Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #750 : Helmikuu 26, 2017, 18:46:02 » |
|
26.2. Lahden hiihdon MM-kisojen vuoksi Z-junat 9839 (Helsingistä 12:35), 9840 (Lahdesta 14:21), 9851 (Helsingistä 15:35) ja 9852 (Lahdesta 17:21) ajettiin kalustolla 3xSm2: 6060, 6075 ja 6066.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #751 : Helmikuu 28, 2017, 16:12:39 » |
|
28.2. keskiyö
Sm4 6320:ssä oli kaiketi jotain vikaa, sillä R-junaan klo 0.42 Helsingistä lähti Sm2:t 6064, 6091 ja 6075, raiteen 8 pohjalle jäi odottamaan T-junan lähtöä 1.48 Sm2 6060.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #752 : Helmikuu 28, 2017, 20:33:56 » |
|
28.2. keskiyö
Sm4 6320:ssä oli kaiketi jotain vikaa, sillä R-junaan klo 0.42 Helsingistä lähti Sm2:t 6064, 6091 ja 6075, raiteen 8 pohjalle jäi odottamaan T-junan lähtöä 1.48 Sm2 6060.
Ei siinä varmaan mitään vikaa ollut, kun Julian mukaan osa T-junista ajettiin viime yönä vain Keravalle asti. Kun Sm2:ia säilytetään nykyään pääosin neljän pötköissä, päätettiin ajaa samantien sellainen Ilmalasta Helsinkiin, ja käyttää jäljelle jääneet kolme Sm2:ta R-junaan. Ne palasivat Riihimäeltä Helsinkiin T-junassa 9614, jossa on normaalistikin vanha kalusto. 28.2. Lahden hiihdon MM-kisojen Z-junan lisävuorot 9833 (Helsingistä 10:56) ja 9846 (Lahdesta 15:57) ajettiin tänään kalustolla 3xSm2: 6072+6090+6078
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #753 : Maaliskuu 03, 2017, 19:38:17 » |
|
3.3. Lahden hiihdon MM-kisojen Z-junan lisävuorot 9833 (Helsingistä 10:56) ja 9862 (Lahdesta 19:57) ajettiin tänään kalustolla 3xSm2: 6081+6056+6077.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #754 : Maaliskuu 04, 2017, 07:38:14 » |
|
3.3. Lahden hiihdon MM-kisojen Z-junan lisävuorot 9833 (Helsingistä 10:56) ja 9862 (Lahdesta 19:57) ajettiin tänään kalustolla 3xSm2: 6081+6056+6077.
Jo vain. http://vaunut.org/kuva/117605
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #755 : Maaliskuu 04, 2017, 15:04:25 » |
|
4.3. Lahden hiihdon MM-kisojen Z-junan lisävuorot 9837 (Helsingistä 11:21) ja 9862 (Lahdesta 19:57) ajettiin tänään kalustolla 3xSm2: 6063+6062+6087. Mulla on kuvia näistä Sm2-kalustoisista Z-junista viime sunnuntailta, tiistailta, perjantailta ja tältä päivältä, mutta lisään ne myöhemmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #756 : Maaliskuu 24, 2017, 19:46:00 » |
|
24.3. K-junan viimeisissä Sm2-kalustoisissa vuoroissa 9439 (Helsingistä 13:56), 9434 (Keravalta 14:42), 9477 (Helsingistä 15:26), 9472 (Keravalta 16:12), 9513 (Helsingistä 16:56) ja 9510 (Keravalta 17:42) kalustona 3xSm2: 6061, 6079 ja 6052. Jatkossa kaikki K-junan vuorot ajetaan aikataulun mukaan Sm5:llä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #757 : Toukokuu 08, 2017, 18:38:38 » |
|
8.5. Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2 6064, 6099, 6077 ja 6052. Illalla peräkkäiset Z-junat 9852 (Lahdesta 17:21) ja 9856 (Lahdesta 18:21) ajettiin Sm2 kalustolla, joista ensimmäisessä oli 6055 ja toisessa 6061. Syynä oli se, että Riihimäki-Lahti radan liikenne oli poikki, joten Tampereelta tullutta Sm4-junaa ei päästy tuomaan Lahteen, vaan Z-juniin oli otettava Riihimäeltä aiemmin tullut juna ja Kouvolasta tullut, joka olisi normaalisti jatkanut Riihimäelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #758 : Toukokuu 12, 2017, 08:06:53 » |
|
12.5. R-junan vuoroissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (Riihimäeltä 7:25) kalustona 4xSm2: 6067, 6081, 6075 ja 6062. Sm2-kalusto on ollut näissä vuoroissa arkisin viime viikon torstaista alkaen, tosin keskiviikkona ajettiin Sm4:llä. Sm4-kalustossa esiintyi tänä aamuna erityisen paljon vikoja, sillä lisäksi vuorot 9618 (Riihimäeltä 5:25) ja 9620 (Riihimäeltä 5:55) ajettiin vain kahdella Sm4-yksiköllä. Ainakin jälkimmäinen oli niin täynnä, että ovet eivät meinanneet mahtua sulkeutumaan Keravalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #759 : Toukokuu 14, 2017, 10:52:58 » |
|
14.5. IC 43 pysähtyi Keravalla ja kyytiin nousi n. 15 matkustajaa. Tietääkö joku syytä? Liikennetiedotteissa ei kerrottu asiasta mitään, eikä mitään junia ollut peruttu eli juna ei korvannut mitään toista junaa. IC 43:lla ei ollut kulkutietojen mukaan myöskään muita ylimääräisiä pysähdyksiä esim. Riihimäellä. Oikoradan kaukojunia on Keravalla välillä pysähtynyt korvaamassa peruttua Z-junaa, mutta pääradan kaukojunien pysähdykset ovat äärimmäisen harvinaisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #760 : Toukokuu 31, 2017, 17:45:27 » |
|
31.5. R-junan vuoroissa 9691 (Helsingistä 15:42), 9692 (Riihimäeltä 16:55), 9709 (Helsingistä 18:12) ja 9710 (Riihimäeltä 19:25) kalustona 4xSm2: 6079, 6066, 6075 ja 6059. Tämä oli ensimmäinen kerta tammikuun jälkeen, kun Sm2:ia on käytetty R-junissa. Lisäksi aamun junat 9629 ja 9630 ajettiin Sm2:lla, mikä oli jo kymmenes kerta tässä kuussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #761 : Kesäkuu 01, 2017, 19:18:32 » |
|
1.6. Vaihde oli hajonnut yön aikana vähän Pasilan aseman pohjoispuolellla, mikä esti raiteiden 3-5 käytön. Lähes kaikki pääradan liikenne kulki raiteiden 1-2 kautta, tosin jotkut junat käyttivät 5b:tä. Sen käyttöä haittasi ainakin loppuvaiheessa se, että Ilmalan junat käyttivät sitä, vaikka 5c:kin olisi ollut vapaana. Koska raiteiden 1 ja 2 pituus on aseman purkutyömaan vuoksi vain n. 160 metriä, Eil-junien viimeiset vaunut jäivät laiturin ulkopuolelle ja matkistajat joutuivat poistuessaan huppäämään ratapenkalle. Z-junat olisivat mahtuneet viimeistä vaunua lukuun ottamatta laiturille, mutta kuljettajat pitivät jostakin syystä tärkeämpänä veturin mahtumista laiturille. Heti kun vaihde saatiin korjattu tapahtui myös harvinainen ohitus, kun D-juna ohitti hieman ennen Pasilaa 4. raiteella 3 raidetta kulkeneen Z-junan ja Pasilan asemalla 1. raiteella seisseen R-junan. Lisäksi Z-junakin ohitti R-junan hieman ennen Helsinkiä. Samaan aikaan, kun vaihde saatiin korjattua, hajosi uusi vaihde Pasilan pohjoispuolella, mikä haittasi K-, I- ja P-junien kulkua. Hajoamien johtui luultavasti siitä, että normaalisti käyttämätön vaihde ei kestänyt jatkuvaa kääntämistä, kun kaikki pääradan liikenne oli mennyt sen kautta. Ja edellisen päivän Sm2-kalustolla ajetut vuorot johtuivat siis siitä, että toissapäivänä peräti kaksi Sm4-junaa hajosi Hyvinkäälle. Täksi päiväksi ne oli jo saatu korjattua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #762 : Kesäkuu 06, 2017, 12:09:38 » |
|
Ic 946 Tku - Hki, tuloaika 9.23, ohitti Pitäjänmäen runsaat 15 min. myöhässä. Normaalit neljä vaunua mutta junaa ei työnnetty vaan Edon eteen oli valjastettu Sr1 & Sr2.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #763 : Kesäkuu 14, 2017, 17:49:35 » |
|
14.6. Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2: 6086, 6075, 6078 ja 6065. Samoin oli eilen, mutta aiemmin tässä kuussa on käytetty Sm4-kalustoa. Iltaruuhkassa D-juna 227 (Helsingistä 16:22) ajettiin neljällä samilla, jotka palaavat huomenna D-junassa 222 (Riihimäeltä 6:38). Ensi viikolla tämä onkin näiden vuorojen vakiokalustoa; tosin vuorojen numerot muuttuvat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #764 : Kesäkuu 15, 2017, 19:31:24 » |
|
15.6. Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2: 6086, 6075, 6078 ja 6065 eli ne ajettiin täysin samalla kokoonpanolla kuin eilenkin. Iltaruuhkassa D-juna 227 (Helsingistä 16:22) ajettiin neljällä samilla kuten eilenkin, jotka palaavat varmaan taas huomenna D-junassa 222 (Riihimäeltä 6:38). Yksi viidestä Eil-rungosta hylättiin siis jo etukäteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #765 : Kesäkuu 15, 2017, 20:16:01 » |
|
15.6. Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2: 6086, 6075, 6078 ja 6065 eli ne ajettiin täysin samalla kokoonpanolla kuin eilenkin. Iltaruuhkassa D-juna 227 (Helsingistä 16:22) ajettiin neljällä samilla kuten eilenkin, jotka palaavat varmaan taas huomenna D-junassa 222 (Riihimäeltä 6:38). Yksi viidestä Eil-rungosta hylättiin siis jo etukäteen.
Ja loputkin hylätään huomisaamun jälkeen. Iltapäivän D- ja Z-junien vuoroja ei enää ajeta Eil-rungoilla, koska ne jouduttaisiin muuten ajamaan tyhjinä takaisin Ilmalaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #766 : Kesäkuu 16, 2017, 06:36:40 » |
|
15.6. Aamulla R-junissa 9629 (Helsingistä 6:12) ja 9630 (7:25) kalustona 4xSm2: 6086, 6075, 6078 ja 6065 eli ne ajettiin täysin samalla kokoonpanolla kuin eilenkin. Iltaruuhkassa D-juna 227 (Helsingistä 16:22) ajettiin neljällä samilla kuten eilenkin, jotka palaavat varmaan taas huomenna D-junassa 222 (Riihimäeltä 6:38). Yksi viidestä Eil-rungosta hylättiin siis jo etukäteen.
Ja loputkin hylätään huomisaamun jälkeen. Iltapäivän D- ja Z-junien vuoroja ei enää ajeta Eil-rungoilla, koska ne jouduttaisiin muuten ajamaan tyhjinä takaisin Ilmalaan. Mites Ilmalassa on näille tilaa? Viime vuonna ajettiin 35 Sm1:ä Joensuuhun ja Hyvinkäälle tilanpuutteen vuoksi, ja sen jälkeen tulleiden Sm5:n ja Eil-vaunujen pituus ylittää reilusti näiden pituuden. Jos Kouvolan ja Riihimäen varikoilla ei ole tilaa, niin olisi kannattanut ainakin Kouvolan Eilit ajaa sinne, koska sieltä on lyhyempi matka Joensuuhun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #767 : Kesäkuu 16, 2017, 08:19:52 » |
|
16.6. Viimeinen Eil (D 228) ajettiin kokoonpanolla Sr1 3029 + 25011 + 25040 + 25047 + 25022 + 25203 + 25010 + 25029 + 25026 + 25013. Viimeinen Kouvolan Eil (Z 230) ajettiin kokoonpanolla Sr1 3059 + 25049 + 25017 + 25012 + 25204 + 25008 + 25033 + 25038. Lisäksi R-junat 9029 ja 9030 ajettiin tänäänkin Sm2:lla. Iltaruuhkassa kaikki Eil-junat ajetaankin jo Sm2:lla, joten jos rantaradallakin ajetaan vielä iltaruuhkassa Sm2:lla, tänään saavutetaan tämän vuoden ruuhkan hoitamiseen tarvittavien Sm2:en ennätys (31 kpl, jos rantaradalla on 7 kpl, Eil-junissa 20 kpl (4 jokaisessa) ja Riihimäki-Kotka junissa 4 kpl). Edellinen ennätys on tammikuulta, jolloin jonain päivänä oli aamuruuhkasa 28xSm2 (R-junissa 8 kpl, Rantaradalla 7 kpl, K-junissa 8 kpl ja Tampere-Kotka välillä 5 kpl).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #768 : Kesäkuu 16, 2017, 11:45:31 » |
|
16.6. Viimeinen Eil (D 228) ajettiin kokoonpanolla Sr1 3029 + 25011 + 25040 + 25047 + 25022 + 25203 + 25010 + 25029 + 25026 + 25013. Viimeinen Kouvolan Eil (Z 230) ajettiin kokoonpanolla Sr1 3059 + 25049 + 25017 + 25012 + 25204 + 25008 + 25033 + 25038. Lisäksi R-junat 9029 ja 9030 ajettiin tänäänkin Sm2:lla. Iltaruuhkassa kaikki Eil-junat ajetaankin jo Sm2:lla, joten jos rantaradallakin ajetaan vielä iltaruuhkassa Sm2:lla, tänään saavutetaan tämän vuoden ruuhkan hoitamiseen tarvittavien Sm2:en ennätys (31 kpl, jos rantaradalla on 7 kpl, Eil-junissa 20 kpl (4 jokaisessa) ja Riihimäki-Kotka junissa 4 kpl). Edellinen ennätys on tammikuulta, jolloin jonain päivänä oli aamuruuhkasa 28xSm2 (R-junissa 8 kpl, Rantaradalla 7 kpl, K-junissa 8 kpl ja Tampere-Kotka välillä 5 kpl).
Eilien tilalle tulleissa on 18 kpl, sillä Kouvolan-junissa on kolmen rungot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #769 : Kesäkuu 16, 2017, 19:35:21 » |
|
16.6. Viimeinen Eil (D 228) ajettiin kokoonpanolla Sr1 3029 + 25011 + 25040 + 25047 + 25022 + 25203 + 25010 + 25029 + 25026 + 25013. Viimeinen Kouvolan Eil (Z 230) ajettiin kokoonpanolla Sr1 3059 + 25049 + 25017 + 25012 + 25204 + 25008 + 25033 + 25038. Lisäksi R-junat 9029 ja 9030 ajettiin tänäänkin Sm2:lla. Iltaruuhkassa kaikki Eil-junat ajetaankin jo Sm2:lla, joten jos rantaradallakin ajetaan vielä iltaruuhkassa Sm2:lla, tänään saavutetaan tämän vuoden ruuhkan hoitamiseen tarvittavien Sm2:en ennätys (31 kpl, jos rantaradalla on 7 kpl, Eil-junissa 20 kpl (4 jokaisessa) ja Riihimäki-Kotka junissa 4 kpl). Edellinen ennätys on tammikuulta, jolloin jonain päivänä oli aamuruuhkasa 28xSm2 (R-junissa 8 kpl, Rantaradalla 7 kpl, K-junissa 8 kpl ja Tampere-Kotka välillä 5 kpl).
Eilien tilalle tulleissa on 18 kpl, sillä Kouvolan-junissa on kolmen rungot. Niin näköjään on; kuvasin molemmat Kouvolaan menevät Lahdessa. Ei tainnut siis löytyä kuin 29 ajokuntoista Sm2-yksikköä, mutta ennätys saatiin silti täpärästi rikottua. Toivottavasti ensi viikolla saadaan neljä yksikköä Z-juniin, koska varsinkin jälkimmäinen vuoro oli aivan liian täynnä ja jopa Lahdessa ihmisten poistuminen kesti pitkään ja myöhästytti junaa; varmaan Pasila-Tikkurila-välillä on ollut todella täyttä. Z-junassa 9849 (Helsingistä 15:33) oli kalustona 6060, 6062 ja 6087 ja 9853:ssa (Helsingistä 16:35) oli 6098, 6061 ja 6099.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #770 : Kesäkuu 16, 2017, 19:58:30 » |
|
Jatkoivatko Z9849 ja Z9853 Lahdesta edelleen Kouvolaan kolmella Sm2-yksiköllä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #771 : Kesäkuu 16, 2017, 22:14:03 » |
|
Jatkoivatko Z9849 ja Z9853 Lahdesta edelleen Kouvolaan kolmella Sm2-yksiköllä? Kyllä jatkoivat. Viimeisessä Sm2:lla ajetussa X-junassa olivat 6052 ja 6094. A-junakierrossa olivat 6088 ja 6077. Näkikö joku viimeisen Sm2:lla ajetun U-junan? Olin IC 982:ssa ja se tuli vastaan jossain Huopalahden tietämissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #772 : Kesäkuu 16, 2017, 22:42:19 » |
|
Viimeisessä Sm2:lla ajetussa X-junassa olivat 6052 ja 6094.
A-junakierrossa olivat 6088 ja 6077.
Näkikö joku viimeisen Sm2:lla ajetun U-junan? Olin IC 982:ssa ja se tuli vastaan jossain Huopalahden tietämissä.
Kyllä näki. Kuvani kertovat, että H 8555 (Helsingistä 17.03) ja H 8558 (Kirkkonummelta 18.08) ajettiin kalustolla Sm2 6055 + Sm2 6079. Juna kulki siis kahdella yksiköllä, vaikka Juliassa yksiköitä on merkitty kolme. Kalusto ei tullut Helsinkiin H 8536:ssa kuten todennäköisesti normaalisti olisi tapahtunut. H 8536:n vaunusto (3 x Sm2) jatkoi Helsingistä klo 16.56 junana H 9703 (ent. H 221) Riihimäelle, jota ei enää tänään ajettu Eil-rungolla, ja junanumerokin oli Sm-junan mukainen. Junassa oli keulassa R-tunnus, samoin infojärjestelmä kertoi junan olevan R-juna vaikkakin D-junan pysähdyksin. Julian mukaan kyseessä oli D-juna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 199
|
« Vastaus #773 : Kesäkuu 17, 2017, 05:56:44 » |
|
Viimeisessä Sm2:lla ajetussa X-junassa olivat 6052 ja 6094.
A-junakierrossa olivat 6088 ja 6077.
Näkikö joku viimeisen Sm2:lla ajetun U-junan? Olin IC 982:ssa ja se tuli vastaan jossain Huopalahden tietämissä.
Kyllä näki. Kuvani kertovat, että H 8555 (Helsingistä 17.03) ja H 8558 (Kirkkonummelta 18.08) ajettiin kalustolla Sm2 6055 + Sm2 6079. Juna kulki siis kahdella yksiköllä, vaikka Juliassa yksiköitä on merkitty kolme. Kalusto ei tullut Helsinkiin H 8536:ssa kuten todennäköisesti normaalisti olisi tapahtunut. H 8536:n vaunusto (3 x Sm2) jatkoi Helsingistä klo 16.56 junana H 9703 (ent. H 221) Riihimäelle, jota ei enää tänään ajettu Eil-rungolla, ja junanumerokin oli Sm-junan mukainen. Junassa oli keulassa R-tunnus, samoin infojärjestelmä kertoi junan olevan R-juna vaikkakin D-junan pysähdyksin. Julian mukaan kyseessä oli D-juna. Eli ajokuntoisia Sm2-yksiköitä oli vain 27 (tai oli niitä 29, mutta 2 kpl oli seisomassa Riihimäellä) eikä ennätystä rikottu. 5.1. ajossa oli 28 Sm2:a, koska pakkanen oli vikaannuttanut Sm4-kalustoa (normaalisti tuolloin oli 20 kpl ajossa). No tämä riittää kesän ajaksi, mutta syyskaudeksi tarvitaan lisää ajokuntoisia, koska aamuruuhkassa kulkee säännöllisesti 25xSm2, kun Tampere-Kotka välillä on 5 kpl ja entisissä Eileissä 20 kpl (Kouvolan vuorot pidennetään 4xSm2-kokoonpanoksi viimeistään tuolloin, mutta D-junia ei varmaankaan pidennetä 5xSm2-kokoonpanoksi, vaikka se vastaisi aikaisempien Eilien kapasiteettia). Sm4-junille tarvitaan ainakin yksi 4xSm2 vararunko, koska niitä on korvattu usein Sm2:lla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #774 : Kesäkuu 17, 2017, 20:34:17 » |
|
Missä loput Sm2-yksiköt ovat ja eivätkö ne tosiaankaan ole ajokuntoisia? Lojuuko niitä Ilmalassa? Luulin, että kaikilla 50:llä Sm2-junalla voidaan yhä ajaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|