Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suurnopeusjunia välille Kööpenhamina - Oslo??  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Huhtikuu 17, 2013, 14:38:14 »

     RUOTSISSA on jo pitkään pohdittu eri vaihtoehtoja, muutaman uuden rautatien rakentamiseksi SUURNOPEUSJUNIEN liikennöitäväksi.  Tällä hetkellä suurin matkanopeus noin 200 km/h on X-2000 sähkömoottorijunilla jotka kallistuvakorisina kykynevät kuljettamaan matkustajia tätä vauhtia, jo olemassaolevilla linjoilla.
     Joista 1800-luvulla rakennetut,pääradatkin saattavat olla hyvinkin mutkaisia. Edellämainittu kalusto on myös suhteellisen ikääntynyttä; konsepti on kotoisin periaatteessa 1970-luvulta.
     Viime viikolla pidettiin etelä-Ruotsin Skånen maakunnassa konferenssia asian tiimoilta. Mukana oli myös kiinalaisen, kansallisen rakennusyhtiön China National Machinery Import & Export Corporation'in (CMC) edustajia jotka keskiviikkona 10.4. esittivät mielenkiintoisen tarjouksen. Sen mukaisesti voitaisiin rakentaa uusi,suurnopeusjunilla liikennöitävä rautatie välille Kööpenhamina - Malmö - Göteborg - Oslo pituus luokkaa 500 kilometriä, Ruotsin lounaisrannikon rantaviivan suuntaisesti.
     Tiedot yksityiskohdista puuttuvat toistaiseksi mutta CMC on tarjoutunut hoitamaan ainakin rahoituksen, luokkaa 100 miljardia Ruotsin kruunua eli noin 12 miljardia euroa.
     Tähän saakka on keskusteluissa pääasiallisesti olleet tapeetilla mahdolliset suurnopeuslinjat Tukholma - Malmö, etäisyys luokkaa 500 km, sekä Tukholma - Göteborg , nykyinen ratapituus 456 km. Nämä vanhat pääradat ovat samaa ikäluokkaa kuin ensimmäinen, eli Helsinki - Hämeenlinna, rautatie Suomessa, mutta HUOMATTAVASTI kaarteisempia eikä niitä ole koskaan sanan varsinaisessa merkityksessä peruskorjattu.
     Ajonopeuksilla luokkaa 300 km/h on mm se etu että se antaa työmatkalaisille aivan uudet mahdollisuudet siirtyä paikasta toiseen mielekkäässä ajassa. Luonnollisesti lentokoneet ovat vieläkin nopeampia mutta niitten käyttöön liittyy paljon aikaa ja vaivaa vaativaa oheistoimintaa. Suuret rautatieasemat sijaitsevat yleensä keskellä kaupunkia eikä junaan nousemiseksi vaadita turva- ym. tarkastuksia.
     Toinen merkillepantava seikka on, että monien ratalinjojen Ruotsissa, kuljetuskapasiteetti on käytännössä täynnä. Kun samalla linjalla liikkuu nopeita pikajunia, hitaampia tavarajunia esim. 100 km/h ja pienemmillä paikkakunnilla pysähtyviä "Regional" -junia, niin saada kaikki "mahtumaan" graafiseen aikatauluun junaturvallisuutta vaarantamatta vaatii laatijalta jonkin verran luovaa kykyä. Tietenkin linjaan voidaan rakentaa lisää raiteita, mutta sekin maksaa rahaa... ja niistä tulee kaupan päälle yhtä mutkaisia kuin niistä entisistäkin.
     Ruotsalainen taho pitää Kööpenhamina - Malmö - Göteborg - Oslo linjavaihtoehtoa "mielenkiintoisena heittona" rautatiekeskusteluun. Samalla kuitenkin todetaan, että radan pitää toteutuessaan olla myös taloudellisesti kannattava.
     "Kiinalaiset haluavat nimittäin aikanaan, saada hankkeeseen sijoittamansa rahat takaisinkin".
     Epäilemättä korkojen kanssa.
     
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Suurnopeusjunia välille Kööpenhamina - Oslo??  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina