[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Kesäkuu 04, 2009, 17:44:08 » |
|
Uutta ohjaamovideota on taas tarjolla, tällä kertaa Kouvola-Helsinki viidessä minuutissa. Näyte videosta löytyy Youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=2iPLffYDW_M. Koko pätkä normaalinopeuksisena DVD-versiona tulossa saataville pian. Edit: Nopeutettu video löytyy alkuperäisessä, pakkaamattomassa formaatissa täältä: http://nynny.sr2.fi/IC6_Kv-Hki_16x.mpg
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2009, 22:44:50 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2009, 18:13:01 » |
|
Komea. Tuollaisia itse asiassa näkisin erittäin mielelläni muiltakin rataosilta ja muistakin maista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2009, 19:43:17 » |
|
Oli tosi hieno! Lisää tömmösiä!
Samaa mieltä. Minusta tuo nopeutus oli huomattavasti parempi idea kuin ottaa pätkä sieltä sun täältä nähtäväksi, sillä tuota pystyi kuitenkin seuraamaan vielä ihan hyvin. Saksasta kuvattuja videoita voi katsella täältä: http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=1000&idwc=5Olisi kyllä kiva nähdä Suomesta lisää tällaisia pätkiä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2009, 21:10:02 » |
|
Kumpa sais rantaradalta ja helsinki-rovaniemi väliltä tämmösiä. Kuinka kovaa muuten tuon junan olisi pitänyt mennä jos se ajaa kouvolasta helsinkiin 5 minuutissa? Oma arvio joku 9000-10 000 km/h.
Voihan tuon laskeakin suurinpiirtein. Aikataulunmukaisesti kesto on 1:45, eli 105 minuuttia. Video kestää 5,5 minuuttia. 105/5,5 = noin 19,1, joka on siis tuolla perusteella nopeutuskerroin (jos oletetaan junan kulkeneen aikataulussaan ja jos ei lasketa huomioon mahdollisia pysähdysten aikaisia leikkauksia). Sn kun on 140, niin näennäinen maksiminopeus videolla on 140*19 = noin 2670 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2009, 21:15:04 » |
|
Kiitoksia palautteesta. Tuo nopeutusidea oli kyllä loistava, kerron siitä terveiset idiksen keksijälle. Kunnianhimoisena tavoitteena voisi pitää sitä, että kuvaisi videolle kaikki Etelä-Suomen radat ohjaamosta ja tekisi niistä levyt jaeltaviksi aiheesta kiinnostuneille ihmisille. Mitä mieltä jengi on, onko edelleen femma per levy (sis. postikulut) sopiva hinta levystä? Seuraavina levyinä tulossa: - Seinäjoki-Helsinki (kuvattu talvella) - Turku-Helsinki (kuvataan tässä joskus) Jos vapaaehtoisia VEKejä löytyy, voin toimittaa kameran nauhoineen sovittuna aikana sovittuun paikkaan, joten ei muuta kuin rekkinappi pohjaan ja nauha pyörimään. Tämä olisi hieno ele ja varmasti erinomaista matskua säilöttäväksi jälkipolville. Kuvauspalkkiona tarjoan "kameramiehelle" ilmaisen levyn perille toimitettuna ja nimmarilla varustettuna
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1433
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2009, 22:52:16 » |
|
Taitaa olla mahdotonta lisäillä teksteihin esim. Mankala, moni voisi hahmotella siitä näilläkin sivustoilla esiintyneen ns. Sitikkalan mäen paikan, myös entisen Villähteen aseman sijainnin? Muutoin hatun-noston arvoinen suoritus Johtajalta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2009, 23:07:28 » |
|
Taitaa olla mahdotonta lisäillä teksteihin esim. Mankala, moni voisi hahmotella siitä näilläkin sivustoilla esiintyneen ns. Sitikkalan mäen paikan, myös entisen Villähteen aseman sijainnin? Itse asiassa tekstien lisääminen jälkikäteen on simppeli juttu. Raakamatsku löytyy kovalevyltä ja projektista on ties kuinka monta erilaista edittiversiota. Yksi juttuhan voisi olla myös kilometrien lisääminen noiden liikennepaikkojen nimien yhteyksiin. Muitakin ideoita saa esittää, toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Muutoin hatun-noston arvoinen suoritus Johtajalta.
Minä oikeastaan tarjosin tätä hommaa varten tällä kertaa vain tekniikan, muiden hoitaessa niin kuvauksen kuin editinkin. Erinomaista työtä tuo oli joka tapauksessa, mutta olen tässä kohtaa väärä henkilö, jota kiittää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1433
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2009, 23:35:52 » |
|
Mikkohan on kuitenkin idean toimeenpanija? Olisitpa keksinyt tämän "diesel-aikaan" ja olisi ollut samanmoista kuvauskalustoa, varsinkin äänen saanti kuvaan mukaan. Dr13-vetoinen täysitonninen "venakkojuna" - "Viittamäen" noususta selvitty ja aletaan keräämään vauhtia "Sitikkalan mäkeen" ennen Kausalaa, MGO:t kiertävät viimeisellä portaalla, Hasslerin tikitys kiihtyy, saattaapi kenttäkin heilahtaa päälle ennen Kausalaa (ei enää hätää mäessä) - MGO:den portaittainen kierrosten nousu jne... muutama kuljettajan kirosana, jos onkin yllättäen liukasti tiukimmassa paikassa ja pyörästä häviää pito - toinen käsi hiekoitukselle ja toisella lipsutellaan tehopyörästä 10:s porras ja yritetään uudelleen lisäillä varovasti tehoja, koneapulainen pyyhkii kuljettajan otsalle nousseet hikikarpalot varoen pois...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 172
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2009, 00:29:00 » |
|
Helsinki-Turku Pendon ohjaamosta on Ticket to Ride DVD:llä. 6 videon sarja löytyy Clacier-Express EISENBAHN KURIER:lta. Kouvola-Lahti välillä olisi Dv12 mahdollisuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2009, 11:25:47 » |
|
Mitä mieltä jengi on, onko edelleen femma per levy (sis. postikulut) sopiva hinta levystä?
Femma on puoli-ilmainen. Tuohon hintaan ostan kaikki pätkät, jotka tuotat... Seuraavina levyinä tulossa: - Seinäjoki-Helsinki (kuvattu talvella) - Turku-Helsinki (kuvataan tässä joskus)
...paitsi tuota Turku-Helsinki-pätkää, joka mulla jo on. Addendum: Hanko-Hyvinkää olisi muuten erittäin kiinnostava!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 192
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 06, 2009, 23:55:25 » |
|
Femma levystä ei ole todellakaan paha. Ja kaikki videot kiinnostavat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2009, 12:33:56 » |
|
Mikolle iso plussapistepallo tästä Ruotsin televisiosta tutusta formaatista näyttää rataverkkoa nopeutettuna. Erinomainen toteutus ja liikennepaikkojen merkitseminen. InterCity 6 taisi olla kyseessä? Ensin epäilin, että Pendolinossa oltaisiin tultu, kun katsoi kuvan/junan kallistumista joissain kurveissa. Kuvauksen toteuttaminen myös tyylillä, että veturissa ei ole ulkopuolisia henkilöitä vaan ainoastaan kamera ei pitäisi olla lain sekä liikennöitsijän sisäisten määräysten vastainen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 07, 2009, 13:35:40 » |
|
Edelleenkin, nopeutusidea ei ollut minun, joten kiitokset kuuluvat toisaalle.
Juu, eipä tuossa minkään määräyksen vastaista ole: annoin kameran eräälle VEKille, joka iski sen jalustaan ja painoi RECiä. Siinä kaikki. Editti tapahtui laillisilla softilla, eikä tämä täytä kaupallisen levityksen tunnusmerkistöä miltään osin, joten kaikkien juttujen pitäisi ainakin minusta olla kohdillaan.
Iso homma näissä tietysti aina on, mutta nyt kun olemme tehneet tietyt palaset editissä valmiiksi, seuraavien tuotosten leikkely on aika paljon helpompaa ja nopeampaa. Ensimmäiset levyt saan postiin huomenna. Tilaukset voipi laittaa mulle esimerkiksi yksityisviestinä. Musiikki olisi tietty tuohon päävalikkoon jees, mutta en oikein tiedä noista Teoston jutuista, eli mitä musaa saisi käyttää ja millä ehdoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 07, 2009, 15:22:34 » |
|
Musiikki olisi tietty tuohon päävalikkoon jees, mutta en oikein tiedä noista Teoston jutuista, eli mitä musaa saisi käyttää ja millä ehdoilla.
Mitenkäs se nyt musiikon kohdalla menikään? Oliko se 50 vuotta, jonka jälkeen tekijänoikeus vanhenee, joten joku Lentävä Kalakukko saattaisi olla laillinen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 192
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 07, 2009, 19:34:00 » |
|
Mitenkäs se nyt musiikon kohdalla menikään? Oliko se 50 vuotta, jonka jälkeen tekijänoikeus vanhenee, joten joku Lentävä Kalakukko saattaisi olla laillinen...
70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen jos on Teoston asiakas. * Asiakassopimus koskee kaikkia teoksiasi, jo ennen asiakkuutta tehtyjä kuten myös niitä, jotka teet liittymisen jälkeen. Tekijänoikeus teoksiin jää edelleen itsellesi. * Sopimus tulee voimaan, kun olet toimittanut sopimuskappaleet allekirjoitettuina Teostoon ja maksanut liittymismaksun 122 euroa (sisältää arvonlisäveroa 22 %). Muita maksuja asiakkuudesta ei aiheudu. * Sopimus on voimassa koko elinaikasi ja vielä 70 vuotta sen jälkeen. Sopimuksen voit irtisanoa milloin tahansa. Se on kuitenkin voimassa irtisanomisvuoden loppuun saakka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2009, 21:29:03 » |
|
Tuo on Teoston ja taiteilijan välisen sopimuksen voimassaoloaika. Muuten asia näyttäisi olevan hiukan epäselvempi. Wikipedia sanoo mm:
Tekijänoikeuslainsäädäntö on kansainvälisesti voimakkaasti säädeltyä ja nykyisin useimmissa teollisuusmaissa samanlaista. Tekijänoikeuden kesto on 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä. Muun muassa esityksiä, äänitallenteita, valokuvia ja radio- tai televisiolähetystä suojaa lisäksi lähioikeus. Näiden oikeuksien suoja-aika on 50 vuotta ja se lasketaan esitys-, tallentamis-, julkaisemis-, lähetys- tai valmistamisvuodesta.
Bernin sopimuksen mukaan tekijänoikeuden tuli kaikissa maissa olla voimassa vähintään 50 vuotta tekijän kuolemasta. Sopimus jätti kuitenkin valtioille mahdollisuuden säätää suoja-aika pidemmäksikin. Muutamissa Euroopan valtioissa suoja-ajaksi säädettiin 70 vuotta tekijän kuolemasta, ja nykyisin näin on asiaa koskevan EU:n direktiivin mukaisesti kaikissa EU:n jäsenmaissa.
Mutta joka tapauksessa on viisainta olla jakelematta sellaista musiikkia, jonka tekijänoikeuksien olevaisuudesta ei ole varma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|