Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kyrölästä Ainola  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« : Kesäkuu 04, 2013, 01:31:06 »

Järvenpään kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Helinä Perttu Facebookpäivityksessään:

Lainaus
KAUPUNGINHALLITUS 3.6.

 Saimme tänään hallituksessa mieluisia uutisia. Liikennevirasto suostuu vihdoinkin muuttamaan Kyrolän seisakkeen nimen Ainolaksi. Muutos tehdään Sibeliuksen syntymän 150- juhlavuoden ja Kehäradan käyttöön oton kunniaksi 1.7.2015.

En keksinyt äkkiseltään miten muodostaa linkki suoraan postaukseen, mutta päivitys näkyy ainakin toistaiseksi tällä sivulla: https://www.facebook.com/HelinaPerttuKaupunginhallituksenPuheenjohtajana
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2013, 06:37:15 »

Onko täällä joku, joka tuntee tuon Kyrölä-nimen taustan? Mitä Ainolalla siis aiotaan oikeastaan korvata? Ilmeisesti Kyrölä ei le kylännimi tai vastaava vai erehdynkö?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2013, 07:44:28 »

Heh, olikin tänään juuri suunnitelmissa mennä kuvaamaan Kyrölään  Virnistää
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2013, 11:33:13 »

Onko täällä joku, joka tuntee tuon Kyrölä-nimen taustan? Mitä Ainolalla siis aiotaan oikeastaan korvata? Ilmeisesti Kyrölä ei le kylännimi tai vastaava vai erehdynkö?

Kyrölä on kaupunginosa, jossa samanniminen seisake alunperin sijaitsi (tai oikeastaan Kyrölän ja Lepolan rajalla). Nykyinen etelään päin siirretty seisake sijaitsee Kyrölän ja Ristinummen kaupunginosien välillä.

Ainola on tila, joka sijaitsee Teriojan kaupunginosassa n. 800 metrin päässä Kyrölän seisakkeesta. Minusta rautatieliikennepaikkaa ei pitäisi nimetä yhden kiinteistön mukaan, olkoon kuinka kansallissäveltäjän museo hyvänsä.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2013, 16:26:06 »

En keksinyt äkkiseltään miten muodostaa linkki suoraan postaukseen, mutta päivitys näkyy ainakin toistaiseksi tällä sivulla: https://www.facebook.com/HelinaPerttuKaupunginhallituksenPuheenjohtajana

Klikkaa sitä lisäysaikaa oikealla napilla ja valitsee "kopioi linkin osoite" tms. Hymyilee

https://www.facebook.com/HelinaPerttuKaupunginhallituksenPuheenjohtajana/posts/438968046200196
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2013, 10:41:17 »

Ainola on tila, joka sijaitsee Teriojan kaupunginosassa n. 800 metrin päässä Kyrölän seisakkeesta. Minusta rautatieliikennepaikkaa ei pitäisi nimetä yhden kiinteistön mukaan, olkoon kuinka kansallissäveltäjän museo hyvänsä.

Itse suhtaudun myönteiesti siihen että joitakin pienempiä rautatieasemia nimetään lähellä olevan nähtävyyden mukan. Sillä on jopa taipumis lisätä junamatkustusta. Kirkkonummen Luoma voisi olla Hvitträsk niinikään, paitsi että joillekin sen ääntämine voi olla vaikeaa, mutta ideana joka tapauksessa. Kriteerinä pitää olla kuitenkin se että kävelymatkaa olisi max 2 km ja nähtävyyden pysyvyydestä on takuut. Jonkun hömppähuvipuiston tai urheiluareenan mukaan ei kannata nimetä asemia.

t. Rainer
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2013, 20:54:05 »

Jonkun hömppähuvipuiston tai urheiluareenan mukaan ei kannata nimetä asemia.

Mitäs niitä onkaan? Eläinpuisto-Zoo ja ...?

tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2013, 07:00:06 »

Palataanpa vielä Kyrölä-nimen juuriin. Juha selitti sen kaupunginosan nimellä, mutta Kyrölä-niminen seisake (per. 1949) lie ollut olemassa jo ennen kuin samanniminen kaupunginosa. Molemmilla näyttäisi siis olevan jokin yhteinen juuri silloisessa Tuusulan kunnassa.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2013, 19:25:24 »

Entinen Punkaharju(ko se oli) on nimetty Lustoksi. Entä Retretin historia? Henk. koht. mielipide, en pidä lainkaan tällaisesta ideasta nimetä vanhoja liikennepaikkoja turistikohdenimillä, oli sitten kohde kuinka arvostettava tahansa. Täysin eri asia, jos kohdetta varten perustetaan uusi seisake.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #9 : Kesäkuu 16, 2013, 21:39:56 »

Entinen Punkaharju(ko se oli) on nimetty Lustoksi.
Kyllä, ja nykyinen Punkaharju oli Punkasalmi.

Märkäjärvi > Salla
Eväjärvi > Halli
Yliskylä > Kotalato ym. ym.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2013, 23:08:49 »

Rataverkolta löytyy ainakin yksi liikennepaikka, jota ei ole nimetty paikan, tilan, vesistön tms. nimen mukaan eikä nimen lähteenä ollutta asiaa ole enää olemassa. Se on Keran seisake 13 km Helsingistä. Seisake on saanut nimensä radan pohjoispuolella Espoon Karamalmilla vuosikymmeniä sitten sijainneen keramiikkatehtaan mukaan. Mielestäni seisake voitaisiin hyvin uudelleennimetä Karamalmiksi. Kuuluukohan Valimo samaan sarjaan, vai löytyykö Helsingin Pitäjänmäen kaupunginosan Strömbergin osa-alueelta vielä valimo? Toinen luku on sitten liikennepaikat, jotka on nimetty paikannimen tms. mukaan, mutta jotka sijaitsevat sivussa kyseisestä paikasta. Yksi tällainen on Vantaankoski, joka sijaitsee Martinlaakson kaupunginosassa noin 1 kilometrin päässä Vantaankosken kaupunginosan rajasta. Luonnollisestikaan asemaa ei voinut nimetä Martinlaaksoksi, mutta aseman vieressä on pientaloalue nimeltä Tyttökumpu. Toinen esimerkki on Huopalahti, joka sijaitsee kilometrien päässä samannimisestä merenlahdesta. Oikeastaan lahtia on kaksikin, Iso Huopalahti ja Pikku Huopalahti. Aseman sijaintia paremmin kuvaava nimi olisi Etelä-Haaga tai pelkkä Haaga. Nimen historian toki ymmärtää, koska aseman perustamisen aikaan Haagaa ei vielä ollut.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #11 : Kesäkuu 17, 2013, 08:31:54 »

Valimon liikennepaikka oli alkuaan nimeltään Strömberg, mutta se muutettiin Valimoksi (Gjuteriet) 70-luvulla kun pidettiin sopimattomana sitä, että liikennepaikan ja sen
lähistöllä toimivan yrityksen nimi olisi sama.

Huopalahden nimi keksittiin liikennepaikan nimeksi läheisten merenlahtien mukaan. Kun asutus lisääntyi liikennepaikan ympäristössä perustettiin Huopalahden seurakunta ja rakennettiin kirkko, joka on edelleenkin radan varrella liikennepaikasta vähän Helsinkiin päin. Alue erotettiin Helsingin maalaiskunnasta ja perustettiin Huopalahden kunta, joka sitten muutettiin Haagan kauppalaksi, kunnes suurten vuoden 1947 aluesiirtojen aikana kauppala liitettiin osaksi Helsingin kaupunkia.

Helsingissä aikoinaan oli seisake Eläintarha (Djurgården) Helsingin ja Pasilan välissä. Nykyiselle Eläintarhan kentälle kaavailtiin aikoinaan eläintarhaa, mutta se perustettiinkin sitten Korkeasaareen. Eläintarha -nimi on kuitenkin jäänyt elämään urheilukentän nimenä.

Pasila oli alunperin Fredriksberg, mutta muuttui Pasilaksi viereisten Itä- ja Länsi-Pasiloiden mukaan. Ne ovat taas saaneet nimensä maanviljelijä Pasilasta joka alunperin omisti Itä-Pasilan maat ja vuokrasi tontteja puutaloja varten, joita on enää muutama jäljellä. Näin äkkiarvaamalta ei tule mieleen muuta liikennepaikkaa joka olisi saanut nimensä jonkun henkilön mukaan, paitsi juuri Ainola, Sibeliuksen kotitalo Sibeliuksen vaimon mukaan nimetty ja nyt uusi Kyrölän nimitys.
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #12 : Kesäkuu 17, 2013, 08:42:50 »

Mielestäni esim. Mankkia paremmin kuvaava nimi voisi olla Lasilaakso, Pohjois-Haaga voisi olla Lassila... Mutta mistä Koivuhovi on saanut nimensä?
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #13 : Kesäkuu 17, 2013, 18:11:27 »

Koivuhovi (Björkgård) tulee talon nimestä, jonka maille Koivuhovin asutus rakennettiin.
Olen muistavinani, että siellä olisi ollut 1960-luvulla samanniminen tanssilava, mutta voi olla, että sekoitan tanssilavan johonkin toiseen Koivuhoviin. Googlaus ei tällä kertaa auttanut.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #14 : Kesäkuu 17, 2013, 18:14:55 »

Pasila oli alunperin Fredriksberg, mutta muuttui Pasilaksi viereisten Itä- ja Länsi-Pasiloiden mukaan. Ne ovat taas saaneet nimensä maanviljelijä Pasilasta, joka alunperin omisti Itä-Pasilan maat ja vuokrasi tontteja puutaloja varten, joita on enää muutama jäljellä.

Radan itäpuolella oli Fredriksbergin tila ja loitonpana lännessä Bölen tila, "böle" = "uudistila". Fredriksberg tullee 1800-luvun omistajastansa Carl Fredrik Winqvistin nimestä. Fredriksbergin tilan pitkäaikainen vuokraaja oli puolestaan Karl Pasila ja kummatkin, niin F kuin P:kin tulivat tarkoittamaan sittemmin samaa paikkaa. Radan itäpuoli ja asemanseutu tulivat 1925 VR:n asemannimipäätöksellä nimille Pasila/Fredriksberg. Edelleen oli kauempana länsipuolen asutus nimeltään Böle. Se kuitenkin muuttui myös asukkaiden käyttämän aseman nimen johdosta suomeksi Pasilaksi. Näin ollen radan eri puolilla olleet seudut olivat ruotsiksi erilaiset, mutta suomeksi sama. Myöhemmin länsipuolen asutus oli Pasila/Böle ja itäpuolen sotien jälkeiseksi pienteollisuusalueeksi muuttunut alue tuli muotoon Mäkelä/Backas (maatilan nimi), ja edelleen asemannimi oli Pasila/Fredriksberg. Sitten myöhemmin Mäkelä tasattiin ja rakennettiin tilalle Itä-Pasilan kolossit. Mäkelästä ei ole muistona kuin Mäkelänkatu. Tämä näin lyhyesti eikä aukottomasti kerrottuna tähän väliin.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 346


« Vastaus #15 : Kesäkuu 18, 2013, 07:03:14 »

Alue erotettiin Helsingin maalaiskunnasta ja perustettiin Huopalahden kunta, joka sitten muutettiin Haagan kauppalaksi, kunnes suurten vuoden 1947 aluesiirtojen aikana kauppala liitettiin osaksi Helsingin kaupunkia.

Vuonna 1920 perustettua Huopalahden kuntaa ei tokikaan muutettu Haagan kauppalaksi, vaan Haaga erotettiin Huopalahdesta vuonna 1923 kauppalakseen. Huopalahti oli verraten laaja alue, kuuluivathan siihen muun muassa Munkkiniemi ja Lauttasaari.

Suuri alueliitos tapahtui vuoden 1946 alussa, ei vuonna 1947. Silloin Helsinkiin liitettiin Haagan ja Huopalahden lisäksi Kulosaaren huvilakaupungin ja Oulunkylän maalaiskunnat sekä merkittävä osa Helsingin maalaiskuntaa; muun muassa sen hallintotaajama Malmi.
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2013, 19:14:10 »

Jonkun hömppähuvipuiston tai urheiluareenan mukaan ei kannata nimetä asemia.
Mitäs niitä onkaan? Eläinpuisto-Zoo ja ...?
Ai niin, ilmeisesti hömppähuvipuistolla viitattiin entiseen Wasalandian seisakkeeseen.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #17 : Heinäkuu 04, 2013, 22:16:42 »

Valimon liikennepaikka oli alkuaan nimeltään Strömberg, mutta se muutettiin Valimoksi (Gjuteriet) 70-luvulla kun pidettiin sopimattomana sitä, että liikennepaikan ja sen
lähistöllä toimivan yrityksen nimi olisi sama.

Huopalahden nimi keksittiin liikennepaikan nimeksi läheisten merenlahtien mukaan. Kun asutus lisääntyi liikennepaikan ympäristössä perustettiin Huopalahden seurakunta ja rakennettiin kirkko, joka on edelleenkin radan varrella liikennepaikasta vähän Helsinkiin päin. Alue erotettiin Helsingin maalaiskunnasta ja perustettiin Huopalahden kunta, joka sitten muutettiin Haagan kauppalaksi, kunnes suurten vuoden 1947 aluesiirtojen aikana kauppala liitettiin osaksi Helsingin kaupunkia.

Helsingissä aikoinaan oli seisake Eläintarha (Djurgården) Helsingin ja Pasilan välissä. Nykyiselle Eläintarhan kentälle kaavailtiin aikoinaan eläintarhaa, mutta se perustettiinkin sitten Korkeasaareen. Eläintarha -nimi on kuitenkin jäänyt elämään urheilukentän nimenä.

Pasila oli alunperin Fredriksberg, mutta muuttui Pasilaksi viereisten Itä- ja Länsi-Pasiloiden mukaan. Ne ovat taas saaneet nimensä maanviljelijä Pasilasta joka alunperin omisti Itä-Pasilan maat ja vuokrasi tontteja puutaloja varten, joita on enää muutama jäljellä. Näin äkkiarvaamalta ei tule mieleen muuta liikennepaikkaa joka olisi saanut nimensä jonkun henkilön mukaan, paitsi juuri Ainola, Sibeliuksen kotitalo Sibeliuksen vaimon mukaan nimetty ja nyt uusi Kyrölän nimitys.
Kiitos, aina ihmetelly tota Pasilaa, aika juntti nimi tavallaan..Fredriksberg ; kannatan..Sopisi ketjuun Helsingsfors , Fredriksbegs. Toi Böle aika töksähtävä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kyrölästä Ainola  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina