Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2013, 20:11:36 » |
|
Tosin Hr12-vetureista oli helmikuussa 1962 valmiina numerot 2200-2229 eli 30 kpl. Helmikuussa 1963 valmiina olivat 2200-2231, joista 2215 poissa liikenteestä Kirjokiven onnettomuuden vuoksi eli käytettävissä oli 31 veturia. Siten kiskonkatkeamien lisääntymiseen oli varmaan muitakin syitä, kun veturien lukumäärä pysyi tarkastelujakson ajan miltei samana.
Hr12-veturin alkuperäinen akselipaino oli lähteestä riippuen 20,3-20,5 t. Luultavasti yksilöidenkin välillä oli jo tuon verran heittoa, joten riippuu varmaan siitä, mitä yksilöä on pidetty malliveturina.
Mutta uutisen varsinainen tarkoitus oli tietysti puolustella Hr13-vetureiden hankintaa, joka alkoi näyttää entistä epäilyttävämmältä, kun ensimmäinenkin veturi saatiin luovutuskuntoon vasta maaliskuussa 1963, vaikka sitä oli koeajettu Ranskassa jo kesästä 1962 lähtien ja Suomessakin syksystä 1962. Ensimmäiset Hr12-veturit oli 1959 saatu luovutuskuntoon parin kuukauden koeajojen jälkeen.
|