Eiköhän nuo olleet Psl knp "sinisiä vaunuja". Matkalämmityksessä kyllä termostaatti pitäisi säätää lämpötilaa, eli jos on kuuma valmiiksi, ei vaunu enää lämpene, vaikka olisi roikassa. Mitähän nappia on painettu? Kaukoliikennekalustoa en tunne niin hyvin.
Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä termostaatin toimintaperiaatetta, vaan hahmottavan sen venttiilinä. (Lisäksi olen siellä täällä kuullut huhuja, että osa termostaateiksi väitetyistä laitteista toimisi osin venttiilin tapaan, eli lämpötila nousee nopeammin, jos tavoitelämpötilan asettaa korkeaksi).
Erityisesti se, että lämpöpattereiden termostaateissa käytetään varsinaisten asteiden sijaan jotain epämääräisiä numeroita välillä 1-8, altistaa tällaiselle ajattelulle.
Nyt on taas valmistunut uusia konnareita: Arvaan siis, että joku uusi on halunnut varmistaa, etteivät vaunut ole ikävän kylmiä aamulla junan lähtiessä liikkeelle - yöt kun ovat vielä kylmiä.
Tai sitten on käynyt niin, että edellinen konnari on sattunut kuulumaan siihen ihmisryhmään, jonka käsityksen mukaan termostaatit toimivat "tehokkaammin", jos tavoitelämmöksi säätää 50 astetta ja on lämmittänyt noin vaikkapa 30 minuutin ajan juuri ennen lähtöä, kytkien taas lämmityksen pois päältä. Seuraava (joku uusi?) on sitten vaan kytkenyt lämmöt päälle osaamatta ajatellakaan, että tavoitelämmöksi olisi saatettu asettaa jotain saunamaista.
En ole ikinä nähnytkään sinisten termostaattia tai mitään muutakaan osaa niiden lämmitysjärjestelmistä, joten tämä kaikki on aika puhtaasti arvailua. Mutta vaikuttaisi silti ihan loogiselta syyltä tapahtuneeseen. Aika monelle ihmiselle sitä on viimeisen viidentoista vuoden aikana saanut selvittää, mikä termostaatissa on pointtina...
Varmaa on joka tapauksessa, että sama tyyppi ei enää toiste tee samaa kämmiä, koska on pirun ikävää lukea omista sähläyksistään iltapäivälehdistöstä. Matkustajille tuo meinaan on järjettömän epämiellyttävä tilanne ja sen ymmärtää kuka hyvänsä...