Rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu.
Tämä ei todellakaan ole se periaate, millä rautatieturvallisuutta Suomessa kehitetään, ei vaikka kyse olisi museoliikenteestä!
Onnettomuudesta ilmoittamisvelvollisuudesta kerrotaan täällä:
http://www.rautatiemarkkinoille.fi/onnettomuudesta-ilmoittaminenPaitsi turvallisuuden takia, ilmoitus on myös tärkeä siksi, että ääritapauksessa Trafi voi peruuttaa turvallisuustodistuksen. Tämäkin tapahtuma on tullut tämän foorumin kautta viranomaisten tietoon, joten ilmoituksen tekeminen hetimiten on välttämätöntä.
Ilmoittamisvelvollisuus perustuu lakiin ja valtioneuvoston asetukseen.
Rautatielaki sanoo (
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110304):
"82 §
Onnettomuuksista ja vaaratilanteista ilmoittaminen
Rautatieliikenteen harjoittajan ja rataverkon haltijan on sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, ilmoitettava Liikenteen turvallisuusvirastolle viipymättä niiden tietoon tulleista onnettomuuksista ja vaaratilanteista.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset tässä pykälässä tarkoitetusta ilmoitusvelvollisuudesta ja sen sisällöstä."
Ko. valtioneuvoston asetus taas sanoo (
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110372):
"3 §
Onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin liittyvien tarkempien tietojen ilmoittaminen
Rautatieliikenteen harjoittajan ja rataverkon haltijan on ilmoitettava kirjallisesti Liikenteen turvallisuusvirastolle tarkemmat tiedot tietoonsa tulleista rataverkolla tapahtuneista onnettomuuksista ja vaaratilanteista, joissa ne ovat olleet osallisina, viivytyksettä, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa saatuaan tiedon tapahtumasta. Ilmoitus voidaan tehdä myös sähköistä ilmoittamismenettelyä käyttäen.
Onnettomuudella tarkoitetaan ei-toivottua tai tahatonta äkillistä tapahtumaa tai tällaisten tapahtumien ketjua, jolla on haitallisia seurauksia. Vaaratilanteella tarkoitetaan tapahtumaa, joka ei ole onnettomuus, mutta joka liittyy junaliikenteeseen ja vaarantaa liikenteen turvallisuuden. Vaaratilanteeksi katsotaan myös tapahtumat, jotka olisivat voineet johtaa onnettomuuteen ja muut vaaralliset tapahtumat.
Tarkemmin ilmoitettavia tietoja ovat lyhyt kuvaus ilmoitettavasta tapahtumasta, tiedot tapahtuman ajankohdasta ja paikasta, tapahtumatyypistä, tapahtumaan osallisista sekä tapahtuman arvioidusta välittömästä syystä ja sen seurauksista. Lisäksi tarkemmin ilmoitettavia tietoja ovat tiedot tapahtuman aiheuttamista vahingoista ja tapahtuman yhteyshenkilöstä.
Jos ilmoituksen tekijällä ei yksittäistapauksessa ole ilmoitusta tehdessään käytettävissään kaikkia onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen liittyviä tapahtuman seurauksia tai vahinkoja koskevia tietoja, puuttuvat tiedot tulee toimittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään tapahtumaa seuraavan vuoden kesäkuun 30 päivään mennessä. Puuttuvat tiedot voidaan toimittaa myös sähköisesti."