[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #25 : Toukokuu 04, 2013, 12:30:34 » |
|
Kaikkein järjettömin idea on kyllä ollut tupakkakoppi pendolinossa, RAVINTOLAvaunussa....
Kahdessa ekassa Pendossa se on kakkosvaunussa. On vai? Oli täysin uutta tietoa mulle. Mitä näissä kahdessa sitten on siinä ravintolavaunussa, kohdassa missä nyt on muissa se tupakkakoppi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #26 : Toukokuu 04, 2013, 12:53:53 » |
|
Eli pian nähtäneen IC2 junia pitkillä reiteillä, kunhan uudet ravintolat valmistuvat ja IC2 nopeuden nostot vaikuttavat aikatauluihin. Ratkaisulla saattaa olla vaikutusta jonkin verran eri kaukojunatyyppien kulkureitteihin. Jos IC2 junaan lisätään uusi ravintola ja nopeus nousee, on siinä monipuolisemmat palvelut kuin pendolinossa, kun tupakointimahdollisutta ei enää ole kummassakaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 51
|
« Vastaus #27 : Toukokuu 04, 2013, 13:41:06 » |
|
Toivottavasti yöjunien päivävaunutkin rauhoittuvat, kun tupakalla juoksevat matkustajat loppuvat. Jos joku ei voi olla tupakoimatta junassa, juoskoon perille. Jos joku ei pysty nukkumaan päivävaunussa sen takia että käytävällä kulkee joku, ostakoon makuupaikan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #28 : Toukokuu 04, 2013, 14:29:36 » |
|
Hyvä juttu tämä. Kohti savuttomampaa Suomea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #30 : Toukokuu 04, 2013, 14:56:48 » |
|
Nyt mennään tosi kauas aiheesta, mutta päivävaunussa nukkumisesta tulee mieleen yksi kysymys. Onko jollain historioitsilla tietoa siitä. mien kauan kesti vuonna 1955 junamatka välillä Lempäälä- Joroinen? Käytiin sukulaisissa, ja täti suositteli matkustamaan yöaikaan päivävaunussa koska se oli halvempaa, ja lapset kuitenkin nukkuisivat. Minä en juuri nukkunut ja matka oli ikuisuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 66
|
« Vastaus #31 : Toukokuu 04, 2013, 15:19:02 » |
|
Mä veikkaan, että konduktöörien hermot kiristyy vähitellen, kun matkustajat lappaa laitureille pysähdysten aikana, ja pilli soi tiuhaan, ja _voimakkaasti_ Tuossa uutisessa mainitaan ympäristöarvot, mutta epäilen että VR:n suositus laituritupakoinnista sotii hieman ympäristöarvojen kanssa: (paitsi jos tuhka-astiat on järjestetty, ja niitä käytetään) http://yle.fi/uutiset/tupakointi_junissa_loppuu_kokonaan/6617088
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« Vastaus #32 : Toukokuu 04, 2013, 15:36:48 » |
|
Markun kysymykseen: Lähtö Lempäälästä P 51 klo 0:19. Tulo Haapamäelle klo 3:06. Lähtö Haapamäeltä junalla H 981 klo 3:30, tulo Pieksämäelle 7:45 (juna jatkoi Joensuuhun ja oli Huutokoskella 9:15). Pieksämäeltä lähtö junalla H 901 klo 8:45 ja tuloaika Joroinen 9:38.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« Vastaus #33 : Toukokuu 04, 2013, 15:44:09 » |
|
Juuson kommenttiin lisää: Ruotsissa junat ovat tosiaan savuttomia. Jossain olen nähnyt tilastoa, että Ruotsissa tupakoitaisiin selvästi vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa (Ruotsalaisilla on mälli, mikä on EU:n mukaan ilmeisesti vielä suurempi pahe). Siitä huolimatta tupakointiliikenne X2000-junasta laiturille (tai ovensuuhun, ettei ovi vaan mene kiinni) ja takaisin on aika vilkasta. Jos juna on etuajassa tai muutoin seisoo enemmän kuin pari minuuttia, niin se yleensä kuulutetaan erikseen, jotta halukkaat "ehtivät jaloitella".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #34 : Toukokuu 04, 2013, 16:06:11 » |
|
Kiitos Eljas! Eihän tuo matka kestänyt edes kymmentä tuntia! Minulla on paljon muistikuvia matkasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #35 : Toukokuu 04, 2013, 16:47:24 » |
|
Mä veikkaan, että konduktöörien hermot kiristyy vähitellen, kun matkustajat lappaa laitureille pysähdysten aikana, ja pilli soi tiuhaan, ja _voimakkaasti_
Miksi konduktöörien hermot tuosta kiristyisivät? Kuuluttavat ennen pitempää pysähdystä, että nyt on niin ja niin monen minuutin pysähdys. Ja sitten, kun juna on lähdössä liikkeelle, puhaltavat pilliin. Kerran. Huono konnari se olisi, joka tuollaisesta perusasiakaspalvelusta hermojaan kiristäisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 255
|
« Vastaus #36 : Toukokuu 04, 2013, 18:26:21 » |
|
Enää ei voi matkan aikana tupruttaa kuin ennen hyvään aikaan, jolloin pääsi vaunun rappusilla vetelemään sauhuja. Sitä tehtiin silloin joskus.
Käyköhän tässä samoin kuin olutravintoloiden kanssa? Nimittäin aiemmin savut menivät ravintolan hormeihin (ja ihmisten keuhkoihin myös.) Nyt savustetaan ohikulkijoita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #37 : Toukokuu 04, 2013, 19:09:06 » |
|
Täysin väärä foorumi aiheelle. pitäisi perustaa joku huru-ukkojen alue, mutta kysyn silti Eljakselta, miten paluumatka Joproisilta toimi. Oltiin Lempäälässä joskus todella amuvairhain. Isä tunsi jonkun melko lähellä asuvan taksikuskin ja kävi herättämässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« Vastaus #38 : Toukokuu 04, 2013, 20:23:01 » |
|
Markun paluumatka: Joroinen lähtö junalla S 902 klo 18:37. Tulo Pieksämäelle 19:50 ja sieltä junalla H 982 lähtö 20:42 ja tulo Haapamäelle 0:53. Lähtö Haapamäeltä junalla H 58 klo 1:13 ja sillä tulo Lempäälään klo 5:45.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 637
|
« Vastaus #39 : Toukokuu 04, 2013, 22:11:51 » |
|
Saavatko muuten veturinkuljettajat tupakoida työtään tehdessään?
Eivät. Koska tämmöinen kielto on tullut? Muistelen mainitun, että Pendolinon ohjaamossa oli tupakointikielto jo uutena mutta sekin koski vain tätä junatyyppiä. Toisin sanoen ainakin vielä 90-luvulla olisi ohjaamossa saanut polttaa surutta. Oliko muuten vetureiden ohjaamoissa ennen tuhkakupit?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #40 : Toukokuu 04, 2013, 22:30:12 » |
|
Vaikuttaneeko tupakkakoppien poisto vaunujen Eipt ja Expt litteroihin? Niissä 't' tarkoittaa ainakin jonkin tulkinnan mukaan tupakointimahdollisuutta. Oma veikkaukseni: Ei vaikuta. Tuskin litteroita lähdetään tämän takia muuttamaan. EFit-vaunun litterassa on nykyisinkin t-kirjain, vaikkei siellä tupakkakoppia olekaan. Toisaalta Ei-vaunussa on tupakkakoppi. Eipt:stä ei myöskään voisi ottaa t-kirjainta pois, koska Eip on jo olemassa. Expt:n voisi kuitenkin muuttaa Exph:ksi sillä perusteella, että siinä on hyttejä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kilpeläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #41 : Toukokuu 04, 2013, 23:26:28 » |
|
Mä veikkaan, että konduktöörien hermot kiristyy vähitellen, kun matkustajat lappaa laitureille pysähdysten aikana, ja pilli soi tiuhaan, ja _voimakkaasti_
Miksi konduktöörien hermot tuosta kiristyisivät? Kuuluttavat ennen pitempää pysähdystä, että nyt on niin ja niin monen minuutin pysähdys. Ja sitten, kun juna on lähdössä liikkeelle, puhaltavat pilliin. Kerran. Huono konnari se olisi, joka tuollaisesta perusasiakaspalvelusta hermojaan kiristäisi. Entäs, kun juna on myöhässä ja kyseessä on sinisen kaluston pika- tai taajamajuna ja matkustajat roikkuu oven välissä tupakalla? Siinä tilanteessa ei paljoa pilliin viheltäminen auta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 66
|
« Vastaus #42 : Toukokuu 04, 2013, 23:59:05 » |
|
Mä veikkaan, että konduktööri käy joka ovella yksitellen kehoittamassa matkustajia joko menemään kyytiin / jäämään laiturille, ja sen jälkeen hän käy sulkemassa joka oven, jonka jälkeen antaa lähtöluvan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #43 : Toukokuu 05, 2013, 00:02:44 » |
|
Jossain HMVY:n "teräsvaunussa" on muistaakseni tupakointitila, mahtanevatko poistaa tuonkin, muutaman harrastajan "paheiden pesän"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #44 : Toukokuu 05, 2013, 00:12:50 » |
|
Tämä on kyllä loistava uudistus. Loppuu se tupakkikoppiin ramppaaminen. Itseänikin on joskus rasittanut, kun pitkällä matkalla samat ihmiset ramppaa edestakaisin, ja vieno tupakin tuoksu lehahtaa ohi mennessä. Vähentyy kävelyliikenne junan sisällä, ja matkanteko rauhoittuu. Myös asemalaiturit voitaisiin tehdä savuttomiksi, junaan takaisinpääsyn uhalla, niin loppuisi sekin ravaaminen täysin. Tupakanpolttajat on katoava luonnonvara, eli enemmistön ehdoilla pitääkin mennä. Eiköhän tuon myrkyn myynti lopu länsimaissa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Sen jälkee pitää hakea afrikasta. Ei heru sympatioita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #45 : Toukokuu 05, 2013, 00:16:08 » |
|
Entäs, kun juna on myöhässä ja kyseessä on sinisen kaluston pika- tai taajamajuna ja matkustajat roikkuu oven välissä tupakalla? Siinä tilanteessa ei paljoa pilliin viheltäminen auta.
Oletko asiasta niin varma? Niitä jurpoja ei montaa ole, jotka jäisivät siihen ovelle mieltään osoittamaan. Ja konduktöörihän ne ovet paiskoo kiinni joka tapauksessa, eli kävelee kyllä jokaisen oven ohi, komentaen samalla suullisestikin matkustajat sisään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #46 : Toukokuu 05, 2013, 00:18:43 » |
|
Kuinkahan monta "vero-euroa" lisäämmekään valtion kassaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kilpeläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #47 : Toukokuu 05, 2013, 00:51:09 » |
|
Entäs, kun juna on myöhässä ja kyseessä on sinisen kaluston pika- tai taajamajuna ja matkustajat roikkuu oven välissä tupakalla? Siinä tilanteessa ei paljoa pilliin viheltäminen auta.
Oletko asiasta niin varma? Niitä jurpoja ei montaa ole, jotka jäisivät siihen ovelle mieltään osoittamaan. Ja konduktöörihän ne ovet paiskoo kiinni joka tapauksessa, eli kävelee kyllä jokaisen oven ohi, komentaen samalla suullisestikin matkustajat sisään. Kunhan vain spekuloin, että mitä tämä kielto aiheuttaa eli en ole ollenkaan asiasta niin varma.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2014, 21:19:14 kirjoittanut Aleksi Kilpeläinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #48 : Toukokuu 05, 2013, 01:27:50 » |
|
Mä veikkaan, että konduktöörien hermot kiristyy vähitellen, kun matkustajat lappaa laitureille pysähdysten aikana, ja pilli soi tiuhaan, ja _voimakkaasti_
Miksi konduktöörien hermot tuosta kiristyisivät? Kuuluttavat ennen pitempää pysähdystä, että nyt on niin ja niin monen minuutin pysähdys. Ja sitten, kun juna on lähdössä liikkeelle, puhaltavat pilliin. Kerran. Huono konnari se olisi, joka tuollaisesta perusasiakaspalvelusta hermojaan kiristäisi. Entäs, kun juna on myöhässä ja kyseessä on sinisen kaluston pika- tai taajamajuna ja matkustajat roikkuu oven välissä tupakalla? Siinä tilanteessa ei paljoa pilliin viheltäminen auta. Ovien lukitus päälle. joten niitä ei sisältä enään auki saa ja sitten vaan jokainen ovi sulkemaan käsin. Nykyäänkin ne joudutaan käsin sulkemaan ellei matkustaja sitä itse tee, tosin lukitus laitetaan päälle vasta siellä viimeisellä ovelle yleensä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #49 : Toukokuu 05, 2013, 01:55:33 » |
|
Saavatko muuten veturinkuljettajat tupakoida työtään tehdessään?
Eivät. Koska tämmöinen kielto on tullut? Vähintään 5 vuotta sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|