Pertti Miettinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« : Kesäkuu 09, 2013, 11:12:46 » |
|
Hämmästys oli suuri kun liikkeellä ollessani Tolstoi pyyhkäisi Malmin ohitse jo kello 11.40 vaikka junan pitäisi olla saapumassa Tikkurilaan vasta. Helsingissä päärautatieasemalla juna oli 11.51 vaikka aikataulu sanoo 12.06. Kuinkahan tämä on mahdollista ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2013, 11:19:29 » |
|
Kansainvälisen junan kulku etuajassa ei haittaa ketään, sillä kyytiinnousijoita ei Suomen puolella ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pertti Miettinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 115
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2013, 11:23:29 » |
|
Hämmästys oli suuri kun liikkeellä ollessani Tolstoi pyyhkäisi Malmin ohitse jo kello 11.40 vaikka junan pitäisi olla saapumassa Tikkurilaan vasta. Helsingissä päärautatieasemalla juna oli 11.51 vaikka aikataulu sanoo 12.06. Kuinkahan tämä on mahdollista ?
Ok. Jäi vain ihmetyttämään asia , että miten se voi noin paljon etuajassa mennä. Mutta, opin jälleen uutta tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2013, 13:50:23 » |
|
Ite kuvasin saman junan Tapanilassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2013, 12:24:01 » |
|
Kansainvälisen junan kulku etuajassa ei haittaa ketään, sillä kyytiinnousijoita ei Suomen puolella ole.
Kouvolaan tultaessa tullin porukan on täytynyt pystyä tarkastamaan tiketit ja passit, joten reilusti etuajassa kulusta on joillekin tahoille vaikutusta. Kansainvälisessä junassa kulkee paljon matkustajia jotka ovat vieraassa valtakunnassa ehkäpä ensimmäistä kertaa. Silloin olisi hyvä että aikatauluihin voisi luottaa myös määräasemalle tuloajoissa. Maisemathan eivät ole tuttuja, joten jos aikatauluun merkitty tuloaika on esim. vasta 20 minuutin päässä ja juna pysähtyykin ennen sitä yllättäen pääteasemalleen, voi matkustajalla tai turistiryhmänjohtajalla mennä konseptit sekaisin. Muistuu mieleen eräs junamatka Karhumäestä Petroskoihin. Juna pysähtyi Käppäselän suunnalle useaksi tunniksi. Tietoa ei ollut miksi seistään, ennenkuin junan ulkopuolelta alkoi tihkua tietoa että myrsky kaatanut radalle puita. Keltään ei voinut kysyä (vaununhoitaja ei osannut vastata) odottaako Petroskoissa jatkoyhteysjuna Sortavalan suuntaan Murmanskista tulevaa yöjunaa. Loppujen lopuksi päästiin Petroskoihin juuri ennen junan lähtöaikaa. Yhä vieläkin askarruttaa olisiko se jatkojuna odottanut? Tämäntyyppisten asioiden vuoksi kansainvälisellä matkustajalla ei välttämättä ole muuta kuin alkuperäinen aikataulu kourassa mihin luottaa. Kaikki poikkeustilanteet aiheuttavat helposti hämminkiä ja epätietoisuutta. No, 5 minuutin etuajassakulku nyt vielä ehkä menettelee pääteaseman ollessa kyseessä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2013, 20:42:52 » |
|
No, 5 minuutin etuajassakulku nyt vielä ehkä menettelee pääteaseman ollessa kyseessä..
Edellä mainittiin junan tulleen 15 minuuttia etuajassa Helsinkiin. En kehuisi liikenteenohjausta enkä junahenkilökuntaa tuosta saavutuksesta. On olemassa lukuisia esimerkkejä kun RZD:n juna on etuajassa tullessaan aiheuttanut junan matkustajille sekä junaa vastaan aikatauluun merkittyyn aikaan tuleville ihmisille paljon harmia. Mieluummin sitten myöhässä, jos aikataulussa ei kyetä kulkemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2013, 07:02:01 » |
|
No, 5 minuutin etuajassakulku nyt vielä ehkä menettelee pääteaseman ollessa kyseessä..
Edellä mainittiin junan tulleen 15 minuuttia etuajassa Helsinkiin. En kehuisi liikenteenohjausta enkä junahenkilökuntaa tuosta saavutuksesta. On olemassa lukuisia esimerkkejä kun RZD:n juna on etuajassa tullessaan aiheuttanut junan matkustajille sekä junaa vastaan aikatauluun merkittyyn aikaan tuleville ihmisille paljon harmia. Mieluummin sitten myöhässä, jos aikataulussa ei kyetä kulkemaan. Hyvinpähän opit VR-yhtymä Oy:n tärkeinmästä arvosta: "Matkustajat ovat yökkösiä ja niistä pitää päästä eroon" ovat menneet perille junahenkilökuntaan kuuluville. Ilmeisesti Niila ja Jorma ovat jäämässä aivan lähiaikoina eläkkeelle, koska rohkenevat arvostella yhtymän virallisen linjan mukaista toimintaa julkisesti. Jos itse matkustaisin määräpaikkani ohi sen vuoksi että juna kulkee etuajassa, tekisin siitä reklamaation kyseisen rautatieyrityksen korkeinmalle johtajalle. En yhtään ihmettele, miksi rau8tatiekilpailun avautuminen myös henkilöliikenteeseen pelottaa joitakin suuresti.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2013, 07:17:08 kirjoittanut Teppo Niemi »
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2013, 10:18:18 » |
|
Miten mulla tulee tästä keskustelun uudesta suunnasta voimakas déjà vu -fiilis...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2013, 10:31:53 » |
|
Onkohan syymyös siinä että Lahden oikoradalla joilelkin junille on laadittu liian löysä aikataulu ts juna pystyisi kulkemaan ilman ongelmia 10-15 minuuttia nopeammin kuin aiikataulu edellyttää?
Tolstoin lisäksi Joensuusta tuleva iltajuna IC 12 kohdalla on sama ilmiö, se saapuu usein Helsinkiin yli 10 miuuttia etuajasssa. Olen itse matkustanut sillä muutaman kerran ja todennut että se ei ole satunnaista.
Näiden junien aikatauluihin on ehkä olemassa jokin historiallinen syy, jonain päivänä ehkä kerran kuussa kalustonsiirtojen osuessa kohdalle ne kuljettavat jonkun vaunun jolla on alhaisempi nopeusrajoitus kuin muilla vastaavilla junilla. Tolstoin vaunusto voi olla kirjavaa, joskus voi mukana olla vaunu joka on sallittu vain 120 km/h vauhdille mutta muina päivinä kaikilla voisi ajaa 160. Sama koskee IC 12 junaa. Siitä kai se johtuu. Lisäksi Tolstoi voi saapua rajalle liian myöhään tai rajamuodollisuudet voivat kestää odotettua kauemmin ja siksi varattu aikatauluun aikaa sille.
Ongelmaan olisi olemassa sellaine ratkaisu että alle 160 km/h sallittuja vaunuja ei kuljetettaisi IC-junissa olenkaan vaan kalustonsiirrot maakuntien taajamajuniin hoidettaisiin eri junilla tai tyhjävaunujunilla kokonaan. Jos on maksanut IC-junan matkalipun hinnan niin matkustaja olettaaa että juna ajaa myös IC junan vauhtia eikä taajamajunan vauhtia.
Tolstoin kohdalla voisi yrittää sopia RZD:n kanssa että kaikki vaunut on oltava vähintän 140 km/h nopeudelle hyväksyttyjä, mahdolisesti osa vaunuista voisi olla suomalaisia, varsinkin suomalaiset matkustjat kaipaisivat 2-3 hengen hyttejä 2. luokkaan, nykyiseen Tolstoin kokoonpanoon pääsee 2. luokan lipulla vain ahtaaseen 4 hengen hyttiin. Toinen vaihtoehto on sallia että Tolstoi kulkee joskus etuajassa. Se on kansainvälinen juna joka on rinnastettavissa lentokoneeseen tai laivaan, joka voi saapa etuajassa perille esim johtuen sääolosuhteista. Lentokentälle tai satamaan saapuvat vastaanottokomiteat ymärtävät vallan hyvin että niin voi käydä, samoin lento ja laivamatkustajakin, onko junamatkustaja automaattisesti niin tyhmä ettei ymmärrä että näin voi junankin kohdalla käydä?
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2013, 11:42:12 » |
|
Ainakin itse, jos ei ole tarkoitus aloittaa aamua ravintolavaunun kautta, pistän makuuvaunumatkalla herätyksen 10 min ennen aikataulunmukaista saapumista. Tässä tapauksessa se olisi merkinnyt määräaseman ohi joutumista. Ei pitäisi olla epäselvää, onko tällainen hyväksyttävää asiakaspalvelua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2013, 11:55:25 » |
|
Ainakin itse, jos ei ole tarkoitus aloittaa aamua ravintolavaunun kautta, pistän makuuvaunumatkalla herätyksen 10 min ennen aikataulunmukaista saapumista. Tässä tapauksessa se olisi merkinnyt määräaseman ohi joutumista. Ei pitäisi olla epäselvää, onko tällainen hyväksyttävää asiakaspalvelua.
Tolstoi sapuu Helsinkiin n klo 12 joten 99% matkustajista lienevät siihen mennessä yöunensa nukkuneet ja Helsinkiin, Pasilaan ja Tikkurilaan saapumiset pystytään varmasti kaiuttimien avulla kuuluttamaan hyissä ajoin niin että kaikki huomaavat. Kaukaisemmilla Suomen puolen väliasemilla (Vainikkala, Kouvola, Lahti) poisjäävien kohdalla on vaunupalvelijan tehtävä henk. kohtaisesti käydä herättämässä pois jäävä matkustaja hyvissä ajoin ennen pysähdystä. Onko kukaan matkustanut viime aikoina Tolstoilla että tietäisi millaine käytäntö on ja onko kukaan kuullut kestään joka olisi liian aikaisen perilletulon ansiosta jäänyt väärällä asemalla pois? t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2013, 14:46:29 » |
|
Kyllä se kiire tulee, vaikka asiakas olisi silmät auki ja istuma-asennossa, jos junasta poistuminen aikaistuu vartilla, ja oli juna sitten kansainvälinen tai ei. Kuulutuksilla ei kaikkia koskaan tavoiteta.
Tuossa edellä ovat ammattilaiset kertoneet useita hyviä syitä, joiden takia etuajassa ei pidä kulkea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2013, 18:31:42 » |
|
Helsinkiin, Pasilaan ja Tikkurilaan saapumiset pystytään varmasti kaiuttimien avulla kuuluttamaan hyvissä ajoin niin että kaikki huomaavat. Kaukaisemmilla Suomen puolen väliasemilla (Vainikkala, Kouvola, Lahti) poisjäävien kohdalla on vaunupalvelijan tehtävä henk. kohtaisesti käydä herättämässä pois jäävä matkustaja hyvissä ajoin ennen pysähdystä. Ei Tolstoissa mitään junakuulutuksia ole. Vaununhoitajat ovat venakkoja ja kertovat äidinkielellään kysyttäessä mitä tietävät. Kussakin vaunussa on käytävän seinällä A4-aikataulutuloste junan kulkutaulusta, eli siitä turisti näkee, että missä milloinkin suurinpiirtein mennään. Tolstoissa on kesäaikataulukauden käyttöön tultua "hidas" aikataulu saavuttaessa Pasilaan ja Helsinkiin. Se johtuu tarvittaessa kulussa olevasta Autovaunusta, joka tiputetaan junan perästä pois Autojuna-aseman edessä. Kun sitä ei ole, juna saapuu Pasilaan etuajassa ja sillä on sieltä edelleenpäin olemassa vapaata kulkutietä tuloraiteelleen Helsingissä. Juna tulee siis näin ollen sen vartin etusessa näille paikoille ja homma on 0K. Sitten kun junassa on se Autovaunu mukana, kuten ensimmäistä kertaa tapahtui tänään, eli Pau korkattiin uuden toimintatavan VGfotilla, junan pitäisi olla viivassaan perillä. Tosin aikaa meni nyt enemmän kuin oli suunniteltu ja saapuminen näytti olevan noin viisi minuuttia aikataulustaan myöhässä Helsinkiin (näköhavainto ravintola Kaisaniemen havaintopisteestä). Paluujunassa Autovaunu haetaan erikseen Pau:sta Ilmalaan ja liitetään siellä ennakkoon Tolstoin runkoon. Iltapäivällä ei siis tarvi käydä koukkimassa koko junan kanssa Pau:ssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2013, 21:05:47 » |
|
Tolstoin Sn on aina korkeintaan 120km/h, Suomen puolella, koska yhdessäkään venakkovaunussa ei ole kiskojarruja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2013, 08:01:28 » |
|
Ei Tolstoissa mitään junakuulutuksia ole. Vaununhoitajat ovat venakkoja ja kertovat äidinkielellään kysyttäessä mitä tietävät. Kussakin vaunussa on käytävän seinällä A4-aikataulutuloste junan kulkutaulusta, eli siitä turisti näkee, että missä milloinkin suurinpiirtein mennään. Jonkinlainne keskusradio Tolstoissa ja muissa venäläismaliisissa junissa kuitenkin on, että kuulutuksia pystyisi järjestämään. Tolstoissa on kesäaikataulukauden käyttöön tultua "hidas" aikataulu saavuttaessa Pasilaan ja Helsinkiin. Se johtuu tarvittaessa kulussa olevasta Autovaunusta, joka tiputetaan junan perästä pois Autojuna-aseman edessä. Kun sitä ei ole, juna saapuu Pasilaan etuajassa ja sillä on sieltä edelleenpäin olemassa vapaata kulkutietä tuloraiteelleen Helsingissä. Juna tulee siis näin ollen sen vartin etusessa näille paikoille ja homma on 0K.
No nyt selvisi se mysteeri. Kiitos tiedoista! t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 13, 2013, 08:06:50 » |
|
Tolstoin Sn on aina korkeintaan 120km/h, Suomen puolella, koska yhdessäkään venakkovaunussa ei ole kiskojarruja.
Nekin pystytään järjestämään jos halutaan. Tietääkseni RZD:n Moskova-Nizza ja Moskova-Pariisi junan vaunut pystyvät länsimaissa kulkemaan 200 km/h. Toki eri teleilä kuin Venäjällä mutta valmius on joka tapauksessa oltava niissä vaunuissa tehokkaille jarruille oli raideleveys mikä. Se on kai RZD:n päätös ajaa Suomeen museokalustolla joten itsepä ovat valinneet slow travelling option. Ja tietääkseni joulun-uuden vuoden lisäjunien aikataulu on laadittu 90 km/h nopeudelle kun niiden vaunusto on niin kirjava että mitään varmaa ennakkotietoa niiden ominaisuuksista ei ole saatavilla, vai olenko väärässä? t. Rainer t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2013, 12:58:13 » |
|
Se on kai RZD:n päätös ajaa Suomeen museokalustolla joten itsepä ovat valinneet slow travelling option. Eivät ne vaunut ole edes vanhoja, vaan noin 2-5 vuoden ikäisiä. Käsittääkseni ero syntyy erilaisesta kulunvalvonnasta - Venäjän puolella juna saa tiedot opastimista pidemmältä matkalta etukäteen. Samoilla vaunuilla saa ajaa Venäjän puolella suuremmalla nopeudella. Tämän enempää ei varmaan kannata lähteä arvailemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|