Kommentoin tähän ketjuun, koska koska käsittelen osittain samaa asiaa:
Suomi solmi Tarton rauhan vuoden 1920 lopussa ja ratifiointi kesti sen jälkeen usean kuukauden ajan.
Rauhassa SVR menetti Neuvosto-Venäjälle sinne jääneen rautatiekaluston ja peri vastaavasti Suomeen jääneen venäläisperäisen rautatiekaluston.
Suuri osa menetetystä rautatiekalustosta oli itse asiassa päätynyt edeltäneen keisarikunnan osiin, joista tuli ns. reunavaltioita (Puola ja Baltian maat). Suomi tiedusteli diplomaattisesti näiltä mailta SVR-peräistä rautiekalustoaan. Kysytyistä maista kaikki ilmoittivat pitävänsä tämän kaluston itsellään sotasaaliina sodistaan Neuvosto-Venäjää vastaan.
Tämä oli tilanne ja suppeahko tavaraliikenteen jatkui Rajajoen väliaikaisesti korjatun sillan kautta ainakin Pietariin (joko Kulikovan tavara-asemalle tai yhdysradan Kuschelefkan ratapihalle). Esimerkiksi 20.8. - 21.10.1921 oli VR:n umpivaunuilla kuljetettu 295 vaunulastia paperia ja pahvia.
Näihin kuljetuksiin epäilemättä mieluimmin haluttiin käyttää VR:n Venäjältä perimiä vaunuja.
Jotta sekaantumista siellä olevien sekä mahdollisesti Suomessa käyvien neuvostovaunujen kesken ei tapahtuisi, määräsi RH maalaamaan perittyjen vaunujen korit tummanvihreiksi ja varustamaan ne VR:n numero- ja muilla merkinnöillä ja tekemään määritellyt pienet täydennykset.
Kyseinen määräys annettiin asianomaisille VR:n koneinsinööreille noin 10.1921 ja työt tehtiin oletettavasti varsin pian (ennen vuoden 1921 loppua):
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1376076?page=2 (Aamulehti 25.10.1921 s.2)
Viitatulla Aamulehden sivulla olevan toisen uutisen mukaan 30000 kg:n kuormalle vahvistettavat vanhemmat O-sarjan vaunut muutosmerkittiin OO-sarjaan (Oo ?). Valmisteilla olleet 30000 kg -kuormaiset vaunut merkittiin myös OO-sarjaan.