Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #275 : Helmikuu 08, 2014, 21:06:29 » |
|
Ainakim Tapanilan asemalla on ilmestynyt laiturinnumerokyltit. Neliskulmaiset, sininen pohjanja valkoisella numero. Ennen on siis ollut ainoastaan laiturinäytöissä raiteen numero.
Enpä ole huomannutkaan, että Tapanilasta nuo laiturinumerokyltit ovat puuttuneet. Useimmilla asemilla ne ovat olleet tähänkin asti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #276 : Helmikuu 09, 2014, 02:55:48 » |
|
Ainakim Tapanilan asemalla on ilmestynyt laiturinnumerokyltit. Neliskulmaiset, sininen pohjanja valkoisella numero. Ennen on siis ollut ainoastaan laiturinäytöissä raiteen numero.
Enpä ole huomannutkaan, että Tapanilasta nuo laiturinumerokyltit ovat puuttuneet. Useimmilla asemilla ne ovat olleet tähänkin asti. Samanlaisia kylttejä on lisätty myös monille muille asemille, joista ne ovat puuttuneet mm. osa Vantaankosken ja Leppävaaran radan asemista. En mäkään ollut huomannut että ne olisivat puuttuneet, mutta kun nyt ne ovat tulleet ja vanhoja kuvia selailee niin eihän niissä näy muuta kuin laiturinäyttöjen raidenumerot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #277 : Helmikuu 10, 2014, 06:30:26 » |
|
Nykyään De vaunut huolletaan etelässä, ennen huoltivat ne Oulussa mutta taitaa ainakin vuosi toista sitten olla kun käytäntö muuttui.
Luulin, että ne on aina huollettu Ilmalassa, mutta ilmeisesti niin oli vain Vaasan radan ja Sibeliuksen aggregaattien tapauksessa? Kiitos tästä uudesta tiedosta. Yhteen väliin olikohan se kahden vai kolmen viikon välein tuli Kemijärven junasta De aggregaatti vaunu Ouluun huoltoon ja jos en väärin muista niin se tuli maanantaina (junaa en muista oliko Ic50) mutta kuitenkin tiistaina vaunu liitettiin Oulussa Ic49 perään Oulu-4 päivystäjän toimesta josta vaunu matkasi huollettuna takaisin Roihin. Muistaakseni monta kertaa kuvasin tuon vaihtotyöliikkeen Oulussa ja nyt kun haku toiminnolla etsin niin löysin vaunut.org:sta Tapanin ottaman kuvan . http://vaunut.org/kuva/50827?paik=oulu&tag0=8|De|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #278 : Helmikuu 10, 2014, 19:40:58 » |
|
Nykyään De vaunut huolletaan etelässä, ennen huoltivat ne Oulussa mutta taitaa ainakin vuosi toista sitten olla kun käytäntö muuttui.
Luulin, että ne on aina huollettu Ilmalassa, mutta ilmeisesti niin oli vain Vaasan radan ja Sibeliuksen aggregaattien tapauksessa? Kiitos tästä uudesta tiedosta. Yhteen väliin olikohan se kahden vai kolmen viikon välein tuli Kemijärven junasta De aggregaatti vaunu Ouluun huoltoon ja jos en väärin muista niin se tuli maanantaina (junaa en muista oliko Ic50) mutta kuitenkin tiistaina vaunu liitettiin Oulussa Ic49 perään Oulu-4 päivystäjän toimesta josta vaunu matkasi huollettuna takaisin Roihin. Muistaakseni monta kertaa kuvasin tuon vaihtotyöliikkeen Oulussa ja nyt kun haku toiminnolla etsin niin löysin vaunut.org:sta Tapanin ottaman kuvan . http://vaunut.org/kuva/50827?paik=oulu&tag0=8|De| Kiitos tästä tiedosta. Järkeväähän se oli huoltaa Oulussa, kun siihen oli siellä mahdollisuus. Mikä lienee Kemijärven De-vaunun tulevaisuus, jääkö Pohjois-Suomeen varalle vai siirretäänkö jonnekin muualle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #279 : Helmikuu 13, 2014, 15:52:55 » |
|
Huomenna lähtee ensimmäistä kertaa Kolariin yöpikajuna Pasilan autojuna-asemalta klo 21:54 P 271.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #280 : Helmikuu 13, 2014, 21:37:53 » |
|
IC2 180 Tpe-Hki saapuu kohta Helsinkiin 2h 49min myöhässä. Liekö ollit Edon kanssa ongelmia vai jotain pahempaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #281 : Helmikuu 13, 2014, 21:55:29 » |
|
IC2 180 Tpe-Hki saapuu kohta Helsinkiin 2h 49min myöhässä. Liekö ollit Edon kanssa ongelmia vai jotain pahempaa?
Koko juna oli perutettu teknisen vian vuoksi, en muista mihin hajosi, taisi olla jonnekin Toijala-Hämeenlinna akselille. Matkustajat tuotiin taajamajuna 9716:lla, joka oli siis seuraava tulossa oleva juna.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2014, 22:27:17 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #282 : Helmikuu 15, 2014, 19:58:36 » |
|
U-junassa 8469 (lähtöaika Helsingistä klo 8.07) tuli L-junan kuulutus tänään lauantaina 15.2. Kuulutus käynnistyi jo klo 8.04. Viime kesään saakka U-junan tilalla kulki lauantaisin samalla numerolla L-juna, jonka lähtöaika oli 8.05. Matkalla kuulutettiin myös ohitetut Ilmala, Valimo, Pitäjänmäki ja Mäkkylä. Kalustona oli Sm5 13. Junan näytöt näyttivät kuitenkin U-junan reittikartan. Olisiko 8469:n kuulutus jäänyt muuttamatta ja voinut tulla väärin näin kauan? Toki jos virhe on vain ko. yksikössä, voi hyvin olla jopa ensimmäinen kerta, kun yksikkö osui 8469:ään. Lisäksi Sm5:t ovat olleet U- ja L-junissa vasta 27.10.2013 alkaen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #283 : Helmikuu 18, 2014, 17:49:35 » |
|
Oulunkylässä nollaraiteella on tällä hetkellä (klo 17:38) kolme flirttiä yhteen kytkettyinä. Flirtit ovat luultavasti lähdössä koeajolle päärataa pohjoisen suuntaan. Oulunkylän ohittivat äsken kaksi pendoa joidenka mentyä kulkutiekin vapautuu flirteille. Numeroita en saanut flirteistä ylös.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #284 : Helmikuu 21, 2014, 03:20:29 » |
|
3 min sitte klo 03:16 hiipi tuohon viereiselle raiteelle Kirkkonummi 2:lle yksinäinen Sr1:nen suuntana Karjaa. Numeroa näe, on seissy poikkeuksellisen kauan tossa.
EDIT: Sr1 3044 ja jatkoi matkaa nyt 04:01. VR Trackin ukot kävivät tuossa jotain tarkastamassa ennen kuin jatkoi matkaa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2014, 04:03:34 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #285 : Helmikuu 26, 2014, 16:54:35 » |
|
R-juna Tampereelle ohitti Kyrölän seisakkeen klo 15.44 kokovihreänä ja kolmella Sm4-yksiköllä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #286 : Maaliskuu 10, 2014, 18:58:35 » |
|
Tänään klo 15.24 lähti Helsingistä ilmeisen ylimääräinen pikajuna Moskovaan. Kalustona oli venäläisvaunuja vihreinä, punaharmaina ja sinivalkoisina. En tullut laskeneeksi vaunuja, mutta ei niitä kovin monta ollut, ehkä noin seitsemän, ja nekin kai suurimmaksi osaksi tyhjiä.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 133
|
« Vastaus #287 : Maaliskuu 10, 2014, 19:48:36 » |
|
Tänään klo 15.24 lähti Helsingistä ilmeisen ylimääräinen pikajuna Moskovaan. Kalustona oli venäläisvaunuja vihreinä, punaharmaina ja sinivalkoisina. En tullut laskeneeksi vaunuja, mutta ei niitä kovin monta ollut, ehkä noin seitsemän, ja nekin kai suurimmaksi osaksi tyhjiä.
Liittyy ilmeisesti tähän: Tänään on ollut kulussa P 570 Vainikkalasta Helsinkiin. Mistä on kyse? Veikkaisin lisäjunaa naistenpäivän kunniaksi. Juna lähti Moskovasta eilen klo 17.20: aikataulu. Maanantaina 10.3. klo 15.24 näyttäisi lähtevän takaisin: aikataulu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonas Papathemelis
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #288 : Maaliskuu 13, 2014, 08:42:51 » |
|
Klo 8.32 Espoosta lähtenyt e-juna seisoi tuomarilan ja koivuhoven välillä pari minuuttia turvalaitevian vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
Twitter: @HelkamaJuna Youtube: Ttn523cp
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #289 : Maaliskuu 19, 2014, 17:46:04 » |
|
Tänään 19.3. R-juna Helsingistä klo 16.19 ajettiin Sr1+Eil-kaluston sijasta 4xSm-kalustolla. Junan kokoonpano oli Sm2 6094 + Sm2 6088 + Sm1 6012 + Sm2 6064. Lipunmyynti oli junassa vain toisen yksikön takimmaisessa vaunussa, ja kuulutus kertoikin normaalisti, että lippuja voi ostaa junan keskellä olevasta vaunusta. Normaalistihan neliyksikköisissä Sm-junissa lipunmyynti on toisen yksikön lisäksi myös viimeisessä yksikössä. Poikkeavaa kalustoa ei mainittu raidenäytöissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #290 : Maaliskuu 20, 2014, 01:08:05 » |
|
Tänään 19.3. R-juna Helsingistä klo 16.19 ajettiin Sr1+Eil-kaluston sijasta 4xSm-kalustolla. Junan kokoonpano oli Sm2 6094 + Sm2 6088 + Sm1 6012 + Sm2 6064. Lipunmyynti oli junassa vain toisen yksikön takimmaisessa vaunussa, ja kuulutus kertoikin normaalisti, että lippuja voi ostaa junan keskellä olevasta vaunusta. Normaalistihan neliyksikköisissä Sm-junissa lipunmyynti on toisen yksikön lisäksi myös viimeisessä yksikössä. Poikkeavaa kalustoa ei mainittu raidenäytöissä.
Kyseinen juna oli siis 225. Myös 227 ajettiin 4xSm1/2.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hans Kullberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #291 : Maaliskuu 20, 2014, 14:32:05 » |
|
Äsken kello 14.30 meni SR1 Vararungolla Siuntio läpi suuntana Helsinki & noin 5 -10 min edellä meni IC2 suuntana möys Helsinki
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #292 : Maaliskuu 20, 2014, 21:53:28 » |
|
Tänään 19.3. R-juna Helsingistä klo 16.19 ajettiin Sr1+Eil-kaluston sijasta 4xSm-kalustolla. Junan kokoonpano oli Sm2 6094 + Sm2 6088 + Sm1 6012 + Sm2 6064. Lipunmyynti oli junassa vain toisen yksikön takimmaisessa vaunussa, ja kuulutus kertoikin normaalisti, että lippuja voi ostaa junan keskellä olevasta vaunusta. Normaalistihan neliyksikköisissä Sm-junissa lipunmyynti on toisen yksikön lisäksi myös viimeisessä yksikössä. Poikkeavaa kalustoa ei mainittu raidenäytöissä.
Kyseinen juna oli siis 225. Myös 227 ajettiin 4xSm1/2. Kiitos junanumerosta ja myös 227:aa koskevasta tiedosta. Minulla oli linkki Liikenneviraston junanumerosivulle, mutta näytti koko sivu hävinneen. Nopealla googlettamisella en löytänyt muutakaan sivua, josta olisin kyseisen R-junan numeron löytänyt. Tosin olisihan tuo kolminumeroinen numero pitänyt muista muutenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hans Kullberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #293 : Maaliskuu 21, 2014, 01:58:23 » |
|
Äsken noin kello 01.55 meni joku IC tai pikajuna runko noin 6/7 KPL vaunuja jossa oli valot sisällä pällä rantaradalla suuntana Helsinki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #294 : Maaliskuu 21, 2014, 02:01:26 » |
|
Äsken noin kello 01.55 meni joku IC tai pikajuna runko noin 6/7 KPL vaunuja jossa oli valot sisällä pällä rantaradalla suuntana Helsinki.
Kalustonsiirtojuna 10202 Turusta Ilmalaan.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #295 : Maaliskuu 21, 2014, 07:51:49 » |
|
Tänään 19.3. R-juna Helsingistä klo 16.19 ajettiin Sr1+Eil-kaluston sijasta 4xSm-kalustolla. Junan kokoonpano oli Sm2 6094 + Sm2 6088 + Sm1 6012 + Sm2 6064. Lipunmyynti oli junassa vain toisen yksikön takimmaisessa vaunussa, ja kuulutus kertoikin normaalisti, että lippuja voi ostaa junan keskellä olevasta vaunusta. Normaalistihan neliyksikköisissä Sm-junissa lipunmyynti on toisen yksikön lisäksi myös viimeisessä yksikössä. Poikkeavaa kalustoa ei mainittu raidenäytöissä.
Korjataan vielä kun huomaain virheen. 4 yksikköisissä junissa lipunmyynti on junan toisessa sekä kolmannessa yksikössä, ei toisessa ja viimeisessä Poikkeuksena vielä tähän arkisin 15:19 ja 17:19 lähtevät R-junat, jossa lipunmyynti on 3 ensimmäisessä yksikössä ja viimeisessä ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #296 : Maaliskuu 22, 2014, 00:33:10 » |
|
Tänään 19.3. R-juna Helsingistä klo 16.19 ajettiin Sr1+Eil-kaluston sijasta 4xSm-kalustolla. Junan kokoonpano oli Sm2 6094 + Sm2 6088 + Sm1 6012 + Sm2 6064. Lipunmyynti oli junassa vain toisen yksikön takimmaisessa vaunussa, ja kuulutus kertoikin normaalisti, että lippuja voi ostaa junan keskellä olevasta vaunusta. Normaalistihan neliyksikköisissä Sm-junissa lipunmyynti on toisen yksikön lisäksi myös viimeisessä yksikössä. Poikkeavaa kalustoa ei mainittu raidenäytöissä.
Korjataan vielä kun huomaain virheen. 4 yksikköisissä junissa lipunmyynti on junan toisessa sekä kolmannessa yksikössä, ei toisessa ja viimeisessä Poikkeuksena vielä tähän arkisin 15:19 ja 17:19 lähtevät R-junat, jossa lipunmyynti on 3 ensimmäisessä yksikössä ja viimeisessä ei. Muistelin näköjään vanhoja. Aiemmin lipunmyynti oli kertomani mukainen, mutta nykyisen aikatauluvihon kuvien (joissa liitevaunuissakin on virroittimet) mukaan tilanne on kuten kerroit. Kiitos korjauksesta. Miten muuten on lipunmyynti niissä Tampereelle jatkavissa junissa, joissa on kaksi yksikköä? Kaksiyksikköisissä lipunmyynti on normaalisti vain takimmaisessa yksikössä, mutta onko Tampereelle jatkavissa junissa lipunmyynti myös ensimmäisessä yksikössä? Muussa tapauksessa Riihimäkeä pohjoisemmaksi matkustavan junasta lipun ostavan matkustajan on vaihdettava yksikköä matkan aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #297 : Maaliskuu 22, 2014, 03:15:54 » |
|
Tänään 19.3. R-juna Helsingistä klo 16.19 ajettiin Sr1+Eil-kaluston sijasta 4xSm-kalustolla. Junan kokoonpano oli Sm2 6094 + Sm2 6088 + Sm1 6012 + Sm2 6064. Lipunmyynti oli junassa vain toisen yksikön takimmaisessa vaunussa, ja kuulutus kertoikin normaalisti, että lippuja voi ostaa junan keskellä olevasta vaunusta. Normaalistihan neliyksikköisissä Sm-junissa lipunmyynti on toisen yksikön lisäksi myös viimeisessä yksikössä. Poikkeavaa kalustoa ei mainittu raidenäytöissä.
Korjataan vielä kun huomaain virheen. 4 yksikköisissä junissa lipunmyynti on junan toisessa sekä kolmannessa yksikössä, ei toisessa ja viimeisessä Poikkeuksena vielä tähän arkisin 15:19 ja 17:19 lähtevät R-junat, jossa lipunmyynti on 3 ensimmäisessä yksikössä ja viimeisessä ei. Miten muuten on lipunmyynti niissä Tampereelle jatkavissa junissa, joissa on kaksi yksikköä? Kaksiyksikköisissä lipunmyynti on normaalisti vain takimmaisessa yksikössä, mutta onko Tampereelle jatkavissa junissa lipunmyynti myös ensimmäisessä yksikössä? Muussa tapauksessa Riihimäkeä pohjoisemmaksi matkustavan junasta lipun ostavan matkustajan on vaihdettava yksikköä matkan aikana. On etummaisessa myös ko. tapauksessa (lisäksi myös R 9669:ssä, jonka etummainen jatkaa Kouvolaan). Pääsääntönä siis on että lipunmyynti on aina Tampereelle/Kouvolaan menevässä rungossa. Sen lisäksi sitten normaalin lipunmyynnin kaltaisesti.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2014, 17:21:18 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #298 : Maaliskuu 22, 2014, 22:42:31 » |
|
Se on ilman muuta hyvää matkustajapalvelua.
Ehkä kysymykseni oli asiaa tarkemmin tuntemattomille hieman epäselvä, joten tarkennettakoon vielä heille, että tarkoitin kaksiyksikköisellä Tampereelle jatkavalla junalla siis sellaista tilannetta, jossa takimmainen yksikkö jää Riihimäelle, ja Tampereelle jatkaa vain yksi yksikkö. Ja kysymykseni koski tällaisen junan lipunmyynnin sijoittumista Riihimäen eteläpuolella.
Jos Tampereelle jatkaa useampi kuin yksi yksikkö, silloin kyse taitaa Riihimäen eteläpuolella olla aina pitemmästä kuin kaksiyksikköisestä junasta. Tällöin Riihimäen pohjoispuolella on lipunmyynti jokaisessa Tampereelle jatkavassa yksikössä ja vieläpä yksikön molemmissa vaunuissa kuten aina lähiliikennealueen ulkopuolella sekä Riihimäki-Lahti -rataosalla. Vaikka lipunmyynti on myös yksikön pohjoispään vaunussa, sen lipunmyyntiopasteet ohjaavat siirtymään eteläpään yksikköön kuten lähiliikennealueella.
Ziggy: Mikä on tilanne junan H 9879 eli Helsingistä klo 22.41 lähtevän Z-junan kohdalla, joka lauantaita lukuun ottamatta jatkaa Lahdesta Kouvolaan? Onko siinä vain yksi yksikkö koko matkan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|