|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2575
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2013, 12:41:31 » |
|
Eikö olisi voinut viedä matkustajat kilometrin päähän Pasilaan? Vaikka käskyttäen siirtymään toiseen vaunuun. Vai onko tämä kielletty vaihtoehto?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2013, 12:54:48 » |
|
Se on kielletty. Junalla ei saa liikkua matkustajat mukana, jos yksikin ovi on auki. Ja vaikka se yksi ovi jäisi auki tyhjässä yksikössä, niin kuskilla hehkuu ajopöydässä ovi auki -valo, joka ei silloin ilmaise, jos jokin toinenkin ovi vikaantuu lisäksi. Ja jos siitä joku sattuisi lipeämään kiskoille tämän pienen todennäköisyyden vuoksi niin nesteessä oltaisiin ja syvällä. Seuraava juna tuli uutisoinnin mukaan 10 min päästä, joten kauaa pakkasessa ei hytisty.
Suurin ongelmahan näissä ovivioissa on esim. 3 x Sm1/2-junalla mentäessä, kun sitä vikaantunutta ovea ei välttämättä löydä, ainakaan riittävän nopeasti. Ovi voi näennäisesti mennä kiinni ja silti ilmoittaa vikaa. Lauhat päivät ja kovat yöpakkaset ovat omiaan näitä tekemään. Toinen on nollakeli ja tuiskuava lumi ja seuraavan päivän pakkassää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2575
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2013, 13:35:11 » |
|
On sitten mennyt tiukaksi. Vielä minun opiskellassani saattoi matkustaa Hyvinkäältä Helsinkiin puuvaunun portailla istuen. Mutta niin kai se on, että kun on vain vähän ihmisiä, niin ei ole jouston varaa. Siellä missä on enemmän ihmisiä, on pakko joustaa http://db2.stb.s-msn.com/i/73/7972B1C3635D4DAC16E813423DF92E.jpg
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 14, 2013, 14:38:54 » |
|
Sm2-juniinhan on nyt tehty muutostyö - ainakin suurimpaan osaan, jos ei vielä koko sarjaan - jolla ensinnäkin viallinen ovi on helppo paikallistaa, ja toisekseen ovivalo ei enää reagoi kyseiseen oveen, kun sen lukitsee mekaanisesti. Hyvä muutos ja vähentää tämäntapaisia häiriöitä varmasti. Ainakin IS:n kuvassa oli Sm1, siihen muutosta ei ole tehty eikä kuulemma tehdä. Jos ovivikaa ei vilkkaalla osuudella ruuhka-aikana heti voi paikallistaa, on pienempi paha perua juna loppumatkaltaan, kuin sekoittaa liikennettä enempää. Pitkänmatkan liikenteessä tilanne on eri. Esim. Allegrossa syttyi kerran ovivalo kesken ajon Hakosillan kohdalla Helsinkiä kohti tultaessa. Tietenkin juna pysäytettiin heti ja konduktöörit kävivät kaikki ovet läpi. Kun kaikki oli kunnossa ja ovien lukitukset todettu olevan päällä, matka jatkui. Pieni lisäviive matkaan tuli vielä Tikkurilan ja Pasilan asemilla, koska tietenkin lukitukset piti varmistaa, ennen kuin konduktöörit pystyivät ilmoittamaan lähtövalmiuden. Muutama vuosi sitten - taisi olla syksy 2007 - matkustin JT-kertauksesta Ilmalasta kotiin Riihimäelle H-junalla (4*Sm1/2). Tikkurilassa viimeiseen runkoon tuli ovivika. Silloin riitti oven mekaaninen sulkeminen, mutta Purolassa vika uusiutui. Kauko-ohjaus oli pienen paineen alla kun jonoa alkoi kertyä taakse, ja määräsi junan tyhjättäväksi Purolaan, että saadaan suma purettua. Kuulin linjaradiokeskustelun takaohjaamoon ja kerroin vian olevan viimeisessä rungossa, jossa sattumalta on myös riihimäkeläinen kuljettaja, jolla on kiire kotiin. Lopputuloksena ajoin kyseisen risan rungon Purolasta Riihimäelle, "korjaantuneen" H-junan perässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2013, 15:11:21 » |
|
Toki mekaaninen lukitseminen sammuttaa ovivalon, tässä uutisoinnissa vaan ihmetytti se, että juna oli lähtenyt ovi auki pois asemalta. Tämän takia mainitsin yllä, että jos ovea ei todella saatu jostain syystä kiinni, niin edes matkustajien siirto muihin yksiköihin ei olisi auttanut... Ihmettelin ylipäänsä koko uutisointia valtakunnantason lehdessä, kun porukka odotti peräti 10 minuuttia seuraavaa junaa. Mutta onhan se toki pitkä aika odottaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2013, 16:37:07 » |
|
Ennenhän oli normaali tilanne, että juna liikkui ovet auki. Mutta varovaisuus lienee nykyään paikallaan, koska matkustajille on "opetettu" ovien olevan lukittuina, jolloin avonaista ovea ei osata varoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2013, 17:51:14 » |
|
Hiukan tuli sellainen "on-taas-ollut-uutisista-pulaa" -olo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2013, 19:10:22 » |
|
Hiukan tuli sellainen "on-taas-ollut-uutisista-pulaa" -olo Sehän on iltasanomat, jos joku raportoi tollasesta iltapäivälehtiin ja se liittyy VR:ään niin tottakai siitä tehään juttu. Vastaavia tapahtuu aika usein, jopa päivittäin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2013, 10:43:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2013, 14:29:58 » |
|
Kyseisessä junassa olleena voin vahvistaa sen, että ovivikainen yksikkö todella oli Sm1. Numeroa en tajunnut ottaa ylös Hieman on uutisessa liioiteltu odottelun määrää, 5minuuttia jouduttiin seuraavaa junaa ulkona odottamaan :DD
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 15, 2013, 17:17:26 » |
|
Kyseisessä junassa olleena voin vahvistaa sen, että ovivikainen yksikkö todella oli Sm1. Numeroa en tajunnut ottaa ylös Hieman on uutisessa liioiteltu odottelun määrää, 5minuuttia jouduttiin seuraavaa junaa ulkona odottamaan :DD Vähän mietinkin kun siihen aikaa menee M sekä A-juna, ja näiden vuoroväli yhteensä on muistaakseni n. 5min. Tietysti kun tuo M oli myöhässä niin siellä taisi olla jo seuraava perään ryntäämässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 16, 2013, 22:08:18 » |
|
Vähän mietinkin kun siihen aikaa menee M sekä A-juna, ja näiden vuoroväli yhteensä on muistaakseni n. 5min.
Ruuhka-aikaan n. 5 minuuttia (4, 6, 4, 6...), päivällä vielä epäsäännöllisempi, sillä joka toinen A-juna puuttuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 18, 2013, 09:38:13 » |
|
Sm1/2:set ovat selvästi kovilla näillä pakkasilla, tänään hajosi taas vaihteeksi M-juna,kokoonpanolta Sm2+Sm1+Sm2. Näin maallikon korvin kuulosti siltä, että jarruissa olisi ollut jotain vikaa; Pohjois-Haagasta lähdettäessä kuului hirveää kolinaa ja Huopalahteen madeltiin alle viittäkymppiä. Huopalahdessa kuljettaja kuulutti junassa olevan "pientä teknistä vikaa ja juna pitää tarkistaa". Eivät sitten saaneet junaa liikkeelle, eli matkustajat seuraavalla S:llä kaupunkiin. S:n odottaessa Linnunlaulussa tuloraiteen vapautumista ajoi tämä rikkinäinen juna ohi. Ilmeisesti saivat kuntoon, miksi muuten olisivat ajaneet sen Rautatieasemalle Ilmalan sijasta? mutta tällainen aamu taas kerran, informaatio onneksi toimi junassa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 18, 2013, 12:48:31 » |
|
Sm1/2:set ovat selvästi kovilla näillä pakkasilla, tänään hajosi taas vaihteeksi M-juna,kokoonpanolta Sm2+Sm1+Sm2. Näin maallikon korvin kuulosti siltä, että jarruissa olisi ollut jotain vikaa; Pohjois-Haagasta lähdettäessä kuului hirveää kolinaa ja Huopalahteen madeltiin alle viittäkymppiä. Huopalahdessa kuljettaja kuulutti junassa olevan "pientä teknistä vikaa ja juna pitää tarkistaa". Eivät sitten saaneet junaa liikkeelle, eli matkustajat seuraavalla S:llä kaupunkiin. S:n odottaessa Linnunlaulussa tuloraiteen vapautumista ajoi tämä rikkinäinen juna ohi. Ilmeisesti saivat kuntoon, miksi muuten olisivat ajaneet sen Rautatieasemalle Ilmalan sijasta? mutta tällainen aamu taas kerran, informaatio onneksi toimi junassa! Helsingissä kääntymässä? Rikkinäisen yksikön tiputus Helsinkiin jos mahdollista? Junahenkilökunta Helsinkiin että pääsevät hommiinsa? Löytyy näitä syitä Eihän rantaradalta taida päästä Ilmalaan kunnolla suuntaa vaihtamatta. Pitkissä yksiköissä se on helpompi asemalla tehdä. Käyhän mm. Hangon Dm12 kääntymässä Helsingin asemalla Ilmalaan huoltoon mennessään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2627
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 18, 2013, 17:14:19 » |
|
Käyhän mm. Hangon Dm12 kääntymässä Helsingin asemalla Ilmalaan huoltoon mennessään. Kuvia??
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 18, 2013, 19:50:03 » |
|
Käyhän mm. Hangon Dm12 kääntymässä Helsingin asemalla Ilmalaan huoltoon mennessään.
Ei kai? Tai en ainakaan ole havainnut moista koskaan. Viime aikoina ne on tainnut mennä joko "Pellon" vaihdekujan kautta huoltoraiteelle kääntymään, eli siihen Linnunlaulun sillan pohjoispuolelle - ja aiemmin yleisesti jo Kivihaasta huoltoraiteiston ristikkosilloille, jolloin ei käydä edes Pasilassa asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 18, 2013, 20:41:11 » |
|
Käyhän mm. Hangon Dm12 kääntymässä Helsingin asemalla Ilmalaan huoltoon mennessään.
Ei kai? Tai en ainakaan ole havainnut moista koskaan. Viime aikoina ne on tainnut mennä joko "Pellon" vaihdekujan kautta huoltoraiteelle kääntymään, eli siihen Linnunlaulun sillan pohjoispuolelle - ja aiemmin yleisesti jo Kivihaasta huoltoraiteiston ristikkosilloille, jolloin ei käydä edes Pasilassa asti. Muutaman kerran näkynyt Helsingissä 11 laiturin pohjoispäädyssä. Yleensä oon nähnyt menevän Pasilassa etelään päin, mutten ole varma mihin saakka, ilmeisesti juuri niin että pääsee vaihdekujaa pitkin. Mutta Helsingin asemalla muutaman kerran näkynyt, yhtenä niistä oli sakea lumipyry (ehkä vaihdekujan vaihteet tukossa?).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 18, 2013, 21:27:28 » |
|
Ihmettelin tuota siksi, että alunperin tämän topicin aiheena ollut juna, joka viime torstaina hajosi Ilmalaan, siirtyi suoraan Ilmalan varikolle. Sehän on siinä matkan varrellakin Huopalahdesta Helsinkiin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|