Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« : Kesäkuu 12, 2013, 06:45:06 » |
|
Ruotsin valtion-kontrolloima rautatieyhtiö SJ rakennutti runsaat 20 vuotta sitten käyttöönsä sähkömoottorijunia jotka yleisesti tunnetaan tyyppinä X 2000. Junien hienous piili siinä että ne kallistuvakorisina kykenivät taittamaan taivalta matkanopeudella 200 km/t vanhoilla, hyvinkin kaarteisilla pääradoilla (stambana). Tänään moni kuitenkin kokee junat jo hieman ikääntyneinä, eikä tuo 1900 -luvun loppuvuosina annettu, uuteen vuosituhanteen viittaava epävirallinen litterointikaan oikein enää riitä myyntivalttina. - Olemme harkinneet vaihtoehtoja, ostaa kokonaan uudet junat, tai sitten uudelleenrakentaa SJ 2000 (nimitys jota yksiköistä nykyään käytetään), kertoo SJ:n pääjohtaja (VD, verkställande direktör) CRISTER FRITZSON Ruotsin suurimman päivälehden Svenska Dagbladet'in eilen 11 kesäkuuta julkaisemassa artikkelissa. - Viimeksimainitussa vaihtoehdossa voimme jatkossakin hyödyntää jo käytössämme olevaa ainutlaatuista tekniikkaa joka soveltuu nimenomaa ruotsalaisiin olosuhteisiin. Sitäpaitsi tämä valinta on kustannuksiltaan huomattavasti edullisempi kuin täysin uusien junien hankkiminen. Hankkeen kustannukset nousevat useaan miljardiin Ruotsin kruunuun (1 euro = 8.75 SEK eilispäivän kurssin mukaan), ja muutostyöt muodostuvat varsin mittaviksi. Tekninen voimansiirto, ja käytön ohjaus uusitaan täysin, samoin matkustaja-osastoitten koko sisustus. - Junien luotettavuus ajossa paranee, aikataulut kyetään pitämään täsmällisemmin. Energiaa säästämme nykyisestä 10 jopa 15%, mainitsee Crister Fritzson ja lopettaa: - Matkustajat tulevat kokemaan nämä kuin aivan kokonaan uusina junina. * * * Faktoja: Uudelleenrakentamis-ohjelma käsittää 36 yksikköä kuusi vaunua kussakin. Ensimmäinen junasarja X 2000 asetettiin liikenteeseen syksyllä 1990. Käyttäjä SJ (klassinen nimitys Statens Järnvägar) kertoo että ensimmäinen yksikkö on tähän päivään mennessä kulkenut yli seitsemän miljoonaa (7 000 000) kilometriä. Tekniseksi huippunopeudeksi ilmoitetaan 210 km/t, suurin sallittu 200 km/t. Koeajossa on ylletty 276 kilometrin tuntinopeuteen. Suurnopeusajon (yli 300 km/t) sallivat uudet pääradat ovat Ruotsin valtakunnassa tätä kirjoitettaessa harkinta- ja suunniteluasteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2013, 10:21:41 » |
|
Kiintoisaa tietoa, kiitos Martin. Rivien välistä on luettavissa, että myös X2000:n kanssa on ollut ilmeisen vakavia luotettavuusongelmia ja junien myöhästelyjä. Ei se ruotsalaisiin erityisolosuhteisiinkaan suunniteltu ja toteutettu tekniikka näköjään täydellistä ole sekään
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2013, 10:48:25 » |
|
Mahdollisia googlailuja varten mainittakoon, että ko. junayksikön sarjamerkki on X2.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2013, 11:54:47 » |
|
Mahdollisia googlailuja varten mainittakoon, että ko. junayksikön sarjamerkki on X2.
Pitää paikkansa. X 2000 on käsite jolla junaa "myytiin" juuri ennen vuosituhannen vaihdetta. Kyllähän matkustajamäärät, nousuun kääntyivätkin. Talvisin vain sittemmin ne "ruotsalaiset erityisolosuhteet" tosiaankin tuottivat ongelmia!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2574
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2013, 12:03:48 » |
|
Kiintoisaa tietoa, kiitos Martin. Rivien välistä on luettavissa, että myös X2000:n kanssa on ollut ilmeisen vakavia luotettavuusongelmia ja junien myöhästelyjä. Ei se ruotsalaisiin erityisolosuhteisiinkaan suunniteltu ja toteutettu tekniikka näköjään täydellistä ole sekään On virallinen totuus mikä tahansa, niin vakikäyttäjä huomasi selkeän muutoksen silloin kun 10-15 vuotta käytössä olleiden yksiköiden käyttöä tehostettiin vähentämällä huoltoa ja lisäämällä kiertonopeutta. Talviongelmien suurin syy Etelä-Ruotsissa on ollut, kun ilmasto ei lämmennytkään riittävän nopeasti ja lunta on satanut joka talvi, vaikka kaikki lumiaurat romutettiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2013, 14:44:11 » |
|
Mutkaisella pääradalla ollut nopeus 200 km/h, otettu kalustosta kaikki irti vs pendo. Italiassa Pendo kallistellut 230 km/h , Suomessa jääty monesti 160 km/h mutkabaanalla . Veturivedolla 140km/h, ero vaan 20 km/h. Tekniikka sallisi lähes 100 km/h suuremmat nopeudet, Sweduissa lisäksi tasoristeyksiä 200 km/h radoilla , suomessa max 140 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2013, 14:48:48 » |
|
Kiintoisaa tietoa, kiitos Martin. Rivien välistä on luettavissa, että myös X2000:n kanssa on ollut ilmeisen vakavia luotettavuusongelmia ja junien myöhästelyjä. Ei se ruotsalaisiin erityisolosuhteisiinkaan suunniteltu ja toteutettu tekniikka näköjään täydellistä ole sekään On virallinen totuus mikä tahansa, niin vakikäyttäjä huomasi selkeän muutoksen silloin kun 10-15 vuotta käytössä olleiden yksiköiden käyttöä tehostettiin vähentämällä huoltoa ja lisäämällä kiertonopeutta. Talviongelmien suurin syy Etelä-Ruotsissa on ollut, kun ilmasto ei lämmennytkään riittävän nopeasti ja lunta on satanut joka talvi, vaikka kaikki lumiaurat romutettiin. Mut eihän se ole junatyypin ongelma jos ei pidätä infraa kunnossa talvisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 14, 2013, 13:08:02 » |
|
Kiintoisaa tietoa, kiitos Martin. Rivien välistä on luettavissa, että myös X2000:n kanssa on ollut ilmeisen vakavia luotettavuusongelmia ja junien myöhästelyjä. Ei se ruotsalaisiin erityisolosuhteisiinkaan suunniteltu ja toteutettu tekniikka näköjään täydellistä ole sekään On virallinen totuus mikä tahansa, niin vakikäyttäjä huomasi selkeän muutoksen silloin kun 10-15 vuotta käytössä olleiden yksiköiden käyttöä tehostettiin vähentämällä huoltoa ja lisäämällä kiertonopeutta. Talviongelmien suurin syy Etelä-Ruotsissa on ollut, kun ilmasto ei lämmennytkään riittävän nopeasti ja lunta on satanut joka talvi, vaikka kaikki lumiaurat romutettiin. Ruotsin ent. valtionrautateillä joitakin vuosia sitten yhtiöitetyllä SJ:llä on tosiaan säästetty, tai rehellisemmin ilmaisten SAITAILTU huollossa kunnossapidossa ym. Kyllähän siitä lehdet kirjottelevat ja käyttäjät ovat vihaisia (ruotsalaiseen aika hillittyyn tapaan...) mutta eipä ne asiat ole siitä erittäin paljon muuttuneet. Tuntuu joskus siltä niinkuin "yrityksen" johto olisi kotoisin jostakin Keski-Afrikan tasavallasta. Eli ensi lumen tullessa: - MITÄ? Mitä on tuo valkea jauho jota sataa taivaasta? Eihän siitä kukaan työpaikkaa vastaanottaessa, mitään maininnut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|