Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lukitsi matkustajat vaunuun - "Osa hakkasi ikkunoita"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« : Toukokuu 13, 2013, 11:00:32 »

Riihimäki-Helsinki-junan matkustajat hätääntyivät, kun huomasivat olevansa lukittuina junavaunuun. Matkustajat havaitsivat asian Pasilassa, kun ulko- ja väliovet eivät auenneet ja jotkut matkustajista pyrkivät ulos turhaan. Ovet eivät hievahtaneetkaan ja alle parinkymmenen ihmisen matka jatkui kohti Helsinkiä.

Juna saapui Helsinkiin kello 8.17, ja ovet olivat yhä jumissa. Vaunussa ei ollut sisäpuhelinta, jolla junan henkilökuntaan olisi saanut yhteyden, saati mitään muutakaan toimivaa keinoa, jolla olisi saanut viestin perille. Matkustajat saivat numerotiedustelun kautta yhteyden VR:n asiakaspalveluun, mutta viesti ei ilmeisesti välittynyt konduktöörille asti.

Aluksi matkustajat suhtautuivat asiaan huumorilla, mutta odottelun pitkittyessä tilanne muuttui epäuskoiseksi.

- Osa hieman hätääntyi, kun kuulutus huoltoraiteelle siirtymisestä tuli ja jotkut olivat todella ärsyyntyneitä. Osa miehistä hakkasi junan ikkunoita, jotta joku asemalla olijoista huomaisi tilanteen, vaunussa ollut nainen kertoo.

Hänen mukaansa odottelua Helsingissä kesti yli 20 minuuttia. VR:n mukaan rutiinitarkastuksen tehnyt konduktööri ehti viimeisen vaunun kohdalle puoli yhdeksältä.

- Vaunu oli jo Riihimäeltä asti suljettu mekaanisesti, ja sen piti olla täysin tyhjä, Jenni Kähäri VR:n viestinnästä kertoo.

Vaunu oli tarkastettu huoltoraiteella noin kilometrin päässä Riihimäen asemalta. Tarkastaja oli huomannut, ettei vaunuun tule sähköä. Hän lukitsi sen mekaanisesti ja ilmoitti asiasta konduktöörille. Näin konduktööri oletti, ettei vaunussa ole ketään.

Ulko-oviin oli kiinnitetty asiasta tieto, mutta välioveen ei. Vaunuun pääsi vielä Riihimäen jälkeenkin. Yksi matkustajista kertoo nousseensa kyytiin vasta Järvenpäästä.

- On mysteeri, miten he ovat sinne päässeet, Kähäri toteaa. Hän epäilee, että sähköttömyydellä on ollut osuutta asiaan.

- Vaunussa ei ollut valoa tai lämpöä, mutta ehkä sitä ei auringonpaisteessa huomaa.

Junat tarkastetaan aina ennen huoltoraiteille siirtymistä. VR pahoittelee matkustajille koitunutta harmia.



-Iltalehti
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051317008004_uu.shtml
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2013, 14:56:37 »

"VR lukitsi." Hymyilee leveästi
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2626


« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2013, 17:52:21 »

Ja kuvana Sm4 -onnettomuuskuva  Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2013, 20:39:27 »

Viime viikon perjantaiaamuna Tampereelta Riihimäelle saapuvassa Sm4-junassa olimme me matkustajat myös hieman ihmeissämme kun juna saapuessaan ajoi suoraan kiinni edessä olevaan runkoon sellaisella rysäyksellä, että joku eteisessä odottava matkustaja saattoi aivan hyvin menettää tasapainonsa ja kaatua. Sen jälkeen odoteltiin sitten reilu viisi minuuttia ovilukitusten aukeamista, mutta huoltoraiteelle ei sentään päädytty... Ei liity tähän kuvattuun tapaukseen, mutta erään vanhemman kuljettajan mukaan kymmenkunta vuotta sitten ohjeistettiin: ensin matkustajat ulos, sitten vasta runkoon kiinni. Mielestäni ihan järkevä periaate. Nyttemmin ko. kuljettajan mukaan tämä ohje on kaikessa hiljaisuudessa kuitenkin jätetty pois. 
tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2013, 21:08:33 »

En muista mihin aikaan, mutta kun tuplapupu saapuu Helsingistä Tampereelle, niin ne erotetaan toisistaan jonkin ajan kuluttua. Aina käy niin että ensimmäiseen (Helsingin suuntaan katsoen) yksikköön menee muutamia matkustajia ennen ovien lukitsemista. Tämä runkohan ajetaan jollekkin huoltoraiteelle, Perkiöönkö se nyt meni. Aika usein näkyy eteisten ikkunoissa ihmisiä pyrkimässä ulos, mutta aina ne sieltä ulos pääsevät.
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2013, 22:22:01 »

Tässä tapauksessa kalustona taisi kuitenkin olla veturivetoinen Eil-vaunusto.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2013, 22:36:17 »

Noi Riksu-Tampere puput menee aika usein niin että kun Helsingistä RIihimäelle saavutaan ja yksiköt pitäisi irroittaa niin ekana avataan ovet, odotetaan että niistä jotka Riihimäelle jää, poistuu matkustajat jonka jälkeen ne irroitetaan ja peruutetaan irti. Kuljettaja siis katsoo vaan peileistä ettei enään tule ulos matkustajia.

Tampereelta Riksuun tullessaan, jos edessä on yksi yksikkö, niin Tampereelta tuleva ajetaan tähän kiinni, jonka jälkeen aukeaa lukitus. 5 minuuttia siinä ei kyllä pitäisi kestää eli jotain häikkää silloin on ollut. Ihan muutama sekuntti yhdistämisen jälkeen pitäisi aueta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2013, 23:51:07 »

Mitenkähän Eil-vaunujen ja sinisten ovet hätäavataan? Eileillä olen mennyt niin tosi harvoin, ettei ole hajua ja sinisissä ei tullut katsottua.
Noista hätäavauksista voisi lisätä infoa...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2013, 00:15:10 »

Mitenkähän Eil-vaunujen ja sinisten ovet hätäavataan? Eileillä olen mennyt niin tosi harvoin, ettei ole hajua ja sinisissä ei tullut katsottua.
Noista hätäavauksista voisi lisätä infoa...
Hätäavaus ei toimi, jos ovet on mekaanisesti lukittu kolmioavainlukolla. Lasin lyöminen rikki on ainoa toimiva hätäavaus siinä tilanteessa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR lukitsi matkustajat vaunuun - "Osa hakkasi ikkunoita"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina