Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« : Maaliskuu 23, 2013, 15:53:08 » |
|
Onko kukaan koskaan törmännyt valokuvaan, jossa näkyisi Ggkk-hiivankuljetusvaunu? Vaunu on ilmeisesti rakennettu T-sarjan työläisvaunusta kylmävaunuksi eristämällä vaunu ulkopuolelta. Samalla telit on vaihdettu. Väri on saattanut olla valkoinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2013, 12:45:50 » |
|
Onko kukaan koskaan törmännyt valokuvaan, jossa näkyisi Ggkk-hiivankuljetusvaunu? Vaunu on ilmeisesti rakennettu T-sarjan työläisvaunusta kylmävaunuksi eristämällä vaunu ulkopuolelta. Samalla telit on vaihdettu. Väri on saattanut olla valkoinen. Onko telit vaihdettu? Vaunun alustahan puskimineen 14,18m (ilman puskimia siis 13,00 m) ja telikeskiövälin ollessa 8,20 m. Tämä on Ok vaunujen alustapituus. Ja näissä vaunuissa on tietojeni mukaan käytetty K5 teliä (akseliväli 1,80 m. Sen sijaan Tapio Keräsen HO mittakaavaan piirretty T-vaunu on tehty O-vaunujen alustalle jonka vastaavat mitat ovat 15,18 m (13,9 m) ja 9,20 m. Telinä näissä O-vaunuissa on käytetty K4 teliä, jonka akseliväli on 2,20 m. Vanhat (niis 1920-luvun 'mustan kirjan' versiot voisivat valottaa lisää tuosta Ggkk ja neliakselisten T-vaunujen historiaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2016, 20:38:52 » |
|
Onko kukaan koskaan törmännyt valokuvaan, jossa näkyisi Ggkk-hiivankuljetusvaunu?
Opuksesta Rajamäen tehtaat 1883–1963 (Olli Vehviläinen 1963) löytyi Rajamän ns. miljoonasäiliötä kuvaavan kuvan nurkasta oheinen valkea vaununläiskä, jonka luulen olevan Ggkk-sarjan hiivavaunu. Katto on taitekatto ja päädyssä erottuu päätyoven ikkuna. Kuvassa valo tulee sen verran sivusta, että T-vaunulle tyypillisten päätytolppien pitäisi näkyä, jos niitä vaunussa olisi. Rasterin seasta ei kyllä detaljeja ilmene, harmi kyllä.
|
D8C00523.jpg (343.95 kilotavua, 1200x1036 - tarkasteltu 315 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2016, 22:59:41 » |
|
Telejä ei ole vaihdettu, vaan kyseessä on kaksi erilaista vaunutyyppiä. Neliakseliset T-sarjan vaunut litteroitiin alunperin To-sarjaan.
Pidempi K4-teleille rakennettu T-vaunu perustuu vanhoihin O-vaunujen alustoihin. Tämän vaunun pituus puskinten ylitse mitattuna on 15180 mm ja numerosarja oli 1212-1255.
Lyhyemmän K5-teleille rakennetun T-vaunun pituus puskinten ylitse mitattuna taas oli 14180 mm. Vaunun numerosarja oli 1201-1211.
Ggkk-vaunun ulkoseinissä ei näy enää T-vaunuille tyypillisiä pystytukia, koska kylmävaunun edellyttämä lisäeristys tehtiin vaunun ulkopuolelle hyödyntäen T-vaunun pystytukia. Tämä näkyy hyvin vertailtaessa Ggkk-vaunun ja T-vaunun kuvalaattapiirustuksia. Muutoksen jälkeen Ggkk-vaunun korin leveys muuttui 2844 mm:iin, kun taas T-vaunun korin ulkoleveys (ilman pystytukia) on 2650 mm.
Työläisjunapiletit muuten otettiin käyttöön toukokuussa 1907.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2016, 09:11:07 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 21, 2016, 14:08:01 » |
|
Vaunu on ilmeisesti rakennettu T-sarjan työläisvaunusta kylmävaunuksi eristämällä vaunu ulkopuolelta. Ggkk-vaunu (ainakin 1 kpl) on todella rakennettu T-vaunusta: Ent. T N:o 1205 muutetaan Ggkk N:o 49801, 25.2.1927, Ko 47/317.318
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 21, 2016, 18:29:21 » |
|
Tyhmä kysymys takarivistä:
Miksi neliakselinen vaunu on G-alkuinen(kuten kaksiakseliset vaunut), eikä esimerkiksi Ogkk?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2016, 22:20:27 » |
|
Ehkä pidemmistä T-vaunuista tehtiin myös asuntovaunuja, vastaavasti hyödyntäen ulkopuolista pystyrunkoa. Lämpöeristykseen ja ulkopanelointiin. Näitä vaunuja kutsuttiin "balalaikoiksi". Eikä ne kuulemma kahdella Porin Matillakaan lämpimiä olleet. Oli kerrospetit toisella seinällä ja päädyissä. Vaunuissa oli valokaasuvalaistus. Säiliöt luonnollisesti alustassa. Näitä vaunuja oli mm. Kv-Pm-rataosalla kaapeliojankaivuumiesten majapaikkana aivan 60-luvun alussa. Ps.Silloin näin Mikkelissä ensimmäisen sinisen, koeajossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 31, 2016, 10:10:04 » |
|
Miksi neliakselinen vaunu on G-alkuinen(kuten kaksiakseliset vaunut), eikä esimerkiksi Ogkk? G oli/on kaikenlaisten katettujen tavaravaunujen tunnus. Gg taas on katettujen lämmin- ja jäähdytysvaunujen tunnus. Litteran perässä oleva kk taas kertoo sen, että vaunussa on neljä akselia. Tässä mielessä hiivavaunun litterointi on johdonmukainen. 1920-luvulla katettuja neliakselisia tavaravaunusarjoja oli vain kaksi: Ggkk ja Gkk. O taas oli "avonaisen sivulaidallisen ja neliakselisen tavaravaunun tunnus" — alunperin muodossa "avonainen sivulaidallinen kiertoluaksilla oleva" (onkohan viimeisen sanan osalta kyseessä kirjoitusvirhe, mutta tuossa muodossa se esiintyy — tarkoittanee teliä). Avonaisten vaunujen osalta litteran pääluokka O sisältää enemmän tietoa kuin katettujen vaunujen pääluokka. Litterassa Ok, k ilmaisee, että vaunu on kantavampi kuin O-sarjan vaunu. Okm-litterassa lisätty m tarkoittaa sitä, että vaunulla kuljetetaan malmia. Avonaisten tavaravaunujen osalta litterointi ei ole yhtä johdonmukainen kuin katettujen tavaravaunujen osalta, kun puhutaan 1920-luvun litteroista. Vanhoissa litteroissa avoinaisissa tavaravaunuissa oli monta pääluokkaa: H, K, I, M ja O — katetuissa vain yksi pääluokka G.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 31, 2016, 14:35:27 » |
|
Miksi neliakselinen vaunu on G-alkuinen(kuten kaksiakseliset vaunut), eikä esimerkiksi Ogkk? G oli/on kaikenlaisten katettujen tavaravaunujen tunnus. Gg taas on katettujen lämmin- ja jäähdytysvaunujen tunnus. Litteran perässä oleva kk taas kertoo sen, että vaunussa on neljä akselia. Tässä mielessä hiivavaunun litterointi on johdonmukainen. 1920-luvulla katettuja neliakselisia tavaravaunusarjoja oli vain kaksi: Ggkk ja Gkk. O taas oli "avonaisen sivulaidallisen ja neliakselisen tavaravaunun tunnus" — alunperin muodossa "avonainen sivulaidallinen kiertoluaksilla oleva" (onkohan viimeisen sanan osalta kyseessä kirjoitusvirhe, mutta tuossa muodossa se esiintyy — tarkoittanee teliä). Avonaisten vaunujen osalta litteran pääluokka O sisältää enemmän tietoa kuin katettujen vaunujen pääluokka. Litterassa Ok, k ilmaisee, että vaunu on kantavampi kuin O-sarjan vaunu. Okm-litterassa lisätty m tarkoittaa sitä, että vaunulla kuljetetaan malmia. Avonaisten tavaravaunujen osalta litterointi ei ole yhtä johdonmukainen kuin katettujen tavaravaunujen osalta, kun puhutaan 1920-luvun litteroista. Vanhoissa litteroissa avoinaisissa tavaravaunuissa oli monta pääluokkaa: H, K, I, M ja O — katetuissa vain yksi pääluokka G. Ok, hyvin selvennetty Millainen vaunu oli tuo Gkk, en muista nähneeni sellaisen kuvaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 31, 2016, 15:36:04 » |
|
Millainen vaunu oli tuo Gkk, en muista nähneeni sellaisen kuvaa? Gkk on lähes yhtä marginaalinen vaunu kuin Ggkk. Melko pitkään vaunu kuitenkin esiintyy VR:n vaunuluetteloissa. Kyseessä on mitä ilmeisimmin Kanadassa tai Pohjois-Amerikassa aikanaan Venäjälle valmistettu vaunutyyppi, joka rahdattiin pohjoisen satamien kautta Venäjälle 1900-luvun alussa. Näistä pari lienee eksynyt ja jäänyt Suomeen. Mitä ilmeisimmin vaunuihin on vaihdettu Suomessa jossain vaiheessa K5-telit. Vaunuletteloita seuraamalla voi haarukoida sen, milloin vaunu on tullut VR:n rekisteriin ja milloin se on sieltä poistunut. Katolla alunperin ollut pitkittäinen kaide on jossain vaiheessa todennäköisesti poistettu — ainakin yhdessä kuvalaattapiirustuksessa kaide on merkitty poistetuksi, mutta en osaa sanoa milloin poisto on tapahtunut. Koneosaston asiakirjoja selaamalla todennäköisesti löytyy asiasta tarkempaa tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2016, 16:13:39 » |
|
Ggkk-vaunu (ainakin 1 kpl) on todella rakennettu T-vaunusta: Ent. T N:o 1205 muutetaan Ggkk N:o 49801, 25.2.1927, Ko 47/317.318 Arkistostani löytyi sama konetoimiston asiakirja. Samaisesta asiakirjasta löytyi laajentuneeseen keskusteluumme sopiva toinenkin tieto Gkk:n numeroiden muuttamisesta: Gkk 48001 -> 49998 Gkk 48002 -> 49999 Ggkk:n osalta konetoimiston asiakirjan ilmoittama muutos T-vaunusta 1205 Ggkk numeroksi 49801 on outo ja ristiriitainen. Ggkk:lle on varattu vuoden 1926 vaunulistauksessa numerot 34501-34600. Minulla on katkeamaton sarja listauksia vuoteen 1938 asti — niissä kaikissa Ggkk esintyy samalla tavalla ja jokaisen listaus kertoo vaunuja olleen vain yksi kappale. Toistaiseksi en ole päässyt tarkistamaan sitä, milloin Ggkk-vaunu luovutettiin liikenteeseen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2016, 16:32:20 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 31, 2016, 18:50:35 » |
|
Venäjälle tilattiin 8020 kaksitelistä katettua tavaravaunua Ensimmäisen Maailman sodan aikana. Erilaisten vaunujen kokonaistilaus oli 19146 kpl. Katettuja telivaunuja valmistivat Eastern Car Company, New Glasgow, Kanada ja Pressed Steel Car Company of Pittsburg, USA. Varmaankaan ei enää pystytä selvittämään kumman valmistajan vaunuista on kysymys Gkk - sarjassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|