Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« : Huhtikuu 03, 2013, 22:23:29 » |
|
Tampereella on ollut nyt pari tuntia tilanne päällä ja liikenne on sen ajan ollut täysin pysähtynyttä. Etelän suunnalla junien jono ulottuu Lempäälään.
3.4. klo 23.06 Myöhästymisiä junaliikenteessä Junat ovat seuraavan verran tällä hetkellä myöhässä Tampereen liikenteenohjausjärjestelmän vian vuoksi:
- InterCity (IC 58) klo 15.43 Oulu-Helsinki noin 110 min - InterCity (IC 93) klo 20.06 Helsinki-Jyväskylä noin 70 min - InterCity (IC 181) klo 19.06 Helsinki-Seinäjoki noin 120 min - Pikajuna (P 265) klo 18.52 Helsinki-Kemijärvi noin 60 min - Taajamajuna (H 475) klo 22.05 Tampere-Pori noin 60 min - InterCity (IC 934) klo 18.27 Pieksämäki-Turku noin 110 min
Junaliikenne on yhä keskeytyneenä.
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2013, 00:00:34 » |
|
Tilanne jatkuu, juuri saamiemme tietojen mukaan Tampereen ratapihan vaihteita käännellään käsin veivaamalla, opasteita annetaan lampulla ja junia yritetään näin saada siirtymään hitaasti, mutta hallitusti paikasta toiseen.
P269 on edennyt kahden tunnin aikana noin 4 km.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2013, 01:06:48 » |
|
Oho melkomoinen poikkeustilanne, siellä tuli sitten paluu aikakauteen ilman automaatiota On kyllä suuri haaste saada noissa oloissa liikenne kulkeemaan turvallisesti ja en osaa edes kuvitella minkälainen mieshärdelli siellä on käynnissä liikenteenohjauskeskuksessa kun virheisiin ei juurikaan ole varaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2013, 01:26:15 » |
|
181 taisi ensimmäisten joukossa päästä jatkamaan matkaansa:
Tampere 20:52 20:53 21:00 1:11 Häiriö liikenteenohjausjärjestelmässä Parkano 21:43 1:47 21:44 1:48 Seinäjoki 22:21 2:21
S94 lähti sitten myös:
Jämsä 22:00 22:00 22:02 22:02 Tampere 22:56 1:12 Häiriö liikenteenohjausjärjestelmässä 23:07 2:26 Häiriö liikenteenohjausjärjestelmässä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2013, 02:48:24 » |
|
Järjestelmä on hajonnut Tampereella pari kertaa aiemminkin, mutta tämä on siinä mielessä poikkeuksellista, kun kukaan ei tiedä mikä vika siinä on. Näin kevennyksenä voisi heittää että tuohan alkaa kuulostamaan uhkaavasti Windowssilta ennemmin tai myöhemmin sitä käyttistä ei enää korjaa erkkikään vaan uudelleen asennus ainoa järkevä vaihtoehto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2013, 04:47:00 » |
|
Odotettavissa lähipäivinä iltapäivälehdissä yms. sydäntä särkeviä tarinoita karmeista ihmiskohtaloista täysin avustamattoman byrokraattisen kylmästi käyttäytyvän VR:n kourissa. Vaaditaan kaikkia Pirkanmaan psykiatrien ja psykologien antamaan kriisiapua. Nokiamissio ym uskonnolliset järjestöt innoittavat myös väkeään uhrien sielunhoitoa varten. Eduskunnan kyselytunnilla kysytään miksi kansainväliseltä Punaiselta Ristiltä ei pyydetty apua uhreille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2013, 09:26:58 » |
|
Tampereen asetinlaitteen mielenilmaus aiheutti matkustajien tuskan lisäksi monia sellaisiakin juttuja, joita vorg-kielellä joku voisi kutsua hiivatiksi... mm.:
- Tampereella vaihteita käännettiin käsin ja liikennöintiä ohjattiin mm. käsiopastein. Punaiset lakit eivät ilmeisesti kuitenkaan ehtineet päihin.
- Lielahdessa oli aamusella raiteilla tunkua. Eräänäkin hetkenä liikennepaikan raiteistolla seisoi neljä eri junaa odottamassa kahden nopeamman/kiireisemmän junan ohituksia/sivuutuksia. Voisikin sanoa, että liikennepaikalla suoritettiin peräkkäin kaksi viiden junan kohtausta, joskin seisovat junat olivat molemmissa samoja.
- Yksi Lielahdessa seisoja oli 273, jonka vaunustossa oli Tampereen hankaluuksien seurauksena autovaunuja molemmissa päissä.
- Kaksi Lielahden odottajista oli lyhyehköjä tavarajunia. Ne seisoivat kiltisti peräkkäin, samalla raiteella.
Hiivatillisuuksia alleviivattu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2013, 09:58:52 » |
|
Vielä aamulla IC² 455 oli lähtenyt puoli tuntia myöhässä, vika saatiin siis korjattua puoli kuuden aikaan. 455:n lähtöaika olisi ollut 6.05, mutta lähti 6.35. Oli Parkanossa 15 minuuttia myöhässä, Seinäjoelta lähti enää vain noin 5 minuuttia myöhässä ja saapui Vaasaan hieman myöhässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2013, 12:31:54 » |
|
VR:n JunaBlogiinkin on ilmestynyt viime öisestä kaaoksesta kirjoitus: http://www.junablogi.fi/fi/terveisia-tampereeltaParisen viikkoa sitten oli Kouvolassa samanlainen ongelma, tosin saatiin korjattua n. 2-3tunnissa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2013, 15:03:41 » |
|
Mielenkiintoinen tilanne on ollut. Sain tuosta junaliikenteen pysähtymisestä tiedon eräältä ystävältäni, joka oli Tampereella turhaan odottanut junan lähtöä. Hän pääsi jatkamaan matkaansa tunnin odotuksen jälkeen linja-autolla.
Kovin montaa rautatieharrastajaa ei tainnut sattua paikalle ylempänä mainittuja hiivatteja kuvaamaan? Muutama kuva Vorgiin sentään on ilmestynyt Tampereen poikkeustilanteen ajalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2013, 17:08:06 » |
|
Aamulehden uutisessa mainittiin, ettei nytkään tullut poikkeustilanteesta kertovia kuulutksia englanniksi. Miksi edelleen näin? VR on kauan sitten luvannu parantaa informointia, mutta nähtävästi se on todella vaikeaa. Englanti on kuitenkin todella tärkeä kieli. Kuka on yleensäkin vastuussa poikkeustilanteissa kuuluttamisesta/muusta informaatiosta? Varmaan liikenteenohjauskeskus ainakin, eikö sinne voida ottaa töihin sellaista porukkaa, ketkä osaisivat englantia? Tämähän on kuitenkin VR:n osa-alue..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2013, 18:07:16 » |
|
Ei ollut muuten kuin tasan 2viikkoa mennyt Kouvolan samanlaisesta katkosta jonka kesto tosin jäi vajaaseen neljään tuntiin. Siitä tosin ei uutisoitu paljon yhtään, olihan tämä Tampereen katko tuplasti pitempi ja vaikutti paljon suurempaan osaan junista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2013, 02:10:22 » |
|
Kuka on yleensäkin vastuussa poikkeustilanteissa kuuluttamisesta/muusta informaatiosta?
Asemakuulutusten osalta vastuussa on Liikennevirasto. Liikennevirasto voi ulkoistaa toiminnan minne katsoo parhaaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 06, 2013, 04:07:47 » |
|
Oikeassahan Tapio on, sitä ei voi kiistää, mutta kuluttajalle on yks hailee kuka kuulutukset hoitaa kunhan ne on hoidettu asiallisesti ja mieluiten aina kolmella kielellä. Jossain on mätää, että jo näin monesta surkeasti hoidetusta tilanteesta huolimatta eri organisaatiot eivät kykene sopimaan poikkeustilanteiden käytännöistä. Merjan pitäisi nyt murahtaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2013, 04:10:47 » |
|
Kuka on yleensäkin vastuussa poikkeustilanteissa kuuluttamisesta/muusta informaatiosta?
Asemakuulutusten osalta vastuussa on Liikennevirasto. Liikennevirasto voi ulkoistaa toiminnan minne katsoo parhaaksi. Ja loogisesti, kuten kaikki tietää, junan sisällä annettava informaatio on VR:n vastuulla, tosin en ole varma että ensisijaisesti kenen junassa olevan, johtavan konduktöörin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2013, 08:21:43 » |
|
Kuka on yleensäkin vastuussa poikkeustilanteissa kuuluttamisesta/muusta informaatiosta?
Asemakuulutusten osalta vastuussa on Liikennevirasto. Liikennevirasto voi ulkoistaa toiminnan minne katsoo parhaaksi. Ja työn suorittaa Finrail Oy? Jonka henkilökunta kuitenkin kantaa edelleen VR:n henkilökortteja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 06, 2013, 11:47:54 » |
|
Ja työn suorittaa Finrail Oy? Jonka henkilökunta kuitenkin kantaa edelleen VR:n henkilökortteja.
Se vissiin riippuu vähän asemasta, mikä instanssi sen kuulutuksen käytännössä suorittaa. Ainakaan pääkaupunkiseudulla kuuluttaja ei ole liikenteenohjaaja, mutta ilmeisesti muualla suomessa kuuluttaja voi olla liikenteenohjaajakin. Ja loogisesti, kuten kaikki tietää, junan sisällä annettava informaatio on VR:n vastuulla, tosin en ole varma että ensisijaisesti kenen junassa olevan, johtavan konduktöörin?
Rutiinikuulusvastuu, esimerkiksi kuulutuslaitteen rikkoutuessa, on johtavalla konduktöörillä. Poikkeustilanteiden kuulutusvastuu on kuljettajalla, mutta käytännössä kuulutuksia tekee kumpi tahansa, miten nyt keskenään sopivatkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|