Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #375 : Kesäkuu 03, 2014, 21:14:22 » |
|
En löytänyt tästä vielä havaintoa, joten laitetaan tulemaan tässä: Helsingin päärautatieasema, Pasila ja Huopalahti ovat saaneet raidenäyttöihin Vantaankoskelta tutun uuden ohjelmiston, jossa näytetään junan neljä seuraavaa pysähdyspaikkaa sekä seuraavan samalta raiteelta lähtevän junan tiedot. Viime mainittu ilmeisesti vain, jos ko. seuraavan junan lähtöön on enintään 20 minuuttia.
Edelliseltä sivulta löytyy havainto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #376 : Kesäkuu 03, 2014, 21:20:11 » |
|
En löytänyt tästä vielä havaintoa, joten laitetaan tulemaan tässä: Helsingin päärautatieasema, Pasila ja Huopalahti ovat saaneet raidenäyttöihin Vantaankoskelta tutun uuden ohjelmiston, jossa näytetään junan neljä seuraavaa pysähdyspaikkaa sekä seuraavan samalta raiteelta lähtevän junan tiedot. Viime mainittu ilmeisesti vain, jos ko. seuraavan junan lähtöön on enintään 20 minuuttia.
Edelliseltä sivulta löytyy havainto. No niinpä onkin. Seulani vuotaa kuin... seula.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #377 : Kesäkuu 04, 2014, 03:48:52 » |
|
Liikenne tilanteen mukaan, siirrytään vasemmalle raiteelle eli normaali toimenpide liikenteenohjaukselta. Koska voidaan ajattaa molempia raiteita käyttäen, Kauko-ohjattu ja suojastettu molempiin suuntiin.
Vaikka liikennepaikkaväli olisi suojastettu vain yhteen suuntaan per raide, voidaan silti ajattaa junia kumpaa raidetta tahansa. Aina on voitu. Missä muuten vielä suojastusopastimet ovat vanhan suojastusopastinjärjestelmän ohjaamia? Monessa paikassahan ne on liitetty asetinlaitteisiin, ja sitä myöten kauko-ohjaajan kannalta ovat opastimia siinä missä muutkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #378 : Kesäkuu 04, 2014, 03:58:43 » |
|
En löytänyt tästä vielä havaintoa, joten laitetaan tulemaan tässä: Helsingin päärautatieasema Hesassa otettiin käyttöön maanantaina 2.6. Aamupäivällä oli ilman linjatunnusta, päivällä taas vanha malli ja iltapäivällä linjatunnuksen kera. Ja linjatunnusten värithän on samat kuin esim. reittikartasta tutut eli H, I, K, N, R ja T ovat sinipohjaisia, Z punaisella pohjalla ja rantarata vihreällä ja M kuten Vantaankosken radalla on jo nähty eli oranssilla pohjalla. Sama tapa on otettu käyttöön myös Pasilan asemalla. Tikkurilasta ei ole muistikuvaa onko siellä kanssa käytössä. Kaukojunien osalta näytetään perustiedot, seuraava juna samalta raiteelta ja olikoha myös 4 seuraavaa pysähdyspaikkaa. Vastaavaa näyttötapaa kaukojunien osalta on käytetty mm. Kouvolassa jo (mulla on kuva siitä jossain täällä). EDIT: Tikkurilasaa oli vielä vanha tapa käytössä (ke 4.6. klo 05:09).
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2014, 05:13:07 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #379 : Kesäkuu 04, 2014, 09:16:13 » |
|
Liikenne tilanteen mukaan, siirrytään vasemmalle raiteelle eli normaali toimenpide liikenteenohjaukselta. Koska voidaan ajattaa molempia raiteita käyttäen, Kauko-ohjattu ja suojastettu molempiin suuntiin.
Vaikka liikennepaikkaväli olisi suojastettu vain yhteen suuntaan per raide, voidaan silti ajattaa junia kumpaa raidetta tahansa. Aina on voitu. Missä muuten vielä suojastusopastimet ovat vanhan suojastusopastinjärjestelmän ohjaamia? Monessa paikassahan ne on liitetty asetinlaitteisiin, ja sitä myöten kauko-ohjaajan kannalta ovat opastimia siinä missä muutkin. Okei, En kulje todellakaan usein Tampereen ja Helsingin väliä junalla enkä edes autolla, niin se että juna ajaa yhtäkkiä vastaantulevan puolelle tuntui siinä kohtaa sen verran oudolta että päätin kirjoittaa tänne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #380 : Kesäkuu 04, 2014, 20:17:15 » |
|
Ja linjatunnusten värithän on samat kuin esim. reittikartasta tutut eli H, I, K, N, R ja T ovat sinipohjaisia, Z punaisella pohjalla ja rantarata vihreällä ja M kuten Vantaankosken radalla on jo nähty eli oranssilla pohjalla.
Mielenkiinnolla odotamme, mikä pohjaväri tulee käyttöön Kehäradan junatunnukseen. Itse veikkaisin, että Kehärataa tullaan liikennöimään kahdella eri tunnuksella tunnusta Lentoasemalla vaihtaen ja itäpuolella käytetään sinistä pohjaväriä ja länsipuolella oranssia. Tai sitten molempien tunnusten pohjaväriksi tulee oranssi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #381 : Kesäkuu 05, 2014, 11:44:03 » |
|
Sm2 6100 seisoi Helsingin asemalla töhrittynä. Lähti siitä sitten varmaan Ilmalaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #382 : Kesäkuu 05, 2014, 13:31:31 » |
|
Sm1 6042:n kylkeä oli hieman töhritty, tein havainnon pari päivää sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #383 : Kesäkuu 06, 2014, 04:35:43 » |
|
Mikähän outolintu eilen matkasi Hyvinkäällä pohjoista kohti? Vaunustossa oli sekä sinisiä- ja vanhoissa IC- väreissä olevia vaunuja. Keltaisella raidalla varustettu IC- vaunu oli viimeisenä, sinisistä vaunuista ainakin yksi oli sileäkattoinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #384 : Kesäkuu 06, 2014, 05:11:46 » |
|
Kuulostaisi Ilmalan vararungolta, korvasi jotakin Pendolinoa varmaankin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #385 : Kesäkuu 06, 2014, 07:10:52 » |
|
Mikähän outolintu eilen matkasi Hyvinkäällä pohjoista kohti? Vaunustossa oli sekä sinisiä- ja vanhoissa IC- väreissä olevia vaunuja. Keltaisella raidalla varustettu IC- vaunu oli viimeisenä, sinisistä vaunuista ainakin yksi oli sileäkattoinen.
Monelta? Tikkurilan aseman infonäytöt on alkanut näyttämään myös tuota "uutta näyttötapaa" (havainto eilen illalta).
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2014, 18:06:50 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #386 : Kesäkuu 06, 2014, 13:40:51 » |
|
Mikähän outolintu eilen matkasi Hyvinkäällä pohjoista kohti? Vaunustossa oli sekä sinisiä- ja vanhoissa IC- väreissä olevia vaunuja. Keltaisella raidalla varustettu IC- vaunu oli viimeisenä, sinisistä vaunuista ainakin yksi oli sileäkattoinen.
Monelta? Tikkurilan aseman infonäytöt on alkanut näyttämään myös tuota "uutta näyttötapaa" (havainto ei illalta). Tikkurilan näytöt näyttivät sitä "uutta näyttötapaa" jo eilen päivällä n. klo 15 aikaan ja oli hyvin informoiva näyttö varsinkin, kun näyttö näyttää jos juna jaetaan kahtia ja on menossa eri määränpäihin viivoin, jotka jakautuvat kahteen eri suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #387 : Kesäkuu 06, 2014, 22:01:40 » |
|
Mikähän outolintu eilen matkasi Hyvinkäällä pohjoista kohti? Vaunustossa oli sekä sinisiä- ja vanhoissa IC- väreissä olevia vaunuja. Keltaisella raidalla varustettu IC- vaunu oli viimeisenä, sinisistä vaunuista ainakin yksi oli sileäkattoinen.
Monelta? Joskus ~ 13.00
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #388 : Kesäkuu 06, 2014, 23:57:19 » |
|
Mikähän outolintu eilen matkasi Hyvinkäällä pohjoista kohti? Vaunustossa oli sekä sinisiä- ja vanhoissa IC- väreissä olevia vaunuja. Keltaisella raidalla varustettu IC- vaunu oli viimeisenä, sinisistä vaunuista ainakin yksi oli sileäkattoinen.
Monelta? Joskus ~ 13.00 IC 87/90 meni kirjavalla vararungolla eli sen näit. En oo varma nykysestä kokoonpanosta, mutta viimeksi kun näin niin oli Ehft (se keltaraita vaunu), Ei, Rbkt, Ex, Ex, Ex.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #389 : Kesäkuu 08, 2014, 19:04:04 » |
|
Tka7 meni etelän suuntaan n. 19:55 läntistä keskiraidetta Pukinmäessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #390 : Kesäkuu 18, 2014, 21:11:56 » |
|
Rekkajunan kulkemista pohdittiin toisessa ketjussa koska se oli ilmestynyt säännöllisen liikenteen listalle sekä graafisiin aikatauluihin. Olin tänään klo 21-22 Pukinmäen asemalla odottamassa mutta ei näkynyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #391 : Heinäkuu 01, 2014, 07:44:52 » |
|
Nom näkyi äsken Tikkurilassa roikkuvan IC71:n perässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #392 : Heinäkuu 01, 2014, 08:06:10 » |
|
Nom näkyi äsken Tikkurilassa roikkuvan IC71:n perässä.
Lienee yhä vakinaisena ti ja pe ko. junassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #393 : Heinäkuu 02, 2014, 02:44:30 » |
|
Nom näkyi äsken Tikkurilassa roikkuvan IC71:n perässä.
Lienee yhä vakinaisena ti ja pe ko. junassa? Aikalailla joo omien havaintojen mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #394 : Heinäkuu 04, 2014, 15:48:02 » |
|
H 9689:lle on sattunut tekninen vika Kytömaan ja Kyrölän välillä. Kalustona Sm2 6099+Sm1 6030+Sm1 6031. Junat ohjataan Kytömaan ja Kyrölän välillä läntistä raidetta ohi vikaantuneen junan. Osa matkustajista on päästetty ulos vikaantuneesta junasta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2014, 16:18:01 kirjoittanut Jani Järviluoto »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #395 : Heinäkuu 07, 2014, 23:17:05 » |
|
7.7. lähteneessä P 273:ssa oli autovaunujen perässä bussi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #396 : Heinäkuu 21, 2014, 16:08:00 » |
|
H 227:n veturissa (Sr2 3206) oli ainakin Rekolan kohdalla ohjaamon ovi auki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #397 : Heinäkuu 21, 2014, 16:31:38 » |
|
Ilmalan vararunko 1:ssä näyttäisi Ehft:n tilalla olevan jokin kaksikerroksinen vaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #398 : Heinäkuu 21, 2014, 16:42:43 » |
|
Edb muistaakseni. Ehft:stä ilmastointi sökönä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #399 : Heinäkuu 21, 2014, 18:33:17 » |
|
Autojuna-asemalla ilmapalloja ajolangoissa. Dv12 2629 ei pääse autovaunujen kanssa ilmapalloista ohi joten P 265 jää myöhään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|