Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HSL vaatii VR:n pilkkomista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1185


« Vastaus #25 : Toukokuu 17, 2013, 08:24:02 »

Muistutettakoon tässä välissä, että rautatiekuljetukset ovat verisesti kilpailtu ala. VR:llä ei ole minkäänlaista monopolia näille kuljetuksille, vaan nälkäiset maantiekuljetusfirmat ovat koko ajan kärkkymässä makupaloja ja vaikka hieman isompiakin saaliita.

Rautatiekilpailun periaatteet lähtevät ennen kaikkea ajatuksesta vahvistaa rautatieliikenteen asemaa ja parantaa kustannustehokkuutta. Jos mitään ei tehdä, niin rautatieliikenne näivettyy ja menettää lopullisesti asemansa. Asetelmassa on (vähintään) kaksi ulottuvuutta: ostoliikenteen kulujen pitäminen kurissa ja tavaraliikenteen aseman vahvistaminen. Rautatiekilpailun avaamisen oletetaan vahvistavan rautatieliikenteen asemaa, eli parantavan sen kilpailukykyä.

Olen muuten odottanut kaupungeilta ja läänejä vastaavilta yksiköiltä vrt. Ruotsin läänit, Sveitsin kantonit ja Saksan osavaltiot, aloitteita paikallisen liikenteen kehittämisestä.

Kuntien rooliin sopii paikallisen ostoliikenteen järjestäminen — samaan tapaan kuin kunnilla on roolinsa alueellisen linja-autoliikenteen järjestämisessä esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla. Rautatieliikenteen osalta tätä on kuintenkin turha odottaa niin kauan, kun ei ole rautatieliikennettä harjoittavia yhtiöitä, joiden kesken voisi järjestää ostoliikenteen kilpailutuksen. Tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, että kunnat itse ryhtyisivät perustamaan alueellisia rautatieyhtiöitä aikana, jolloin julkinen valta pyrkii jatkuvasti vähentämään yritysomistuksiaan. Tästä poikkeuksena ovat energiayhtiöt, joista merkittävä osa on yhä kuntien omistamia.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #26 : Toukokuu 17, 2013, 10:48:10 »

Varsin kiintoisa katsaus Britannian tilanteeseen, kiitos Petri.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1185


« Vastaus #27 : Toukokuu 17, 2013, 14:06:40 »

Wikipediasta löytyy hyvä Britannian vuotuisten matkustajamäärien kehitystä kuvaava esitys.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #28 : Toukokuu 18, 2013, 03:20:36 »

Hämmästyttävän nopeaa tuo matkustajamäärien kasvu privatisationin aikana, vaikka julkisuudessa vain itkettiin vain kuinka kaikki on yksityistämisen yhteydessä pielessä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #29 : Toukokuu 18, 2013, 10:49:53 »

Tavallaan Suomessa vallitsee silti 1524mm ongelma. Uskon rautateiden kilpailun kehittämisen olleen Ruotsissa helpompaa siinä mielessä, että käytettyä kalustoa on saanut verrattain helposti muualta Euroopasta, missä raideleveys nyt vain sattuu olemaan sama kuin Ruotsissa.

Raideleveys saattaa olla ongelma pienempien toimijoiden osalta, jotka mahdollisesti perustavat toimintansa käytettyyn kalustoon. Suurempien toimijoiden osalta tämä on tuskin ongelma. Kun uutta kalustoa tilataan tehtaalta, on raideleveys tilauskirjassa vai yksi speksi. Osaako joku arvioida sitä, onko raideleveyden muuttaminen käytetyn kaluston osalta teknisesti mahdollista ja/tai taloudellisesti  järkevää?

Erään kansainvälisen vaunuvalmistajan kanssa käymäni keskustelun perusteella telien vaihto ei ole ainakaan tavaravaunuihin käytännössä kannattavaa.

Teli pyöräkertoineen voi muodostaa tavaravaunun arvosta 50-60 %. Pelkkä telien uusiminen maksaa siis yli puolet uuden vaunun arvosta, mutta vaunun käyttöikä on edelleen enintään rungon jäljellä oleva käyttöikä.

Tässä luvussa piilee myös hyvin pitkälti syy siihen, miksi kotimaista kilpailua ei rautateille nykytilanteessa tahdo syntyä. Kysymys ei ole rohkeudesta eikä rahan puutteesta, vaan rahoituksen saamisesta.

Rahoitusyhtiö joutuu miettimään omiensa saamista myös siinä tilanteessa, että luototettava yritys menettää sopimuksensa tai tekee kertakaikkisen konkurssin. Toiminnan päättyessä vaunusto on siis realisoitavissa ehkä vain 40-prosenttisesti, koska kansainvälisillä vaunumarkkinoilla viisijalkaiset telit ovat romutavaraa.

Toisaalta kansainvälinen operaattori punnitsee liiketoiminnan tuottomahdollisuuksia riskeihin nähden myös maiden kesken. Tämä johtaa siihen, etteivät edes DB Schenkerin kaltaiset yhtiöt tule Suomeen, koska rahaa voi tehdä helpommin muuallakin. Riski romutavaraksi päätyvistä teleistä yksinkertaisesti keikauttaa kannattavuuslaskemat miinusmerkkisiksi.

Nykyisestä umpikujaan ajautuneesta tilanteesta on vaikeaa nähdä muuta ulospääsyä, kuin seurata Ruotsin ja Iso-Britannian esimerkkejä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #30 : Toukokuu 18, 2013, 12:35:37 »

Nykyisestä umpikujaan ajautuneesta tilanteesta on vaikeaa nähdä muuta ulospääsyä, kuin seurata Ruotsin ja Iso-Britannian esimerkkejä.

Noiden lisäksi yksi vaihtoehto on myös ymmärtää, ettei nykytilanne ole minkäänlainen umpikuja. Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Toukokuu 18, 2013, 14:43:45 »

Nykyisestä umpikujaan ajautuneesta tilanteesta on vaikeaa nähdä muuta ulospääsyä, kuin seurata Ruotsin ja Iso-Britannian esimerkkejä.

Noiden lisäksi yksi vaihtoehto on myös ymmärtää, ettei nykytilanne ole minkäänlainen umpikuja. Iskee silmää

Hyvä, että nostit myös tämän aiheen keskusteluun.

Teollisuus ja Elinkeinoelämän Keskusliitto on ollut käymissäni keskusteluissa hieman eri mieltä aiheesta. Suomessa jätetään muutoin kannattavaa liiketoimintaa kokonaan tekemättä silloin, kun kuljetuksen volyymi ei yllä VR:lle kannattavalle tasolle, ja kuljetukset maanteitse käyvät liian kalliiksi. Rautatiekuljetus ei tietenkään ole ratkaisu kaikkiin keskisuuriin kuljetuksiin, mutta tosiasia on, että nykytilanteessa Suomi antaa kilpailuetua muille EU-maille heikompien kuljetusolojen muodossa.

Umpikuja tämä on myös VR:n itsensä kannalta. SJ:n toimitusjohtaja Crister Fritzson on todennut julkisuudessa, että Suomen on hajotettava VR osiinsa, tai koko rautatieliikenne menettää kilpailukykynsä ja taantuu maassa lopulta olemattomiin.

VR:n pilkkomiselle on toki olemassa toinenkin vaihtoehto: Palauttaa se virastoksi, jolloin se saadaan takaisin parlamentin suoraan valvontaan. Jollemme olisi EU-maa, vaihtoehtoa sietäisi vakavasti pohtia. Unionijäsenyys valitettavasti vain sulkee tämän tien käytännössä pois.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #32 : Toukokuu 18, 2013, 16:09:09 »

Erään kansainvälisen vaunuvalmistajan kanssa käymäni keskustelun perusteella telien vaihto ei ole ainakaan tavaravaunuihin käytännössä kannattavaa.

Teli pyöräkertoineen voi muodostaa tavaravaunun arvosta 50-60 %. Pelkkä telien uusiminen maksaa siis yli puolet uuden vaunun arvosta, mutta vaunun käyttöikä on edelleen enintään rungon jäljellä oleva käyttöikä.

Entä lieneekö mahdollista vaihtaa tavalliseen normaaliraideleveyksiseen teliin suomalaisen raideleveyden pyöräkerrat? Raideleveyserohan ei ole kuin 89 mm.

Loimaan nelosraiteella seisovat Proxionin vuokraamat pyöräkerrat antavat ainakin ounastella jotain tämäntyyppistä ratkaisua...
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1185


« Vastaus #33 : Toukokuu 18, 2013, 20:17:35 »

Noiden lisäksi yksi vaihtoehto on myös ymmärtää, ettei nykytilanne ole minkäänlainen umpikuja. Iskee silmää

Minkälainen on mielestäsi nykypohjalta lähtevä rautatieliikenteen tulevaisuusskenaario?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #34 : Toukokuu 18, 2013, 20:47:03 »

Nykypohjalta jatkaminen tarkoittaa käytännössä sitä, ettei rautatieliikenne Suomessa kasva, eikä varsinkaan ota lisää markkinaosuutta. Autoilun suosio jatkuu vahvana, ja ainoa sallittu rautatieoperaattori ajaa junalla sen minkä sitä huvittaa ja siirtää haluamansa kuljetukset kumipyörille.

Tämä politiikka hyödyttää vain pientä vähemmistöä, mutta sillä politiikalla näyttää olevan myös eduskunnan siunaus.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HSL vaatii VR:n pilkkomista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina