioista, että ymmärrät, ettei asiaan liity minkäänlaista turvallisuusaspektia. Siitä voidaan olla montaa mieltä, että onko nykyinen käytäntö hyvä. Mutta se ei liity esimerkiksi kuljettajan tai liikenteenohjauksen ammattitaitoon mitenkään. Ammattitaitoa on se, että noudattaa voimassaolevia ohjeistuksia. Tästä lienette samaa mieltä? Kaikki on hyvin tarkkaa nykyään, mutta kuljettajan aikatauluista puuttuvat mielestäni varsin oleellisesti työtä helpottavat asiat. Ennen löytyi liikennepaikkojen väliset matkat, joiden mukaan pystyi hieman arvioimaan tarvittavaa nopeutta -- Löytyy yhä nykyäänkin. Pitää toki suorittaa yksinkertainen vähennyslasku, mutta ainakin nykykuljettajat osaavat laskea tuon verran päässään. Kuuluu ammattitaitoon. - löytyi myös (kauan ennen) välien ajoajat.
Löytyy nykyäänkin. Vaatii toki yksinkertaisen vähennyslaskun, jonka taitaminen kuuluu ammattitaitoon. Olipa tuo junankuljetustehtävä paljon helpompaa ennen,,, ennen JKV:aa --
En tiedä ainuttakaan kuljettajaa, joka on ajanut sekä JKV-aikakaudella että ennen sitä - ja haluaisi palata vanhaan. Kiikkustuolissa ajan kultaamia muistoja fiilistelevät "vanhat konkarit" ovat toki asia erikseen, mutta onneksi heidän meilipiteitään ei enää kysellä. Mutta nyt siis itse asiaan, eli pyytäisin nykykuljettajien ja -liikenteenohjaajien ammattitaidottomuusväitteen esittäjiltä perusteluja väitteilleen. Ennen perusteluja suosittelen kuitenkin tutustumaan nykyaikaisen rautatieliikenteenhoidon säännöksiin mahdollisimman kattavasti. Kannattaa nimittäin tietää mistä puhuu, etenkin ennen kuin ryhtyy vähättelemään kokonaisten ammattiryhmien ammattitaitoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|